• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor bakkenes » zo 26 nov 2017, 1:14:51

Supersushi schreef:Afgelopen maand viel het mij al op dat mijn trommel een beetje trilde en vannacht is deze helemaal vastgelopen. ook komt er geen water door naar het bwb terwijl er wel voldoende water staat in mijn trommel.
ik heb een dichte trommel op waterniveau (Befil plus) dus ik kan niet bij de trommel. iemand een idee wat te doen met een een vastgelopen trommel?

ik verneem het graag,

Is bellen vanuit België net zo duur als het water in België :D
Bart van Befil is snel bereikbaar dus die zou je eens kunnen bellen, of had je dat al gedaan?
bakkenes

Berichtdoor Bossi » zo 26 nov 2017, 8:09:37

bakkenes schreef:Is bellen vanuit België net zo duur als het water in België :D

:lol: :good:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 958

Berichtdoor Jorisss » zo 26 nov 2017, 10:29:51

wadapatja schreef:Toch wel. Ik heb maar 14 koi en voer hooguit 200 gram in de zomer. Met 85 liter kaldness in een ton van 210 liter. En met 75micron dus nitrietverhoging.
Vorig jaar gefilterd met 50micron en ook kwaaltjes met vissen gehad. Omdat het water toen behandeld was dachten we dat het daaraan lag. Maar nu ik meer weet was het toen dus waarschijnlijk ook aan de nitriet verhoging gerelateerd.

Wat voor een kwaaltjes vroeg ik mij af?
Heb namelijk sinds ik een trommelfilter (nog geen Befil) heb en een bwb erachter 1 koi die het leuk vind om lucht te happen en bellen te blazen. Daarvoor nooit gedaan.
Op afstrijkjes niks te vinden.
Jorisss

Berichtdoor wadapatja » zo 26 nov 2017, 12:48:58

Geen bellen blazen. Maar meer heel schuw reageren en af en toe flitsen. Een koi schijnt altijd wel een parasiet bij zich te hebben. En meestal kunnen ze zelf best veel aan. Maar als het water dan niet in orde is geeft dat ook nog eens wat extra stress en zie je ze eerder reageren daarop.
<WIM> Even geen koivijver maar een koi Q-bak.
wadapatja

Afbeeldingen: 75

Berichtdoor goshiko » zo 26 nov 2017, 17:57:06

heb zonet nog eens een filmpje bekeken van dit nieuwe model. Het valt me toch op dat je nergens in de trommel raakt om bvb iets te reinigen, of algenprop weg te nemen.
Stel me daar toch vragen bij eerlijk gezegd.
Maar lang duurde het filmpje niet, dus mogelijks is er toch enige soort van toegang tot het zeefelement.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Guyke » zo 26 nov 2017, 18:24:45

Hallo,

goshiko schreef:heb zonet nog eens een filmpje bekeken van dit nieuwe model. Het valt me toch op dat je nergens in de trommel raakt om bvb iets te reinigen, of algenprop weg te nemen.
Stel me daar toch vragen bij eerlijk gezegd.
Maar lang duurde het filmpje niet, dus mogelijks is er toch enige soort van toegang tot het zeefelement.

Normaal moet je van binnen niet zijn.
Deze trommel werkt andersom tov een andere trommel.
Het vuil blijft aan de buitenkant en het proper zit van binnen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor goshiko » zo 26 nov 2017, 22:01:23

Ik bedoel ook niet in de trommel guyke, zelfs de buitenkant van het roterend gedeelte kan je niet bereiken lijkt me.
En als ik dan lees over vastlopende trommel zelf, dan lijkt me dit toch niet echt ideaal.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor bakkenes » ma 27 nov 2017, 0:18:59

Jorisss schreef:
wadapatja schreef:Toch wel. Ik heb maar 14 koi en voer hooguit 200 gram in de zomer. Met 85 liter kaldness in een ton van 210 liter. En met 75micron dus nitrietverhoging.
Vorig jaar gefilterd met 50micron en ook kwaaltjes met vissen gehad. Omdat het water toen behandeld was dachten we dat het daaraan lag. Maar nu ik meer weet was het toen dus waarschijnlijk ook aan de nitriet verhoging gerelateerd.

Heb namelijk sinds ik een trommelfilter (nog geen Befil) heb en een bwb erachter 1 koi die het leuk vind om lucht te happen en bellen te blazen. Daarvoor nooit gedaan.

Doet hij dat elk uur? Elke dag of 1 keer per week. Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Het wordt kouder en daar reageren de koi altijd op hun eigen manier op, ik kan mij niet voorstellen dat dit aan een trommelfilter ligt. Maar ja, je weet het niet he.
bakkenes

Berichtdoor Jorisss » ma 27 nov 2017, 7:11:32

bakkenes schreef:
Jorisss schreef:

Doet hij dat elk uur? Elke dag of 1 keer per week. Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Het wordt kouder en daar reageren de koi altijd op hun eigen manier op, ik kan mij niet voorstellen dat dit aan een trommelfilter ligt. Maar ja, je weet het niet he.

