Zelfbouw zwemvijver laagdrempelig project

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Atari

Zelfbouw zwemvijver laagdrempelig project

Bericht door Atari »

Hallo iedereen,
Als vijverenthousiast volgde ik 10 jaar geleden een zelfbouw cursus. Veel geleerd maar ook nog heel veel onduidelijkheden.
Ik woon in de stad en plaats is Dus beperkt. Alsook toegang met zware machines. Ook hou ik niet van super strak en is spijtig genoeg het budget beperkt.(max 12.000€)

Een vereiste aan de vijver is: letterlijk een duik kunnen nemen.

Ik heb lang zitten kijken naar manieren zoals voorgesteld op de cursus: met veel beton ijzer en steen. Maar dit drijftvdirectvde prijzen zo omhoog en ik hou er ook niet echt van.

Nu zou ik willen kijken of het mogelijk is een vijver van max opp 7x3,5m uit te graven in niveaus in de aarde. En daar, eventueel met stabilisé, de liner op te leggen.
Het diepste gedeelte(1,4m)zou ik willen afboorden met een onderwaterzitbank Om substraat tegen te houden in het diepere gedeelte te vallen.

Enkele vragen:
Is het werken zonder bouwkundig concept te overwegen?
Kan ik azobé onderwater gebruiken? Ik begrijp van wel gezien het in sluisbouw gebruikt wordt. Maar wat met de gladheid/comfort na enkele jaren?
Ik zou een steiger monteren en dit gebruiken om mijn aan en afvoer buizen in weg te werken.
Welke filter zouden jullie gebruiken? Er komen geen vissen in. Aan de zijkant in de ondiepe zones komen lelies iris en lissen. Kan eventueel als filtering, maar hoeft niet.

Ik ben erg fan van het airlift systeem van David Pagan Butler.

Alle nuttige tips om tot een laagdrempelig betaalbaar natuurlijk uitziend resultaat te komen zijn welkom.
Bedankt!
willem v d

Re: Zelfbouw zwemvijver laagdrempelig project

Bericht door willem v d »

Kijk eens wat een hdpe bak kost deze zijn in vele vormen te maken. Jou maat zal denk ik rond de 8000 liggen.
Alleen een gat graven en de bak er in zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”