Bwb of matten extern indraaien.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
marcoZ

Re: Bwb of matten extern indraaien.

Bericht door marcoZ » 04 jan 2018, 10:41

Ik snap je beredenering, maar die klopt maar ten dele. Ja, materiaal van warm ineens in koud water zal de bacterien geen goed doen. Echter de EPSlaag zal blijven.
De bacteriekolonie schommelt altijd, naar gelang voedsel enz enz... Het vooraf in werken heeft vooral een positief effect op de EPS.
Daarnaast zou ik eerst verwarmen en daarna af laten koelen. Voor dat afkoelen neem je 1 a 2 weken de tijd (graad per dag ofzo) en dan toevoegen aan de vijver... De bacterien blijven dan wel leven, maar de activiteit wordt minder. Als je ze daarna in de vijver weer nodig hebt is het wake up-time..

Guyke

Bericht door Guyke » 04 jan 2018, 10:56

Hallo,

Dat van de Eps laag kan ik niet bevestigen nog ontkennen. Mijn gevoel echter zegt dat ook de eps laag er een negatieve invloed zal van ondergaan.
De Eps laag ontstaat volgens mij door de bacterie kolonies en wordt er ook door onderhouden. Als de bacterie werking ( of vermindering van de kolonie ) lager wordt zal ook de bouw en onderhoud van die laag dalen. Het zal volgens mij niet onmiddellijk zicht of meetbaar zijn. Een ten dele verlaten Eps laag wil volgens mij niet zeggen dat dit dan de huisvestiging wordt van een nieuwe kolonie.

Als ik zo iets zou opzetten zou ik eerder op een temperatuur werken die meer naar de realiteit van wat er aan temp in de vijver verwacht wordt op het ogenblik van de enting.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

marcoZ

Bericht door marcoZ » 04 jan 2018, 12:06

Ik niet....zou beginnen met vol gas en daarna af laten koel....

Vergis je niet, het aantal bacterien in kraanwater is laag. Je begint met 1 dan 14 uur later 2, dan 4...... Schiet maar niet op.... Het begin is zo traag. Pas als je er een kwak hebt schiet het vermenigvuldigen op...

Maar goed, we mogen verschillen van mening;)

WTR

Bericht door WTR » 04 jan 2018, 12:08

Op kamertemperatuur zal dus wat meer tijd kosten, maar ik heb dan ook nog wel even de tijd. Ik kan ergens proberen een aquarium verwarming op de kop te tikken, maar als ik binnenkort al ga beginnen, is dat dan nodig?
Gr Wouter

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 04 jan 2018, 12:17

Guyke schreef:
Als ik zo iets zou opzetten zou ik eerder op een temperatuur werken die meer naar de realiteit van wat er aan temp in de vijver verwacht wordt op het ogenblik van de enting.
Dit zou ook mijn voorkeur hebben. Hoewel het wat langer zal duren. Mijn eigen ervaring, voor wat het waard is, is dat je een week of 5 nodig hebt om e.a. op te starten. Neem daarbij een veiligheidsmarge en het lijkt me dat wanneer je begin februari begint, je vroeg genoeg bent. Vergeet niet dat je wel de bowl moet onderhouden, dus veel meten en wanneer nodig weer wat ammoniak toevoegen. Uiteraard continue beluchten.

Guyke

Bericht door Guyke » 04 jan 2018, 12:33

Hallo,

Van dat kraanwater zal wel kloppen.
Als je dan pech hebt en er zit er niet eentje in kan je wachten tot st juttemis.
Er zijn genoeg hulpmiddeltjes om het opzetten wat te versnellen.
Er is ook ander water dan kraanwater.....
In een bacteriecultuur ( uit de winkel) zullen er zowiezo wel meer zitten dan eentje.....

Het moet schijnbaar allemaal snel vooruitgaan.
Er is ook een gezegde "" haast en spoed zijn zelden goed ""

mvg
Guyke

mario1

Bericht door mario1 » 04 jan 2018, 18:08

Mijn idee en ervaring is dat je best de temperatuur wat opschroeft bij het opstarten, erna de temperatuur stillaan afzakken naar de temperaturen gelijk de vijver.
Bij opstart van 18 graden duurd het toch menige weken, denk dat je dan een 7 a 8 weken nodig hebt.
Hoe hoger de temperatuur hoe korter de tijd je nodig hebt.

WTR

Bericht door WTR » 04 jan 2018, 18:22

Ik heb wel tijd, maar geen verwarming. Ik denk dat ik dus beter wat eerder kan beginnen, anders moet ik een verwarming kopen.

Ik was overigens van plan om water uit de vijver te gaan gebruiken. Is dat verstandig?
Gr Wouter

jocca

Bericht door jocca » 05 jan 2018, 06:36

ik volg de redenering van marcoZ,
1- die man is bioloog en heeft het procédé van opstarten met ammoniak zelf uitgedokterd ... dus die weet wel waarover die spreekt
2- opstarten op koude temperaturen vraagt echt VEEL meer tijd van 8 weken, neem maar maaaaanden (kijk hoe lang het duurt voordat een filter in de vijver deftig werkt, minstens een jaar ...
3- als je gaat opstarten binnen in huis met extra verwarming dan zit je op 26° te werken, deze temperaturen hebben we de afgelopen 2 zomers ook altijd gehad in de vijver. Het is niet omdat het een paar weken terug 3,5° warm was in de vijver dat alles nu piepedood is, baccies houden gewoon hun winterslaap nu. Dit is identiek bij een gekweekte eps ... de laag is er, met de nodige hoeveelheid baccies in, gewoon rustig laten afkoelen (situatie van de vijver nabootsen) en het komt goed
4- als je nog een 2-tal maanden kan wachten met het kweken dan zou ik dit doen, ik zou proberen pas richting mei de gekweekte eps in de vijver te steken, tegen dan gaat het water ook 15° zijn ongeveer en mag je er 100% zeker van zijn dat alles prima zal verlopen.

