• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor wadapatja » za 06 jan 2018, 20:33:44

Yep ook nog. Maar vind je het erg als ik het eerst eventjes zo laat? :wink:

Daarvoor moet het ip adres aangepast worden. Zit nu met een ethernetkabel in de laptop. Als ik de komende week uitgevonden heb hoe dat in z'n werk gaat ga ik daar ook mee bezig.
Zit nu te wachten op de eerste spoeling die ik zelf ingevoerd heb. Heb ook een aanpassing aan de sensor gedaan zodat ie iets hoger zit. En hij is nu beter afgesteld.
Waren overigens geen tekortkomingen van Befil. Maar van mezelf, omdat ik hem graag wilde hebben draaien. En een trommel in een put installeren die eigenlijk te klein is om er nog een 110mm aansluiting extra in te maken en waar je dan ok nog in kunt lopen. Dat valt erg tegen. Maar heb nu zelfs de skimmer, er ook nog op gekregen en het filter doet het nu gelukkig ook. :wink:
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 67

Berichtdoor bazzio » za 06 jan 2018, 22:35:12

Mooi dat het werkt. Heb je foto's of beter nog een filmpje van de huidige situatie? Ik ben wel benieuwd, ik heb ook een krappe filterruimte en wil uiteindelijk ook over naar een trommel van Befil.
bazzio

Afbeeldingen: 32

Berichtdoor Bossi » za 06 jan 2018, 22:49:13

wadapatja schreef:Yep ook nog. Maar vind je het erg als ik het eerst eventjes zo laat? :wink:

Natuurlijk niet. Je hebt daar immers nog tijd voor. 8)

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 716

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 11:31:07

bazzio schreef:Mooi dat het werkt. Heb je foto's of beter nog een filmpje van de huidige situatie? Ik ben wel benieuwd, ik heb ook een krappe filterruimte en wil uiteindelijk ook over naar een trommel van Befil.

Hallo bazzio. De filterput is nogal een bende op het moment. En daar loop ik liever niet mee te koop. Een foto wil ik eventueel wel maken, maar alleen als u er op staat. :wink:
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Berichtdoor Bossi » zo 07 jan 2018, 12:37:05

wadapatja schreef:De filterput is nogal een bende op het moment. En daar loop ik liever niet mee te koop. Een foto wil ik eventueel wel maken, maar alleen als u er op staat. :wink:

Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken. Niet aantrekken en iedereen zit wel eens in de verbouwing. Velen zwijgen als het slecht gaat, rommel is of negatief is. Ik heb geen problemen met ook de slechtere ervaringen te delen en ik heb ook mijn combi online gesmeten dus gewoon plaatsen die foto :D We kunnen er enkel maar uit leren of je raad geven toch.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 14:10:49

Nou vooruit dan maar. Een foto, maar let niet op de rommel...................... ;cool;
68010
wadapatja

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 14:13:58

En als een foto niet genoeg is............
Hier ook nog een fillempie. ;cool;
https://www.youtube.com/watch?v=uRagKlmS4Cc
wadapatja

Berichtdoor goshiko » zo 07 jan 2018, 14:23:08

Als ik het goed voorheb komt in die blauwe emmer het spoelwater
Die is na spoeling voor de helft gevuld.
Is dat een grote of kleine emmer?
Als het grote is dan is een spoelbeurt zo 5 liter wat toch wel veel is.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 16:07:36

Niet een grote emmer. Gaat op de kop af 12 liter in. Zit na deze spoelbeurt ongeveer 4,5 liter water in. Maar ben nog aan het afstellen. Het doel is om de trommel 1x rond te laten gaan. En daar de sproeiers op aan te passen. Volgens mij kloppen de tijden niet helemaal met de opgegeven tijden. Maar de trommel spoelt nu pas na 15 uur en das lang om op te wachten. En om iedere keer in de put dat te testen...............
Er zit ook een stand in het spoelprogramma verwerkt dat zodra het tijd is om te spoelen, de trommel eerst 70graden draait. En op die manier eerst het schone gedeelte van de trommel wat boven water stond, nog gebruikt wordt om het water door te laten. Het is dus niet gelijk spoelen maar eerst het nog schone deel van de trommel gebruiken. Dit geeft ook nog een extra uitstel van de spoelprocedure.
wadapatja

