ervaring Aquaforte DM-20.000 pomp

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
evn35

Re: ervaring Aquaforte DM-20.000 pomp

Bericht door evn35 » 16 okt 2019, 22:48

virusje schreef:
16 okt 2019, 22:40
Hi,

Ik heb een vraag over de regelaar,
als deze spannings loos is geweest, en de spanning is weer terug, wat gebeurd er dan?
moet de pomp weer worden ingeschakeld? gaat de pomp weer draaien met het ingestelde toerental?
ik kan het nergens vinden.

ik heb een 2 tal dimmers gehad, 1 met een pot meter, welke de flow regelde maar het aantal watt bleef gelijk.
en de andere is lastig te dimmen door de druk toets en als de spanning weggevallen is moest deze opnieuw worden aangezet...
ik wil namelijk dat hij weer aangaat op het ingestelde toerental.
Deze gaat automatisch terug naar het eerder ingestelde toerental

virusje

Bericht door virusje » 16 okt 2019, 22:56

evn35 schreef:
16 okt 2019, 22:48
virusje schreef:
Hi,

als deze spannings loos is geweest, en de spanning is weer terug, wat gebeurd er dan?
moet de pomp weer worden ingeschakeld? gaat de pomp weer draaien met het ingestelde toerental?

ik heb een 2 tal dimmers gehad, 1 met een pot meter, welke de flow regelde maar het aantal watt bleef gelijk.
en de andere is lastig te dimmen door de druk toets en als de spanning weggevallen is moest deze opnieuw worden aangezet...
Oke Super, precies wat ik nodig heb, de doorstroming met mn trommel filter is een stuk lager dan via de inworp met de biotec screenmatic.
dankje wel!

evn35

Bericht door evn35 » 16 okt 2019, 23:01

virusje schreef:
16 okt 2019, 22:56
evn35 schreef:
16 okt 2019, 22:48
virusje schreef:
Hi,

Oke Super, precies wat ik nodig heb, de doorstroming met mn trommel filter is een stuk lager dan via de inworp met de biotec screenmatic.
dankje wel!
Met plezier,
We zijn er om elkaar te helpen hé, das de bedoeling van koivrienden :D

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 16 okt 2019, 23:10

! Bericht van: Fred
Graag even jullie aandacht voor: Quoten

virusje

Bericht door virusje » 17 okt 2019, 00:15

oke bedank Evn35
én Fred,
Het is een beetje een overkill een drumfilter op een 6.5 m3 vijver ;)

budoke

Bericht door budoke » 17 okt 2019, 06:28

Heb nu ook de DM vario 20000 draaien.
Verbruik tov mijn messner ecotec 130000 ligt toch echt lager.
De ecotec verbruikt 140W.
De DM vario zit nu aan 116W en deze kan lager aangezien ik nog meer flow heb dan met de ecotec op deze instelling.
Bovendien is het de bedoeling dat in de winter de flow nog lager gaat dus nog minder verbruik.
Tot hiertoe tevreden over de DM vario.
Nu nog de levensduur.
De ecotec draait al 8 jaar op de vijver zonder 1 enkel probleem.

Grtz
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars

virusje

Bericht door virusje » 17 okt 2019, 15:28

Toch maar de pomp besteld, ik ben benieuwd, wellicht zal ik een dikkere slang moeten nemen, maarja dat kan altijd nog :)
tis wel prettig dat je zo makkelijk je flow kan regelen, als dat nodig is of juist niet.

tdn

Bericht door tdn » 22 okt 2019, 13:28

Hier toch ook zeer tevreden van de 2 DM-20000 vario pompen tot nu toe!

Vorig jaar het huis gekocht met koivijver van 40 kuub, en ik viel achterover van het stroomverbruik van dat ding :shock:
Deze lente dan 2 vario pompen op de kop kunnen tikken om de Messner mpf 13000's te vervangen. Ik dacht: ik neem wat zwaardere dan nodig zodat ik die op 50% kan zetten.

Het resultaat is enorm duidelijk op de jaarafrekening die ik net binnen kreeg:
stroombesparing_2019.jpg
stroombesparing_2019.jpg (42.32 KiB) 158 keer bekeken
Pats, met 2 pompen ingesteld op de juiste snelheid, de UV lampen niet meer 24/7 aan (deden de vorige eigenaars wel), en in huis wat halogeenlampen vervangen door LED ineens meer dan 2000kWh minder!

In de zomer de loopt de ene pomp op 70 procent om extra filtering te hebben en een venturi te kunnen laten blazen, en in de herfst/winter haal ik de venturi er af en vloeit ze door een gewone buis op 55 procent.
De andere loopt altijd op 55 procent, aangezien die gewoon een beekloop aanvult.
Toppunt is: de waterkwaliteit en helderheid is veel beter dan voorheen, zelfs zonder de UV. Wordt het water troebel dan zet ik even een pomp wat hoger en is het heel snel terug helder. :good:

Hopelijk gaan ze even lang mee als de messners, maar hoe dan ook hebben ze zichzelf al terug verdiend!

virusje

Bericht door virusje » 06 nov 2019, 01:12

in eerste instantie had ik ook bezuinigd door de pomp terug te nemen in vermogen, UV lamp heeft een paardagen aangestaan.
op een gegeven moment was het water troebel... en dit met een aquamatic filter. ik kreeg het water niet schoon, pomp volle bak.
toen gaan experimenteren met een 70 micronfilter doek, dit was zo overweldigend wat er uit gefilter is. een trommel filter aangeschaft en nu is de pomp van 8 naar 20 m3 gegaan, maar ik knijp hem nu ook maar de helft en het water is kraakhelder.
het energieverbuik is wel omhoog gegaan. maar wel een schone vijver. tevens 1 circulatie pomp uit de vijver genomen en het aquarium er uit. van 5458 KWh naar 4514 kwh

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”