WTR

Bericht door WTR » 05 jan 2018, 15:58

Misschien toch overwegen om ergens een verwarming te zoeken voor een zacht prijsje als dat zo'n verschil maakt. Het moet per april in het filter, want we moeten 20 april ons huis uit zijn. Er gaan 5 vissen mee naar de nieuwe vijver, dus kan niet wachten tot mei.

Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi » 05 jan 2018, 16:07

jocca schreef:ik volg de redenering van marcoZ,
1- die man is bioloog en heeft het procédé van opstarten met ammoniak zelf uitgedokterd ... dus die weet wel waarover die spreekt
2- opstarten op koude temperaturen vraagt echt VEEL meer tijd van 8 weken, neem maar maaaaanden (kijk hoe lang het duurt voordat een filter in de vijver deftig werkt, minstens een jaar ...
3- als je gaat opstarten binnen in huis met extra verwarming dan zit je op 26° te werken, deze temperaturen hebben we de afgelopen 2 zomers ook altijd gehad in de vijver. Het is niet omdat het een paar weken terug 3,5° warm was in de vijver dat alles nu piepedood is, baccies houden gewoon hun winterslaap nu. Dit is identiek bij een gekweekte eps ... de laag is er, met de nodige hoeveelheid baccies in, gewoon rustig laten afkoelen (situatie van de vijver nabootsen) en het komt goed
4- als je nog een 2-tal maanden kan wachten met het kweken dan zou ik dit doen, ik zou proberen pas richting mei de gekweekte eps in de vijver te steken, tegen dan gaat het water ook 15° zijn ongeveer en mag je er 100% zeker van zijn dat alles prima zal verlopen.
Geen bioloog jocca maar iets van natuurkunde leraar :wink:

Guyke

Bericht door Guyke » 05 jan 2018, 16:35

Hallo,
jocca schreef:ik volg de redenering van marcoZ,
Een beetje genuanceerder kan ook.
- er wordt hier niet over extreme min temperaturen gepraat maar over 18°
- als het in de vijver zoals je zegt zo extreem lang ( tot een jaar ) gaat duren om op te starten dan wordt vijveren een utopie.
- wat er wel is dat als de vijver ouder wordt de weerstand ervan groter wordt ( op voorwaarde dat je niet om de vijf botten je water naar het riool ligt te versassen )
- hoge temperaturen betekent ook minder zuurstofopname dus ook mindere werking van de baccie's die die zuurstof nodig hebben. Het nabootsen in het klein tov een massa water van een vijver vraagt meer aandacht dan je denkt.
- het is wel waar dat baccie's niet iedere keer in de winter totaal verdwijnen maar de grote boosdoener bij vijvers is het baasje dat niet kan wachten
om "" de uitgehongerde beestjes "" eens terug te gaan verwennen met lekker zwaar eten.....
- Zo even de maand mei aanhalen en er garantie's aan geven ( 100%) ......

Het kunstmatig opstarten met ammoniak is zeker een mogelijkheid dat ga ik niet ontkennen.
Of ik het zou toepassen is een andere vraag, misschien wel afhankelijk van de omstandigheden.

mvg
Guyke

marcoZ

Bericht door marcoZ » 05 jan 2018, 17:17

Dank voor de toevoeging Rob... Inderdaad: docent Natuurkunde....

Maar goed, waar de topicstarter ook voor gaat kiezen... Ben benieuwd hoe hij het zal ervaren.

Opstarten met ammonia is een zeer kunstmatige manier van opstarten. Alles op turbo stand.... Als je dan niet verwarmt is dat een enorme beperkende factor.

Er zijn veel soorten, maar ik pik er even 1 uit.... Eentje waarvan ik bijna zeker weet dat die in je filter zal huisvesten

Afbeelding

Je ziet dat het verschil tussen de 18 en 25 graden heel groot is. De activiteit is 2,2x zo groot. Andere bacterie van de stam nitrospira laten enigszins vergelijkbare resultaten zien, hoewel er ook wel kleine verschillen en fluctuaties zijn.
Vanwege de pH gekoppeld aan de activiteit, zou ik ook niet te veel ammonia teveel toevoegen... Liever heel vaak een beetje als veel in 1x. Omdat door het toevoegen van ammoniak de pH stijgt (zeker in een kleine bak).

frankske

Bericht door frankske » 05 jan 2018, 20:21

met of zonder verwarming, denk niet dat je in deze korte tijd een epslaag vormt?

grt
Franky

WTR

Bericht door WTR » 05 jan 2018, 23:57

Het is puur als opstart bedoeld. Het filter hoeft niet meteen perfect te zijn, maar wil gewoon dat de vissen weinig pieken krijgen. Daarnaast komt er ook een trickle op die ook redelijk snel zou moeten opstarten.

Ik ga zeker indraaien met ammoniak, maar weet nog niet of ik het met of zonder verwarming zal gaan doen. Ik zie de meerwaarde ervan, maar dan moet ik er wel een gaan kopen..
Gr Wouter

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”