Berichtdoor Bossi » zo 07 jan 2018, 16:48:12

Zie ja wel, zo moeilijk is dat niet he Wadapatja :D

Het is trouwens veel duidelijker zo voor iedereen. 4,5 liever is redelijk veel maar je moet nog finetunen dus...

Wat mij wel opvalt zijn de brokken alg die ik niet helemaal zie verdwijnen in de afvoer. Je ziet stukken tegen de behuizing vliegen onderaan de gebogen plexi die zo terug in het water komen.
Verbeter me als ik dit fout inschat.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 17:30:49

Heb goed moeten kijken wat je bedoeld. Maar ik denk dat dat water is wat over de zwarte afdichting terug valt.
Ondertussen toch maar even aan het spelen geweest in de kou. En hij staat nu op 10sec spoelen. Dan draait de trommel 1 keertje rond en komt er 2 liter water uit.
En ik denk als je het heel precies gaat uitkienen, je ook op die 1,5 liter uit kunt komen. Maar echt niet nog minder. Maar als je nagaat dat er nu om de 15uur gespoeld wordt, terwijl er ook volop alg aanwezig is.

En als ik het dan goed uitgerekend heb zit je dan op 24 liter per week. In de zomer gaat dat natuurlijk heel anders worden.
wadapatja

Berichtdoor goshiko » zo 07 jan 2018, 17:35:49

Met wat regeling kan je spoelwater dus goed beperken, mooi.

Ja Bossi, vuil dat terugvalt naar beneden zal je altijd wel hebben denk ik, daarom dat ik ook ergens in het begin van deze posting gesuggereerd had om op de vrije inkom gewoon een schuifkraan te monteren zodat je de binnenzijde van het apparaat eens kan drainen.
Men voorziet daarvoor normaal de wc-spoeling dacht ik, maar of die al dan bezonken vuil (blad, alg) zal weghalen, daar ben ik wat achterdochtig tegenover.
Ook in gewone trommels heb je het probleem van terugvallend vuil trouwens. Deze trommel heeft het grote voordeel dat je het kan wegdrainen, iets wat in normale trommel niet kan, je kan het daar enkel handmatig verwijderen (ooit heeft iemand hier eens een gigantische algenprop gepost die zich had gevormd binnenin zijn trommel, ik weet niet meer wie).

Iets wat me ook wat zorgen baart is die U-vormige afloop. Algen die verwijderd worden, die gaan toch gaan bezinken onderaan de U denk ik. Je ziet hier op filmpje trouwens ook dat het water in de vijver bijna zuiver is, terwijl je algjes afgevoerd ziet worden. Die blijven dus achter in de U. Gaat terug de wc-spoeling al dat bezonken vuil hier wegspoelen? Moet wel, anders krijg je vroeg of laat verstopping.
Vertrouw je het niet, dan kan je hier zelfde truc toepassen. Ipv twee 90 graden er eentje vervangen door t-stuk, en daar via een bocht een kraan op monteren, zodat ook die U kan gedraind worden. (probleem met de U heb je niet met bovengronds niveau van Befil).

