• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Nexus 320 uitbreiden?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Nexus 320 uitbreiden?

Berichtdoor Claudevdvd » do 02 feb 2017, 8:20:18

Momenteel draait de Nexus 320 als enige filter op mijn 24m3 vijver.
Deze zomer ga ik waarschijnlijk een nieuw project starten maar dan met een 45m3 vijver.
De Nexus wil ik als hoofdfilter blijven gebruiken, maar wat dan??
Mattenfilter na Nexus? Aparte lijn via skimmer? Trommel voor Nexus?Tweede Nexus?
Stilte van het systeem is heel belangrijk.
Claudevdvd

Afbeeldingen: 27

Re: Nexus 320 uitbreiden?

Berichtdoor willem v d » do 02 feb 2017, 17:45:53

Een tweede (nexus) filter is naar mijn idee het beste als je bij dit systeem wilt blijven.
Je zit met een maximale stroming van 15 kub per uur te kijken. Dit is echt te weinig voor 45 kub vijver, 2 nexus filters zijn misschien ook aan de krappe kant.
Dat zal ook liggen aan je visbestand en voer gedrag.
willem v d

Berichtdoor Claudevdvd » do 02 feb 2017, 21:15:08

Was ook mijn eerste idee om simpelweg een tweede Nexus erbij te plaatsen.
Ik lees hier wel vaak dat een variatie in filtersystemen beter is.
Daarom zou ik eerder twijfelen om mattenfilter op skimmerlijn te plaatsen.
Claudevdvd

Berichtdoor antoon » vr 03 feb 2017, 14:15:03

Een aparte filterlijn met een eb of ub 60 zou ook werken denk ik en je nexus gewoon behouden zoals nu.
Zou er wel een ultrasieve voorplaatsen indien dit nog niet het geval is.
Mvg
antoon

Afbeeldingen: 44

Berichtdoor frankske » vr 03 feb 2017, 19:05:58

hey claude,

mijn gedacht he,

ik zou voor moderne oplossing gaan, trommel, japanse mat en eventueel trickel voor vijver van deze omvang.
Nexus verkopen dus.
Is mijn gedacht e.
zoveel zal het al niet meer schelen in prijs denk ik?

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 426

Berichtdoor Claudevdvd » vr 03 feb 2017, 21:25:08

De trickle zal niet in aanmerking komen vrees ik.
Installatie moet zo stil mogelijk werken.
Claudevdvd

Berichtdoor willem v d » vr 03 feb 2017, 22:56:46

Trommel met bewegend bed is ook goed te doen.
Maar ik dacht dat het statisch bed ook een bioloog heeft.
Dus in feite heb je dan al 2 type bacteriën.

Maar ook een trommel is niet heilig.
Pak een systeem dat bij je past en je een goed vertrouwen in hebt.
willem v d

Berichtdoor Claudevdvd » za 04 feb 2017, 11:08:45

Eigenlijk was mijn eerste idee om na de Nexus een Zumiki module te plaatsen met matten.(30000l/u)
Deze module heeft 2x in en 2x out.
Één toevoer gebruiken voor nexus en één toevoer gebruiken voor skimmer en daarna de airlift.
Ik vrees wel dat de matten te snel gaan vervuilen van de skimmerlijn.
Claudevdvd

Berichtdoor willem v d » za 04 feb 2017, 11:50:40

Hoe je het went of keert je zal toch een 2de lijn moeten maken met voor filter en al of heel je nexus systeem er uit en een tommel met bewegend bed overwegen, die 50m3 aan kan.

En matten werken ook het beste met lucht er op dus de bacteriën zullen het zelfde zijn.
willem v d

Berichtdoor Gio1981 » wo 15 feb 2017, 14:56:12

Ik heb nu hetzelfde. Ik filter een 13m³ met een nexus 310. Door overbezetting is deze te krap geworden. Plannen om een 64m³ vijver te bouwen zijn in de maak voor volgend jaar. Dan ga ik mijn filter opsplitsen. Ik kijk nu al om een combi/trommel te installeren die groot genoeg zal zijn voor mn nieuwe vijver. Bij de nieuwe vijver zal ik normaal alles laten toekomen in de combi/trommel waarvan 1 uitgang naar de nexus gaat. De andere uitgang normaal rechtstreeks in de vijver of via een plantenfilter terug de vijver in.
Ik ben nu enkel aan het bekijken welke trommel ik best aanschaf zodat ik deze nu al kan gebruiken maar ook groot genoeg zal zijn voor mn nieuwe vijver.

