Ombouw koi-vijver naar zwemvijver/zwembad

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
FilipZan

Ombouw koi-vijver naar zwemvijver/zwembad

Bericht door FilipZan »

Hallo,

10 jaar geleden bouwden we een koi-vijver. Omwille van omstandigheden, stoppen we met het houden van koi, en willen we de vijver graag ombouwen naar een zwembad/zwemvijver.
De huidige vijver bestaat uit een betonnen kuip (3.5×8m, 1.6m diep met EPDM folie (gelast in de hoeken etc, geplaatst door professional). Via 2 bodemdrains gaat het water over een zeef, en wordt dan via pomp langs UV naar een meerkamer (3 kuub, 3 compartimenten, 3x Japanse matten) gepompt, waarna het dan via gravitatie terug naar de vijver stroomt (2 toevoeren onder water, 1 vooraan, 1 achteraan). Bijkomend is er een skimmer die rechtstreeks naar de meerkamer gaat (zou ik achteraf gezien niet meer doen, gezien teveel vuil in de meerkamer terecht komt. De installatie staat in een filterput (2×4m, 1.6m diep), net naast de vijver (bodem op zelfde niveau).

Nu wil ik dit zo eenvoudig mogelijk ombouwen naar zwenvijver/zwembad; maw iets waar de kinderen kunnen induiken bij warm weer. Liefst met nog de uitstraling van een vijver, dacht eraan filterput om te vormen tot lava/plantenfilter (en dus sieve, meerkamer etc weg te doen).
Alleen: ik heb een hekel aan niet-helder water, dus zou wel moeten functioneren (zonder vis op de vijver wel te verstaan).
Of ik moet resoluut voor zwembad gaan, en met Cl etc gaan werken, maar weet niet of EPDM daar dan tegen zou kunnen.
Graag jullie ideeën, om dit op een zo energie-vriendelijk mogelijke manier om te bouwen, liefst met behoud van de bestaande EPDM.
Foto´s volgen nog, lukt om de een of andere reden niet momenteel...
Bedankt alvast om mee te denken!
Bijlagen
Screenshot_20230916_122352_Gallery.jpg
Screenshot_20230916_122352_Gallery.jpg (37.93 KiB) 84 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”