1 laag horizontale sandwichpanelen en reversed drains

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Peterj

Bericht door Peterj » 10 feb 2019, 19:37

Betonvloer: ja of nee? Ik heb dezelfde twijfel. Join the club, @Dakdekker .
viewtopic.php?f=29&t=20332
Veel succes bij jouw keuze!

Bij mij gaat de vijver niet boven het maaiveld komen, en ik werk met rekbare epdm.
Ook een overweging is dat ik met reverse drains of geperforeerde buis wil werken, die via een zij doorvoer afvoeren.
En ik denk dat ik enkel met 1 (bovenste) rij horizontale sandwichpanelen ga werken, die steunen op stabilise.

Dus waarschijnlijk geen betonvloer, en geen betonstenen. Wel met u-profiel onder en boven om verkromming te voorkomen.

Tenzij kenners hier melden dat dit onvoldoende is.
Laatst gewijzigd door Peterj op 11 feb 2019, 00:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

FredLekx
Contacteer:

Re: Betonvloer ja of nee

Bericht door FredLekx » 10 feb 2019, 20:09

@Peterj : hangt van de lengte af. :D

Peterj

Bericht door Peterj » 10 feb 2019, 21:38

Lengte: 5,5m
Breedte: 3m
Diepte: van 0,7 tot 2m

@FredLekx
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 10 feb 2019, 21:48

Dan zou ik toch niet alleen op stabilise vertrouwen.
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor normale bodemdrains, nu je nog de keuze hebt.

FredLekx
Contacteer:

Re: Vragen Peterj

Bericht door FredLekx » 10 feb 2019, 22:35

Topic gesplitst van @Dakdekker "Betonvloer ja of nee".

Peterj

Bericht door Peterj » 10 feb 2019, 23:47

Bedankt om dit af te splitsen @FredLekx kx. Proficiat trouwens met deze moderator rol die je fantastisch opneemt! :good:
Ik had je laatste reactie al gezien, maar aarzelde met reageren omdat ik de vraag van @Dakdekker er niet verder wou hi-jacken.

Gewone bodemdrains hebben zoveel impact voor mij dat dit echt geen optie is. :unknown:
Voornamelijk de aanleg is een zorg, want om dat goed te doen moeten die met gewapend beton verstevigd aangelegd worden in bodem onder de vijver. En daar komt bij mij ook bij dat die dan tot onder grondwaterniveau moeten dalen. Dwz dat ook drainage nodig is tijdens aanleg, ... Ik kijk met veel respect naar bouw experts voor wie dat allemaal evident is, voor mij is dat jammer genoeg niet zo met mijn 2 linker handen, ik ben hier heel bescheiden in.

Grootste nadeel van reversed drains is ongetwijfeld het zicht. :nono:
Maar gezien de sterke afloop van de vijverbodem (van 0,7 naar 2m) en de stroming in het water (zen vijver concept) is het voldoende om die aan 1 kant te plaatsen waar ze onmiddellijk in de zijkant verdwijnen naar de voorfilter. Dat is minder dan een meter. Ze zullen ook minder zichtbaar zijn omdat daar ook luchtbellen die daar naar boven komen. Ik kijk ook nog hoe ik die buizen in het zwart kan hebben (PE buizen?) om zo weinig mogelijk aandacht te vragen, en hoop ik dat ze met korte algengroei snel zullen opgaan met de rest van de vijver. Zou zo'n obstakel voor KOI leuk zijn om rond/door/onder te zwemmen?

Er zijn enkele voordelen van reversed drains: :CrossFingers:
  • het onderste gedeelte (meer dan een meter) van de EPDM vijver wordt zo een heel betrouwbare zak (volle doek, geen 3D) zonder de minste doorvoergaten of geplakte of gevulcaniseerde stukken - dat helpt om de komende 30 jaar met een gerust hart op 2 oren te kunnen slapen en zo ook op reis te kunnen gaan. Ik ben ook niet afhankelijk van garanties op de alternatieven. Als ik op een obstakel bots, zal ik waarschijnlijk nog sneller polyester overwegen, maar dan spreken we over een heel andere vijver aanleg en moet ik alles laten aanleggen.
  • deze rev. drains zijn zeer bereikbaar en flexibel: dat is bv in de winter nuttig als de stroming onderaan voornamelijk uit wil laten. Ook is dit mijn eerste vijver terug na 30 jaar, ik ga ervan uit dat ik fouten zal maken ( :kez: als ik die fouten vandaag maar al kende...) en dat flexibiliteit nuttig zal zijn. Ik ga bv kunnen experimenteren hoe dun ik de drain buizen zal kunnen maken om geen flow en niveauverschil te hebben in de filter die daarop volgt, en om de flow in de buizen toch zo hoog mogelijk te krijgen.
  • geen bodemdrain lekken of verstoppingen onder de vijver (al geteld hoeveel issues daarmee gemeld zijn op dit forum?)
  • de buis gaat bij een reversed drain ook onmiddellijk omhoog: minder risico op gistend vuil in de buizen
Ivm de keuze tussen beton of stabilisé onder het sandwichpaneel (bovenaan de zijwanden): :Ideas:
1) zou het helpen als ik onder de hoeken van de vijver de stabilisé dikker leg, en daar verstevig met betonblokken waar de panelen op steunen?
2) ik zie dat die sandwichpanelen tot 7m verkrijgbaar zijn: met 5,5m heb ik geen naad over de hele lengte.
3) nog een optie om dit te verstevigen, wat (zelfs) voor mij niet zo moeilijk is als dat kan helpen: extra steunpalen in de grond (aan de buitenkant van de vijver)

Dat idee om enkel de bovenste meter af te werken met 1 horizontaal sandwichpaneel heb ik hier ergens op een foto op het forum gezien. Dat leek mij praktisch, en nuttig: de bovenste laag moet het meest geïsoleerd worden tegen de vorst, en de bovenkant van je vijver hou je liefst strak recht. Hoe dieper hoe meer dat de epdm isolatie en de bescherm schuimfolie voldoende isoleren of in de koudste dagen een voordeel zijn als de aardwarmte erdoor kan stralen.
Ik moet eens opzoeken bij wie ik dat zag, en naar zijn ervaring daarmee vragen.

