Filter uitstroom onder water niveau

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Spywatcher

Filter uitstroom onder water niveau

Bericht door Spywatcher » 11 jun 2019, 16:39

Hallo Allemaal,

Is het mogelijk om mijn filter uitstroom onder water niveau te maken ? Het betreft een pompgevoed systeem. Ik bouw een vijver van sandwichpanelen en wil geen lelijke buizen over mijn vijverrand. Een klein stukje onder water niveau is voor mij prima.
Ik heb mijn paint skillz gebruikt om een beeld te schetsen van de situatie haha.

FredLekx
Contacteer:

Re: Filter uitstroom onder water niveau

Bericht door FredLekx » 11 jun 2019, 18:06

Ja, dat kan.

LucB

Bericht door LucB » 11 jun 2019, 18:16

Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen.

Guyke

Bericht door Guyke » 11 jun 2019, 18:17

Hallo,

Ik zie toch wat puntjes die aandacht nodig hebben.
Als je het volgens de tekening wil gaan doen zal je de filtertonnen een eindje boven de vijver moeten plaatsen.
Ik zou het dus omdraaien en de pompput tussen de vijver en de tonnen plaatsen ( dus in de terugvoerlijn. )
De pompen gaan dan zuiver water verpompen naar de vijver, de tonnen kunnen een pak dieper geplaatst worden ( zoals een filterkamer )
En geen gevaar dat het filter gaat overlopen als er zich iets gaat ophopen en een verstropping in de lijn gaat veroorzaken wat het filter dan kan laten gaan overlopen.
Voor de retoer onder water heeft dat ook geen effect en kan op dezelfde wijze.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Spywatcher

Bericht door Spywatcher » 12 jun 2019, 07:39

Bedankt voor de reacties.

De reden waarom ik dacht dat het niet kan is omdat ik tegendruk van het water verwacht als de uitstroom onder water niveau zit. In de uitstroom buis zit dan natuurlijk water dus ik twijvelde of dat water de vijver ingeduwd zou worden als er via zwaartekracht water de buis in loopt vanuit mijn filter.

@Guyke De reden waarom ik een pompgevoed systeem heb gekozen is omdat mijn moeder, die slecht te been is, het filter moet kunnen reinigen. Als ik het filter ingraaf ter hoogte van de vijver dan komt ze er niet meer bij. Ook zit ik met een hoge grondwater stand ( 60cm onder maaiveld) dus me filter put blijft dan niet droog. Ook zat ik met me vuil afvoer, er is niks van riool in de buurt. Dus ja het filter komt boven de vijver uit. Vijver is 30cm boven maaiveld, die natuurlijk niet tot de rand gevuld is. Me filter tonnen zijn 80cm hoog en komen op een verhoging te staan. Zoek Wrighty maar eens op via youtube.

LucB

Bericht door LucB » 12 jun 2019, 08:20

Spywatcher schreef:
12 jun 2019, 07:39
De reden waarom ik dacht dat het niet kan is omdat ik tegendruk van het water verwacht als de uitstroom onder water niveau zit. In de uitstroom buis zit dan natuurlijk water dus ik twijvelde of dat water de vijver ingeduwd zou worden als er via zwaartekracht water de buis in loopt vanuit mijn filter.
Het klopt dat er tegendruk staat op de buis in de vijver maar als je de terugloopbuis ook lager plaatst zal zich aan de andere zijde even grote tegendruk opbouwen waardoor alles terug in evenwicht is. Natuurlijk mag je je trickle niet lager plaatsen. De uitstroom van je trickle moet boven het waterniveau van de vijver blijven. Doe je dit wel zal de onderste bak steeds vol water staan. Dus gewoon op het einde met een bocht en een stukje buis mooi terug naar omhoog en dit komt helemaal in orde.

Guyke

Bericht door Guyke » 12 jun 2019, 10:14

Hallo,

Ik had het dus wat verkeerd begrepen.
Het nadeel van een filtersysteem boven waterniveau is als de pomp stilvalt ( stroompanne, gesprongen zekering, pomp in beveiliging door teveel vuil want pomp staat voor het filter ,... ) dan loopt het hele filter leeg en al naargelang de inhoud van het filter loopt de vijver over.
Ook naar isolatie toe moet er goed nagedacht worden ( in de zomer afschermen of uit de zon plaatsen en in de winter tegen bevriezen )
Vooral de aflaten van het filter moeten goed geisoleerd zijn daar er in die buis stilstaand water komt en als dat bevriest springt de buis.

Die tegendruk van het onder water terugvoeren is geen zorgpunt. Eerder de mate dat de pomp moet opvoeren ( filter staat boven de vijver ) geeft veel meer tegendruk en zal de flow van de pomp fiks hinderen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

mario1

Bericht door mario1 » 12 jun 2019, 21:08

Guyke schreef:
12 jun 2019, 10:14
Het nadeel van een filtersysteem boven waterniveau is als de pomp stilvalt ( stroompanne, gesprongen zekering, pomp in beveiliging door teveel vuil want pomp staat voor het filter ,... ) dan loopt het hele filter leeg en al naargelang de inhoud van het filter loopt de vijver over.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens en als je filter goed is geïnstalleerd kan je dit niet voorhebben. In en uitlaat bovenaan filter.
Bij mijn vorige vijver heb ik jaren zo gewerkt en mocht de pomp gerust stilvallen om de een of andere reden, de filter kon hooguit leeglopen tot de onderkant van de uitstroom filter...... meer niet.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”