• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

opgroeibak Marco

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

Re: opgroeibak Marco

Berichtdoor Marcje » vr 02 nov 2018, 18:15:59

Hoi Marco,

Optie A voor mij , maar hebt u nog de mogelijkheid om een schuifkraan tussen te plaatsen ?

Prima idee om boven de drain een plaatje te plaatsen, maar dat plaatje net onder het filtermateriaal plaatsen zodat het vuil makkelijker kan bezinken en niet omgewoeld kan worden

Prachtige opgroeibak :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5734

Berichtdoor Marco VH » vr 02 nov 2018, 23:00:30

Marcje schreef:Hoi Marco,

Optie A voor mij , maar hebt u nog de mogelijkheid om een schuifkraan tussen te plaatsen ?

Prima idee om boven de drain een plaatje te plaatsen, maar dat plaatje net onder het filtermateriaal plaatsen zodat het vuil makkelijker kan bezinken en niet omgewoeld kan worden

Prachtige opgroeibak :good:

Groetjes

Marc

Hey Marc,

Goed te horen dat jij ook voor optie A zou gaan, deze was ook mijn 1ste keuze in verband met minder bochten te gebruiken.
Alles voor het perfecte resultaat eh, zodat je de volgende challenge een concurrent meer gaat hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een schuifkraan komt er inderdaad nog op.

Bedankt voor je reactie,
groetjes Marco
Marco VH

Afbeeldingen: 136

Berichtdoor buddy » za 03 nov 2018, 10:51:16

Ik zou op de bodem een rooster plaatsen op 10 cm hoogte . Onder het rooster op de bodem een afvoer maken voor het riool. Ongeveer 20 cm boven de bodem de bodem drain aanvoer plaatsen met een kraan. Op het rooster kan je mooi een luchtsteen vast zetten voor het spoelen.
Buddy is onze hond en ik ben Peter ;-)
buddy

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor frankske » za 03 nov 2018, 11:21:13

En ik zou een t- stuk plaatsen indien mogelijk voor je in je filter gaat, kan je fluschen en tevens voor vuilaflaat gebruiken. schuifkranen boven onder en zijwaarts dus.
frankske

Afbeeldingen: 666

Berichtdoor Marco VH » za 03 nov 2018, 18:10:56

buddy schreef:Ik zou op de bodem een rooster plaatsen op 10 cm hoogte . Onder het rooster op de bodem een afvoer maken voor het riool. Ongeveer 20 cm boven de bodem de bodem drain aanvoer plaatsen met een kraan. Op het rooster kan je mooi een luchtsteen vast zetten voor het spoelen.

Hey buddy, dit was ook mijn 1ste plan, maar ik dacht hiermee een probleem te krijgen omdat ik het water eigenlijk recht naar boven laat gaan, met de druk van de bodemdrain. Zo gaat het water volgens mij te snel en te rechtdoor door mijn statische bed. Door een roostertje te maken bovenop de bodemdrain aanvoer, wou ik de waterstroom wat "breken", zodat het gelijkmatig door het statische bed zou gaan. Of denk je dat jouw manier beter zouw werken?

Alvast bedankt voor je reactie,
groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marco VH » za 03 nov 2018, 18:16:27

frankske schreef:En ik zou een t- stuk plaatsen indien mogelijk voor je in je filter gaat, kan je fluschen en tevens voor vuilaflaat gebruiken. schuifkranen boven onder en zijwaarts dus.

Hey frank,

Dit zouw inderdaad een goede oplossing zijn, maar wegens plaatsgebrek is dit niet haalbaar. De afmetingen van het filter bedragen 50 x 50 x 100cm, hierdoor heb ik onder het filter amper plaats voor een schuifkraan 110 en 4 x 45 graden bochten.
Zouw ik niet kunnen flushen als mijn filter leeg is, en effe de bodemdrain aanvoer helemaal openzet? De vuilaflaat zet ik dan natuurlijk ook open. Of krijg ik de zwaardere vervuiling niet zo hoog geflusht? (is maar een goeie 50cm) en het is ook een opgroeibak die binnen komt te staan, en zal dus (volgens mij) niet zoveel vervuiling hebben als een gewone vijver.

Alvast bedankt voor je reactie Frank,
greotjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marco VH » do 08 nov 2018, 0:10:16

Beste koivrienden,

ik heb een vraagje in verband met het filter dat ik morgen wil gaan maken.
Het filter komt gravity naast mijn opgroeibak te staan. De plaats die ik hiervoor heb bedraagt lxbxh 80x45x50. (dit zonder de vrije zone onderaan)
Het wordt een 2 kamerfilter. Mijn bedoeling was om in de 1ste kamer een stilstaand bed te maken, en in de 2de kamer een bewegend bed.

Zoals jullie kunnen zien aan de afmetingen, heb ik maar een beperkte ruimte.
Elke kamer bedraagt 40x45x50cm (90L), wat absoluut niet groot is.

Nu komt mijn vraag, is het beter om het voorfilter wat kleiner te maken en het bewegend bed wat groter?
Of is dit volgens jullie voldoende?

Ik kan de afmetingen aanpassen, maar liever niet (enkel als het echt moet)

Groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marcje » do 08 nov 2018, 21:50:20

Hoi Marco,

Hier zijn de bakken niet groter en vind ik meer dan voldoende , dus prima zoals u het momenteel ziet :wink:
Het enige wat u naar de toekomst kan doen, is een trickle voorzien , veel beter dan nog grotere kamers

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5734

Berichtdoor buddy » vr 09 nov 2018, 8:26:48

Mijn manier werkt top, je kunt in de bak zelf een bocht vaan 45 graden zetten zodat het water circuleert. De flow bepaalt hoe
snel hert water door jou statisch bed gaat.
Buddy is onze hond en ik ben Peter ;-)
buddy

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor JeroenP » vr 09 nov 2018, 11:53:45

Heel mooi bakje ! Goed gedaan Marco :-)

Kan je in de filterbakken de bodem afschuinen naar de afloop ? Ook al laat je de bak leeglopen, er gaat nog veel vuil blijven liggen hoor.
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Berichtdoor Marco VH » za 10 nov 2018, 1:04:14

Marcje schreef:Hoi Marco,

Hier zijn de bakken niet groter en vind ik meer dan voldoende , dus prima zoals u het momenteel ziet :wink:
Het enige wat u naar de toekomst kan doen, is een trickle voorzien , veel beter dan nog grotere kamers

Groetjes

marc

Hey Marc, de mogelijkheid voor een trickle hou ik zeker in gedachten, en kan later mits een kleine aanpassing, gemakkelijk aan het filter bijgevoegd worden. De plaats waar deze eventueel nog kan komen te staan, plaats ik een t-stuk met schuifkraan. Omdat ik niet zo houw van het "lawaai" van de trickle filter, komt deze er voorlopig nog niet.

Alvast bedankt voor je reactie
Groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marco VH » za 10 nov 2018, 1:07:04

buddy schreef:Mijn manier werkt top, je kunt in de bak zelf een bocht vaan 45 graden zetten zodat het water circuleert. De flow bepaalt hoe
snel hert water door jou statisch bed gaat.

Hey Buddy, ik heb de aanvoer van de bodemdrain nu rechtstreeks in mijn 1ste kamer laten komen, zodat dit probleem van de baan is (hoop ik). Maar als blijkt dat mijn statische bed toch niet naar behoren werkt, kan ik deze natuurlijk altijd nog toevoegen :good: ,

bedankt voor je reactie,
Greotjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marco VH » za 10 nov 2018, 1:11:22

JeroenP schreef:Heel mooi bakje ! Goed gedaan Marco :-)

Kan je in de filterbakken de bodem afschuinen naar de afloop ? Ook al laat je de bak leeglopen, er gaat nog veel vuil blijven liggen hoor.

Bedankt voor de complimentjes Jeroen :D,
de bodem van de filter heb ik niet laten afschuinen naar de afloop, de reden hiervoor is omdat ik opteer om de aflopen te plaatsen zonder "ring" bovenaan. En omdat het me wat werk bespaarde :oops: :oops: :oops: .
In onderstaande update kan je zien wat ik bedoel. Desnoods kan ik de tuinslang even onderin het statische bed leggen, zodat al het vuil opdwarrelt, en richting de afvoer gaat. Toch bedankt voor je tip :good: .

Groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Marco VH » za 10 nov 2018, 1:31:16

:Update: :Update: :Update:

Beste koivrienden, na 2 dagen verder te kunnen knutselen, heb ik mijn filter afgemaakt, met dit als resultaat.
De afmetingen van het filter zijn lxbxh 120x60x60 (met bezinkruimte van 10cm)

Het filter
73204
Statische bed en bewegend bed
73205
Statisch bed 150L upflow
73206
Bewegend bed 150L downflow
73207
Detail vuilaflaat 50mm
73209
Detail vuilaflaat 50mm
73210

Toen ik begon met de vuilaflaten, was ik toch niet zo tevreden van het opkantje van de ring :dash: , daarom heb ik de doorvoeren onderaan vastgemaakt, en het gat opnieuw gepolysterd. Zo kan volgens mij het vuil gemakkelijker afvloeien. Deze dien ik morgen nog eens te schuren en te topcoaten. Maar liever ineens tegoei, dan er later spijt van te hebben.

De tussenschotten komen in het statische bed naast de toevoer bodemdrain, het water gaat dan upflow door het statische bed. Nadien komt het bovenin het bewegend bed, en gaat op het einde downflow. De reden hiervoor is; zo dient het water een langere weg af te leggen + zo kan er geen lucht(van de luchtballen bwb) mee in de leiding retour komen.

De bodemplaten heb ik gemaakt van trespa 6mm, met gaten van 6mm. Na 432 gaatjes en 2 slapende onderarmen, was dit het resultaat;
73208

Dit was het zo'n beetje voor vandaag, hopelijk tot zondag met de nieuwe :Update: :CrossFingers: :CrossFingers: :CrossFingers:
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en laat me vooral weten wat jullie ervan vinden Bye Bye Bye

Groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor witte » za 10 nov 2018, 8:29:28

ik heb bij mij ook de bodemplaten zelf met de hand geboord (1m2) maar mijn gaatjes zaten nog veel korter op elkaar en dan nog blijft er veel vuil opliggen na het laten leeg lopen van de kamer,naspoelen met de tuinslang zal je zeker moeten maar is niet handig als je kamer vol zit met medium

mvg
witte

Afbeeldingen: 11

VorigeVolgende

Keer terug naar Zelfbouw