Japanse matten voor drijvend planteneiland +UPDATE+

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
The digital hunter

Re: Japanse matten voor drijvend planteneiland +UPDATE+

Bericht door The digital hunter » 09 jun 2017, 12:11

DubbleEagle schreef:Kan je onder de eilandjes eventueel stroming creëren?
Ik had tot over een jaar of 2 een beekloop met allerlei planten, en de waterkers (en ook andere planten) genoten heel erg van het stromende water! Er stonden ook planten in een stuk met heel weinig tot geen stroming, en die deden het beduidend minder...

Echt stroming wordt moeilijk maar misschien kan ik er wel een aantal zuurstofsteentjes onder aanbrengen maar of dat gaat helpen weet ik natuurlijk niet.

Onder één van de eilandjes had ik stroming omdat daar de retours zaten van mijn airliften maar daar kwamen ook eiwitten mee door en ik dacht dat één van de reden was dat de plantjes het niet goed deden.
Dus heb ik de retours verlengd en komt nu de stroming pas op gang vlak na de eilandjes.

Ik ga het in ieder geval eens bekijken en anders wordt het de eilandjes helemaal opnieuw van plantjes voorzien en eventueel zelfs een tijdje in de andere vijver op gang laten komen zoals AVG hierboven aan bracht.

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 » 09 jun 2017, 17:42

Kan t ook te maken hebben met t feit dat de airliften de co2 drastisch omlaag halen??
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.ramonstijnen.com"

marvin(@)

Bericht door marvin(@) » 09 jun 2017, 17:57

Heeft u een trommelfilter als voorfilter? Dan zit er gewoon te weinig voeding in het water. Alleen het toevoegen van putwater ipv leidingwater zal dan toereikend zijn.

proview

Bericht door proview » 09 jun 2017, 22:39

Mijn inziens, uw planten in de andere vijver staan in de "grond", in uw koivijver staan de worteltjes in het water.
Volgens mij zit daar uw probleem. De grond bevat meer voedingsstoffen dan uw vijverwater.

Gr bart

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 11 jun 2017, 02:07

Beste koivrienden,

bedankt voor al het meedenken en aanbrengen van mogelijke oorzaken. [thank_you

@ Ramon,
dat weet ik eigenlijk niet.
Misschien domme vraag maar hoe kan ik dat meten of te weten komen ?

@Marvin,
Ik heb geen trommelfilter,maar wel drie verschillende filterlijnen.
Lijn 1 gaat van een beluchte bodemdrain naar een Ultrasieve III en zo pompgestuurd naar een Aquaforte shower filter en vandaar retour naar de vijver via een waterval.
Lijn 2 gaat naar een vergaarbak van 1100 liter waarin 2 dubbele crielzeven hangen en vertrekt via één van die twee dubbele crielzeven naar een Nexus 300 en vandaar naar een airlift en zo retour naar de vijver.
Lijn 3 gaat ook naar die vergaarbak en gaat via de tweede dubbele crielzeef zonder verdere filtering naar twee andere airliften gewoon om meer beweging en zuurstof in het water van de vijver te krijgen.
Hier kan je eventueel de filterinstallatie zien " onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ook twee beluchte bodemdraines die om de 3 uur een kwartier opstaan.

Beide vijvers zijn uitsluitend met putwater gevuld en worden daarmee ook bijgevuld.

@Provieuw (Bart)
In de andere vijver staan de planten uitsluitend in lava en niet in grond maar die vijver is al een jaar of 7 oud en daar zitten geen vissen in.
Er is wel een 'overloop' naar een aparte plantenfilter van 3 x 3.5 meter gevuld met lava met daarin gele lissen, het water dat vandaar terug naar de vijver gepompt wordt naar de vijver valt daar van breder drie traps waterval terug in de vijver.
Voor de rest is daar niets van zuurstof toevoeging, bv. beluchte bodemdrains of zo voorzien.
Het water van die vijver is kraakhelder maar er zitten redelijk wat draadalgen in.

Groetjes,

Ronald
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

boysnoize

Bericht door boysnoize » 01 apr 2018, 14:45

hej digital,

ik ben mss wat laat, maar ik ben mezelf wat aan het inlezen in planteneilanden, vandaar..
ik weet niet meer juist in welk topic ik het gelezen had dus ik kan het niet doorposten.
Maar ik had dus ergens gelezen dat ze de matten dubbel gebruikten ipv enkel omdat de wortels dan acht cm hadden om te groeien ipv vier.
Want eenmaal ze uit de matten komen worden ze afgegeten (of zo stond het toch in die post).
Weet niet of het nieuws is voor je, of of het nog enige hulp kan bieden, maar bij deze.

Boysnoize

boysnoize

Bericht door boysnoize » 03 apr 2018, 09:26

ik ga deze nog eens omhoog steken in de actieve, met al die red label challenges ;)

maar toch nog een vraagje; hoe weet je welke plantjes je zonder aarde kan gebruiken en welke niet eigenlijk?
Voorlopig heb ik er zwanenbloem,krabbenscheer,kleine blauwe irris,snoekkruid,schildblad en een witte waterlelie in gezet.
In de serre heb ik waterkers gezaaid en die moet ik dus later nog uitplanten.

