Vijver plannen

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
czee

Vijver plannen

Bericht door czee » 14 apr 2019, 23:25

Momenteel zijn we druk bezig onze tuin van circa 6,2m breed 9,5 meter diep klaar te maken (stuiken en overige begroeiing verwijderen en schutting vervangen) voor de bouw van onze vijver. Deze zal een formaat moeten krijgen van 2 m breed 5 m lang en 1,6 m diep. De bedoeling is om deze 60 cm boven het maaiveld uit te laten komen met aan de kopse kant een raam er in zodat we ook als we binnen op de bank zitten de Koi kunnen zien. Hierbij wil ik als volgt te werk gaan.

Opbouw:
Sandwichpanelen (10 cm dik) geplaatst op een betonnen ringband (20 cm dik) met u profiel zowel onder als boven. Om de stevigheid te garanderen zal er tevens in ringband op maaiveld hoogte van ook weer 20 cm dik geplaatst worden om de panelen heen. Eventueel kan ik ook nog rondom boven het maaiveld op de tweede ringband een muurtje maken, maar weet niet of dat dan nog wel nodig is?

Leidingwerk:
Bij ons zit de riolering op 70 cm diep in de kruipruimte ongeveer 10 meter van het punt af waar de aansluitingen moeten komen met een afloop van 2cm per meter kan ik het dus net onder de vorst grens houden. De bedoeling is om een terugslag klep in de kruipruimte te plaatsen en vervolgens met een buis richting de filter kamer te gaan. Welke maat buis kan ik hiervoor het beste gebruiken is 75mm genoeg of kan ik dit het beste ook in 110mm doen, voor bijvoorbeeld het flushen van de drains?

Dan zit ik nog met een vraag betreffende de hoeveelheid bodemdrains. Gezien het oppervlak en de inhoud van +/- 16 kuub en ik de inhoud ook in ongeveer 1 uur door het te bouwen filter wil trekken zit ik te denken om 2 bodemdrains (waarvan 1 belucht) te plaatsen en 1 skimmer. Nu ben ik alleen bang dat de skimmer niet genoeg debiet zal krijgen. Ik heb ergens gelezen dat voor een goede werking van een skimmer deze ongeveer 4 kuub nodig heeft en bodemdrains 8 kuub dat is 20 in totaal en dat ga ik niet redden. Wellicht dat iemand mij hierin kan adviseren.

In het geval van 2 drains zou ik deze dan met een Y stuk op een kogelkraan kunnen aansluiten voor het flushen of is het beter om dat afzonderlijk te doen? Zelfde vraag eigenlijk voor de filter bypass (uiteraard wel afzonderlijk beide 110 naar het filter).

Filtering en airlift (gravity):
De drain(s) en skimmer komen met een 110mm buis bij het filter uit. Als voorfilter ben ik van plan een bak die ik heb staan (volgens mij is die van hdpe) om te bouwen naar een trommel filter met Arduino sturing (trommellengte: 40cm, diameter: 40cm). Aan deze bak moet ik nog wel het een en ander aanpassen/toevoegen om het zo te krijgen als ik wil. Daarna zal deze naar een twee kamer filter gaan van 65b x 150l x 80h cm. Waarvan de eerste kamer BWB en tweede kamer matten, dat ben ik ook van plan zelf in elkaar te knutselen. Nu zie ik bij veel combifilters die tegenwoordig verkocht worden dat deze de aanvoer en afvoer op de zelfde hoogte hebben. Ik ben van oudsher gewend dat bij kamer filters meestal een upflow principe werd aangehouden of is dat tegenwoordig achterhaald in verband met de flow?

Vanuit de kamer filter zou ik graag met 1x 160mm naar de airlift colector buis (waarschijnlijk 400mm) willen gaan of is het beter om dit met 2x 110mm te doen?
Stijgbuis 110mm drukkamer 125mm op 170cm diep. Ontluchting waarvan 1 met eiwit afschuimer (kan dit het beste in de eerste of tweede?) En dan vervolgens terug de vijver in.

Als je dit stuk leest betekend het dat je waarschijnlijk de moeite hebt genomen mijn hele verhaal te lezen :good: :D ter verduidelijking zal ik nog even wat illustraties toevoegen als dat lukt.

74475
74477
74476

FredLekx
Contacteer:

Re: Vijver plannen

Bericht door FredLekx » 15 apr 2019, 00:07

Ik heb op de skimmer een aparte, kleine airlift in gebruik.
Hier heb ik 1 beluchte en 1 onbeluchte bodemdrain. Achteraf had ik net zo goed 2 beluchte drains kunnen doen. De meerkosten is het niet, maar je kan eens wisselen.
M.b.t. de afvoer: wanneer je na beide kogelkranen naar een Y-stuk gaat en met 1 leiding naar het riool, dan gaat dat prima wanneer je maar 1 kraan tegelijkertijd open zet.

Het overige laat ik graag aan de echte airlift-experts over, maar meer toevoer naar de collector is beter. Van belang is ook de doorstroom in je 2-kamerfilter. Enerzijds moet je voldoende volume er doorheen kunnen zetten, anderzijds is de contacttijd met de media ook weer belangrijk. Misschien een gekke gedachtengang, maar na de trommelfilter de bak in tweeën splitsen met aparte aan- en afvoeren, dus eigenlijk naar 2 lijnen.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”