• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 18:39:32

Zag nu net pas de algen terug vallen. Die worden iets omhoog gespoten door de sproeier en belanden tegen de wand van het filter waar ze vervolgens terug zakken.
Ik keek alleen naar de kant waar de sproeier naartoe spuit. :oops: Maar nu zag ik het ook. Misschien de overdwarse sproeier iets minder water geven?
Ik blijf maar spelen......Vind het wel leuk hoor dat van alles proberen. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor goshiko » zo 07 jan 2018, 18:54:58

Bossi, ik bedoel dat algen bij gewone trommels vaak niet tot boven meegenomen worden om in de goot te worden gespoten.
Daarom dat sommige bouwers nu stukken extra monteren langs binnenkant trommel in de lengte, heffers of zo noemen ze het. Die zorgen ervoor dat het vuil niet kan terugglijden. Maar of dit nu zorgt voor volledige verwijdering, dat weet ik niet.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Bossi » zo 07 jan 2018, 19:17:06

wadapatja schreef:Zag nu net pas de algen terug vallen. Die worden iets omhoog gespoten door de sproeier en belanden tegen de wand van het filter waar ze vervolgens terug zakken.
Ik keek alleen naar de kant waar de sproeier naartoe spuit. :oops: Maar nu zag ik het ook. Misschien de overdwarse sproeier iets minder water geven?
Ik blijf maar spelen......Vind het wel leuk hoor dat van alles proberen. :wink:

Ik breek uw trommel niet af voor alle duidelijkheid, ik merkte het gewoon op met mijn autistisch oog :D

Vanalles uitproberen is idd leuk, zeker als je er resultaat mee haalt.

goshiko schreef:Bossi, ik bedoel dat algen bij gewone trommels vaak niet tot boven meegenomen worden om in de goot te worden gespoten.
Daarom dat sommige bouwers nu stukken extra monteren langs binnenkant trommel in de lengte, heffers of zo noemen ze het. Die zorgen ervoor dat het vuil niet kan terugglijden. Maar of dit nu zorgt voor volledige verwijdering, dat weet ik niet.

Volledig verkeerd begrepen Alain. Deze uitleg kan ik beter volgen, al denk ik niet dat dat veel zal zijn. De zeefpanelen bij de meeste trommels hebben al uitsparingen waar veel in blijft hangen.

Benieuwd waar we gaan uitkomen....

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor bazzio » ma 08 jan 2018, 0:34:14

bedankt voor het beeldmateriaal! :wink: Ik vraag mij ook af of er geen materiaal achter blijft in de bocht want ik zie op 6 a 7 seconde een grote vlok alg weg worden gespoeld die ik niet terug zie in de emmer. De emmer lijkt wel helemaal schoon. Heeft deze versie trouwens ook nog de wc spoeling?

Zo te zien aan de foto is het een mooie compacte trommel. Ik heb maar een filterput van ongeveer 80 cm breed (wel haast 4 meter lang), zou dat lukken?
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor Bossi » ma 08 jan 2018, 7:31:46

Het enige wat ik blijkbaar gemist heb is waarom de afvoer een zwanenhals moet hebben?
Waarschijnlijk omdat de trommel zo laag ingebouwd is?

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 9:10:06

idd bossi, de zwanenhals is nodig om ervoor te zorgen dat je bovenste deel van de trommel met lucht kan vullen, het toestel staat volledig onder waterniveau.
De zwanenhals zorgt voor tegendruk, zoniet zou de ingebrachte lucht via afvoer direct ontsnappen.
Van hun oude versie hadden ze een bovenwaterlevel niveau, eerlijk gezegd zou ik eerder voor die versie opteren om heel die U-miserie te vermijden, zeker als je plaats genoeg hebt. Prijs is ook nog eens beter (geen luchtpomp nodig, geen volledig afgesloten kamer nodig om druk op te bouwen). Maar een versie volledig boven water zit in hun V2.0 niet voorzien blijkbaar.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Berichtdoor Bossi » ma 08 jan 2018, 9:14:07

Ok Alain,

En hoe vult de trommel met lucht? via een luchtpomp/compressor?
Begrijp dit stuk werking niet zo goed.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 11:14:52

ik denk met luchtpomp, maar ben niet zeker. Over naar Wim hiervoor.
De lucht kan gewoon ingebracht worden, doordat het hele geheel waterdicht afgesloten is blijft de lucht bovenaan en kan bij spoeling het vuil naar het riool gespoten worden. Bij WC-spoeling laat men de lucht ontsnappen via een klep, en doordat hele unit onderwater zit wordt dan de hele inhoud doorgedraind naar het riool. Na de wc-spoeling sluit men de klep terug, pompt men terug lucht in en de wc-spoeling stopt.
Dit Is voor mij ook een stuk risico waarvoor ik liever bovenwaterniveau type zou hebben. De klep mag niet mankeren, luchtpomp mag niet mankeren, of je draint een groot stuk vijverwater volledig weg, tot vijverwaterlevel bereikt het onderste van de buis naar de riool. Zie ook mijn bemerking ergens vooraan in deze post rond de hoogte van de doorvoer naar het riool in de U-opzet.