Guyke

Bericht door Guyke » 03 apr 2018, 11:02

Hallo,
boysnoize schreef:ik ga deze nog eens omhoog steken in de actieve, met al die red label challenges ;)

maar toch nog een vraagje; hoe weet je welke plantjes je zonder aarde kan gebruiken en welke niet eigenlijk?
Voorlopig heb ik er zwanenbloem,krabbenscheer,kleine blauwe irris,snoekkruid,schildblad en een witte waterlelie in gezet.
In de serre heb ik waterkers gezaaid en die moet ik dus later nog uitplanten.
De enige plant in mijn vijver die aarde ( blauwe klei ) heeft is mijn waterlelie.
Alle andere staan in wat substraat of los in een filterdoek ( waterkers, waternavel, vederkruid )
Schildblad staat hier in een mand in steensplit. ( de wortelknollen wel niet onder water zetten want dan krijg je rot )
Ik heb hier ook in mandjes ook in steensplit, kattestaart, moerasaronskelk, dotterbloem, japanse holpijp ( hier moet ik wel waarschuwen dat de wortels door folie heen kunnen groeien maar niet door epdm.), waterorchidee, rode kafferlelie, thalia dealbata.

krabbescheer moet je niet planten ( is een los drijvende plant )
Kan ik enkel houden in een afgeschermde zone anders worden de planten onmiddelijk opgegeten door de koi.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

boysnoize

Bericht door boysnoize » 04 apr 2018, 09:20

Guyke schreef:Hallo,

De enige plant in mijn vijver die aarde ( blauwe klei ) heeft is mijn waterlelie.
Alle andere staan in wat substraat of los in een filterdoek ( waterkers, waternavel, vederkruid )
Schildblad staat hier in een mand in steensplit. ( de wortelknollen wel niet onder water zetten want dan krijg je rot )
Ik heb hier ook in mandjes ook in steensplit, kattestaart, moerasaronskelk, dotterbloem, japanse holpijp ( hier moet ik wel waarschuwen dat de wortels door folie heen kunnen groeien maar niet door epdm.), waterorchidee, rode kafferlelie, thalia dealbata.

krabbescheer moet je niet planten ( is een los drijvende plant )
Kan ik enkel houden in een afgeschermde zone anders worden de planten onmiddelijk opgegeten door de koi.

mvg
guyke
.

merci guyke!
hier kan ik wat mee!

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 04 apr 2018, 10:51

Hier is het planteneilandverhaal vorig jaar niet zo' succes geweest. :(

Van de planten die ik in de vijver gezet had deden een paar het goed en andere dan weer totaal niet.

De waterkers was een heel probleem om die op gestart te krijgen :slap: in het beging geprobeerd met rechtstreeks zaaien in de matten maar dat lukte niet.
Dan maar eens wat gezaaid in de serre en uit geplant op de matten maar weer niets :unknown:
De plantjes sloegen gewoon niet aan :roll:

Uiteindelijk dan nog eens wat later geprobeerd door een laag keukenrolpapier op de matten te leggen en daarop wat zaadjes verdeeld en daar dan weer een laag keukenrolpapier over gelegd en toen is het na een tijdje gelukt :Yahoo:
De plantenwortels groeide uiteindelijk door de matten en kwamen zo in het water te hangen wat wel een mooi zicht was maar als nadeel had dat er constant afgeknabbelde witte wortelstukjes op het wateroppervlak dreven.
Als ik de koi's eten gaf dreef ook een deel van de korrels tussen de plantjes en dan was het een geduw en getrek om aan die korrels te kunnen wat weer een hoop zweefvuil veroorzaakte (zie filmpje)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Momenteel hangt er nog 1 planteneiland in de vijver die overkapt is en die plantjes beginnen terug op te schieten.
De andere planteneilandjes heb ik op het einde van de zomer in de plantenvijver achteraan in de tuin gelegd en daar op zijn de plantjes bijna helemaal afgestorven.
Ik ben benieuwd of ze terug gaan uitschieten :CrossFingers:

De andere planten zoals blauwe iris,snoekkruid en dergelijke deden het wel maar bijlange niet zoals in de plantenvijver waar geen koi's in zitten.

Het schildblad deed het wel heel goed maar zoals Guyke al vertelde de knollen mogen niet onder water geplaatst worden want dan rot de plant volledig weg.
Ik heb ze hier gewoon op de matten vast gemaakt met tystrips en dat werkt :good:

Dit jaar ga ik gewoon wat langer wachten en haal dan planten die al goed opgeschoten zijn uit de plantenvijver en zet die dan weer in de planteneilandjes in de koivijver.

