Bezinkruimte crielzeven

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Jonas stvns

Bezinkruimte crielzeven

Bericht door Jonas stvns »

Hallo allemaal,

Ik heb het forum al zitten rondzoeken maar kan niet onmiddelijk vinden wat ik zoek.

Ik zit te denken om een verzamelkamer te maken waar de skimmer en bodemdrain in toekomen (gravitair) met daarin 1 grote of 2 kleine crielzeven om dan met 2 filterlijnen te vertrekken.
1x crielzeef=>meerkamerfilter=>pomp=>vijver
1x crielzeef =>pomp=>uvlamp=>vijver

Ik wil graag op deze manier ook de werking van mijn skimmer kunnen aan en uitschakelen door deze pomp aan en uit te zetten.

Kan ik hiervoor 1 grote kamer maken met 1 grote crielzeef of kan ik deze beter verdelen in 2 en met 2 apparte zeven werken?

Hoe groot is deze bezinkruimte dan? Ik dacht een 300 liter ibc vat te gebruiken omdat deze mooi in mijn filterruimt past.

Mvg jonas
bazzio

Re: Bezinkruimte crielzeven

Bericht door bazzio »

Wat is de totale flow die je rond wil pompen?
Jonas stvns

Ik dacht ergens tussen de 10 en 15 m3 te verpompen
bazzio

Bericht door bazzio »

Dat moet (net) te doen zijn met 2 crielzeven.'
Ik had 4 smalle kunststof (Criel)zeven in zo'n bekende 440L bak gemaakt, dit werkte oke en vuil bezonk ook goed. Ik moet even kijken of ik daar nog foto's van heb.
Jonas stvns

Dat zou fijn zijn.

Was je tevreden over de kunststof zeven?
willem v d

Bericht door willem v d »

Omdat je eerst je bodemdrain en skimmer samen laat komen in een collector en daarna met 2 filter lijnen gaat werken zal de skimmer niet uit gaan als je een pomp uit zet.

Beste oplossing is voor de collector op zowel de skimmer en bodemdrain een schuifkraan te zetten en alles over 1 grote filter te laten lopen ipv 2 filters met 2 pompen.

Een stil staande filter is nooit goed
Jonas stvns

willem v d schreef: 11 jul 2024, 09:48 Omdat je eerst je bodemdrain en skimmer samen laat komen in een collector en daarna met 2 filter lijnen gaat werken zal de skimmer niet uit gaan als je een pomp uit zet.

die bedenking had ik me ook al gemaakt maar dacht door de flow te verminderen dat de skimmer eerst zou wegvallen (is een drijfskimmer) omdat deze dan minder aanzuigkracht krijgt

Beste oplossing is voor de collector op zowel de skimmer en bodemdrain een schuifkraan te zetten en alles over 1 grote filter te laten lopen ipv 2 filters met 2 pompen.

ik wil graag nu nog even de kamerfilter behouden deze kan alles nog goed aan. Ik wil nu gewoon graag een extra voorfilter zetten.
En schuifkranen kan ik ook niet op tijdschema's instellen een pomp wel

Een stil staande filter is nooit goed

het is vooral de bedoeling om tijdens de voerbeurten even de skimmer uit te zetten, voor de rest mag deze altijd meedraaien
bazzio

Bericht door bazzio »

Jonas stvns schreef: 10 jul 2024, 23:30 Dat zou fijn zijn.

Was je tevreden over de kunststof zeven?
Ja, dit projectje was eigenlijk bedoeld als goedkope test om mijn oude borstelbak om te bouwen naar een zeefbak (300mu), dit werkte uiteindelijk prima en heb het nooit final gemaakt omdat ik overgestapt ben naar een trommel. Die zeven moeten toch nog steeds schoongemaakt worden, zeker in de zomer liep dot op naar 2x in de week. Vakantie zonder iemand die kan helpen was dus niet mogelijk.

Hier wat foto's:

63183

63184

Dat stukje plaat boven was om de toevoerstroom naar beneden te forceren
63185

63186

De zeef houder uit simpele kanaalplaat en profieltjes van de bouwmarkt.
66321

De onderzijde van de schone ontvangstruimte met een keukenzeefje erin om fijn vuil weg te kunnen spoelen.
66322

Alles was afgekit met de bekende zwarte vijverkit van Aquaforte.
willem v d

Bericht door willem v d »

Dan is het makkelijker om een luchtpompn op een wifi stekker te zetten en deze onder de skimmer te plaatsen.

Op moment van voeren gaat de luchtpomp aan en duwt de lucht al het voer bij de skimmer weg.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”