Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
wadapatja

Re: Befil trommelfilters

Bericht door wadapatja » 04 nov 2017, 13:25

Haha...... :good:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

goshiko

Bericht door goshiko » 05 nov 2017, 09:51

ja, die nickname is nu niet de makkelijkste he wim. Ik heb lang gedacht dat je patrick noemde.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

goshiko

Bericht door goshiko » 05 nov 2017, 09:52

Dubbele post
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

wadapatja

Bericht door wadapatja » 05 nov 2017, 12:49

Komt uit het Groninger dialect. Was een tv-programma over mensen met aparte hobby's. In het Nederlands zegt men dan ''wat apart zeg''.
In het Gronings wordt dat dan ''wad apat ja'' En aan elkaar geschreven is het dan wadapatja. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.

Guyke

Bericht door Guyke » 05 nov 2017, 12:52

Hallo,
wadapatja schreef:Komt uit het Groninger dialect. Was een tv-programma over mensen met aparte hobby's. In het Nederlands zegt men dan ''wat apart zeg''.
In het Gronings wordt dat dan ''wad apat ja'' En aan elkaar geschreven is het dan wadapatja. :wink:
Als je het weet hoe zo iets tot stand komt en dat er nog een betekenis achter zit. :good: :good:

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

bakkenes

Bericht door bakkenes » 06 nov 2017, 00:05

goshiko schreef:Met dat debiet bedoelde ik dat als je een drain en een skimmer samenbrengt naar 1 leiding dat je dan de kans hebt dat de skimmer niet zo goed werkt, tenzij je groot debiet hebt

Ik vind het wel knap van de vendor dat ze zoveel tijd nemen om te testen in plaats van het produkt maar heel snel op de markt te brengen..
Skimmer werkt zeker naar behoren en nu met de trommel nog beter want ik verplaats nu zeker 35 kuub per uur, als ik voer moet ik de twee skimmers in de vijver afsluiten met vooraf gemaakte HDPE afsluiters, zal binnenkort foto plaatsen wat ik bedoel.

Bedoel je met vendor de leverancier? Samenwerking en communicatie loopt goed, ze willen deze trommel niet zomaar in de markt zetten heb ik het idee.
Spoeltijden zijn nu boven de dertig minuten en in de avond en nacht nog langer.

Siemens logo nog steeds niet bereikbaar voor mij, wordt aan gewerkt.

goshiko

Bericht door goshiko » 06 nov 2017, 08:53

yep, met vendor bedoel ik de leverancier, befil dus.
Heel lovenswaardig dat ze zo hun produkten op de markt brengen, via tryout in samenwerking met beperkt aantal klanten. Tot het produkt gestabiliseerd is en rijp voor de markt.
Je hoort en leest soms andere situaties.....

Goshiko
koivijver 74 kuub

Guyke

Bericht door Guyke » 06 nov 2017, 11:26

Hallo,
bakkenes schreef:
Skimmer werkt zeker naar behoren en nu met de trommel nog beter want ik verplaats nu zeker 35 kuub per uur, als ik voer moet ik de twee skimmers in de vijver afsluiten met vooraf gemaakte HDPE afsluiters, zal binnenkort foto plaatsen wat ik bedoel.

Bedoel je met vendor de leverancier? Samenwerking en communicatie loopt goed, ze willen deze trommel niet zomaar in de markt zetten heb ik het idee.
Spoeltijden zijn nu boven de dertig minuten en in de avond en nacht nog langer.

Siemens logo nog steeds niet bereikbaar voor mij, wordt aan gewerkt.
Die 35 m³ zijn dat gemeten waarden ,zichtwaarden, of de aantal m³ dat aangegeven staat op de pompfiche ?
Ergens vermeld je ook als je de pompen vol openzet is dat geen probleem ( boven de 40m³)
Is me ergens ontgaan maar welke maat van vlies ( micron ) staat er bij u op de trommel?

Die spoeltijden:
- wil je daar mee zeggen dat de trommel om het half uur gaat spoelen?
- is dat 1,5 liter per spoelbeurt of meer?

mvg
Guyke

bakkenes

Bericht door bakkenes » 07 nov 2017, 00:33

Guyke schreef:Hallo,
bakkenes schreef:
Die 35 m³ zijn dat gemeten waarden ,zichtwaarden, of de aantal m³ dat aangegeven staat op de pompfiche ?
Ergens vermeld je ook als je de pompen vol openzet is dat geen probleem ( boven de 40m³)
Is me ergens ontgaan maar welke maat van vlies ( micron ) staat er bij u op de trommel?

Die spoeltijden:
- wil je daar mee zeggen dat de trommel om het half uur gaat spoelen?
- is dat 1,5 liter per spoelbeurt of meer?

mvg
Guyke

Ik kan de waardes helaas niet meten maar de twee pompen kunnen maximaal 43 kuub aan. Mijn zwaarste pomp, blue eco, moet een meter hoog om water te verplaatsen, gaat van 63 mm naar 110 mm. De Messner 20 kuubs moet 2 meter omhoog. Het is een inschatting en ben misschien wel te optimistisch. Het zelfde geldt voor het "alles open zetten" dat is niet gemeten maar de trommel kan het wel aan.

67 micron is het vlies.
Spoeltijden vandaag gemeten vanaf 13.30 tot ongeveer 17.30, varieerden tussen de 38 minuten en 1 uur 8 minuten.

Water verbruik is denk ik 3 liter omdat hij nu 2 keer rond gaat ipv 1 keer Dit heeft te maken dat de trommel nu langer draait dan eigenlijk nodig is. ( ik kan dit nog steeds niet zelf corrigeren omdat ik de Logo niet kan benaderen, beveiligings issue van mijn kant denk ik)

Bossi

Bericht door Bossi » 07 nov 2017, 07:22

Hoi,

Ik ben ook aan het uitkijken om een trommel te plaatsen op mijn Quarantaine. Ik kwam ook deze trommels tegen maar heb ik goed gezien als ik zeg dat ze enkel spoelen door sproeikoppen en een dwarse waterstraal die alles wegblaast naar de afvoer?

Daar verbruik je volgens mij toch onnodig veel water mee als dit het geval is.

Trommels die enkel spoelen door de sproeikoppen en zo via een afvoergoot alle vuil naar het riool laten lopen zijn toch iets milieuvriendelijker, toch?

Ik verneem graag jullie gedacht en misschien kan hier een iets technischere uitleg aan gegeven worden.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

Guyke

Bericht door Guyke » 07 nov 2017, 09:57

Hallo,
Bossi schreef:Hoi,

Ik ben ook aan het uitkijken om een trommel te plaatsen op mijn Quarantaine. Ik kwam ook deze trommels tegen maar heb ik goed gezien als ik zeg dat ze enkel spoelen door sproeikoppen en een dwarse waterstraal die alles wegblaast naar de afvoer?

Trommels die enkel spoelen door de sproeikoppen en zo via een afvoergoot alle vuil naar het riool laten lopen zijn toch iets milieuvriendelijker, toch?

Ik verneem graag jullie gedacht en misschien kan hier een iets technischere uitleg aan gegeven worden.

Groetjes,

Bossi
Even goed kijken.
Het water van de druksproeiers op het gaas staan achter de lijn waar het vuil wordt wegggeblazen dus dat water blijft in feite in het systeem.
Een aparte sproeier blaast dan weer het vuil naar de afvoer.
Ik kan ook niet zeggen of dit systeem nu zuiniger is of niet maar als ik het bekijk wel.

mvg
Guyke

wadapatja

Bericht door wadapatja » 07 nov 2017, 10:16

bakkenes schreef:

Ik kan de waardes helaas niet meten maar de twee pompen kunnen maximaal 43 kuub aan. Mijn zwaarste pomp, blue eco, moet een meter hoog om water te verplaatsen, gaat van 63 mm naar 110 mm. De Messner 20 kuubs moet 2 meter omhoog. Het is een inschatting en ben misschien wel te optimistisch. Het zelfde geldt voor het "alles open zetten" dat is niet gemeten maar de trommel kan het wel aan.

