Plantenfilter????

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Rvdbrand

Plantenfilter????

Bericht door Rvdbrand » 03 dec 2018, 12:32

Hoi Allemaal,

ik ben bezig met het plannen van een zwemvijver.
Veel dingen ben ik uit alleen over de planten filter nog niet helemaal.
Ik wil hem zo wie zo upflow maken.

Korte omschrijving. Water wordt via bodem drains en wand skimmers geleid naar een Ultra Sieve voor filter om vervolgens via de pomp naar de bodem van de Planten filter gepompt te worden.
Hiervoor heb ik biggen rooster gekocht om een hole ruimte te maken met daarin een afvoer om te kunnen spoelen.
Nu heb ik een paar vragen.
1/ waarom kan ik het beste de biggen rooster leggen om een hole ruimte te krijgen (filter wordt 1.2m breedt bij 9 meter lang 1.6 meter diep)

2/ er zijn veel verhalen over wel of niet lava split in de PF. Mijn Broer heeft een grote koi vijver en die zweert erbij om geen lava stenen of ander substraat te gebruiken. dit in verband met het dicht slibben van de lava filter.
Ik zelf twijfel hierover omdat ik denk het een en ander aan organische mis te lopen. (als ik geen extra filters systemen gebruik)
Dus de vraag een beetje,
wat zijn jullie ervaringen met wel of niet lava/subtraat in de planten filter?
indien wel lavasplit/substraat hoe hoog moet de laag ongeveer zijn?
split onderwater of boven water.

We zijn ook een beetje opzoek naar een zo vriendelijk mogelijke filter met betrekken dan op de onderhoud. (ja we weten dat het zowiezo onderhoud nodig heeft)

alvast bedankt.

Ruud

Guyke

Re: Plantenfilter????

Bericht door Guyke » 03 dec 2018, 16:55

Hallo,

Ik ben ook geen voorstander van een lavafilter of substraat om dezelfde reden als je broer.
Op de vraag van boven of onder water zeg ik dat de lava of wat je ook gebruikt boven altijd droog moet zijn.
Als er het minste aan water blijft op staan verandert dit binnen de kortste keren in een slijmerige drab.
Met zo een lange filter heb je zeker geen dikke laag nodig. Ook moet die filter in principe geen 1,6 meter diep gemaakt worden of je moet in het
achterhoofd houden dat als je die plantfilter later toch wil verwijderen en er meer een traditionele filter wil in plaatsen ( trommel, bwb, stb,..... )

Als je die opp gaat aanplanten ga je als de planten aanslaan voor een jaarlijkse fikse opruimklus staan. ( soms meerdere keren per jaar )
En of je de planten nu in bakken zet of niet, de wortels zitten binnen de kortste keren toch doorwoekeren in de andere bakken.

Ook omdat het een zwemvijver wordt moet je rekening houden dat een plantfilter een hoop insecten aantrekt wat soms tot onaangename
situatie's kan leiden.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

poutie

Bericht door poutie » 06 dec 2018, 14:35

Hier juist een foto gemaakt tijdens de waterverversing van mijn lavafilter.
Het water staat boven de lava en toch blijft het proper :D
IMG_20181206_120606.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

renesylvia

Bericht door renesylvia » 09 dec 2018, 07:48

Hier 2 jaar geleden alle substraat er uit gekieperd en nu lege bak met bodemdrain om plantfilter leeg te laten lopen.
Doe ik trouwens om de week heb ik na vullen gelijk een waterwissel van 10 procent :D .
Had regelmatig problemen met parasieten op de vis maar na deze aktie geen last meer gehad
Mijn plantenfilter is maar 70cm diep en heb een frame van 50mm pvc gemaakt waar lege kratten opstaan welke ik gevuld heb met gele lis.
Deze heb ik vastgezet met ty-raps in de kratten en iets verzwaard met een paar grote kiezels.
Moet echt 2 keer per jaar even de kratten omhoog halen om de wortels in toom te houden anders wordt het een wildernis.
Ik ben super tevreden , bak blijft schoon en planten groeien goed op deze manier.
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter

Rvdbrand

Bericht door Rvdbrand » 10 dec 2018, 12:48

Bedankt allemaal voor de reactie,

Ik zie nog wel steeds diverse meningen.

Hoe hou je de waardes van het water goed zonder substraat? en dit zonder extra filters te moeten gebruiken.

Guyke

Bericht door Guyke » 10 dec 2018, 13:59

Hallo,
poutie schreef:
06 dec 2018, 14:35
IMG_20181206_120606.jpg
wil je dan ook erbij vermelden wat die zakken zijn die boven op het filter liggen?

mvg
guyke

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 dec 2018, 14:25

Guyke schreef:
10 dec 2018, 13:59
Hallo,
poutie schreef:
IMG_20181206_120606.jpg
wil je dan ook erbij vermelden wat die zakken zijn die boven op het filter liggen?

mvg
guyke
Denk dat dit Zeoliet is Guyke

gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 350L-1 bodemdrain - 1 skimmer

Guyke

Bericht door Guyke » 10 dec 2018, 16:51

Hallo,
Ronny66 schreef:
10 dec 2018, 14:25
Guyke schreef:
10 dec 2018, 13:59
Hallo,
poutie schreef:
IMG_20181206_120606.jpg

mvg
guyke
Denk dat dit Zeoliet is Guyke

gr Ronny
Ik dacht het ook wel maar dat is dan wel een verdraaid beeld geven met wat ik eerst schreef. Het zou hetzelfde zijn
als dat men zegt :"" bij mij geen draadwieren"" ( maar er wordt het witte poederke gebruikt zonder het te vermelden.)

mvg
Guyke

poutie

Bericht door poutie » 10 dec 2018, 20:48

Inderdaad Guyke het is Zeoliet ,deze zakken liggen nu een aantal weken erin (niet dat ik ammo meet in de vijver maar ja ze liggen daar toch in mijn tuinhuis :D )
Ik heb altijd een deel zeoliet klaar staan most ooit iets gebeuren met de vijver of mijn Q-bak .
Grts Luc

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”