Ik kies voor een trommel omdat ik een hekel heb aan matten uitkuisen en uitspoelen, uitwringen,..... Al de tijd dat ik mijn filter schoon maak kan ik niet benutten om naar de vijver te zitten met een beetje voer, genietend van de vissen. Dus voor mij een systeem met zo weinig mogelijk onderhoud en daar lijkt een trommel zeer geschikt voor.
Mvg,
Gio
-----------------------------------------------------------
Vijver 13m³, aquamax eco premium 12000 - UVC koi-pro 40W - Nexus 310 (http://www.vijverfilters.be) - Watertesting met Exact Idip 570
Gio1981

Berichtdoor Claudevdvd » wo 15 feb 2017, 20:19:18

Ik heb nu reeds enkele offertes binnen om nieuwe vijver te bouwen en ik moet zeggen dat niet iedereen staat te springen om ofwel de Nexus met airlift te laten werken ofwel als hoofdfilter nog verder te gebruiken.
Meestal spreken ze van twee filterlijnen.
De flow van de Nexus is blijkbaar niet van de grootste.
Kamerfilter als hoofdfilter en Nexus op de skimmer.
Ik weet niet wat ik er moet van denken.
Claudevdvd

Berichtdoor Gio1981 » wo 15 feb 2017, 20:45:47

Claudevdvd schreef:Ik heb nu reeds enkele offertes binnen om nieuwe vijver te bouwen en ik moet zeggen dat niet iedereen staat te springen om ofwel de Nexus met airlift te laten werken ofwel als hoofdfilter nog verder te gebruiken.
Meestal spreken ze van twee filterlijnen.
De flow van de Nexus is blijkbaar niet van de grootste.
Kamerfilter als hoofdfilter en Nexus op de skimmer.
Ik weet niet wat ik er moet van denken.

Ik hoor een beetje hetzelfde in de koi-facebookgroepen. Als ik spreek om mijn nexus te behouden en er een trommel combi voor te plaatsen verklaren ze me gek. Ze vinden dat ik half bezig ben, dat ik er niets van ken, blablabla... Enkel omdat ik mn nexus nog zou blijven gebruiken. Als ik dan vraag waarmee ze wel zouden filteren raden ze me een trommel combi aan. Goed, dat ben ik van plan. Ik zou enkel mn nexus als extra gebruiken. Wat is dan het probleem?? Ik denk dat er vooral velen tussen zitten die willen verkopen.

Ik moet ook nog offertes vragen voor de bouw van een nieuwe vijver. Durf deze bijna niet aan te vragen. Ik denk dat ik achterover zal vallen van de prijzen. Ik heb geen flauw idee wat dat allemaal moet kosten. Maar dat is voor volgend jaar bij mij :wink:
Mvg,
Gio
-----------------------------------------------------------
Vijver 13m³, aquamax eco premium 12000 - UVC koi-pro 40W - Nexus 310 (http://www.vijverfilters.be) - Watertesting met Exact Idip 570
Gio1981

Berichtdoor Claudevdvd » do 16 feb 2017, 8:36:31

Uitbrieden met combi, die toch ook op kaldness draait samen met de Nexus is, zoals ik hier op het forum al gelezen heb waarschijnlijk niet de optimale oplossing.( soorten bacterien)
Je kan evengoed gewoon een trommelfilter voor de Nexus zetten.( denk ik)
Daarom denk ik om naast de moderne Nexus met klassieke matten te werken.
Mijn configuratie zal wel afhangen van de vijverbouwer waar ik ga mee samenwerken.
Claudevdvd

Berichtdoor willem v d » do 16 feb 2017, 20:03:43

Een nexus is een mooi systeem, maar heeft een beperking, namelijk eenmaximale doorstroming van 15 kub per uur, met een airlift zal dit nog wel minder zijn (11/12).
Om hier dan een vijver van 45 kub doorheen te halen gaat niet helaas niet lukken.
Maar blijf je vast houden aan de nexus moet je denken dat je 2 of 3 van deze filters nodig zult hebben om een juiste circulatie van je vijver te krijgen.
Kijkend naar de ruimte en geld die je dan nodig hebt kan je beter kijken naar een goed combi trommel.
willem v d

Berichtdoor Dominique » vr 17 feb 2017, 10:08:29

Voor Nexus op airlift te plaatsen moet je bij een gebruiker zijn die hem op airlift heeft geplaatst én er de pro en contra's van kent.
Met 'denken' zijn we niks, toch?

Je kan meer door een Nexus krijgen, probleem is de voorfilter en belangrijk is de retourhoogte van je airlift. Maar da's mijn eigen persoonlijke ervaring.

Enige wat ik mij afvraag van alle combi-roepers en kunststoftrommelgebruikers: ik merk op het veld nogal wat problemen. Veel ga ik er hier niet over zeggen maar eens je algen ziet in een bwb na gravitaire trommels in een afgedekte kelder, dan stel ik mij toch vragen.
Kies je een trommel: ga da voor een merk.
Maar da's mijn persoonlijke mening, handelaar zijnde hebben we nu eenmaal niet graag naloopwerk :D
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.
Dominique

Afbeeldingen: 37

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie