OMGEKEERDE BODEMDRAIN

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
bakstenen

Bericht door bakstenen » 27 sep 2010, 19:28

koiliefhebber schreef:Ik heb precies een uitvinding gedaan ! :shock:
Ik zal best vlug octrooi aanvragen! :lol:
Mooie vijver ! :wink:
marc. <°))))><
van mij mag je nu :lol:
Ik heb alleen de skimmer recht op de buis staan maar het werkt goed ik heb een diameter 50 mm zit ook te denken aan een bewegende maar als deze goed werkt waarom dan veranderen , was nog vergeten te vermelden dat ik heb een pvc 110 mm met daaronder een verloop naar 250 mm en die hangt ongeveer 23 mm vrij van de bodem
Laatst gewijzigd door bakstenen op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 27 sep 2010, 20:25

Tja,
een bewegende drijvende skimmer, daar had ik ook aan gedacht, maar niet uitgetest. Ik heb hier nogthans eentje liggen van messner. Wanneer het waterniveau zakt, dan kun je het skimmerbuisje wat naar beneden schuiven. Maar dit kan nooit kwaad. Zakt het waterniveau, dan werkt de bodemdrain verder.
Ik weet niet meer of ik het al vermeld heb, maar juist opletten dat je via de skimmer geen lucht aanzuigt. Maar ik zie dat het skimmerbuisje nogal lang is. Hierdoor zullen de luchtbelletjes niet tot beneden geraken.
Gebeurt dit wel, dan kun je tussen skimmer en wand een T-stuk plaatsen, en dit hoger plaatsen dan het waterniveau. Dan kan hierdoor de lucht terug ontsnappen en wordt deze niet aangezogen door de pomp.
Lucht in de leiding kan flow remmen !

Echt blij te vernemen dat het werkt. :D
groetjes,
marc. <°))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

bakstenen

Bericht door bakstenen » 27 sep 2010, 21:37

koiliefhebber schreef:Tja,
een bewegende drijvende skimmer, daar had ik ook aan gedacht, maar niet uitgetest. Ik heb hier nogthans eentje liggen van messner. Wanneer het waterniveau zakt, dan kun je het skimmerbuisje wat naar beneden schuiven. Maar dit kan nooit kwaad. Zakt het waterniveau, dan werkt de bodemdrain verder.
Ik weet niet meer of ik het al vermeld heb, maar juist opletten dat je via de skimmer geen lucht aanzuigt. Maar ik zie dat het skimmerbuisje nogal lang is. Hierdoor zullen de luchtbelletjes niet tot beneden geraken.
Gebeurt dit wel, dan kun je tussen skimmer en wand een T-stuk plaatsen, en dit hoger plaatsen dan het waterniveau. Dan kan hierdoor de lucht terug ontsnappen en wordt deze niet aangezogen door de pomp.
Lucht in de leiding kan flow remmen !

Echt blij te vernemen dat het werkt. :D
groetjes,
marc. <°))))><
De pomp staat achter de zeefbocht die is met een drijvende bak dus als het water te laag staat komt die bak omhoog en gaat er geen water meer door, alleen de pomp staat dan droog te malen.

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 27 sep 2010, 22:51

Pondsieve?
groetjes,
marc. <°))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

bakstenen

Bericht door bakstenen » 28 sep 2010, 08:42

koiliefhebber schreef:Pondsieve?
groetjes,
marc. <°))))><
Cetus Sieve :D

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 28 sep 2010, 21:48

Natuurlijk, cetus, is te zien op de vorige foto ! :oops: Ik heb weer eens niet goed gekeken. :roll:
Dit is de moderne versie van de pondsieve. :wink:
groetjes,
marc. <°)))><

bakstenen

Bericht door bakstenen » 28 sep 2010, 22:43

koiliefhebber schreef:Natuurlijk, cetus, is te zien op de vorige foto ! :oops: Ik heb weer eens niet goed gekeken. :roll:
groetjes,
marc. <°)))><
Voordeel is de bak met vlotter zodat als de pomp het niet meer doet door b.v stroomstoring de bak omhoog komt en de waterdoorvoer stopt, alleen het volgende probleem is dat mocht er geen water meer doorkomen de pomp wel blijft draaien ,daar moet ik nog achteraan.

