• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor goshiko » ma 08 jan 2018, 18:33:46

Dat begrijp ik wim, zonder fixatie van de U wordt het gevaarlijk.
Het komt goed. Tof dat je jou ervaringen blijft delen, bedankt daarvoor.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor FredLekx » ma 08 jan 2018, 23:46:15

Even een vraag Wim, wellicht enigzins off-topic, maar hou jij ook rekening met mogelijke aardbevingen bij jou in de regio?
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor wadapatja » di 09 jan 2018, 10:14:42

Nee. Ik zit niet in dat gebied. We zitten hier net tegen de rand aan en hebben de schok van gisteren niet gevoeld. Als er een keer een nog zwaardere komt voelen we dat hier misschien ook. We zijn in Groningen wel blij dat mensen in de rest van het land het nu ook eindelijk weten wat zich hier afspeelt. Ik ken wel mensen die daar wonen en kan je vertellen dat het geen pretje is. Zelfs mensen die het niet echt serieus namen, zijn na gisteren enorm geschrokken. Omdat het geen trillingen waren maar omdat de grond een paar keer naar beneden ging. Zo werd het tenminste beschreven.
Maar gelukkig hier nog geen ellende gehad door de bevingen.

De trommel heeft vanmorgen om 7 uur gespoeld. En ik ga hem vandaag proberen op de sensor te laten spoelen. Daar moet ik weer een plaatje voor maken, omdat het vorige plaatje toch nog te kort was om de sensor op de juiste hoogte te krijgen. Ik heb de gevoeligheid van de sensor nu wel goed afgesteld. Zodra er geen water meer tegenover de sensor zit, geeft ie een signaal om te spoelen. Maar dat heb ik handmatig getest en vandaag ga ik hem op de juiste hoogte proberen af te stellen.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Bossi » di 09 jan 2018, 17:20:38

Interessant,

Ik blijf volgen. Uit mijn ervaring weet ik dat je elk euvel bijstelt, oplost en aanpast tot je op de duur met een perfect werkend systeem zit dat aan jouw wensen voldoet.

Maar plug and play is een trommel dus nooit blijkbaar. Nou ja, je moet je toch met iets bezighouden, anders ziet de vrouw dit en kan je mee poetsen in huis :D

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor wadapatja » di 09 jan 2018, 18:36:47

Dat had u iets eerder mogen zeggen hè, Ik poets namelijk al mee............ :unknown:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
wadapatja

Berichtdoor Bossi » wo 10 jan 2018, 7:15:08

wadapatja schreef:Dat had u iets eerder mogen zeggen hè, Ik poets namelijk al mee............ :unknown:

Heheh Wadapatja, koop dan 1 of meer trommels bij :lol:

Hoe ga je de U-bocht/zwanenhals fixeren?

Ik heb indertijd mijn leidingen vastgezet met beugels en draadstangen. Wat ook steeds kan is een parkervijsje door je koppelingen draaien. Zo kunnen de koppelingen al niet van elkaar schuiven en een parkervijsje door je buizen is waterdicht hoor.
Ik heb hier gezien hoe Joey van Zenkoi dat zo heeft opgelost in mijn plantenfilter om te kunnen polyesteren.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Guyke » wo 10 jan 2018, 10:01:56

Hallo,

Bossi schreef: Wat ook steeds kan is een parkervijsje door je koppelingen draaien. Zo kunnen de koppelingen al niet van elkaar schuiven en een parkervijsje door je buizen is waterdicht hoor.
Ik heb hier gezien hoe Joey van Zenkoi dat zo heeft opgelost in mijn plantenfilter om te kunnen polyesteren.

Groetjes,

Bossi

Als dat koppelingen zijn met een rubber en dat vijsje zit door die rubber kan ik wel volgen.
Echter alleen door de pvc is dat niet altijd waterdicht. Het is een van de redenen dat ik klemmen op de buis van mijn airlifts niet vastzet met parkervijzen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor wadapatja » wo 10 jan 2018, 12:26:50

Dat komt na de verbouwing aan de orde. Ik weet wel dat het niet moeilijk zal worden. Omdat de U dan tegen de wand aankomt. En dan zijn er meerdere plaatsen om een beugel of iets dergelijks ertegen te schroeven. De buizen zitten met manchetkoppelingen in elkaar. Het zijn die van Dyka, met die hele soepele rubbers. En die haal je niet zomaar weer uit elkaar.
Ook staat er geen druk op door een pomp of iets dergelijks. En ik hoef dus geen schroeven in die koppelingen te draaien.
wadapatja

Berichtdoor Bossi » wo 10 jan 2018, 14:06:03

Guyke schreef:Hallo,

Als dat koppelingen zijn met een rubber en dat vijsje zit door die rubber kan ik wel volgen.
Echter alleen door de pvc is dat niet altijd waterdicht. Het is een van de redenen dat ik klemmen op de buis van mijn airlifts niet vastzet met parkervijzen.

mvg
Guyke

Het is net na de rubber dat je vijs erdoor moet, liefst een heel kort vijsje. Doordat het een conisch kopje heeft sluit ie af.
Zo zorg je ervoor dat je koppelingen niet uit elkaar kunnen schuiven. Trukje van Zenkoi-Joey :wink:

Als je natuurlijk de mogelijkheid hebt om een beugel te plaatsen en daar je buis in te steunen, beter he, bovenstaande is een "noodoplossing".

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor wadapatja » vr 12 jan 2018, 14:55:07

Zo, het poetsen samen met de vrouw is over na dit weekend. Ik heb weer een baan. Ik blijf lekker in de heavy metal werken. Dit keer zijn het hekken trappen en tuinmeubelen van staal, alluminium en RVS. Dat is iets lichter werk. En dan is het zware werk in de bouw gelukkig over.

De trommel is afgesteld met het nieuw gemaakte verloopplaatje voor de sensor. Hij heeft vanmorgen na een spoelpauze van maar liefst 1140 minuten (das 19uur) eindelijk gespoeld. Dat komt ook omdat er bijna geen alg meer in zit. En het grovere gaas van 192micron natuurlijk. Maar nu weet ik dan eindelijk dat de sensor ook werkt.
Vind het eigenlijk wel iets te lang duren dat ie gaat spoelen. En denk dat ik hem binnenkort terug overschakel naar de beveiliging en een spoelpauze van maximaal 8 uur ga instellen.
wadapatja

Berichtdoor wadapatja » zo 14 jan 2018, 16:23:05

Ondertussen ben ik er al iets meer aan gewend geraakt, dat ik niet zo vaak meer hoef te spoelen. En ik heb bij het testen van de WC-spoeling een foutje van mezelf ontdekt. Ik keek eens iets beter naar de bovenrand van het filter en zag dat de trommel ongeveer 2cm, boven waterniveau staat.
Erg is het niet, maar het flushen gaat zo wel langzaam. En ik ga binnenkort proberen om hem iets lager te zetten.
Bij het flushen gaat het alg ook goed uit de U-bocht. En dan heb ik zelf toch nog iets te doen af en toe.
Vond het altijd een van de leukste dingen om even met het spoelen bezig te zijn. Maar zoals het nu gaat kost het spoelen ook nog eens veel minder water.
En daarom ga ik er nog een watercomputer voor halen, om in het seizoen toch de benodigde verversingen te halen.
wadapatja

Berichtdoor goshiko » zo 14 jan 2018, 17:46:45

Goed nieuws dus, mooi.
Ja, manueel de wc spoeling eens doen is nu ook de moeite niet he, kan je meteen alles ook eens controleren. Goed ook dat de U goed flusht.
Ben benieuwd hoe het in de zomerperiode zal lopen.
Enig idee hoeveel flow er nu doorgaat?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor wadapatja » zo 14 jan 2018, 18:36:58

De flow is iets minder dan voorheen. Het water in de laatste ton staat ongeveer 3mm lager. En ik schat de flow nu zo rond de 12 kuub per uur. Alleen met de vuilklopper stond het water na een reiniging 3mm hoger. Maar na een tijdje liet hij ook weer minder water door. En eigenlijk is de flow nu dus constant.
Het gaas is ook behoorlijk grof en daarom kan deze uitvoering 50 kuub per uur aan. Met 68micron gaas laat deze 30 kuub per uur door. Voor de flow die ik nu nog heb is dit natuurlijk zwaar overdreven. Maar dat scheelt ook weer spoelbeurten. :wink:
wadapatja

Berichtdoor Bossi » zo 14 jan 2018, 19:24:59

Leuk om te lezen dat alles "beter" begint te draaien naarmate je meer afstelt.

Als het terug wat warmer is kan je de definitieve aanpassingen doen zoals een beetje laten zakken.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor bakkenes » di 16 jan 2018, 23:39:54

De trommel spoelt hier nu om de 4 uur, wel gezegd om de 239 minuten :dance:
Trommel draait 15 seconden, ga dit nog iets naar beneden bij stellen
Water is kraak helder en omdat ik continu ververs is het alg nu verdwenen.
Ben een erg blij man.
bakkenes

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie