• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

reinigen zeven trommel

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

reinigen zeven trommel

Berichtdoor DenD » ma 31 jul 2017, 19:35:25

De zeven van een trommelfilter eens reinigen loont :D

Van +100 reinigingen per dag naar een 40 tal !

65139
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Afbeeldingen: 2

Re: reinigen zeven trommel

Berichtdoor Ramones76 » ma 31 jul 2017, 19:36:37

Waar heb je de zeven mee gereinigd?
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 611

Berichtdoor DenD » ma 31 jul 2017, 19:42:47

Ramones76 schreef:Waar heb je de zeven mee gereinigd?

Pompenreiniger van Oase.
Bestaat ook van andere merken.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Berichtdoor Guyke » ma 31 jul 2017, 20:23:12

Hallo,

Dus als ik het goed heb betekent dit dat de sproeiers het zeefdoek dus niet volledig gereinigd krijgen bij het spoelen.
Kan de reden ook aan de stand van de nozzels zijn, model of waterdruk ( waterleiding of aparte drukpomp ) dat het gaasdoek toch nog veel vervuild.

In de zelfbouw topics heb ik er ook over gelezen dat dit ook grote invloed op de werking gaf.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 806

Berichtdoor koi.gin » ma 31 jul 2017, 20:25:11

Dit weekend de mijne ook gereinigd. Scheelt een pak in de spoelbeurten.
Hier besproei ik ze met een beetje zoutzuur, in een mum van tijd waren ze als nieuw.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor DenD » ma 31 jul 2017, 21:42:51

Guyke schreef:Hallo,

Dus als ik het goed heb betekent dit dat de sproeiers het zeefdoek dus niet volledig gereinigd krijgen bij het spoelen.
Kan de reden ook aan de stand van de nozzels zijn, model of waterdruk ( waterleiding of aparte drukpomp ) dat het gaasdoek toch nog veel vervuild.

mvg
Guyke

Ik denk dat dit betekent dat je ALLES op tijd en stond eens mag nakijken/onderhouden. :) :)

Bij mij was het ongeveer een jaar geleden dat ik de zeven had gereinigd.
Ik vermoed dat er een soort van biofilm of (kalk) aanzetting gevormd wordt.
Ook paaien, gebruik van ontwormingsmiddelen of andere toevoegingen in de vijver kunnen mogelijks een al dan niet beperkte invloed hebben.
In ieder geval maakt het mij niks uit.... gewoon 1 of 2 maal per jaar zeven reinigen en klaar.
Loopt mijn "zwarte schaap" weer zoals het hoort.
DenD

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 31 jul 2017, 21:49:39

Met een goeie druk pomp erop is het helemaal niet nodig om het doek handmatig te reinigen .
Hier draaid het al 2.5 jaar zonder dat ik het zelf moet reinigen .
En mijn spoeltijden blijven nog steeds hetzelfde
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor koi.gin » ma 31 jul 2017, 21:58:21

Rob en Tara koi schreef:Met een goeie druk pomp erop is het helemaal niet nodig om het doek handmatig te reinigen .

Ben wel eens benieuwd naar uw waterwaarden.
Ben er zeker van dat de hardheid veel lager is dan hier. Vandaar uw panelen langer meegaan. Maar het is niet enkel een lichte kalkafzetting waardoor de panelen dichtslippen.
Het heeft bovendien niks te maken met een minder goede drukpomp.
De panelen worden enkel aan 1 kant proper gespoten, een reinigingsmiddel maakt dan ook de binnenkant eens proper.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Berichtdoor mario1 » ma 31 jul 2017, 22:02:25

Hier zijn de zeefpanelen ook nog niet gereinigd en liggen de spoelbeurten vrij laag.
Een goede drukpomp zal mede een grote rol spelen in de tussentijden, al denk ik wel dat kalk en biofilm het zeefdoek wel degelijk doen dichtslibben. De zeefpanelen ga ik hier binnenkort ook wel even inspuiten met een oplossing van zoutzuur, en lijkt me hoe dan ook geen slecht idee dit eens te doen en de spoeltijden te vergelijken met voorheen.
mario1

Afbeeldingen: 2117

Berichtdoor Rob en Tara koi » ma 31 jul 2017, 22:13:54

koi.gin schreef:
Rob en Tara koi schreef:Met een goeie druk pomp erop is het helemaal niet nodig om het doek handmatig te reinigen .