bakstenen

Bericht door bakstenen » 04 jun 2011, 12:44

bakstenen schreef:
koiliefhebber schreef:Natuurlijk, cetus, is te zien op de vorige foto ! :oops: Ik heb weer eens niet goed gekeken. :roll:
groetjes,
marc. <°)))><
Voordeel is de bak met vlotter zodat als de pomp het niet meer doet door b.v stroomstoring de bak omhoog komt en de waterdoorvoer stopt, alleen het volgende probleem is dat mocht er geen water meer doorkomen de pomp wel blijft draaien ,daar moet ik nog achteraan.
Ik heb nu een vlotter laten maken dat als de bak met vlotter omhoog komt doordat het water zakt deze de pomp uitschakeld.
Nu alleen het zweefvuil nog weg zien te krijgen,stukje bij beetje komen we er wel

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 04 jun 2011, 14:35

Hoi,
goed gevonden. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Zweefvuil is hier ook in mijn vijver een probleem. Ik denk dat dit vooral komt doordat de vijver te ondiep is. Bezonken vuil wordt steeds opgewoeld. Ook de zeef laat nog heel wat vuil door.
Ik hoop dat na de toekomstige vijververbouwing dit probleem minder zal zijn.
groetjes,
marc. <°)))))><

bakstenen

Bericht door bakstenen » 04 jun 2011, 15:33

Ik zat te denken om in het midden van de pvc pijp van de omgekeerde bodemdrain een t stuks te plaatsen met gaas , maar weet niet of die dan nog werkt?
Ik heb nu wel in de Vortex een statisch bed gemaakt en dat houd ook weer veel vuil tegen .
Maar zit ook je topic te volgen van de airlift ,weet niet of je dan meer vuil mee trekt

kennethpeeters

zuigkracht omgekeerde bodemdrain

Bericht door kennethpeeters » 13 apr 2012, 19:59

heeft zo een omgekeerde bodemdrain eigenlijk wel voldoende zuigkracht om al het vuil efficient van de bodem te kunnen zuigen?Daar de aansluiting slecht een diameter van 38mm betreft...
Je hoort en leest wel vaak dat een gewone bodemdrain van 50mm te klein is en niet geschikt is voor een koivijver daarmee twijfel ik of die 38mm ook volstaan,of heb ik het verkeerd?
Ik zit namelijk ook met het probleem dat ik mijn vijver zou willen vergroten maar het is niet echt mogelijk om deze van een bodemdrain te voorzien en ben dan ook op zoek naar goede alternatieven en als ik zeker zou zijn dat dit systeem echt goed werkt zou ik ook wel gebruiken.
En geeft zo een dunne buis wel genoeg debiet om daar een sieve en een pomp van 8000L achter te plaatsen?
Laatst gewijzigd door kennethpeeters op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

BDohmen

Bericht door BDohmen » 13 apr 2012, 22:53

als je een voldoende sterke pomp gebruikt, dan is dat geen probleem.

je kan er ook zelf 1 maken.
- men neme een 500mm deksel.
- men zaagt een 110mm buis onder 15 graden af.
- men plaatst de buis op de deksel, en tekent deze af.
- men zaagt het gat.
- men plakt de buis aan de deksel.
- als pootjes van de deksel, kun je een puntstuk met dop gebruiken.
- je dient alleen de buis te ondersteunen
Laatst gewijzigd door BDohmen op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

BDohmen

Bericht door BDohmen » 13 apr 2012, 22:57

Dubbel

kennethpeeters

Bericht door kennethpeeters » 13 apr 2012, 23:03

BDohmen schreef:als je een voldoende sterke pomp gebruikt, dan is dat geen probleem.

je kan er ook zelf 1 maken.
- men neme een 500mm deksel.
- men zaagt een 110mm buis onder 15 graden af.
- men plaatst de buis op de deksel, en tekent deze af.
- men zaagt het gat.
- men plakt de buis aan de deksel.
- als pootjes van de deksel, kun je een puntstuk met dop gebruiken.
- je dient alleen de buis te ondersteunen
heb hier ondertussen al gevonden wat je bedoelt:-)ziet er wel goed uit,kan niet anders dan goe werken volgens mij...wel spijtig van die grijze opzichtige kleur maar dat kan verholpen worden door met PE te werken,voor de buizen en bochten althans want een PE putdeksel bestaat niet spijtig genoeg
Laatst gewijzigd door kennethpeeters op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

BDohmen

Bericht door BDohmen » 14 apr 2012, 20:23

na een paar weken zie je dit toch niet meer ;-)

als je handig bent met PE, dan maak je de deksel toch zelf?

een stuk plaat, en voor de rand gebruik je een strip/strook PE

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”