67 micron is het vlies.
Spoeltijden vandaag gemeten vanaf 13.30 tot ongeveer 17.30, varieerden tussen de 38 minuten en 1 uur 8 minuten.

Water verbruik is denk ik 3 liter omdat hij nu 2 keer rond gaat ipv 1 keer Dit heeft te maken dat de trommel nu langer draait dan eigenlijk nodig is. ( ik kan dit nog steeds niet zelf corrigeren omdat ik de Logo niet kan benaderen, beveiligings issue van mijn kant denk ik)
Nu snap ik die spoeltijden ook beter. De jouwe is bespannen met 67micron gaas. Ik dacht dat jij ook een uitvoering met 192micron had.
Waarmee filterde je eerder de vijver? En wat is de temperatuur van jouw vijverwater?
Hier is de winter al in de vijver en is alles in rust. Ook het water is weer vrij van vuil en de temperatuur ligt al een tijdje onder de 10 graden.
Bart gaf aan dat de standaard tot 30 kuub door laat en dat de uitvoering met het 192micron gaas tot 50 kuub door laat. Die waarden zijn dan gelijk na een spoeling.
Dus waarschijnlijk halen de pompen die flow niet. En je gaat er dan teveel water door pompen waardoor de spoeltijden elkaar vlotter opvolgen.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 08 nov 2017, 00:38

Groetjes,

Bossi
Mijn uitgangspunt is dat ik 10% ververs per week, ik maak mij daar dus geen zorgen over want gezien de situatie nu houd ik aan dat de trommel 4x per uur een ronde doet. Dat houdt in 2 kuub per week. Ik moet de tijd van ronddraaien van de trommel nog aanpassen en dan wordt het de helft dus 1 kuub per week. Als je deze hobby wil blijven doen zonder teveel problemen moet je verversen, of dit belastend is voor het milieu, ik zou het niet weten. Mijn kraan staat 24/7 op een rustige straal al 15 jaar open om zodoende op een geleidelijke manier het water te verversen en de PH stabiel te houden.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 08 nov 2017, 00:49

Guyke schreef:Hallo,

Groetjes,

Bossi
Even goed kijken.
Het water van de druksproeiers op het gaas staan achter de lijn waar het vuil wordt wegggeblazen dus dat water blijft in feite in het systeem.
Een aparte sproeier blaast dan weer het vuil naar de afvoer.
Ik kan ook niet zeggen of dit systeem nu zuiniger is of niet maar als ik het bekijk wel.

mvg
Guyke
Klopt gedeeltelijk wat je zegt, de druksproeiers zullen wel degelijk water naar boven spuiten wat afgevoerd gaat worden, maar dat is denk ik te verwaarlozen. Ik heb het al eerder aangegeven, ik maak mij daar geen zorgen over omdat je toch moet verversen. Ik heb verder geen ervaringen met andere systemen.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 08 nov 2017, 00:57

wadapatja schreef:
bakkenes schreef:

67 micron is het vlies.

Nu snap ik die spoeltijden ook beter. De jouwe is bespannen met 67micron gaas. Ik dacht dat jij ook een uitvoering met 192micron had.
Waarmee filterde je eerder de vijver? En wat is de temperatuur van jouw vijverwater?
Hier is de winter al in de vijver en is alles in rust. Ook het water is weer vrij van vuil en de temperatuur ligt al een tijdje onder de 10 graden.
Bart gaf aan dat de standaard tot 30 kuub door laat en dat de uitvoering met het 192micron gaas tot 50 kuub door laat. Die waarden zijn dan gelijk na een spoeling.
Dus waarschijnlijk halen de pompen die flow niet. En je gaat er dan teveel water door pompen waardoor de spoeltijden elkaar vlotter opvolgen.
192 micron? Ik weet niet waar je dit op de site of ergens anders vandaan hebt, want ook de 1e versie had deze dichtheid volgens mij niet.

Ik had hiervoor een ultrasieve 3 met 300 micron, temperatuur vanavond was 9,78 graden.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”