Ben wel eens benieuwd naar uw waterwaarden.
Ben er zeker van dat de hardheid veel lager is dan hier. Vandaar uw panelen langer meegaan. Maar het is niet enkel een lichte kalkafzetting waardoor de panelen dichtslippen.
Het heeft bovendien niks te maken met een minder goede drukpomp.
De panelen worden enkel aan 1 kant proper gespoten, een reinigingsmiddel maakt dan ook de binnenkant eens proper.

Mvg Gino

Kh is 10 en gh zit boven de 25
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor koi.gin » di 01 aug 2017, 6:38:09

Oei. Dat is nog hoger dan hier. Respectievelijk 10 en 16. Raar.....
koi.gin

Berichtdoor Pipo » di 01 aug 2017, 6:59:13

Ik reinig de mijne één keer per jaar met vitamine C poeder (ascorbine zuur). Strooi dat er op na een spoelbeurt zodat het kan inwerken tot de volgende spoelbeurt. Daarna doe ik hetzelfde en hoop dat een ander deel van de gaas boven staat...
Pipo

Afbeeldingen: 308

Berichtdoor Guyke » di 01 aug 2017, 12:12:25

Hallo,

Ik lees hier het gebruik van zoutzuur. Wordt het gaas verwijderd bij het reinigen zodat de binnenzijde ook gereinigd wordt?
Als dat gaas niet verwijderd word, word dan de trommel zowel aan de in als aan de uitgang afgesloten of is zoutzuur ( verdund dan wel ) niet schadelijk voor het vervolg van de filtering.
Is die zeefgaas dan in inox of is dat een kunststofmateriaal.
Zoutzuur zal zeker wel kalkaanzetting en andere verwijderen maar kan dit zuur ook de oppervlaktestructuur van het gaas niet aantasten ( schraler maken ) zodat er meer kan blijven aanplakken.

Het gebruik van zoutzuur lees ik ook bij het reinigen van bv zeven maar dat gebeurt daar buiten de vijver.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » di 01 aug 2017, 13:04:42

Het is een oplossing van zoutzuur Guyke, had ik in mijn vorige bericht reeds aangegeven ;cool;
De panelen blijven zitten op de trommel gezien het verwijderen hiervan een hele klus is, tenzij deze van Oase, dit is een fluitje van een cent om die te verwijderen.
Het aanbrengen van zoutzuur gebeurt door middel van een verstuiver en is zo miniem dat het afsluiten van in en uitgang niet nodig is.
Je moet ook weten dat het inspuiten van de panelen gebeurt net boven de vuilafvoergoot, en dus eigenlijk zo goed als niets in het vijverwater terecht komt.
De meeste gaasdoeken zijn gemaakt van inox gaas, en kunnen uiteraard het gebruik van zoutzuur aan.

Nogmaals, het gebruik van zoutzuur om het gaas te reinigen is zo miniem dat je je geen zorgen hoeft te maken.
mario1

Afbeeldingen: 2117

Berichtdoor Guyke » di 01 aug 2017, 14:17:29

Hallo,

mario1 schreef:Het is een oplossing van zoutzuur Guyke, had ik in mijn vorige bericht reeds aangegeven ;cool;
De panelen blijven zitten op de trommel gezien het verwijderen hiervan een hele klus is, tenzij deze van Oase, dit is een fluitje van een cent om die te verwijderen.
Het aanbrengen van zoutzuur gebeurt door middel van een verstuiver en is zo miniem dat het afsluiten van in en uitgang niet nodig is.
Je moet ook weten dat het inspuiten van de panelen gebeurt net boven de vuilafvoergoot, en dus eigenlijk zo goed als niets in het vijverwater terecht komt.
De meeste gaasdoeken zijn gemaakt van inox gaas, en kunnen uiteraard het gebruik van zoutzuur aan.

Nogmaals, het gebruik van zoutzuur om het gaas te reinigen is zo miniem dat je je geen zorgen hoeft te maken.

dat had ik ook in mijn reply geschreven
is zoutzuur ( verdund dan wel )

bedankt voor de toelichting :good:

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie