voorfilter in collectorbuis? ooit al gemaakt?

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
jocca

voorfilter in collectorbuis? ooit al gemaakt?

Bericht door jocca »

is er hier al es een gekwiekste doe-het-zelver die een collectorbuis gemaakt heeft waar er een voorfilter in gebouwd zit?

Komend weekend ga ik nl geen een buis van 500 (of 415) mm in de grond steken.
In die collector zal er een 110 mm buis toekomen (komt van een doorvoer in de vijver die ongeveer 20 cm onder waterniveau zit).

In de collector zal er vervolgens een pomp zitten (aquaforte vario) die dmv een rechte buis naar boven de trickle zal voeden.

Ik heb een buis van 500 mm diameter staan, hoogte 600 mm. Dit zal vermoedelijk te krap zijn om iets te fixen (in de hoogte dan), buis zit al 10 cm boven waterniveau, dus er blijft maar 50 cm over, -20 voor de doorvoer (+de diameter van de buis) ... kortom niet hoog genoeg.

Maar moest er nu een slimme iets gefixed hebben waardoor je een soort van voorfiltering kan maken (die ten eerste niet kan verstoppen en makkelijk te spoelen/kuisen is) dan zou ik overwegen om een nieuwe collectorbuis te kopen van 100 cm lang en die in de grond te steken.

mart-ang
Contacteer:

Re: voorfilter in collectorbuis? ooit al gemaakt?

Bericht door mart-ang »

Enige wat ik zo snel kan verzinnen is een stuk Japanse mat onder de invoer en boven de pomp leggen.
Deze wekelijks reinigen en klaar.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 »

Beste,
Ik heb hier zo een buis staan met voorfilter in.
Zal straks eens proberen een schets van te maken ...
Mvg
Groeten Ferdy

jocca

Bericht door jocca »

super,

ikzelf zat te denken om onder de invoer een rvs rooster te plaatsen (fijnmazig) en dit onder een hellingsgraad. Daaronder de pomp steken en op het laatste punt net boven de zeef een doorgang van 50 mm voorzien met een kogelkraan zodat ik de zeef es kan afspuiten en de kraan open zetten als afvoer.

Stafke

Bericht door Stafke »

Hallo,
Wat ik in DLD vaak zie (en waar ik hier nog niet veel over gezien heb..) is dat de Luftheber (airlift) na de trommel en voor de bio geplaatst wordt.
Dat lijkt me voor jouw vraag wel een mogelijke oplossing.
Ook vraag ik me af wat de invloed vd airlift-lucht is op de bio..?
Grtn

ferdy.1234

Afbeelding

Misschien is dit een optie.
Je maakt een soort voorfilter met een filter materiaal in naar keuze. Best iets als helix nemen.
Om de zoveel tijd zet je een luchtschotel op die het materiaal zuiver maakt en je pompt het weg of je laat het vuile water weg lopen.
Dit houd volgens mij al heel veel vuil tegen.
Groeten Ferdy

Ronny V

Bericht door Ronny V »

Als deze collectorbuis moet dienen om uw trickle waar je 20.000 wil overpompen moet voeden vrees ik een beetje dat dit niet zal lukken. De pomp zal deze in geen tijd leeg trekken gezien een buis van 110 in vrije doorstroom maar 7 à 8 kuub doorlaat en op amper 20 cm onder waterniveau zal je misschien zelfs nog zoveel niet halen. Volgens mij zal je voor 20 kuub niet anders kunnen dan de buis 110 rechtstreeks aansluiten op de aanzuigzijde van de pomp.
Nog een vraagje; welke pomp voorzie je om de trickle te voeden.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Ferdi.1234. Uw schets is een soort statisch bed ?
Maar ik denk dat er te veel werveling in de collector zal zijn om vuil af te vangen.
Hiervoor zal de flow te hoog zijn ben ik bang
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

bazzio

Bericht door bazzio »

Misschien snap ik het niet helemaal maar waarom moet die pomp in een collector staan, kan je deze niet gewoon droog opstellen?
Je kan misschien afgekorte borstels bovenin plaatsen, dan moet de toevoer natuurlijk wel boven de borstels inkomen en je hebt een vuilafvoer nodig.

ferdy.1234

mart-ang schreef:
26 mar 2020, 08:05
Ferdi.1234. Uw schets is een soort statisch bed ?
Maar ik denk dat er te veel werveling in de collector zal zijn om vuil af te vangen.
Hiervoor zal de flow te hoog zijn ben ik bang
Dat klopt Martien.
Ik denk toch dat er redelijk wat vuil kan tegen gehouden worden....misschien een kwestie van eens te testen.
Groeten Ferdy

jocca

Bericht door jocca »

pomp komt idd in de collector te staan omdat dit voor mij de meest logische plaats is om te doen, zo voorkom ik een ganse reeks extra doorvoeren, bochten etc.
Nu is het gewoon rechttoe rechtaan (uit de vijver, 10 meter buis, bocht van 90° en 2 meter verder de collector in en hup meteen terug naar boven om de trickle te voeden.
wil ik de pomp droog op stellen dan wordt alles wat ingewikkelder (tenzij ik de pomp in open lucht zet of ergens onder een afdakje - wat ik dan niet echt zie zitten - visueel dan).

Twijfel twijfel nog altijd ..

bazzio

Bericht door bazzio »

Heb je geen plek voor bv zo'n 440L bak, dat maakt het voorfilteren een stuk makkelijker...

jocca

Bericht door jocca »

nope, ik ga nu al bijna tegen de omheining met de buren zitten :-D
bovendien speelt de tijd ook niet in mijn voordeel ... wil het nu dit weekend gedaan hebben,
ondanks het coronageval zitten de weekends hier behoorlijk goed vol in de zaak ... tijdens de week focussen we dan ons op nieuw werk.
Dit weekend is momenteel het enige volledige vrije tot een stuk in mei.

Ronny V

Bericht door Ronny V »

Volgens ik kan uitmaken uit uw laatste twee postings wil je de collectorbuis naast de trickle ingraven, wel dan kan je perfect uw stuk buis van 500 en 600 lang gebruiken. Maak daarin een doorvoer voor uw aanvoerbuis, pomp erin en retour recht omhoog naar de trickle. Pomp zit netjes weggeborgen en alles valt mee van werk. Ik blijf erbij wil je het beoogde debiet behalen dan kan je niet anders dan de pomp rechtstreeks aansluiten op de aanvoerbuis zoals aangegeven in mijn vorig bericht. De pomp kan makkelijk vuildeeltjes aan tot 6 mm en is het een grotere str..t de popeller weet daar wel weg mee. :D

jocca

Bericht door jocca »

klopt, collector komt net naast de trickle.
Rechtstreeks aansluiten is niet direct mogelijk.
De pomp zou dan in de filterput moeten komen te staan, wat op zich nog net zou kunnen, maar ik moet dan een spaghetti aan buizen en bochten gaan gebruiken en die gaan ook een enorme invloed hebben op het debiet.
Als ik naast de filterput een collector in de grond steek heb ik maar 1 aanvoerbocht en 3 retouren (die ik dan nog es uit 2x45° bochten kan maken). Dus naar flow is dit het meest optimale.
Stel dat de flow idd enorm tegenvalt dat zou ik de pomp alsnog rechtstreeks op de aanvoerbuis kunnen aansluiten (is uiteindelijke maar de pomp wat hoger zetten en aansluiten op de aanvoer in de collector).

De reden waarom ik met een collector vooral wens te werken is dat de pomp dus niet in de filterput kan en ik de pomp ook niet zomaar buiten wil zetten.
Door met een collector te werken sluit ik ook het risico op lekken grotendeels uit. Ik mag het niet gedroomd hebben dat er een koppeling losschiet en de pomp 10.000 L water uit de vijver trekt.

Straks es beginnen te graven, collector maken, buizen leggen, stabiel maken en frame trickle plaatsen etc etc etc,
het weekend zal terug te kort zijn :?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”