• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Dubbel gebruik bodemdrains in plantenfilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Dubbel gebruik bodemdrains in plantenfilter

Berichtdoor LucB » do 14 mei 2015, 17:04:46

Ik ben momenteel aan het bekijken hoe ik het beste mijn plantenfilter kan opbouwen. Dit wordt een substraatzone (40 cm dik) op roosters met een kelderruimte er onder. De kelderruimte wordt voorzien van drains. Vermoedelijk zal de plantenfilter upflow worden uitgevoerd. De plantenfilter ligt een eindje van zowel de filterkelder als de vijver verwijderd.

Nu komt het:

De drains in de filterkelder worden eigenlijk maar zelden gebruikt om de kelder eens te spoelen. Voor de rest liggen de buizen daar maar niks te doen terwijl ik wel buizen moet leggen om het water vanuit de filterkelder aan te voeren.
Het idee is om het water via de drains onderaan in het plantenfilter sturen.

Op het ogenblik dat ik de plantenfilter eens wil spoelen schuif ik wat met kranen in de filterkelder en spoel via dezelfde buis en drain in omgekeerde richting naar de riool.

Is het een gek idee ?

(hopelijk gooit men mij nu niet van forum :roll: )
LucB

Afbeeldingen: 334

Re: Dubbel gebruik bodemdrains in plantenfilter

Berichtdoor donovankoi » do 14 mei 2015, 21:15:12

ik begrijp je idee luc (na 2x lezen haha) maar mij lijkt dit niet ideaal.
normaliter komt het vuil door de vorm van je bodem (schotel) naar de drains toe en zakt eigenlijk vanzelf in de drain.als je dit omgedraaid gaat toepassen duw je het vuil naar daar waar je het niet wil hebben.nl weg van je drain.

het zou wel als voordeel hebben dat je geen stilstaand water in je buizen hebt, stilstaand water vind ik ook geen prettig idee.

wat betreft je idee voor drains in je dubbele bodem, ik ga daar zelf gewoon een 110 doorvoer met bocht plaatsen.waarom zou je een drain plaatsen als er toch niets is wat erin kan zwemmen?als je hierover hebt nagedacht hoor ik graag je motivatie om dit toch te doen.

zoals jij je plantenfilter omschrijft zal die van mij waarsch ook worden.met 1 verschil in dikte van substraatbed.ik zal 60 cm gaan nemen waarsch.

mijn afvoer vanuit de filter gaat overigens direct het weiland van mijn buurman in, dus ik heb leidingen van 3 meter.dit valt goed mee.

mijn idee is om jaarlijks een keer helemaal leeg te laten lopen, en met veel water langs boven terug te spoelen.samen met goede bacteriehuishouding en beluchting denk ik dat dit dan een zeer onderhoudsvriendelijk systeem gaat worden.

heb je al nagedacht over de beluchting?ik heb er via een wetenschappelijk forum nog wat tips bij om dit zo efficient mogelijk te doen, en ook voor langere tijd betrouwbaar.mocht je interesse hebben
donovankoi

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor mario1 » vr 15 mei 2015, 6:07:32

Hallo Luc,

Misschien is dit wel uit te voeren zoals jij het in je hoofd hebt, alleen zou ik er nog even goed over nadenken.
Zoals donovankoi al aangaf kan je op deze manier geen bezinksel krijgen, en waar gaat het vuil dan naartoe .... veel zal afhangen van met welk water je door je leidingen zal sturen dan hé. Komt dit rechtstreeks van je vijver, of is dit water dat eerst door een trommel is gegaan :?:
Ik heb het ook meerdere keren moeten nalezen om dan nu mijn mening te geven.

Ik ben hier ooit ook eens aan de slag gegaan met een plantenfilter, en deze had ik voorzien van een aanvoer en een retour, zodat het water nooit stil stond.
Dit was wel een lange smalle bak.
Dus aan de kopkant kom je binnen in je plantenfilter en langs de andere kopkant van je plantenfilter ga je retour vijver.
De bodem had ik dan voldoende schuin gemaakt zodat er geen vuil in kon bezinken, althans zo weinig mogelijk.

donovankoi schreef:wat betreft je idee voor drains in je dubbele bodem, ik ga daar zelf gewoon een 110 doorvoer met bocht plaatsen.waarom zou je een drain plaatsen als er toch niets is wat erin kan zwemmen?als je hierover hebt nagedacht hoor ik graag je motivatie om dit toch te doen.

Ik veronderstel dat Luc ook wel iets in die aard bedoeld hoor.
Ikzelf noem het eigenlijk ook wel een drain.

donovankoi schreef:heb je al nagedacht over de beluchting?ik heb er via een wetenschappelijk forum nog wat tips bij om dit zo efficient mogelijk te doen, en ook voor langere tijd betrouwbaar.mocht je interesse hebben

Daar hebben we allemaal wel interesse in denk ik, ik in ieder geval wel :wink:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor LucB » vr 15 mei 2015, 6:40:48

donovankoi schreef:ik begrijp je idee luc (na 2x lezen haha) maar mij lijkt dit niet ideaal.

Shit, en Mario moest ook alles herlezen. Ik vind dit vreemd, ik heb zonet ook alles herlezen en ik wist meteen wat er bedoeld werd. :dance:
donovankoi schreef:normaliter komt het vuil door de vorm van je bodem (schotel) naar de drains toe en zakt eigenlijk vanzelf in de drain.als je dit omgedraaid gaat toepassen duw je het vuil naar daar waar je het niet wil hebben.nl weg van je drain.

Dit heb ik zitten afwegen. Ik heb hier precies niet echt schrik van. Het is wel zo dat de aanvoersnelheid een pak lager ligt dan de afvoersnelheid. De PF zal gravity gevoed worden, terwijl de spoelput 1,5 meter lager zal liggen. Dit zal dus een serieus verschil in flow geven. Het stoort me niet dat het fijnere slib enigzins in beweging zal blijven. Ik denk dat vooral stilstaand slib gevaarlijk is. Ik denk ook dat het slib misschien beter afgebroken/gemineraliseerd zal worden. En ik verwacht dat het uiteindelijk toch zal bezinken maar toch mooi zal meegenomen worden bij het spoelen.
donovankoi schreef:wat betreft je idee voor drains in je dubbele bodem, ik ga daar zelf gewoon een 110 doorvoer met bocht plaatsen.waarom zou je een drain plaatsen als er toch niets is wat erin kan zwemmen?als je hierover hebt nagedacht hoor ik graag je motivatie om dit toch te doen.

Ik ga zowel in de vijver als in de PF kiezen voor een drain met een deksel. Ik ben persoonlijk helemaal niet te vinden voor een gewone open buis. Als je spoelt zorgt dat deksel voor een horizontale stroming over de bodem dat volgens mij heel wat vuil weg neemt. Een effect dat je mist als je geen deksel gebruikt. Ik weet dat de meningen hierover op het forum verschillen maar ik kies toch voor een deksel.
Wanneer ik in het PF via de drain ook water in het filter breng zal dat deksel ook zorgen voor een betere verdeling van "voedselrijke" water.
donovankoi schreef:heb je al nagedacht over de beluchting?ik heb er via een wetenschappelijk forum nog wat tips bij om dit zo efficient mogelijk te doen, en ook voor langere tijd betrouwbaar.mocht je interesse hebben

Ik heb zeker interesse om deze tips te leren kennen. Mijn idee was om het water in de fliterkelder met de airlift te liften en dan naar de PF te sturen in de veronderstelling dat dit intussen vrij goed belucht is geworden.
Een eerder idee was om de airliften rechtstreeks onder het filterbed te monteren zodat je waterverplaatsing en beluchting in één beweging kreeg. Hierbij stopt de airlift bv een 10-tal cm onder het rooster.
LucB

Berichtdoor LucB » vr 15 mei 2015, 7:07:55

mario1 schreef:Komt dit rechtstreeks van je vijver, of is dit water dat eerst door een trommel is gegaan :?:

Het water dat ik naar de PF stuur wordt in een volgende fase door een trommel gefilterd. In de eerste fase door borstels. Zoals de plannen nu zijn ga ik wel meteen de bak maken voor een trommel maar die bak voorlopig vullen met borstels.
Een van de redenen is dat als je heel veel zelf wil doen je niet alles tegelijk kan uitdenken/doen en een trommelfilter maken als je geen CNC hebt :wink: is toch wel wat werk.
mario1 schreef:Dus aan de kopkant kom je binnen in je plantenfilter en langs de andere kopkant van je plantenfilter ga je retour vijver.

Ik zou hier het water via de holle ruimte onderaan in de PF brengen en via een overflow bv een cm of 2 onder de niveau van de PF terug naar de vijver laten lopen. Het water moet dus door het substraatbed.
mario1 schreef:Ik veronderstel dat Luc ook wel iets in die aard bedoeld hoor.

inderdaad :D en ik ben intussen al aan versie 3 (maar wel het definitieve) van mijn ontwerp toe. Back to basics en ultra low resistance (vooral door de lange leidingen die ik hier ga hebben). Ik stel die hopelijk nog dit weekend voor in mijn vijvervoorstelling.
LucB

Berichtdoor donovankoi » vr 15 mei 2015, 9:36:14

LucB schreef:
mario1 schreef:Komt dit rechtstreeks van je vijver, of is dit water dat eerst door een trommel is gegaan :?:

Het water dat ik naar de PF stuur wordt in een volgende fase door een trommel gefilterd. In de eerste fase door borstels. Zoals de plannen nu zijn ga ik wel meteen de bak maken voor een trommel maar die bak voorlopig vullen met borstels.
Een van de redenen is dat als je heel veel zelf wil doen je niet alles tegelijk kan uitdenken/doen en een trommelfilter maken als je geen CNC hebt :wink: is toch wel wat werk.

als je enkel een borstelkamer als voorfilter gaat gebruiken (later zeef of trommel) ga je in die periode behoorlijk veel vuil inbrengen in je PF.het effect van een borstelkamer is redelijk gering is mijn persoonlijke ervaring.kun je niet direct met n zeef werken tijdelijk (deze worden al voor 100 tot 200 gebruikt te koop aangeboden, kun je daarna weer voor bijna hetzelfde doorverkopen) ik gebruik ook zeef als voorfilter voor PF en dat is echt vele malen effectiever.met een PF is het zaak de filter niet teveel te belasten, met borstels vermoed ik dat je op het randje gaat zitten.mede afhankelijk van visbezetting ed natuurlijk.

mario1 schreef:Dus aan de kopkant kom je binnen in je plantenfilter en langs de andere kopkant van je plantenfilter ga je retour vijver.

Ik zou hier het water via de holle ruimte onderaan in de PF brengen en via een overflow bv een cm of 2 onder de niveau van de PF terug naar de vijver laten lopen. Het water moet dus door het substraatbed.
mario1 schreef:Ik veronderstel dat Luc ook wel iets in die aard bedoeld hoor.

inderdaad :D en ik ben intussen al aan versie 3 (maar wel het definitieve) van mijn ontwerp toe. Back to basics en ultra low resistance (vooral door de lange leidingen die ik hier ga hebben). Ik stel die hopelijk nog dit weekend voor in mijn vijvervoorstelling.
donovankoi

Berichtdoor donovankoi » vr 15 mei 2015, 9:56:59

LucB schreef:
donovankoi schreef:ik begrijp je idee luc (na 2x lezen haha) maar mij lijkt dit niet ideaal.

Shit, en Mario moest ook alles herlezen. Ik vind dit vreemd, ik heb zonet ook alles herlezen en ik wist meteen wat er bedoeld werd. :dance:

donovankoi schreef:normaliter komt het vuil door de vorm van je bodem (schotel) naar de drains toe en zakt eigenlijk vanzelf in de drain.als je dit omgedraaid gaat toepassen duw je het vuil naar daar waar je het niet wil hebben.nl weg van je drain.

Dit heb ik zitten afwegen. Ik heb hier precies niet echt schrik van. Het is wel zo dat de aanvoersnelheid een pak lager ligt dan de afvoersnelheid. De PF zal gravity gevoed worden, terwijl de spoelput 1,5 meter lager zal liggen. Dit zal dus een serieus verschil in flow geven. Het stoort me niet dat het fijnere slib enigzins in beweging zal blijven. Ik denk dat vooral stilstaand slib gevaarlijk is. Ik denk ook dat het slib misschien beter afgebroken/gemineraliseerd zal worden. En ik verwacht dat het uiteindelijk toch zal bezinken maar toch mooi zal meegenomen worden bij het spoelen.

het vuil zal pas goed meegenomen worden als je eerst de hele bak leeg laat lopen, en dan langs boven gaat terugspoelen.zolang er water in je dubbele bodem staat, krijg je nagenoeg geen flow.daarom ook echt belangrijk om voldoende afschot in je bodem te maken.eens je substraat op je roosters ligt kun je nergens meer bij.met voldoende afschot en een lege bak begin je vanaf de buitenranden veel water op te brengen op het substraatpakket.het water kletterd door het pakket en dan krijg je wel een stroompje over de bodem richting je drain.

Ik ga zowel in de vijver als in de PF kiezen voor een drain met een deksel. Ik ben persoonlijk helemaal niet te vinden voor een gewone open buis. Als je spoelt zorgt dat deksel voor een horizontale stroming over de bodem dat volgens mij heel wat vuil weg neemt. Een effect dat je mist als je geen deksel gebruikt. Ik weet dat de meningen hierover op het forum verschillen maar ik kies toch voor een deksel.
Wanneer ik in het PF via de drain ook water in het filter breng zal dat deksel ook zorgen voor een betere verdeling van "voedselrijke" water.

die stroming gaat zich enkel vormen tot een te beperkte afstand van je deksel.ik denk aan een 30 cm tot 50 cm.je moet je realiseren dat je begint met een stilstaand volume.dan ga je eraan zuigen door je aftapkraan open te zetten.vooraleer je dat volume aan het stromen heb is je bak leeg (bij wijze van) dus zul je als je spoelt je bak leeg moeten laten denk ik.als je toch gaat inbrengen langs de bottom drains, heb je zeker wel gelijk wat betreft de verdeling van je water.dat zou prima zijn.

Ik heb zeker interesse om deze tips te leren kennen. Mijn idee was om het water in de fliterkelder met de airlift te liften en dan naar de PF te sturen in de veronderstelling dat dit intussen vrij goed belucht is geworden.
Een eerder idee was om de airliften rechtstreeks onder het filterbed te monteren zodat je waterverplaatsing en beluchting in één beweging kreeg. Hierbij stopt de airlift bv een 10-tal cm onder het rooster.

de tips die ik gekregen heb zijn zodra je ze leest niet bijzonder, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen de knoop door te hakken voor wat ik wilde.
ik zie de beluchting van mijn PF niet enkel als zuurstofinbreng, maar ook als manier om nog meer beweging te houden in mijn substraatpakket. (ook tegen bezinken van slib).
ik ga een leidingstelsel aanleggen in 32mm pvc, met daarin gaatjes geboord van 1mm.ik kom in de vijver met een 32mm buis van 4,5 meter.geen gaatjes erin.ik noem het de collector.vervolgens met een 9 tal t stukken om de halve meter een buis van 32 haaks op de collector.in die buizen komen de gaatjes en op het einde een blindstop.
belangrijk is om de gaatjes naar beneden te laten wijzen.zo wordt water uit de leiding gedrukt als je het systeem hebt stil gehad.de lucht drukt nu makkelijk het water eruit als je herstart.
met dit leidingwerk nog boven water ga je de druk meten die in je buizen heerst, want deze moet natuurlijk meer zijn dan de waterdruk die erop gaat komen.
ik krijg 60cm water erop, dus is 0,06 bar.om nu zeker te zijn dat ook de gaatjes aan het einde van de buis nog lucht gaan geven ga ik de druk die ik op het droge heb naar 0,1 bar brengen.ik ga dus gaatjes boren tot die druk in het systeem overblijft.
gaatjes van 1mm geven redelijk grote dus inefficiente luchtbellen af, maar in praktijk zie je dat de substraat voor verdere breking van de belletjes zorgt en er toch behoorlijk wat zuurstof in je water terechtkomt.voor je dit gaat doen moet je natuurlijk nog wel even naar de pompkarakteristiek van je luchtpomp kijken.

op deze manier heb ik dus om de halve meter lucht die omhoog dringt door het substraat en daar het bacterieklimat verbeterd.ook blijft het pakket nog zekerder goeddeels in beweging wat ik zeer belangrijk vind.ik kies bewust niet voor keramische of membraanoplossing omdat ze allen uiteindelijk dicht gaan zitten.dit is de ervaring van een bevriende grote vijverbouwer.er is nog vanalles over lucht te zeggen natuurlijk, maar dit was wat ik van direct belang vond voor mijn situatie.
wie weet heb je er iets aan.
donovankoi

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie