OMGEKEERDE BODEMDRAIN

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Guyke

Re: OMGEKEERDE BODEMDRAIN

Bericht door Guyke » 01 feb 2019, 11:03

Hallo,
Weenk schreef:
01 feb 2019, 05:42
Guyke schreef:
31 jan 2019, 11:16
Hallo,

Er wel rekening mee houden dat die rechthoekige buis maar een inwendige opp heeft van 50 cm² terwijl een buis van 110 een opp heeft van 86 cm²
wat een remming op de flow kan betekenen. Ook naar geleidingsweerstand heeft die rechthoek ook meer wrijvingsopp wat ook weer hinder betekent op de flow.
Tot slot zijn dit ventilatiekanalen normaal voor lucht transport en misschien niet echt geschikt als toepassing met water. ( verlijmbaarheid om maar iets te noemen...)

mvg
Guyke

Dankje voor de heldere uitleg! De grote van het gat is dus kleiner dan het oppervlakte van een 110 zeg je. Dat blijft dus altijd zo hoelang ik de platte buis ook maak en de sleuven ? Dacht dat met een geperforeerde buis je ook niet te weinig/te veel gaten moet maken voor een goeie flow. Of blijft dit dus het zelfde en kan ik beter dan een 110 buis pakken en sleuven in maken?
Alles hangt af van welke flow je wenst te halen en wat die drain juist moet doen.
Als de flow gehinderd wordt ( debiet ) en je maakt er meer sleuven in dan gaat het debiet omhoog maar daalt de zuigkracht per sleuf.
Een gewone drain zuigt maar op een plaats in de vijver met een ingang van normaal 110 ( er zijn er die grotere maken..)
Ook zullen de sleuven die het dichtst bij de 110 aansluiting zitten het meeste water aanvoeren. Dit is ook zo bij gewone drains het geval.
Hoe langer het stuk zonder sleuven is voor de aansluiting op de 110 des te meer zuigkracht je krijgt maar dan gaat ook de flow gehinderd worden wat betekent dat je met meer pompkracht ( meer watt ) moet werken voor hetzelfde debiet. Ga je dan sleuven bijmaken dichter bij de aansluiting dan gaan de verste minder of helemaal niet meer werken. ( als het debiet bereikt is dan stopt het daar )

Volgens wat ik er van lees verdraait men regelmatig de positie van een reversed drain om zo een groter opp met de tijd te bereiken.
Als je het maakt raad ik aan om met weinig sleuven te beginnen en kijken wat er wel/of niet werkt.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Weenk

Bericht door Weenk » 02 feb 2019, 06:35

Alles hangt af van welke flow je wenst te halen en wat die drain juist moet doen.
Als de flow gehinderd wordt ( debiet ) en je maakt er meer sleuven in dan gaat het debiet omhoog maar daalt de zuigkracht per sleuf.
Een gewone drain zuigt maar op een plaats in de vijver met een ingang van normaal 110 ( er zijn er die grotere maken..)
Ook zullen de sleuven die het dichtst bij de 110 aansluiting zitten het meeste water aanvoeren. Dit is ook zo bij gewone drains het geval.
Hoe langer het stuk zonder sleuven is voor de aansluiting op de 110 des te meer zuigkracht je krijgt maar dan gaat ook de flow gehinderd worden wat betekent dat je met meer pompkracht ( meer watt ) moet werken voor hetzelfde debiet. Ga je dan sleuven bijmaken dichter bij de aansluiting dan gaan de verste minder of helemaal niet meer werken. ( als het debiet bereikt is dan stopt het daar )

Volgens wat ik er van lees verdraait men regelmatig de positie van een reversed drain om zo een groter opp met de tijd te bereiken.
Als je het maakt raad ik aan om met weinig sleuven te beginnen en kijken wat er wel/of niet werkt.

mvg
Guyke
ik had idd gelezen dat je qua flow het kan veranderen door aan het begin bijvoorbeeld kleinere gaten te gebruiken en na mate de lengte overgaan naar groter.
dit was de buis van pacha waar ik het over heb en 3 meter langs was volgens mij. dacht als ik dan een stuk van een meter pak en inplaats gaten sleuven maak voor evt blad en minder verstoppings kans het ook zou werken zolang ik maar het zelfde oppervlak maak als de 110. ik zal anders wel eens het 1 en ander gaan testen. bedankt voor de heldere uitleg

BBEL

Bericht door BBEL » 10 sep 2019, 14:10

Hallo,

Ik heb net mijn siervijver leeg gemaakt en wil deze nu gaan aanpassen naar een rechte vijver van 7m l x 2.5m b x 1m d.
Bedoeling is een lage gevarieerde visbezetting, dus enkele koi, nog wat goudwindes enz.
Onze vorige vijver had altijd proper water maar door het vele vuil op de bodem door waterlelies e.d. wil ik nu enkel planten zetten in een aparte plantenfilter. Ik heb reeds een pomp van 12000l en een hdpe plantenfilter van 1.90m x 0.60m waarin 12 mandjes staan.
Ik zou willen werken met een omgekeerde bodemdrain. Maar 7m lijkt nogal veel voor 1 drain. Kan ik 2 omgekeerde bd met afvoer diameter 50mm
laten samenkomen via een t-stuk en zo wanddoorvoer rechtstreeks naar de pomp (droog opstelling 40cm onder waterniveau)? Die pomp zou dan naar een drukfilter gaan zoals deze
https://www.aquariatics.be/a-53640650/p ... escription
en van daar naar de plantenfilter die een overloop heeft naar de vijver.
Zou dit werken?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”