Wim, ik hoop dat je mij deze feedback niet kwalijk neemt, ik probeer zo goed mogelijk mee na te denken om de optimale opzet te krijgen. Wil ook geen kritiek op Befil geven, ik ben nogal gecharmeerd door dit omgekeerde systeem trouwens.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor wadapatja » zo 07 jan 2018, 17:53:58

Mooi geschreven. :good: Maar u vroeg al vaker naar het waterverbruik. En dat heb ik vandaag uitgezocht. Maar daar mis ik nu juist uw feedback op. En over die U dat klopt helemaal. Bart van Befil had mij daar ook al op gewezen. Maar ik heb er niet aan gedacht om dat te vertellen. Ik denk dat ik morgen eens ga bekijken hoeveel alg er na een weekje draaien nog in zit. Er komt af en toe best wel wat uit. Maar hij spoelde eerder ook veel langer natuurlijk.
wadapatja

Berichtdoor goshiko » zo 07 jan 2018, 18:03:18

2 liter is voor mij heel aanvaardbaar hoor Wim, en volledig in lijn met het gewone trommelfiltertype.
Ik zou eerlijk gezegd niet lager proberen te gaan, zeker nu nog niet gezien ritme van spoelen.
Aantal spoelingen valt ook enorm goed mee. Vraag me af of dit nu door het type komt, of zouden de andere trommels nu ook zo weinig spoelen.
Eerlijk gezegd denkt ik dat het type ermee te maken heeft, wat ook weer positief is.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Bossi » zo 07 jan 2018, 18:47:27

Hoi,

Even het filmpje zichtbaar maken.

phpBB [video]

wadapatja schreef:Heb goed moeten kijken wat je bedoeld. Maar ik denk dat dat water is wat over de zwarte afdichting terug valt.

Vanaf het begin tot op seconde 20 zie ik toch duidelijk algen over de binnenkant naar beneden zakken hoor. Ik zet het filmpje eerst op 1080 en dan full screen. Kan je niet naast kijken.

wadapatja schreef:En als ik het dan goed uitgerekend heb zit je dan op 24 liter per week. In de zomer gaat dat natuurlijk heel anders worden.

Dat gaat in de zomer inderdaad iets anders worden. Hier spoel ik eens om de 4u in de winter. In de zomer is dat 8minuten. Volledig op zichzelf he, wel regelmatiger eens met de hogedrukreiniger passeren heb ik ondervonden. Mijn luiheid op dat vlak, ook wegens tijdsgebrek.

goshiko schreef:Met wat regeling kan je spoelwater dus goed beperken, mooi.

Klopt, ik begrijp alleen niet waarom men langer spoelt dan de lijn van de trommel die net boven water staat tot dat die net voorbij de sproeiers is gegaan. Dan gok ik op een 270° van zijn omwenteling. Begrijp je?

goshiko schreef:Ja Bossi, vuil dat terugvalt naar beneden zal je altijd wel hebben denk ik, daarom dat ik ook ergens in het begin van deze posting gesuggereerd had om op de vrije inkom gewoon een schuifkraan te monteren zodat je de binnenzijde van het apparaat eens kan drainen.
Men voorziet daarvoor normaal de wc-spoeling dacht ik, maar of die al dan bezonken vuil (blad, alg) zal weghalen, daar ben ik wat achterdochtig tegenover.
Ook in gewone trommels heb je het probleem van terugvallend vuil trouwens. Deze trommel heeft het grote voordeel dat je het kan wegdrainen, iets wat in normale trommel niet kan, je kan het daar enkel handmatig verwijderen (ooit heeft iemand hier eens een gigantische algenprop gepost die zich had gevormd binnenin zijn trommel, ik weet niet meer wie).

Ik zou eens moeten controleren of dat bij mijn trommel ook zo is dat het vuil uit de goot terug in de trommel wordt gespoten. Moeilijk te zien daar ik geen doorschijnend kunststof heb.

In mijn eigen combi gaat elke kamer apart kunnen geflusht worden. In mijn AEM trommel is dat inderdaad niet mogelijk. Al kan je dat wel doen. Schuifkranen aanvoer dicht en 1ste kamer volledig leeg laten, de trommel loopt immers leeg in die kamer. Dat zal in principe bij iedereen wel mogelijk moeten zijn.

Wens net zoals Alain ook wel mee te geven dat ik nergens kritiek op wens te geven en enkel probeer mee te denken in het verhaal. Tenslotte beleeft ieder de hobby zoals hij/zij dat wil.

Groetjes,

Bossi
Bossi

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie