• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

kindveilig maken vijver

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

kindveilig maken vijver

Berichtdoor Lange » ma 09 jul 2018, 16:37:43

Goedemiddag,

Ik heb een huis met niet 1, maar 2 vijvers (waarvan eentje opgeknapt).
Afgelopen maart hebben we onze eerste kleine gekregen en we willen graag de vijvers kindveilig maken.
Gezien het uitzicht is een hekje geen optie voor ons, eveneens vanwege de vele reigers/vossen en katten die bij de vijver komen.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een frame boven het water met daarop dubbelstaafmatten.
Mijn vragen zijn de volgende;
- Hoe hebben jullie dit gedaan?
- Als ik een of meerdere staanders in de vijver wil zetten om doorzakken te voorkomen; hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Ik heb begrepen dat verzonkt metaal en beton niet bevordelijk zijn. Welke (hard)houtsoorten zijn duurzaam en niet giftig voor de vissen? Of is bijvoorbeeld een kunstofpaal een idee?

Oftewel, wat is de beste manier volgens jullie?

Alvast bedankt!
Lange

Re: kindveilig maken vijver

Berichtdoor Rob83 » di 10 jul 2018, 21:43:23

Ik zou zelf geen rooster boven de vijver doen. Als de kids gaan kruipen, ze gaan erop, en kunnen armen en benen door het rooster en kunnen de kids vast komen te zitten. En zo'n rooster is altijd minder sterk dan je denkt (doorbuigen), waardoor ze dan alsnog in het water kunnen komen. En een paar cm water is wel genoeg om...
Inderdaad nooit verzinkt/gegalvaniseerd metaal of aluminium gebruiken. Kunststof (HDPE) kokers of RVS is wel een veilige keuze om in de vijver te gebruiken.
Rob83

Afbeeldingen: 26

Berichtdoor willem v d » wo 11 jul 2018, 7:09:41

Ik zou met (plexi)glasplaten een muur maken. Zo blijf je vrij zicht houden.
Maar een kind en water zou ik nooit alleen laten ongeacht wat en hoe.

Deze vraag was hier vorig jaar ook al. Gebruik de zoek functie maar eens.
willem v d

Berichtdoor marcoZ » wo 11 jul 2018, 7:38:20

Ik zou dubbeldraadstaafmatten gebruiken, die zijn zo stevig dat je eroverheen kunt lopen.
Heb ooit een blog erover gemaakt.
https://koiquestion.com/nl/2017/03/23/babyproofing-the-vijver/
marcoZ

Berichtdoor Guyke » wo 11 jul 2018, 10:39:24

Hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem maar dan met een kleinkind dat wekelijks op bezoek komt.
Draadnetten over de vijver dan moet je deze hoog genoeg boven de wateropp plaatsen ( reigers vissen anders door de mazen heen, vissen springen regelmatig en gaan zich dus fiks bezeren,.... )en al naargelang de afstand die moet overbrugd worden zouden deze steunpunten moeten krijgen in de vijver om doorbuigen te verhinderen ( als die dingen wat vering maken is de neiging om er op te springen zeer groot).....
Als je dan een 25 cm boven de vijver blijft moet je de zijkanten ook weer dichten anders kruipen ze er onderdoor enz en wat voor zicht geeft het dan.
Het overspannen zo van een vijver maakt ook het werken aan de vijver een hele klus.

Hier zijn we er ook nog steeds niet uit en de regel is momenteel hier als de kleine buiten is dan een van ons ook. Voor welke reden dan ook ( bv telefoon ,of de bel gaat, of naar het toilet ) de kleine mee naar binnen en deur toe. Daarna eventueel terug samen buiten in de tuin.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Rob en Tara koi » wo 11 jul 2018, 11:25:54

Hier wordt de vijver niks niet afgedekt net wat guyke al zegt het zet te veel voeten in aarde om het kind proof te maken
Ze zijn vaak slimmer dan je denkt .
Hier komt de kleine alleen buiten als er een van ons bij is en anders niet
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Keer terug naar Zelfbouw