Ja, zeker elk uur, soms wel 5 of 6 keer achter elkaar. Ook niet alleen nu, maar de hele zomer gedaan.
Jorisss

Berichtdoor wadapatja » zo 17 dec 2017, 13:01:18

Eindelijk komt de leverdatum in het zicht. Duurt lang hoor, 9 weken. Ondertussen is de nitrietwaarde ook iets afgenomen. En nu ben ik bezig om de algen weg te krijgen, door de nitraathars wat vaker te regenereren. Vorige week een cursus over waterkwaliteit en watersamenstelling gedaan en daar hoorde ook een watertest bij.
Zodoende wist ik toen de exacte waarden. In de vijver zijn met het invallen van de winter, algen gaan groeien en dat heb ik in bijna 27 jaar nog niet eerder mee gemaakt. :shock:
Zonet nog even de eerste kamer met vuilklopper gespoeld en de algen zijn gelukkig al aardig afgenomen.
Water is nu nog 5,6 graden. Komende week wordt de Befil 2.0 geleverd en ik hoop op een beetje goed weer. ;cool;

Want hij moet er natuurlijk wel gelijk ingebouwd worden. :Hyper:
wadapatja

Berichtdoor goshiko » zo 17 dec 2017, 13:53:14

Mooie vooruitzichten.
We zijn even nieuwsgierig als jij en kijken uit naar de update.

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor bakkenes » ma 18 dec 2017, 0:51:48

wadapatja schreef:Eindelijk komt de leverdatum in het zicht. Duurt lang hoor, 9 weken. Ondertussen is de nitrietwaarde ook iets afgenomen. En nu ben ik bezig om de algen weg te krijgen, door de nitraathars wat vaker te regenereren. Vorige week een cursus over waterkwaliteit en watersamenstelling gedaan en daar hoorde ook een watertest bij.
Zodoende wist ik toen de exacte waarden. In de vijver zijn met het invallen van de winter, algen gaan groeien en dat heb ik in bijna 27 jaar nog niet eerder mee gemaakt. :shock:
Zonet nog even de eerste kamer met vuilklopper gespoeld en de algen zijn gelukkig al aardig afgenomen.
Water is nu nog 5,6 graden. Komende week wordt de Befil 2.0 geleverd en ik hoop op een beetje goed weer. ;cool;

Want hij moet er natuurlijk wel gelijk ingebouwd worden. :Hyper:

Ik vind het bijzonder dat je met deze temperaturen nog te hoge nitriet waardes hebt. Kan het niet zijn dat je ergens in je leidingwerk een boosdoener hebt die dit veroorzaakt? Kan je je leidingen spoelen zodat je zeker weet dat die schoon zijn?
Verder heb ik de ervaring dat je hoge nitriet waardes kan opvangen door voldoende te verversen en stoppen met voeren.
bakkenes

Berichtdoor wadapatja » ma 18 dec 2017, 12:52:02

Klopt allemaal. Dacht ik ook. Ververs nog steeds 20 procent per week. Voeren doe ik sinds de 2e week van november al niet meer. Leidingen worden bijna iedere keer bij spoelen gespoeld.
Ben wel nieuwsgierig welke boosdoener er in de leidingen kan zitten, waardoor de nitrietwaarde verhoogd blijft.
wadapatja

Berichtdoor Guyke » ma 18 dec 2017, 13:24:57

Hallo,

Wat ik al helemaal niet begrijp hier is dat men nitriet meet.
Wat is dan de meting van de ammoniak want dan moet deze er ook zijn.
Wat ik mij dus ook afvraag of misschien bevestigd zie is dat de baccies voor van ammo naar nitriet het veel langer uithouden dan de baccies voor van nitriet naar nitraat.
Ik weet dat deze laatste veel gevoeliger zijn en vermeerderen het minst snel.
Als er ergens dode zone's zijn kunnen deze ook zulke zaken veroorzaken.
Het spoelen van leidingen is daarom nog geen garantie dat ze zuiver zijn.
Wat is de temp van de vijver?

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor wadapatja » ma 18 dec 2017, 15:36:30

5,370 graden nu. Vorige week lag die rond de 6 graden. Ammo was licht verhoogd. Maar met de sera druppeltest zou deze nul geweest zijn.

Er zit een groot verschil in de test-sets. En als je met de sera druppeltest meet krijg je tot de 0,5 MG/L dezelfde kleur. Je kunt alleen zien of ie iets naar oranje neigt.
Dat gebied zit dus tussen nul en 0,5. Je kunt dus ook zeggen dat mensen die nul meten ook best 0,2 MG/L kunnen hebben.
Ook is het een feit dat de koi altijd ammoniak uitscheiden ook als je ze niet voert. 75% is gewoon afkomstig van de osmoseregulering van de koi zelf en 25% komt vanaf het voer. Dus kan er nooit 0,0 ammo in de vijver zijn. We meten het alleen niet.
Ik denk dat het de omgeving is waar de bacteriën zich lekker voelen is. Als die omgeving in ons filter niet gemaakt wordt zullen deze zich niet ergens gaan ophouden en de nitriet verder afbreken.
Het water is toen gemeten door iemand die daar veel ervaring in heeft. Mijn waarde kwam uit op 0,05. Op mijn seneye staat ook nu nog steeds 0,052 af te lezen.
Zelf denk ik dat het filter door de medicatie tegen wormen en trichodina en later nog eens witte stip het filter helemaal heeft afgebroken.
Maar omdat ik toen weinig heb gevoerd is dat proces heel langzaam gegaan. Later heb ik het voeren toch weer iets opgevoerd en is er daarmee een reactie ontstaan waardoor de bacteriën ook langzaam zijn afgestorven. Wat de precieze oorzaak is kan ik niet bedenken.
En die leidingen zijn het echt niet. Die worden vaak gespoeld en dan ook nog met zo'n hogedruk rioolding.

Zouden het de plooien in de folie kunnen zijn? Die heb ik namelijk wel veel.
wadapatja

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie