• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Vijverbouw; Sandwichpanelen

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

Vijverbouw; Sandwichpanelen

Berichtdoor Rowienf » zo 08 jul 2018, 20:24:51

Beste Koivrienden,

Momenteel ben ik druk bezig met het graven van mijn vijver.

Vijver wordt gebouwd van sandwichpanelen.( 2m breed, 3m lang, 2m diep hiervan is 60 cm boven het maaiveld)
Voor de bouw van de vijver heb ik het volgende;
- Sandwichpanelen
- U profielen voor boven en onder de panelen
- hoek profielen voor de buitenhoeken en binnen hoeken

Mijn vraag hierbij is;
- Hoe kan het ik het best mijn u profielen vast maken in het grond?
* Opsluitbanden van beton op de grond gebruiken?
- hoe kan ik het beste mijn u profielen vastmaken in de sandwich panelen?

Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag!
Rowienf

Afbeeldingen: 1

Re: Vijverbouw; Sandwichpanelen

Berichtdoor willem v d » zo 08 jul 2018, 20:52:46

Begin eerst met je vijver dieper te plaatsen.
60 cm boven de grond is te veel voor panelen.
Houd liever 40 tot 45 cm aan.
Vast zetten doormiddel van zelf tappende boorparkers.
Op de bodem goed kijken dat de grond waterpas is zodat alles recht staat is voldoende. Een fundering van tegels kan geen kwaad maar is geen must.
willem v d

Berichtdoor KoiDevil » di 10 jul 2018, 0:45:44

60 cm boven de grond kan wel als je het goed stevig maakt.
Mijn vijver is 70 cm boven de grond met sandwichpanelen van 8 cm dik.
Deze staat nu al 3 jaar, daar gebeurt niks mee wel heb ik een betonbalk gestort waar ik een muurtje op gestapeld heb.
Ik heb popnagels gebruikt om de panelen en u-profiel aan elkaar vast te zetten, maar zelftappers kan ook is maar net wat je makkelijk vind.
KoiDevil

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor jocca » di 10 jul 2018, 5:18:43

hier hebben we het zo gedaan,
onderaan betontegels geplaatst waar de stalen profielen pas op geplaatst zijn.
profielen onderling aan elkaar gelast, daarna onder de profielen en vooral naast chappe geplaatst zodat ze niet gaan schuiven
platen staan hier los in de profielen onderaan, die spannen zodanig dat wij die er in moesten kloppen met een hamer.

bovenaan liggen er hier geen profielen omdat de vijver gelijk zit met het gras.

60 cm boven het maaiveld uitkomen vindt ik ook wat hoog, maar ik zie het nog gedaan worden. Ik zou wel panelen nemen van 10 dik.
profielen bovenaan zou ik vast zetten met zware popnagels (zelftappers gaan wat ver uitsteken).
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor FredLekx » di 10 jul 2018, 9:04:45

64368

64370

64401

64378

64402

64854

70908

Kort samengevat:
- Bodemdrains en luchtleiding geplaatst.
- Betonblokken waterpas op de bodem. Hier geen beton gebruikt, omdat de grond harde zeeklei is en er folie gebruikt is.
- Stalen profielen hierop vastgezet met schroeven
- Sandwichpanelen er in (10 cm.)
- Binnen- en buitenhoeken vastgezet met popnagels. Ook de panelen aan het bodemprofiel gepopnageld.
- Bovenprofiel geplaatst en gepopnageld.
- Tegen de bodemprofielen aan de binnenkant, nog 10 cm. grond gestort aflopend naar de drains.
- Folie er in.
- Buitenkant muur van betonblokken geplaatst afgewerkt met steenstrips.

Vijver is ong. 45 cm. boven het maaiveld.
Deze klus is met een paar man prima zelf te doen. Het is geen hogere wiskunde, al moet je wel even goed je hoofd er bij houden. Zeker ook niet bezuinigen op materiaal zoals bv. dikte van de panelen of popnagels.

Succes!!
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Rob83 » di 10 jul 2018, 21:34:49

Hier ook goede ervaringen met sandwichpanelen. Vijver van 2,5 x 3,2 meter en 1,5 meter diep. Wel geheel gelijk met maaiveld. Boven de grond zou ik er een betonmuur aan de buitenkant naast gieten voor de stevigheid.

Hier het gat uitgegraven, bodemdrain onder de betonvloer, maar de sleuf niet meer opgevuld met zand maar met beton zodat'ie zeker stevig ligt. Ook onder de buis beton.
Verder in het gat een betonvloer gestort van een cm of 12 met voldoende betonijzer. Bovenkant van de bodemdrain een cm of 1,5 boven de beton laten uitsteken. En heel belangrijk, goed afplakken aan de bovenkant met stevig plastic om te voorkomen dat er beton in komt en de bodemdrain + buizen eerst vullen met water zodat ze niet gaan drijven :roll:

Toen de beton hard was een U-profiel van gegalvaniseerd plaatstaal erop geschroefd (met slagpluggen) en daar de panelen rechtop ingezet. Op de hoeken zowel binnen als buiten met hoekprofielen verstevigd. Alles vastgezet met popnagels. Bovenop ook een U-profiel om de bovenkanten aan elkaar te houden. Panelen waren restanten van een kennis waar bij hem een schuurtje van was gebouwd en wat hij heeft afgebroken.

Aan de binnenkant de cementdekvloer erin, die aan de zijkant zeker een cm of 7 hoog is (panelen kunnen dus onderaan niet meer naar binnen worden gedrukt) en aan de buitenkant op een aantal plaatsen een steen ertegen gemetseld zodat de panelen onderaan ook niet meer naar buiten gedrukt kunnen worden.

Nadat de folie erin lag, aanvullen aan de buitenkant gelijk met het water aan de binnenkant. Zeker niet teveel verschil aan een van beide kanten omdat er anders kans is dat e.e.a. bol komt te staan in de lengte van de vijver.
Aangevuld tot 20 cm onder de bovenkant, toen aan de buitenkant een bekisting gezet van 10 cm breed en deze volgestort met beton met voldoende staven ijzer, en een aantal haken aan het U-profiel om deze met de betonbalk te verbinden.
Hierop de boordstenen gelijmd; op beton hechten deze ook beter dan op folie of de panelen.

Bij de muur tussen de vijver en de filterput (2 mtr lang en 1 mtr hoog) heb ik aan de kant van de filterput een betonmuur gegoten van 12 cm dik; deze geeft geen krimp. Dus als je boven de grond uit wilt gaan bouwen, kan dat m.i. wel met sandwichpanelen, maar dan wel met een betonmuur erlangs.
Rob83

Afbeeldingen: 26

Berichtdoor Rowienf » ma 16 jul 2018, 12:20:42

Iedereen bedankt voor jullie reactie! Hier kan ik zeker iets mee :)

Nog een laatste vraag ->
Sandwichpanelen zijn 10 cm dik. Welke lengte popnagels / tappende boorparkers hebben jullie gebruikt?
Rowienf

Berichtdoor Rob83 » vr 20 jul 2018, 10:18:15

Popnagels hoeven niet door het hele sandwichpaneel heen, maar alleen door de metalen buitenlaag.
Ik heb hier popnagels van 4mm dik en 8 mm lang gebruikt (boren met boortje van 4,2mm).
En nog een tip. Als je een compressor hebt of van iemand kunt lenen, koop een popnageltang op luchtdruk. Werkt supersnel en veel makkelijker dan met de hand. Is m.i. de investering zeker waard, want je moet toch nogal wat popnagels gebruiken...
Rob83

Afbeeldingen: 26

Berichtdoor Rowienf » vr 03 aug 2018, 8:42:12

Beste Rob!

Een automatische popnageltang heb ik kunnen regelen via mijn werk! Bedankt voor de tip. :D
Rowienf

Berichtdoor FredLekx » vr 03 aug 2018, 12:47:49

Daar moet je heeeel blij mee zijn!!
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Keer terug naar Zelfbouw