OMGEKEERDE BODEMDRAIN

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
firefriend

Bericht door firefriend » 14 apr 2012, 20:56

hey,
ik kan zo een omgekeerde bottomdrain alleen maar aanbevelen als je geen andere optie hebt,heb hier vandaag net 1 geplaatst en is een wereld van verschil tegenover een pomp alleen.
maar weeg eerst alles goed af voordat je een beslissing neemt.
groetjes
Laatst gewijzigd door firefriend op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 15 apr 2012, 09:33

Als er bij zijn die zelf hun omgekeerde drain willen bouwen: ik heb deksels liggen van een 110 mm bodemdrain. Ik kan er een paar missen tegen een vriendelijke dankuwel :wink:
Laatst gewijzigd door Dominique op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 15 apr 2012, 21:13

Hoi Firefriend,
heeft je omgekeerde bodemdrain ook al een bodemplaat?
Vroeger hadden de ob enkel pootjes.

Dominique, kunnen die deksels ook gebruikt worden als frisbees?
Anders, leuk cadeautje voor mijnen Swoopy. :lol:

groetjes,
marc. <°))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, voorfilter oase trommelfilter
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.

firefriend

Bericht door firefriend » 15 apr 2012, 21:53

@koiliefhebber,deze heeft inderdaad een vloerplaat die ook wel wat weegt,niet dat dat voor mijn hdpe bak nodig is .maar ik moet zeggen na 2 dagen doet hij echt wel waar ik hem voor gekocht heb(bodem volledig zuiver)
groeten
Laatst gewijzigd door firefriend op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

jo8810

Bericht door jo8810 » 01 feb 2014, 22:29

iedereen nog steeds tevreden met het systeem van drain en skimmer op de zelfde lijn?
denk er aan om dit ook toe te passen hier. filter staat gravitair met airlift.
alle tips welkom.
Laatst gewijzigd door jo8810 op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ad

Bericht door ad » 02 feb 2014, 00:08

mocht je een omgekeerde drain gebruiken en je doet dat via een pomp,dan zeg ik flex slang,waarom? daar kom ik zo op, :)
en dan heb ik het niet over de oude? geribbelde flex slang maar over de veel betere rubber gladde slang,die niet na twee jaar verweerd of broos is geworden,en scheurt bij buigen,
neer leggen in de vijver, omhoog halen en waar die een beetje moet buigen even de verfbrander erbij,

waarom,? :)
ik gebruik dit ding al jaren,een gekochte, maar kan je zeggen dat er een keer schoongemaakt moet worden,wand hij ,,kan vol drab komen en wat takjes of planten resten en dan is het handig om hem omhoog te kunnen halen,,
ps dat zal misschien niet zo gauw gebeuren bij 10.000 + pompen maar de wat kleinere pompen van zeg 4500-6000 hebben vaak niet de kracht om de dikke drab van tijdelijke alg of plantresten,nadat er een takje voor de uitgang is gekomen meer af te zuigen,immers bij een gekochte op de kop drain is de uitgang/doorgang maar 50 mm
gebruik je een buis,,maak/lijm hem dan niet vast,bij de uitloop,wand doorvoer,gebruik bv een gewoon lijm mofje,afdichten aan de kant van de vijver is immers niet nodig,

bv ik heb al een jaar of 4+ een skimmer,eeuu gewone wand doorvoer 90mm? weet even niet zo snel de juiste maat op me airlift collector buis,
en af en toe zet ik daar gewoon en buis met 45 graden bocht op om de bodem in me plantendeel te reinigen, ps dat word straks een omgekeerde bodemdrain,
uitleg ik heb twee delen vijver,1 met veel planten en 1 met minder,en aangezien de koi er zomers graag tussen zitten moet ik af en toe de planten een beetje helpen,de boel schoon te houden,wand is alles afgebroken door de planten blijft er zand etz over,

misschien is dit al aan bod geweest,maar heb het niet gevonden,
en misschien hebben de mensen met de lichtere pompen er wat aan,en de garantie dat i een keer te vuil word kan ik niet geven :) wel een waarschuwing dat het verstoppen kan,
en dan sta je mooi te klooien om de boel schoon te maken,als alles vast zit. toch, :)
Laatst gewijzigd door ad op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

jo8810

Bericht door jo8810 » 02 feb 2014, 09:17

het gaat niet zo zeer over die omgekeerde bodemdrain. die zou ik vervangen door een geperforeerde buis omdat mijn bodem met substraat bedekt is.
ben meer benieuwd naar de werking van de skimmer of de afregeling van beide, of dit systeem goed werkt.

