Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
bakkenes

Re: Befil trommelfilters

Bericht door bakkenes » 19 dec 2017, 00:22

Misschien een goed idee om die plooien eens goed door te spuiten met de Kärcher. Had hiervoor ook een vijver met veel plooien, deze spoot ik maandelijks door. Kwam best veel meuk uit.

Guyke

Bericht door Guyke » 19 dec 2017, 09:11

Hallo,

Veel plooien betekent in feite niet genoeg aandacht gegeven aan het leggen er van.
Ik zal ook niet met een hogedruk spuit in de vijver beginnen rommelen want dat doet meer kwaad dan goed ( of ik zou de vijver ""maandelijks "" moeten gaan leegpompen wat ook geen optie is )
Ook kan je dan de gehele vijver ( wanden en bodem ) gaan kuisen want daar kleeft ook aardig wat op.
Waar meer op gelet moet worden is dat er geen dode zones in het filter ontstaan door tunnelvorming van de waterstroom.
In de leidingen die constant werken is dit niet aan de orde maar in de buizen waar stilstaand water zit ( het water stroomt daar enkel als er geflusht word ) is dat een ander verhaal.

Waar het hier over gaat is die meting van nitriet.
Dit betekent dat er nog werking is van deze baccies, anders meet je meer ammo.
Nitriet moet omgezet worden naar nitraat wat dus betekent dat deze baccie's minder goed aan het werk zijn.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja » 19 dec 2017, 10:34

Er is 12 jaar geleden heel veel aandacht geschonken aan het leggen van de folie. Maar omdat EPDM-folie krimpt zijn de randen strak getrokken en zijn daardoor de plooien iets open getrokken. Ik heb zelfs een keer de rand moeten vernieuwen omdat de folie zo veer naar beneden was getrokken dat het water er overheen liep.
Maar dat zijn geen leuke klussen. Ook omdat er een rand van tegels en keien op lag. En alles moest weer open gegraven worden.
Daarom komt er over een tijdje weer een nieuwe vijver met 1mm pvc-folie welke gelast gaat worden.

Ik heb er dus wel wat van geleerd. :wink:

Over de leidingen. Er zijn geen leidingen met stilstaand water. Er zitten kranen aan de tonnen en daar zit verder niks aan waar water in blijft stil staan. De leiding vanaf de drain gaat rechtstreeks de eerste ton met vuilklopper in en daarna heb ik steeds een 125mm doorvoer naar de volgende ton.
En als laatste de leiding naar de collector. In het filter zitten geen matten of materialen waar stilstaand water voorkomt.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Guyke

Bericht door Guyke » 19 dec 2017, 10:52

Hallo,
Maar omdat EPDM-folie krimpt zijn de randen strak getrokken en zijn daardoor de plooien iets open getrokken. Ik heb zelfs een keer de rand moeten vernieuwen omdat de folie zo veer naar beneden was getrokken dat het water er overheen liep.
Hier had ik nog niet van gehoord. epdm heeft een rek van 300% en volgens mij zal deze nooit 300 % gaan krimpen.
Ik vraag mij af wat er dan op de daken waar men epdm legt zou gaan gebeuren ( een dak wordt vele malen warmer in de zomer en koelt veel meer af in de winter ).
Mijn eerste vijver was in pvc folie, en na 17 jaar ( buiten een aantal lekjes ) lag deze er nog juist in alsof het in het begin gelegd was.
Deze put is nu bekleed met epdm en na 6 jaar is er nog steeds niks veranderd of moeten veranderd of hersteld worden.

De metingen ( tot hoeverre te begrijpen ) vertellen misschien iets waar men geen zorgen over hoeft te maken. De misterie's over het vijveren zijn zeker nog niet allemaal klaar en duidelijk verklaarbaar.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja » 19 dec 2017, 14:22

Misschien als het verlijmd is of heel goed vast zit dat het niet opvalt. Het was mij ook niet opgevallen. Maar na een onderzoekje kwam ik erachter dat de folie heel strak over de rand aan het trekken was. En omdat het buiten de vijver nergens aan vast zit is het over de achterste rand naar beneden geschoven. Ik heb op dat punt een fout gemaakt met het afknippen en op die plek was de folie misschien maar een paar cm over de rand gevouwen. Er was daar dus niet veel nodig om de folie onder de waterlijn te trekken. Mijn vijver is echt een gat in de grond. Er is nergens een versteviging of iets dergelijks gemaakt.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 20 dec 2017, 10:18

Vanmiddag ga ik naar Hoevelaken om hem op te halen. 8)

goshiko

Bericht door goshiko » 20 dec 2017, 10:34

holala, goeie vooruitzichten. Die dag kan al niet meer stuk voor de Wim.
Voorzichtig bij het inladen hé... Maar vooral veel succes bij het maken van de filmpjes tijdens de installatie.... :Yahoo:
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

bakkenes

Bericht door bakkenes » 21 dec 2017, 00:38

wadapatja schreef:Vanmiddag ga ik naar Hoevelaken om hem op te halen. 8)
Mooi man, houd ons op de hoogte.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 21 dec 2017, 12:32

Hebbes!

67778
67776
67774
67775
67749
67777

:Hyper:
Laatst gewijzigd door wadapatja op 22 dec 2017, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 21 dec 2017, 12:42

Ziet er heel mooi uit wat is dat blauwe kraantje op de trommel
Hier is het aftellen ook begonnen :D
Afhaling +- 28 januari
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 350L-1 bodemdrain - 1 skimmer

goshiko

Bericht door goshiko » 21 dec 2017, 12:54

is het nu optisch bedrog, of zijn de twee bovenste invoeren iets groter qua diameter dan de twee onderste?

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

wadapatja

Bericht door wadapatja » 21 dec 2017, 15:45

Het blauwe kraantje zit op de sproeieraansluiting om het vuil weg te blazen. Dan kun je die iets afstellen. Daar komt nog iets anders voor. Tis een test-exemplaar. :wink:

En inderdaad optisch bedrog van de camera. Invoeren zijn gelijk, 4 x 110mm. :good:

goshiko

Bericht door goshiko » 22 dec 2017, 07:52

ziet er wel knap materiaal uit, ben benieuwd naar de verdere inbouw.
koivijver 74 kuub

wadapatja

Bericht door wadapatja » 22 dec 2017, 12:38

Anders ik wel. 8) Ik heb het tafeltje al klaar. :wink:

En ik heb pvc gehaald voor de (zwanehals) rioolaansluiting.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 22 dec 2017, 13:00

Foto's rechtop gezet. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”