Filterlijn aanpassen na beginnersfouten.

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
jocca

Re: Filterlijn aanpassen na beginnersfouten.

Bericht door jocca »

onthou 1 ding ... goedkoop is vaak duurkoop ...
waarmee ik niet wil zeggen dat als je iets duur koopt het een garantie is voor een goede filter, verre van zelfs.
maar het is reeds de 2de keer dat je de filter moet aanpassen, doe het nu terdege zodat je het geen 3de keer moet doen want na 3x aanpassen ga je al duurder uitvallen dan een nieuwe filter van de eerste keer :wink:
Skanti

Bericht door Skanti »

Het is inderdaad de 2de keer dat ik iets wil veranderen, in 2021 heb ik het door omstandigheden tot op heden helaas niet kunnen uitvoeren.
Neemt niet weg dat het nu wel goed moet gebeuren.
Het huidige filter (sieve 3kamerfilter pomp Uv) was €150 en de nexus kan ik voor 350 over nemen, dus dat valt volgens mij wel mee qua uitgave.
Skanti

Bericht door Skanti »

Morgen ga ik een nexus 200 ophalen, een andere dan die van de advertentie.

Het plan is om het huidige 3 kamer filter af te koppelen, naast de vijver te zetten en tijdelijk de pomp in de vijver te hangen zodat die door blijft draaien. Zo heb ik alle tijd om de filterput eerst op te knappen en alles goed te plaatsen en aan te sluiten.

1 van de belangrijkste dingen is dat ik aansluiting op de hemelwaterafvoer wil verbeteren. Dat gaat nu via een opvangbak(spoelwater sieve en filter en overloop) en een dompelpomp met vlotter.
willem v d

Bericht door willem v d »

Regen water wil je zo weinig mogelijk in je vijver hebben.

Kh is een buffer voor je ph en dit zit niet in regenwater. Vandaar dat veel mensen extra doen testen en verversen na een grote regen bui.
(Of ze hebben de vijver onder een overkapping)
Skanti

Bericht door Skanti »

Ik snap niet helemaal wat je bericht te maken heeft met de mijne. Mijn afvalwater en overloop komen samen in een bak in mijn filterput, daar in staat een dompelpomp met vlotter die het naar de regenpijp pomp. Ik wil van die opvangbak en dompelpomp af. Door de hoogte verschillen is het een uitdaging om alles rechtstreeks op de regenpijp aan te sluiten.
De regenpijpen lopen hier om en om door de tuinen 1ste huis wel 2de niet 3de wel 4de niet enz
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Ik denk dat Willem je bericht verkeerd begrepen heeft. Ik denk dat hij er vanuit gaat dat je regenwater gebruikt om je vijver bij te vullen.
Met je aanvullende bericht zal Willem het wel beter begrijpen wat je bedoeling net is. ;OK;
If you want something done right, do it yourself
willem v d

Inderdaad, ik ging er van uit dat Skanti regen water in zijn vijver lietlopen voor extra water verversing.
Skanti

Bericht door Skanti »

Ik had het ook niet heel erg duidelijk verwoord in mijn eerste bericht.
Skanti

Bericht door Skanti »

@willem v d volgens mij ben jij redelijk thuis in de nexus filters en heb een vraag.

Zo ver ik het heb kunnen vinden mag de nexus pompgevoed met maximale invoer 50mm en retour minimaal 75mm.
De standpijp moet 5cm onder de rand maar ik kan nergens vinden welke "rand" dat dan moet zijn?
Ik ben er al wel achter dat de standpijp die erbij zit te kort is, wat vanaf de laagste rand(scheidingsplaat tussen BWB en uitvoer) is het een cm of 9 en dan zit de standpijp aan de onderkant gelijk met de uitgang.

Dan komt meteen de volgende vraag, als ik de standpijp vervang kan ik die dan ook meteen in 90mm nemen want ik ga ook met 90mm mijn vijver in?
willem v d

Skanti schreef: 27 feb 2023, 12:01
Zo ver ik het heb kunnen vinden mag de nexus pompgevoed met maximale invoer 50mm en retour minimaal 75mm.
Nee, de nexus heeft 110mm aansluitingen.
Gebruik wat voor jou het beste is.
In pomp gevoed is het wel verstandig om je retour 75mm of groter te houden zodat het water snel genoeg weg kan met vrije loop onder zwaarte kracht.
Dit zal niet lukken in een 50mm buis.
Skanti schreef: 27 feb 2023, 12:01 De standpijp moet 5cm onder de rand maar ik kan nergens vinden welke "rand" dat dan moet zijn?
Doordat de easy een statisch bed is geeft dit wat weerstand, hierdoor zal het water in het binnen deel hoger zijn dan de buiten ring. Je wil de stand pijp minimaal 5cm lager hebben om te voorkomen dat je binnen kamer overstroomt naar het buiten deel. Deze pijp mag dus ook 10 of 15 cm lager zijn.
Skanti schreef: 27 feb 2023, 12:01 Ik ben er al wel achter dat de standpijp die erbij zit te kort is, wat vanaf de laagste rand(scheidingsplaat tussen BWB en uitvoer) is het een cm of 9 en dan zit de standpijp aan de onderkant gelijk met de uitgang.
De hoogte van deze stand pijp gaat het water niveau in je bewegend bed bepalen.
Skanti schreef: 27 feb 2023, 12:01 Dan komt meteen de volgende vraag, als ik de standpijp vervang kan ik die dan ook meteen in 90mm nemen want ik ga ook met 90mm mijn vijver in?
Ik zie daar geen probleem in, zolang het maar past.
willem v d

Ps op YouTube staan vol op filmpjes over de nexus ook over het installeren van deze filter.
En handleiding is gratis te downloaden via internet.
Skanti

Bericht door Skanti »

Vandaag het één en ander aan flexibele sokken binnen gekregen.

Nexus hanteert schijnbaar zijn eigen 110mm maat.
Bij de aanvoer wat gepast geweld gebruikt en bij de retour flink geweld gebruikt, de bijbehorende klemring past er niet op.
BBEL

Bericht door BBEL »

spanring helemaal open gedraaid? Eventueel wat vet/afwasmiddel aangebracht?
jocca

Bericht door jocca »

flexibele sokken kan je nog wat flexibeler maken door ze op te warmen in heet water of met een verfbrander even warm maken (draag wel handschoenen ...).
Dan zit er nog aardig wat extra rek op :wink:
Jef

Bericht door Jef »

Die nexus heeft inderdaad Engelse maten. Ik kocht hiervoor Flexibele VerloopSok/mof 125 x 110 mm, daarmee lukt het wel...
nog steeds aan het bouwen ...
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”