Weenk

Re: OMGEKEERDE BODEMDRAIN

Bericht door Weenk » 27 jan 2019, 20:56

Even een vraagje. Ik ben nieuw hier en heb een vijver pomp gevoed. Kan ik hier een omgekeerde bodemdrain in leggen en dus ook via een zei doorvoer mijn kamerfilter gravity opstellen en dus met de pomp achter het filter retour na de vijver ?

mario1

Bericht door mario1 » 27 jan 2019, 22:17

Weenk schreef:
27 jan 2019, 20:56
Even een vraagje. Ik ben nieuw hier en heb een vijver pomp gevoed. Kan ik hier een omgekeerde bodemdrain in leggen en dus ook via een zei doorvoer mijn kamerfilter gravity opstellen en dus met de pomp achter het filter retour na de vijver ?
Dat kan inderdaad

Weenk

Bericht door Weenk » 28 jan 2019, 09:07

Dankjewel!

Weenk

Bericht door Weenk » 28 jan 2019, 10:46

Dit kan ook gewoon met een 110 vanaf de drain na filter dus? Of is kleiner dan aan te bevelen voor flow of iets dergelijks? Zie namelijk op internet 50mm en 110 varianten.

BDohmen

Bericht door BDohmen » 29 jan 2019, 18:50

110mm heeft de voorkeur. ik heb een 50mm in gebruik maar dat is het net niet.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

Weenk

Bericht door Weenk » 31 jan 2019, 05:07

BDohmen schreef:
29 jan 2019, 18:50
110mm heeft de voorkeur. ik heb een 50mm in gebruik maar dat is het net niet.
dankjewel! heb jij ook gewoon een drain gebruikt of geperforeerde buis?

zit namelijk met het idee om zelf een drain te gaan maken van een kunstof vlakke buis zoals op de link onderaan {kreeg foto niet geuplood } en hier wat sleuven in te maken zodat ik een breder gedeelte van de vijver zou kunnen pakken en evt groffer vuil zoals blad, of denk je dat dat niet zou werken ?

de maten zijn 5 cm hoog en 10 cm breedt en verloopt dan na een ronde buis 110 naar het meerkamerfilter

https://kunststoffen.nedco.nl/kunststof ... -2722.html

https://kunststoffen.nedco.nl/kunststof ... x54mm.html

Guyke

Bericht door Guyke » 31 jan 2019, 11:16

Hallo,

Er wel rekening mee houden dat die rechthoekige buis maar een inwendige opp heeft van 50 cm² terwijl een buis van 110 een opp heeft van 86 cm²
wat een remming op de flow kan betekenen. Ook naar geleidingsweerstand heeft die rechthoek ook meer wrijvingsopp wat ook weer hinder betekent op de flow.
Tot slot zijn dit ventilatiekanalen normaal voor lucht transport en misschien niet echt geschikt als toepassing met water. ( verlijmbaarheid om maar iets te noemen...)

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Weenk

Bericht door Weenk » 01 feb 2019, 05:42

Guyke schreef:
31 jan 2019, 11:16
Hallo,

Er wel rekening mee houden dat die rechthoekige buis maar een inwendige opp heeft van 50 cm² terwijl een buis van 110 een opp heeft van 86 cm²
wat een remming op de flow kan betekenen. Ook naar geleidingsweerstand heeft die rechthoek ook meer wrijvingsopp wat ook weer hinder betekent op de flow.
Tot slot zijn dit ventilatiekanalen normaal voor lucht transport en misschien niet echt geschikt als toepassing met water. ( verlijmbaarheid om maar iets te noemen...)

mvg
Guyke

Dankje voor de heldere uitleg! De grote van het gat is dus kleiner dan het oppervlakte van een 110zeg je. Dat blijft dus altijd zo hoelang ik de platte buis ook maak en de sleuven ? Dacht dat met een geperforeerde buis je ook niet te weinig/te veel gaten moet maken voor een goeie flow. Of blijft dit dus hEt zelfde en kan ik beter dan een 110 buis pakken en sleuven in maken?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”