FredLekx
Contacteer:

Re: Vragen Peterj

Bericht door FredLekx » 11 feb 2019, 00:31

Hallo Peter,

De enige juiste beslissing, is DIE beslissing waar JIJ achter staat. Alle voor- en nadelen die je opnoemt zijn min of meer waar, maar vaker niet waar... :D

M.b.t. de sterkte van stabilisé, daar ben ik geen (ervarings)deskundige in. Wellicht dat @mario1 en @jocca je daar veel meer over kunnen en willen vertellen. Wat ik wel weet dat grondwater lastig is, maar niet onoverkomelijk om ook op een simpelere (en dus goedkopere) manier te kunnen oplossen. Ook daar kun je hier op het forum best veel terugvinden. Ik ken jouw lokale (bodem)omstandigheden niet, maar volgens mij zijn er ook leden bij jou in de omgeving. Wellicht dat ook zij hun ervaringen hier met je willen delen.

Dat je fouten zult gaan maken? Op zeker! Dat geldt voor 99,99% van ons allemaal en ik denk zelfs bij de professionele bouwers.
Kijk ook rustig eens bij mijn vijverbouw. Daar kom je ook een aantal van jouw problemen tegen en ja ook ik zou een aantal zaken, met de wijsheid achteraf, zeker anders doen. Guyke plaatste pas nog een foto van mij in een oncomfortabele positie... Had zeker anders gekund en zeker anders gemoeten.

Moraal van het verhaal? Neem je tijd.

Heel veel succes en ik denk dat anderen ook de moeite zullen nemen om hun expertise te delen met je.

Groeten,
Fred

PS: Ik zie dat je de topicnaam hebt aangepast. ;OK; :good:

jocca

Re: 1 laag horizontale sandwichpanelen en reversed drains

Bericht door jocca » 11 feb 2019, 07:02

ik snap iets niet vrees ik ...
1 laag horizontale sandwichpanelen, maar je vijver gaat 2 meter diep zijn op sommige stukken. Er zijn toch geen sandwichpanelen van 2 meter breed dacht ik ...

Hier is onze vijver 150 cm diep, maar zitten we wel op draagkrachtige grond te werken.
Onze vijver is ook in sandwichpanelen en onderaan hebben een frame gemaakt met zware stalen u-profielen die aan elkaar gelast zijn zodat dit 1 solide geheel is. Dat frame ligt op betontegels, onder het frame zelf hebben we de aarde een beetje weggegraven (10-tal cm) en opgevuld met zware stabilisé. Verder niets van "funderingen" voorzien ook hier. Wel hebben we een hellingsschappe voorzien op de bodem die redelijk dik is en versterkt met speciale flexibele mat (dus geen klassieke ijzers).

Ondertussen ligt de vijverbouw reeds een paar jaar achter ons en ik kan met een gerust hart melden dat er helemaal geen verzakkingen of zo te zien zijn.
Wel moet ik erbij zeggen dat we bij het plaatsen geen last hadden van gondwater en dus ook geen modder hadden waarin we moesten ploeteren.

Als de panelen dik genoeg zijn dan moet je zeker aan de buitenkant geen extra versterking steken (al de vijver natuurlijk niet boven het maaiveld komt), wel zou ik panelen nemen die dik genoeg zijn, hier zijn ze 10 cm wat genoeg is. Enkel bij het opvullen met water moet je even aandachtig zijn,
het opvullen met water en grond aan de buitenkant laat je het beste zo gelijk mogelijk gebeuren, zo gaan de panelen zich het minste zetten.

Wat betreft de drain ... ik zou dit toch ook niet doen hoor ...
waarom niet meteen zijdrians nemen, dit zal perfect werken en of je nu een gat maakt voor uw geperforeerde buis of voor een zijdrain, dit is krak hetzelfde werken.
Naar verstopping toe heb je met een zijdrain ook geen last want je kan die indien gewenst ook direct naar boven laten lopen (of schuin naar de filter).

Wel zou ik bij de aanleg bovenaan een ringbalk gieten of voorzien in stabilisé.
Waarom? Het zal een pak makkelijker zijn om nadien de blauwsteen te plaatsen ... je kan die dan plaatsen op die ringbalk en niet op de epdm.
Hier hebben we niets voorzien en zal het nog een prutswerkje worden om dit alsnog te doen zonder te gaan morsen in het water.

dus heb je een stabiele ondergrond (geen puur zand dus) dan zou ik het wel durven om zonder betonvloer te werken,
zit je echter in zand te werken en is de bodem volledig stukgelopen door het grondwater dan zou ik wel een betonvloerke. Die paar kuub beton zijn nu ook niet de grootste kost.

Wapeningsnetten en bodemdrains zijn geen probleem. Je legt nl uw bodemdrains eerst (wat dieper ingraven dus) en daarop uw netten, moet je enkel in het net zelf een klein vierkantje uitknippen.

Wat betreft die reversed drain en koi die er rond en door zwemmen, ik denk dat ze dit vooral als schuurstok gaan gebruiken met eventuele verwondingen tot gevolg.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”