Drijfskimmer 160 VS 200?

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
KJV

Drijfskimmer 160 VS 200?

Bericht door KJV »

Hallo,

Ik vind drijfskimmers van 160 en van 200 op het net.
Wanneer is een drijfskimmer van 160 voldoende en wanneer heb je een 200 nodig?
Een drijfskimmer is niet het meest mooie object, moest ik met een 160 voldoende hebben neem ik deze.
Vijver: 6,5m op 2,8m met niet veel bomen in de buurt.
Zelf ben ik van plan om het mandje in de slimmer niet te gebruiken maar via een zelfbouw zeef te gaan.
Wat ik in gedachten heb....skimmer via 110 naar een pompput met ingebouwde zeef. De retour van de pomp splitsen via 2 bolkranen, 1 naar waterval van 60cm breed en 1 rechtstreeks retour in vijver.
In de zomer stuur ik water terug via waterval, in de winter rechtstreeks naar vijver.
Is de flow van een drijfskimmer voldoende voor een waterval van 60 te voeden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Grtjs Koen.
Guyke

Re: Drijfskimmer 160 VS 200?

Bericht door Guyke »

Hallo,

Overdenk toch maar even dat stilleggen van dat pf in de winter.
Ik denk niet dat je van zin bent om ieder jaar bij het terug opstarten van dat pf dat volledig te gaan uitkuisen.
Stilstaand water in een vijver is nu niet echt iets dat je wil.

De flow van die waterval hangt af van welke pomp je er op plaatst en wat de zeef kan doorlaten.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
KJV

Bericht door KJV »

Dag Guy,
Wat bedoel je met PF?
Skimmerlijn gaat apart werken, niet via plantenfilter.
Weet jij wat de voor en nadelen zijn van 160 of 200mm voor drijfskimmer?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een beetje te snel gedacht omdat meestal een waterval vanuit een pf overloopt. Dus sorry daarvoor. :oops:
Als je de waterval in het voorjaar terug opstart wel eerst even de leidingen spoelen ( de waterval even naast de vijver of in een opvang laten lopen.)

Ik had zelfs nog niet van drijfskimmers van 160 of 200 gehoord.
Dus ben even gaan googlen en zie dat het over de opvangmand gaat maar de aansluitbuis is 110.
De drijfskimmers van 110 zijn al een hele klus om perfect waterpas te plaatsen en te houden laat staan eentje van 160 of 200.
Ook ben ik er geen voorstander van maar dan meer uit het oogpunt omdat ik met airlift werk en de weerstand die een drijfskimmer geeft is daar een nadeel voor. Ik ben meer voorstander van een wandskimmer.

mvg
Guyke
KJV

Bericht door KJV »

Ik heb zo een skimmer in gedachten die je aansluit op een 110mm buis die door de wand zit.
Is dat moeilijk te regelen? Wordt toch zeer veel gebruikt?
Zal foto posten
Zo een ingebouwde wandskimmer vind Ik nadeel dat je waterniveau dan een 7 tal cm onder de onderkant van de randafwerking zit...dat vind ik teveel. Ik had 3 a 4 cm in gedachten.
B4D8B578-5852-4F4B-AE99-47AB9C77380E.jpeg
B4D8B578-5852-4F4B-AE99-47AB9C77380E.jpeg (37.74 KiB) 92 keer bekeken
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als hij juist geplaatst is zal hij wel werken.
Echter zal hij ook wat meer uitvallen als een wandskimmer.
Een drijfskimmer is wat meer gevoelig aan biologische vervuiling.
Larven van de dansmuggen hechten zich graag aan dingen waarlangs veel stroming is.
Bladeren die aan het drijvende deel komen te kleven leggen het skimeffect ook stil.
Ook vissen mogen hem best niet als schuurpaal gaan gebruiken.
Als een vis van een paar kilo daar tegenaan gaat gaat die skimmer vlug in onbalans.
Bij een te sterke pomp moet je met de drijver gaan experminteren als deze te diep wordt ondergetrokken.
Luchtaanzuiging in de leiding kan de flow gaan hinderen.

Ik noem maar wat op wat je in de folders niet gaat vinden.

mvg
Guyke
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Wat Guyke aangeeft had ik een jaar terug moeten weten :lol: De vissen gebruiken de skimmer regelmatig als schuurpaal of ze vinden het leuk om langs de skimmer en de wand te gaan waardoor deze uit het lood word geduwd. Door biologische vervuiling (en door het duwen van de vissen) gaat de skimmer regelmatig wat 'plonzen' (blijft hangen en schiet dan omlaag waardoor het water omhoog spat. Komt uiteindelijk neer op een beetje extra onderhoud, maar achteraf had ik er toch liever een wandskimmer ingezet

Overigens is de 160 de standaard maat, de 200 had ik ook over gedacht maar heb ik niet genomen omdat mijn gedachte was dat met een grotere skimmer er makkelijker vissen in kunnen komen en de flow over de rand minder snel is en er blaadjes achter kunnen blijven hangen. Puur theoretisch, zou graag horen van iemand die een 200 heeft genomen. Voordeel van de buis skimmer is wel dat m'n UV er in hangt, werkt perfect
KJV

Bericht door KJV »

Oei, idd dat wordt niet vermeld.
Ik verschiet er van, dacht dat dit de beste keuze was :-)
Zo een vijver plannen brengt toch veel vragen met zich mee hoor :-)
Een geluk dat er mensen willen helpen met goede raad.
Zeker en vast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”