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor wadapatja » ma 08 jan 2018, 11:49:29

Lucht wordt er met een 3watt pompje in geblazen. En een klep bovenaan de trommel laat iets van lucht door om de luchtpomp zijn lucht kwijt te laten raken. Tijdens het spoelen gaat die klep dicht en blijven de ondersproeiers toch boven water. En bij stroomuitval zal de vijver zakken tot het niveau waarop het trommelfilter is in gebouwd.
Dus bij 1cm onder waterniveau zal het water in de vijver 1cm zakken. En de buis op de zwanenhals tot iets boven waterniveau zorgt daarvoor.
En als het een korte storing is gebeurt er eerst helemaal niets. Pas bij langdurige stroomonderbrekingen zal er water tot inbouwniveau verloren gaan.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
wadapatja

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 12:09:04

wim, ben je zeker van die 1cm?Het is niet de hoogte van het uiteinde van de U die belangrijk is, noch de diepte van inbouw. Wel belanrijk is de hoogte van de gebouwde horizontale afvoer, en die buis is al minstens 11cm dacht ik.
Het uiteinde zet je enkel maar tot boven waterniveau om ervoor te zorgen dat het water niet langs daar eruit komt bij wc-spoeling.
Gezien de gravity zal volgens mij de vijver leeglopen tot aan het onderste van de horizontale buis naar de riool, gemonteerd op de U, en het water zal wegvloeien zolang er geen lucht komt te staan boven de trommel.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor wadapatja » ma 08 jan 2018, 12:31:24

Ik heb de stekker er al een paar keer uit getrokken. En dan gebeurt er niets. Zolang er lucht in de trommel zit kan daar geen water komen. Zo werkt de trommel ook als ie in bedrijf is. Dan zou er continu iets water uit de zwanenhals moeten komen. Ik ga straks toch nog even naar Siberië (lees filterput :wink: ) en dan probeer ik even wat uit.
wadapatja

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 13:30:46

Wim, ik zie het risico vooral bij een wc spoeling, niet dus bij gewone werking.
Als na de wc spoeling, als alle lucht weg is en het water aan het drainen Is, de luchtpijp dienst weigert, of de klep niet dichtgaat, dan blijft het water naar de riool gaan.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor wadapatja » ma 08 jan 2018, 14:29:03

Die wc spoeling heb ik niet in het programma zitten. Dat kan ik wel doen maar dan handmatig. En als je er dan toch bij bent duw je een speciedeksel op de buis en dan kan het water niet meer weg. Die wc spoeling was onderdeel van de eerste onderwater serie van de Befil trommels. Die zit hier niet op. En omdat ik airlift heb moet ik sommige dingen gewoon handmatig doen. Of ik moet automatische kranen gaan installeren en programmeren. En ook moet er voor die spoeling een kraantje bovenaan de trommel open gedraaid worden om de lucht te laten ontsnappen. Dat kraantje is de zwarte knop. De blauwe is om de bovenste (dwars)sproeier iets minder water te geven.
67778

Ondertussen heb ik ook even gekeken naar de zwanenhals, En daar blijft inderdaad veel alg achter. Ik heb van een dop 32mm en wat rest-pvc een sproeikop gemaakt. Daar spuiten wat straaltjes water naar achteren uit. Die kan gewoon in de zwanenhals geschoven worden tijdens in bedrijf zijn van de trommel. En toen kwamen de algjes er dus allemaal uit. Ik had al een aansluiting voor water in de put voor schoonspuiten van matten en dergelijken. En dat was het moeilijkste niet. Die rottige vorst uit de leiding er naartoe halen wel........

68028
wadapatja

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 17:42:03

Inderdaad het beste dat je de wc spoeling manueel doet, zo heb je alle controle. En door uw test met het van spanning halen is daar ook het probleem van waterverlies ook al onder controle. Mooi zo.
Toch blijft voor mij een drainmogelijkheid rechtstreeks op de unit op een niet gebruikte invoer en eentje onderaan de U voor mij het meest praktische, maar dat is kwestie van smaak natuurlijk.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor wadapatja » ma 08 jan 2018, 17:59:43

Misschien als het filter op z'n definitieve plek staat dat ik er dan ook een kraan op zet. Maar dat is nu heel onpraktisch omdat de U nu helemaal los staat. En als een kraan dan een beetje zwaar gaat, trek je misschien de rubber aansluiting los en komt er teveel spanning op het filterhuis te staan. En dan is schade snel gemaakt.
Ik ga de spoeling ook nog een keer testen. Gewoon handmatig even flushen. En dan zien of het vuil er dan ook mee uitkomt.
wadapatja

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie