Valterra schuifkranen in natopstelling

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
kristof_d

Valterra schuifkranen in natopstelling

Bericht door kristof_d »

Ik heb op mijn filterinstallatie mijn schuifkranen (6 stuks) allemaal in mijn eerste kamer van mijn filter staan.
Deze staan dus altijd onder water.
Nu heb ik reeds twee keer voorgehad dat een hendel (aluminium?) van mijn schuifkraan afbreekt bij het opentrekken van de schuif. Deze heeft op die moment een zeer scherpe rand met als gevolg een serieuze snede in mijn vingers.

De eerste keer dacht ik, ok, kan gebeuren maar nu het net een tweede maal gebeurt is, en op een andere kraan, stel ik mezelf toch vragen. Heb ik bij mijn ontwerp een fout gemaakt van deze in natopstelling te plaatsen of zou dit normaal geen probleem mogen zijn?

Misschien toch maar verlengingen plaatsen zodat de hendels in open staand boven waterniveau staat?

Het betreft onderstaande bedieningshendel
42878050-BA86-45E6-9ADA-A2FA946A85C5.jpeg
42878050-BA86-45E6-9ADA-A2FA946A85C5.jpeg (20.21 KiB) 119 keer bekeken
Niets komt vanzelf...
bazzio

Re: Valterra schuifkranen in natopstelling

Bericht door bazzio »

Ja, is denk ik Aluminium.
Ik weet niet of die kunststof handles los te koop zijn anders moet je zelf wat fröbelen met een stuk kunstof handvat of idd verlengen wat ook simpel gaat.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Maar wat is de reden dat deze bij jou afbreken ?
Op de bestaande vijver heb ik ook enkele van deze maar ik draai steeds bij openen de wartel onder de hendel een beetje los en weer wat vaster na het sluiten .
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Aluminium wordt ook aangetast door bepaalde behandelingen van het water , maar wanneer ze soepel schuiven zou je er niet aan kunnen verwonden .

Eens zo’n trekstang eruit draaien en wanneer dit metrische draad heeft zou er in natopstelling gewoon een m6 draadeind in kunnen van bv een meter .
Daar zou dan boven water een hendel op gemaakt kunnen worden .
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Infrasuri schreef: 09 jun 2021, 13:55 Maar wat is de reden dat deze bij jou afbreken ?
Op de bestaande vijver heb ik ook enkele van deze maar ik draai steeds bij openen de wartel onder de hendel een beetje los en weer wat vaster na het sluiten .
De pakkingdrukker had ik na de eerste keer ook al volledig los gezet en dan 1 toertje terug vast. Dat deze lekken maakt bij mij ook nie zo veel uit.

Als je de hendel ervan af draait is er ook schroefdraad, ga daar maar eens iets voor fabriceren dat wat veiliger is voor mijn handen.
Niets komt vanzelf...
rodders

Bericht door rodders »

Ik ken het, hier ook drie valtera's in natopstelling en ook al twee waar het handvat is van afgebroken...
mario1

Bericht door mario1 »

Of het iets te maken heeft met nat opstelling heb ik geen idee, hier ook eentje, weliswaar dia 90mm van mijn aflaten filter, en deze staat droog opgesteld. :unknown:

Nu heb ik al gemerkt dat de rubbers die het schuif afsluiten soms iets durven opschuiven en niet 100% meer op hun plaats zitten en dan gaan ze stug open met als gevolg dat je iets harder moet trekken om de schuiven te openen......hierdoor kunnen deze ook afbreken.

Dus geregeld de rubbers voorzien van een beetje vet is hier dan ook al vaak gebeurt.
Rob83

Bericht door Rob83 »

De draad is waarschijnlijk niet metrisch, het is inch-schroefdraad.
In ieder geval bij de kleinere kranen (50-63-75 mm).
Die hebben kunststof handels en die zijn hier ook allemaal afgebroken.
Ik heb inch-moeren besteld in RVS/inox (uit m’n hoofd 1/4”-20 UNC). Deze heb ik op een kort stukje massief rond rvs gelast en zo zelf duurzame handvatten gemaakt.
Of de grotere maten dezelfde imperische draad hebben weet ik niet, die zijn bij mij nog niet afgebroken waardoor het tot nu niet nodig was om dat te bekijken.

Als je wilt kan ik morgen overdag wel ff kijken of dat dezelfde schroefdraad is (en nakijken of het idd unc 1/4-20 is) en een foto maken van mijn “aftermarket” hendels.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”