• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

AEM Easy Drum

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: AEM Easy Drum

Berichtdoor Noodle » ma 09 okt 2017, 13:36:59

Ramones76 schreef:Een tijd geleden de PE ring uit de trommel gehaald in overleg met AEM, omdat de trommel begon te stuiteren vanwege inslijten van de drum in de siliconen afdichting. Nu loopt de trommel soepel, maar laat deze nu teveel vuil door naar de bioloog. :kez:
Dus sta ik alsnog borstels en matten te reinigen miljaar. AEM zou 2 weken geleden al langskomen. Niks gehoord. Dus zelf meer weer eens gebeld.
Nu kan de monteur pas 21 oktober langskomen. Dus weer wachten.
Begint langzaam royaal op m'n zenuwen te werken verdomme. Nog even en ik trap die drum eruit en ga ik terug naar de crielzeef.

Laten ze de afdichting dan wel door jou verwijderen Ramon? :shock:
Dan had je wellicht ook gelijktijdig een nieuwe kunnen plaatsen.
Je had ook de afdichting in kunnen vetten, veelal draait alles dan weer maanden probleemloos.

Ik ging iig niet nog een keer weken wachten en zou zelf een nieuwe afdichting plaatsen.
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 644

Berichtdoor Ramones76 » ma 09 okt 2017, 13:41:16

[/quote]

Laten ze de afdichting dan wel door jou verwijderen Ramon? :shock:
Dan had je wellicht ook gelijktijdig een nieuwe kunnen plaatsen.
Je had ook de afdichting in kunnen vetten, veelal draait alles dan weer maanden probleemloos.

Ik ging iig niet nog een keer weken wachten en zou zelf een nieuwe afdichting plaatsen.[/quote]

De ring verwijderen was even werk maar goed te doen.
Het invetten van de afdichting heb ik wekelijks gedaan, maar dat hielp maar 2 dagen en dan begon die weer te stuiteren.

Morgen krijg ik te horen of ze toch eerder langs kunnen komen. Ik ga er niet zelf meer aan klooien. Het valt binnen de garantie, dus hopelijk wordt het snel en goed opgelost.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 656

Berichtdoor goshiko » ma 09 okt 2017, 13:58:48

Best inderdaad niet aan liggen prutsen gezien garantie.
Invetten van de afdichting op wekelijkse basis lijkt me ook niet echt normaal dat dit nodig zou zijn, ne mens zet toch een trommel om er quasi geen werk aan te hebben.
Op zo'n momenten zijn de grote prijsverschillen tussen de verschillende leveranciers en modellen wel beter te begrijpen natuurlijk.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor FredLekx » wo 18 okt 2017, 22:00:17

Om te beginnen, onderstaande is volledig mijn eigen schuld. Ik hoop alleen dat anderen en ook AEM iets kunnen opsteken van deze gebruikerservaring.

Bij de bouw van de vijver, de bijbehorende filterput en de eigen wensen, ben ik tot de huidige opstelling gekomen. Kortweg: 2 bodemdrains, 1 skimmer, Easy drum, bewegend bed, collector/airlift. De drains komen uit op een T-stuk, omdat ik het flushen toch ook wel belangrijk vind.
Door de beperkte ruimte staat de flushen onder de Easy drum. Hoewel ik me realiseerde dat lekkage op de loer ligt, heb ik toch gekozen om de flushkranen met schuifkranen uit te voeren.
De uitgangen van de drains zijn enerzijds links van de Easy drum, de andere aan de rechterkant. Eigenlijk kan ik deze alleen bedienen wanneer er voldoende daglicht in de filterschuur is.
In een overmoedige bui, toch de schuif open getrokken in de avond. Door het geweld van het water, was ik het zicht op de schuif kwijt en kon niets anders meer dan wachten tot het waterniveau vijver/filterput gelijk was.
Echter... De plaatsing van de spoelpomp was voor deze situatie te laag en, weliswaar kortstondig, stond deze in het water.
Gelukkig deed de volgende dag de spoelpomp het eerste prima.
Een week later echter, bij het krieken van de dag: stroomstoring. Nu gebeurt het soms wel eens dat bij hele heftige regenbuien de tuinverlichting ergens een sluiting h3ft. Dus in het onderbroekie naar beneden en de de spanning van de tuinverlichting afgehaald. Helaas... Nog steeds: Plof. Direct kreeg ik de ingeving SPOELPOMP. Dit bleek inderdaad de oorzaak te zijn. Snel een andere pomp besteld, maar om deze te kunnen plaatsen moest de van z'n plek. Wel gelijk de leidingen ingekort, zodat de pomp nu hoger staat en niet meer in het water kan komen te staan. Na het opnieuw vullen van de vijver, de installatie weer in werking gezet. PLOF!!
Uiteindelijk bleek dit aan de UV-lamp te liggen. Door de haast was ik vergeten het kwartsglas en UV-lamp te verwijderen. Er bleek, achteraf, een breuk in het glas te zitten waar het water doorheen kwam.
Omdat een nieuw glas niet bij mij op voorraad ligt, duurde het even voordat ik deze kon vervangen. Gisteravond de vijver weer gedeeltelijk leeg laten lopen, het kapotte glas vervangen de de aansluiting met de lamp gedroogd. Er bleef echter maar water uit druppelen... ik Zo'n 1 druppel per 3 seconden. Naar een minuut of 10 nog steeds hetzelfde. :shock:
Uiteindelijk bleek dit uit de kabel te komen, maar omdat het maar bleef druppelen toch maar de 2 trekontlastingen van de schakelkast los gedraaid. Ja hoor, een behoorlijke hoeveelheid water stroomde er direct uit. De wet der communiceren vaten zou ik vooraf niet op een dergelijke wijze verwacht hebben. Eerdaags toch de schakelkast maar eens open maken en kijken of er.a. nog gangbaar te krijgen is.
Nogmaals: eigen schuld dikke bult. Maar moraal van het verhaal, let vooraf goed op waar je de diverse componenten plaatst en ken je zwakheden van je systeem. Weet je deze, handel daar dan naar. Eigenwijzigheid veroorzaakt alleen maar voor ongewenste effecten.

Groeten van een domme Hollander.
FredLekx

Afbeeldingen: 76

Berichtdoor Ramones76 » za 28 okt 2017, 18:25:03

Update:

AEM heeft me een nieuw soort siliconen afdichtingsstrip gestuurd. Deze heb ik zelf geplaatst na overleg met hun.
De afdichting is veel beter nu. Niet veel vuil meer wat nu door kan stromen naar de bioloog.
Wel hoor ik nog een soort van wrijvend geluid. Zachtjes, maar het is er.
Tip van Nick gekregen om de schroeven van de rvs afdichtingsring iets losser te draaien. Wellicht dat het dan weg is.
Morgen even proberen.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 656

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie