2 jaar geleden heb ik onze 7kuubs vijver gebouwd, maar ben niet tevreden over de filterlijn.
We hebben nu:
*1 bodemdrain en 1 skimmer 110 die samenkomen voor de zeef.
*Pomp 15.000ltr superfish instelbaar
* 3kamerfilter 440liter, 2 kamers matten 1 kamer 30liter siporax. Retour met 90mm over 20cm recht de vijver in.
*momenteel een flinke bezetting met 9koi grootste is 85cm, 3stuks 50cm, 3stuks 40cm, 2stuks 25cm(deze gaan in het voorjaar weg)
Met veel verversen en onderhoud gaat dit op wat opstartproblemen in het eerste jaar na redelijk goed, maar ik zou ze meer willen voeren voor de groei.
Problemen waar ik tegenaan loop:
Het 3kamerfilter is er één met overlooppijpjes die je er uit moet trekken om te spoelen, maar omdat alles vervormd is is het een ramp om ze er weer fatsoenlijk in te krijgen.
Het filter staat door de rechte retour(ivm ruimte gebrek)te laag waardoor het waterpeil in de vijver ook niet de gewenste hoogte heeft.
En het filter is voor de bezetting wat aan de kleine kant, helemaal als ik dit jaar wil beginnen met voeren voor de groei.
Kant en klare filters die ik op marktplaats tegen kom zijn of te groot voor de put of net zo klein of de doorvoeren zitten voor mij op de verkeerde plaatsen.
Plan:
3 regentonnen(rond of vierkant) aantal liters twijfel ik nog over.
Het zal net als het huidige filter een upflow opstelling krijgen.
Eerste kamer SB met de siporax(uit huidige filter)
Tweede kamer BWB
Derde kamer matten(uit huidige filter).
Uiteraard met ieder een vuilafvoer met kranen op de bodem.
De tonnen zullen alle 3 op gelijke hoogte 10cm boven de vijver uitkomen, dan kan de overloop in de vijver 3/4cm hoger zodat de vijver er mooi gevuld uitziet.
Leidingwerk: ivm met het ruimte gebrek wilde ik ipv de gewenste 110mm eigenlijk zo klein mogelijk 65mm, ik weet dat het niet ideaal is.
Vragen:
Hoeveel liter tonnen raden jullie aan? Met name deze vraag ivm het BWB. Ik heb gelezen dat een bwb 1/3 tot 1/2 gevuld moet zijn, maar ook dat x aantal liter kaldness x aantal gram voer kan verwerken. Zou ik met een 300liter bak dan niet veelste veel kaldness hebben voor het voer dat ik geef?
Omdat ik buiten de bakken geen ruimte heb voor 110mm leidingwerk zou ik ruimte kunnen besparen door het leidingwerk in de bakken te doen, dus kamer 1 onder er in boven door naar bovenkant kamer 2 in de kamer naar de onderkant enz. Dat zou dan eventueel met meerdere leidingen per bak kunnen met een kleinere diameter, 2 x65mm ofzo. Is dit ook een optie?
Of hebben jullie misschien een ander lowbudget idee qua filter opstelling voor in een kleine ruimte?
Filterlijn aanpassen na beginnersfouten.
-
Re: Filterlijn aanpassen na beginnersfouten.
Welkom bij koivrienden.
Hoe groot is je filter ruimte? Je hebt het over 3 tonnen/containers. Deze nemen vlug veel ruimte in waar standaard filter veel ruimte kan besparen.
2 buizen voor het filter/sievesamen laten komen moet je niet doen, beter is om ze tot de filter/sieve een eigen aanvoer te hebben.
Betreft jou vragen:
Een statisch bed moet je altijd kunnen spoelen.
Dit is niet mogelijk met siporax. Dit hoort tegen het einde van de filterlijn te zitten.
Verder is meestal een laag van 20cm aan kaldnes al voldoende. Kijk misschien naar een makkie.
Meerdere doorvoeren tussen containers is goed te doen. Let wel op ivm de dubbele kosten aan doorvoeren en buizen. Doorvoeren van 63mm kosten vlug €10 per stuk en die moet je dan 8 kopen om 3 vaten of 12 kopen om 4 vaten te koppelen.
Goedkope alternatieven, kijk eens naar een klaverblad filter of nexus 200.
In plaats van tonnen kan je ook kijken naar een vortex hier zitten altijd al doorvoeren in.
Misschien dat de filter put aanpassen meer voordelen geeft zoals, meer keus in (goedkope) filters, goed weg werken van leidingen en makkelijker onderhoud.
Hoe groot is je filter ruimte? Je hebt het over 3 tonnen/containers. Deze nemen vlug veel ruimte in waar standaard filter veel ruimte kan besparen.
2 buizen voor het filter/sievesamen laten komen moet je niet doen, beter is om ze tot de filter/sieve een eigen aanvoer te hebben.
Betreft jou vragen:
Een statisch bed moet je altijd kunnen spoelen.
Dit is niet mogelijk met siporax. Dit hoort tegen het einde van de filterlijn te zitten.
Verder is meestal een laag van 20cm aan kaldnes al voldoende. Kijk misschien naar een makkie.
Meerdere doorvoeren tussen containers is goed te doen. Let wel op ivm de dubbele kosten aan doorvoeren en buizen. Doorvoeren van 63mm kosten vlug €10 per stuk en die moet je dan 8 kopen om 3 vaten of 12 kopen om 4 vaten te koppelen.
Goedkope alternatieven, kijk eens naar een klaverblad filter of nexus 200.
In plaats van tonnen kan je ook kijken naar een vortex hier zitten altijd al doorvoeren in.
Misschien dat de filter put aanpassen meer voordelen geeft zoals, meer keus in (goedkope) filters, goed weg werken van leidingen en makkelijker onderhoud.
De ruimte die ik heb is 125x165cm dat is dus heel klein.
De 2x 110 naar 1x 110 gaat hier al 2jaar goed. 1x in de week de bodemdrain een half uurtje dicht om de skimmer even schoon te trekken.
Het voordeel van 3 losse bakken is dat ze niet in een rijtje hoeven te staan.
Klaverblad heb ik ook naar gekeken maar de doorvoeren zitten voor mij op de verkeerde plaatsen. Dan moet ik met bochten gaan werken, naast dat dat niet ideaal is heb ik er ook geen ruimte voor.
De filterruimte uitbreiden is helaas geen optie.
De 2x 110 naar 1x 110 gaat hier al 2jaar goed. 1x in de week de bodemdrain een half uurtje dicht om de skimmer even schoon te trekken.
Het voordeel van 3 losse bakken is dat ze niet in een rijtje hoeven te staan.
Klaverblad heb ik ook naar gekeken maar de doorvoeren zitten voor mij op de verkeerde plaatsen. Dan moet ik met bochten gaan werken, naast dat dat niet ideaal is heb ik er ook geen ruimte voor.
De filterruimte uitbreiden is helaas geen optie.
-
Daar past de nexus 200 gewoon in.
Dan ben je in 1 keer klaar
Dan ben je in 1 keer klaar
- Bijlagen
-
- Nexus-220-Plus-Dimension.png (122.36 KiB) 540 keer bekeken
Heb ik dan de sieve ook niet meer nodig?
-
Deze kan zonder sieve draaien maar je moet iets meer spoelen
Dus beter met sieve.
Als ik het goed begrijp, krijg ik dan sieve(gravitair)-pomp-nexus. En het waterniveau van de nexus kan boven het waterniveau van de vijver?
Als ik het goed begrijp, krijg ik dan sieve(gravitair)-pomp-nexus. En het waterniveau van de nexus kan boven het waterniveau van de vijver?
-
Ja, sieve-pomp-nexus is een normale opstelling.
De nexus kan je dan 5cm of meer hoger zetten als de vijver.
Zou je de nexus zonder sieve plaatsen, dan kan deze volledig gravitair staan.
Met meer spoelen bedoel ik dat je de filter misschien 1 of 2 dagen eerder moet spoelen.
Op YouTube staan genoeg video's over dit systeem en genoeg mensen die zonder sieve werken.
De nexus kan je dan 5cm of meer hoger zetten als de vijver.
Zou je de nexus zonder sieve plaatsen, dan kan deze volledig gravitair staan.
Met meer spoelen bedoel ik dat je de filter misschien 1 of 2 dagen eerder moet spoelen.
Op YouTube staan genoeg video's over dit systeem en genoeg mensen die zonder sieve werken.
