Uitharden stabilisé

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Bouwvrouw

Uitharden stabilisé

Bericht door Bouwvrouw »

Na lange tijd de fantastische forums hier doorgenomen te hebben gaat het eindelijk gebeuren: onze hpdevijver gaat er komen, begin september is het zover. Ik zal natuurlijk foto’s, schetsen en frustraties hier delen, maar heb ter voorbereiding van het werk aan jullie een vraag. Wij willen de hpdebakken ( zwemvijver, filter/ pomphuis en plantenfilterbak) op een gestabiliseerd zandbed van 20 cm dik zetten. Nu is bij buren zo’n zandbed voor hun zwembad een dag voor plaatsing gelegd, maar ik zie overal op internet dat stabilisé ( van rijnzand 1:8) tenminste een week moet uitharden. Wie heeft ervaring en tips over de droogtijd van zo’n zandbed alvorens je er een bak op kunt plaatsen?
Extra complicerende factor hier is wel dat we met hoog grondwater zitten, weken met een pomp dat grondwater weg blijven pompen is niet echt een optie. Ik had zelf het idee het stabilisé drie dagen van tevoren te laten storten en dit waterpas af te reien. Heeft iemand ervaring, tips?
Tigerkoi

Re: Uitharden stabilisé

Bericht door Tigerkoi »

Aangezien je met hoog grondwater zit zal het snel uitharden maar ik zou toch minstens een week uitharden aanhouden. Eigenlijk zelfs 2 als je het 20cm dik gaat leggen. Nu, op zich zal het wel verder uitharden, ook met de HDPE bak erop. Het is ook geen puntbelasting die je erop zult krijgen, maar een gewicht die gelijk verdeeld is over het hele oppervlak. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken maar toch een weekje aanhouden. Beter 3 dagen langer water wegpompen met een resultaat waar je zeker van bent. Kwestie van je achteraf geen zorgen te moeten maken dat er alsnog iets zou verzakken, al denk ik van niet.
Koivijver 24 m³, Filtreco 4-kamer met BB, Filtreco zeef, Bio UVC 20, 2 x Blue Eco 250 pomp, aparte plantenvijver 15m² in circulatie met koivijver.
jocca

Bericht door jocca »

als je met grondwater zit dat zo hoog komt dan ga je toch moeten droogzuiging plaatsen hoor, je kan moeilijk stabilisé in het water gooien ..., bovendien als het extreem nat wordt de stabil dan verlies je ook een stuk van de sterkte (steek er ook een net in hé).
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

2 dagen laten uitharden is meer dan voldoende als het onder het stabil een vaste ondergrond is
Na 1 dag kan ook als de stabiel goed aangestampt is met voorbeeld een trilplaat
Daarna hard dit wel verder uit, zelfs onder water
Alles is ook afhankelijk van de hoeveelheid cement van de stabilisee
50kg/ m3 of 250kg/m3
Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Bouwvrouw

Bericht door Bouwvrouw »

Dank voor jullie reacties, we gaan natuurlijk water wegzuigen, maar 2 weken zo’n slurper huren is niet echt top. Pas als we er mee aan de slag zijn weet ik of ons hydrofoortje het grondwater weet weg te houden. Het zandbed wordt 20 dik en zal aangestampt worden en waterpas gemaakt worden. Trillen schijnt geen goede optie te zijn vanwege de ondergrond. Ik heb me laten vertellen dat rijnzand 1:8 standaard is, ik zou naar 1:7 kunnen. Probeer onze graver wel te pushen dat hij een week voor tijd dat zand er in kan kiepen, zodat wij tijdig kunnen gaan stampen :kez:
jocca

Bericht door jocca »

droogzuiging zal wel iets langer dan 2 weken moeten staan vrees ik, als het grondwater zo hoog staat duurt het even voordat dit gezakt is.
Bouwvrouw

Bericht door Bouwvrouw »

Als het zulk weer blijft komt het goed, de binnensloot staat compleet droog nu, we hoeven maar een 60 cm dieper dan dat en de vette klei hier is wel heel stabiel
Jef

Bericht door Jef »

vraag de juiste samenstelling voor de zekerheid toch maar na bij je leverancier van de bak. Zoals Marc al aangeeft, is het cementgehalte een variabele, die een grote invloed kan hebben.
Een net zou ik er niet in voorzien; stabilisee is immers waterdoorlatend, het net zal gaan roesten en geen functie hebben. Wapening in stabilisee is eigenlijk altijd zinloos omdat het geen complete druk- en trekvaste plaat vormt zoals dat bij beton wel is.
nog steeds aan het bouwen ...
Bouwvrouw

Bericht door Bouwvrouw »

Leverancier van de bakken doet alleen HPDE, dus ik moet de zandman zelf instructie geven. Wat denken jullie, cement<>rijnzand 1 op 7 doen?
jocca

Bericht door jocca »

Jef schreef: 05 aug 2022, 14:31 vraag de juiste samenstelling voor de zekerheid toch maar na bij je leverancier van de bak. Zoals Marc al aangeeft, is het cementgehalte een variabele, die een grote invloed kan hebben.
Een net zou ik er niet in voorzien; stabilisee is immers waterdoorlatend, het net zal gaan roesten en geen functie hebben. Wapening in stabilisee is eigenlijk altijd zinloos omdat het geen complete druk- en trekvaste plaat vormt zoals dat bij beton wel is.
als je 250 kg cement in stabiel laat doen dan vormt dit een keiharde plaat nadien ;-). Voor ondergronden die vochtig worden zijn er vezelnetten in kunststof hiervoor, zijn superdunne groene netten dat je hiervoor kan gebruiken. Als je dit in een plaatje doet verroerd dit voor geen vin meer (paar jaar terug zo een plaatje uitgebroken die onder een eendenvijvertje zat ... de helft zit er nog in :lol: :dash:
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Bouwvrouw schreef: 05 aug 2022, 14:58 Leverancier van de bakken doet alleen HPDE, dus ik moet de zandman zelf instructie geven. Wat denken jullie, cement<>rijnzand 1 op 7 doen?
Ik dacht aan 200kg/m3 zal neerkomen op 1 op 6.....
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Bouwvrouw

Bericht door Bouwvrouw »

Dank voor de tips mannen!
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik heb hier een betonplaat weggehaald waar een worteldoek onder lag :oops: :oops: :oops: ongelooflijk hoe sterk dit was door al die vezels .
Cm voor cm kon ik het wegkappen als ik de 25kg kangoo iets verder erop zette dan vrat de beitel zich helemaal vast zodat ik met een andere mijn kangoo moest bevrijden :o
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”