Tja na beginnersfouten komen de aanpassingen en deze zijn niet altijd gemakkelijk of je moet het budget ervoor hebben. Je filter kan de hoeveelheid water wel aan maaaaar zoals velen onderons steken we er teveel koi’s in. Wikken en wegen dan hoe het verder moet. 

-
Dat klopt helemaal, ik ben ook schuldig aan het overbezetten van mijn vijver...
2 teveel op 15m³ maar deze filter moet ruim voldoende zijn voor deze vijver.
2 teveel op 15m³ maar deze filter moet ruim voldoende zijn voor deze vijver.
Aldoende leert men.... Denk ik hahaha
nexus 220 vijverfilter
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1938929895 ... ialbuttons
Ik kwam deze tegen op marktplaats, zover ik er kijk op heb is dit een nexus 200 en geen 220. Ik weet niet precies wat de verschillen zijn maar ik mis sowieso de overloop.
nexus 220 vijverfilter
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1938929895 ... ialbuttons
Ik kwam deze tegen op marktplaats, zover ik er kijk op heb is dit een nexus 200 en geen 220. Ik weet niet precies wat de verschillen zijn maar ik mis sowieso de overloop.
- Dominique
- Contacteer:
Deze Nexus is er ééntje van de eerste generatie, ik gok minstens 20 jaar oud.
220 heeft kaldness micro in de Eazy, 210 heeft een grotere Eazy gevuld met 'gewone' kaldness'.
Koop er eentje dat altijd stevig gemonteerd stond op een vlakke ondergrond
220 heeft kaldness micro in de Eazy, 210 heeft een grotere Eazy gevuld met 'gewone' kaldness'.
Koop er eentje dat altijd stevig gemonteerd stond op een vlakke ondergrond

Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
Dan zal ik verder kijken voor een nieuwere uitvoering.
Of toch deze en er zelf nog een BWB achter maken. Een nexus 220 heeft een totaal inhoud van 510liter, SB 105liter BWB 405 liter. Deze makkie heeft 250liter en ik kan daar sowieso 300liter BWB naast krijgen, wellicht groter.
Vijverfilter Makkie
€ 100,00
https://link.marktplaats.nl/m1932641965 ... ialbuttons
Of toch deze en er zelf nog een BWB achter maken. Een nexus 220 heeft een totaal inhoud van 510liter, SB 105liter BWB 405 liter. Deze makkie heeft 250liter en ik kan daar sowieso 300liter BWB naast krijgen, wellicht groter.
Vijverfilter Makkie
€ 100,00
https://link.marktplaats.nl/m1932641965 ... ialbuttons
-
Idd de verschillen tussen de 200-210-220 zijn klein.
De 210 heeft er een bypass bij gekregen en is eventueel nog zelf te maken.
De 220 heeft idd micro k1 gekregen wat weer fijner dilterd, maar eerder verstopt.
Zal er een 230 komen zal er k+in komen.
Het zijn erg kleine verschillen die de filter optimaliseren, maar het zijn geen echte verbeteringen.
Maw: het is een filter die in 20 jaar nog steeds zo wordt gemaakt.
De 210 heeft er een bypass bij gekregen en is eventueel nog zelf te maken.
De 220 heeft idd micro k1 gekregen wat weer fijner dilterd, maar eerder verstopt.
Zal er een 230 komen zal er k+in komen.
Het zijn erg kleine verschillen die de filter optimaliseren, maar het zijn geen echte verbeteringen.
Maw: het is een filter die in 20 jaar nog steeds zo wordt gemaakt.
Ik heb er wat geld af kunnen praten, maar ben toch wat huiverig of die goed gaat passen.
De put is slechts 125cm x165cm en daar komt 2x 110 met schuifkraan uit de grond, er staat een sieve en ik heb een opvangput met dompelpomp maar die zal ik dan hopelijk niet meer nodig hebben.
Ik ga morgen nog 1 keer naar m'n put kijken en meten en dan neem ik een beslissing.
De put is slechts 125cm x165cm en daar komt 2x 110 met schuifkraan uit de grond, er staat een sieve en ik heb een opvangput met dompelpomp maar die zal ik dan hopelijk niet meer nodig hebben.
Ik ga morgen nog 1 keer naar m'n put kijken en meten en dan neem ik een beslissing.