De waterlelie was een heel raar verhaal :roll: die schoot heel goed op en kreeg uiteindelijk ook bloemen zonder dat de koi's er aan zaten ;OK; tot op een dag de koi's precies afgesproken hadden 'nu is ze klaar en we zullen er eens aan beginnen.' eerst moesten de bloemen er aan geloven en daarna werden uit de bladeren stukken geknabbeld :evil:

Krabbescheer was hier geen probleem en hier aten de koi's daar dan weer niet van (raar beesten die koi's :roll: )

Ten slotte,

het is in mijn ogen niet nodig om twee lagen matten te voorzien als de matten stevig vast gemaakt zijn aan de pvc buizen gaan ze nergens naar toe en doorhangen is hier ook geen probleem.
Ik heb op een gegeven moment op de delen van de matten die in het zicht bleven een laag lava gestrooid en dat was ook geen probleem alles blijft heel stabiel en stevig.

Mooi zijn de planteneilanden zeker als ze aanslaan :CrossFingers: en voor de waterkwaliteit is het ook een goede zaak dus hier ga ik het dit jaar anders aanpakken en hoop dat het beter lukt.
Ik denk dat het 'gesukkel' ook wel te maken had met het feit dat mijn vijver vorig jaar niet voldoende ingedraaid was.

Groetjes en succes met de eilandjes.

Ronald

Guyke

Bericht door Guyke » 04 apr 2018, 11:55

Hallo,

@ Ronald

Dat jonge plantjes niet echt aanslaan heeft ook te maken met de ph en hardheid van het water.
Vele ( vooral jonge ) plantjes zijn daar gevoelig voor. Oudere planten gaan zich instellen op de waterhuishouding en slaan dan wel aan.
Nog een waarschuwing ( heb dat al eens vermeld )
Als je planten bv uit de winkel aanplant dan moet je de plantjes kopen die de grootste wortelstellen hebben en niet de de plantjes met veel groen ( en bloemen ) en weinig wortel want dat komt niet direct goed. Daar de meeste planten op champignonmest gekweekt worden maken ze in verhouding tot hun blad en bloemen weinig wortel aan ( er is veel voedsel ).
Als dze nu in een vijver geplaatst worden met andere waterwaarden en minder of ander voedselaanbod dan gaat de plant in protektmodus en gooit zijn groen af en gaat eerst aan het wortelstel werken.

Ook de plaats waar je bv zaait in de vijver heeft zijn belang. Als hier de waterkers zichzelf uitzaait waar komen de plantjes dan uit denk je....
Juist, daar waar het water naartoe loopt omdat daar het meeste voedsel te vinden is ( dat stroomt ook naar daar )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

goshiko

Bericht door goshiko » 04 apr 2018, 12:22

prachtig filmpje ronald, inspirerend ook.
Ik heb aparte plantenbak van 9 kuub, 60cm diep.
denk er stilaan toch over na om die volledig te bedekken met planteneilanden te bedekken, in combinatie met wat manden voor de irissen.
Ik heb teveel last van algengroei door de lage diepte denk ik. Zou dus graag heel oppervlak bedenkt hebben.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 07 jul 2019, 22:09

Dag Ronald

Zijn je eilandjes ondertussen dichtgegroeid? Ik heb er één gemaakt met beekpunge op en dit groeit precies toch goed!

Gr

Tim

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 07 jul 2019, 22:49

deglasblazer schreef:
07 jul 2019, 22:09
Dag Ronald

Zijn je eilandjes ondertussen dichtgegroeid? Ik heb er één gemaakt met beekpunge op en dit groeit precies toch goed!

Gr

Tim
Dag Tim,

Nee maar dat is vermoedelijk dit keer mijn eigen schuld :dash:

Toen ik de overkapping verwijderde in het voorjaar waren de planteneilandjes zo hard gewoekerd dat ik ze wel moest kortwieken omdat ze omvielen.
En daar is het dan vermoedelijk fout gelopen, ik heb die zo kort terug gesnoeid dat er enkel nog wat stengels stonden.
Ik dacht dat groeit snel genoeg weer op maar :nono: dat is niet goed gekomen.

Omdat ik dan ook nog eens de nieuw bijgebouwde vijver op moest starten met zijn nieuwe filter is de waterkwaliteit vermoedelijk niet optimaal geweest.

Maar sinds een paar dagen is de waterkers dan toch weer op gang geschoten en zal het wel weer goed komen, hoop ik. :CrossFingers:
Toevallig heb ik vandaag ook nog een paar nieuwe eilandjes bijgemaakt zie : viewtopic.php?f=46&t=21010

Die heb ik op mijn manier ingezaaid,dus eerst een laag keukenrolpapier op de Japanse mat leggen en daarop wat zaadjes strooien en daar over weer en laag keukenrolpapier leggen.
Als je dan na een week of zo'n (hangt van het weer af) de bovenste laag keukenrolpapier verwijderd krioelt het daar van de jonge plantje. :Yahoo: en ben je vertrokken ;OK;

Die beekpunge waar je over spreekt ken ik niet maar ik heb het even opgezocht:
https://www.vijverexpress.nl/beekpunge- ... oerasplant

dat ziet er een heel mooi en interessant plantje uit en blijkbaar eentje dat veel nitriet uit het water haalt https://www.zuurstofplanten.net/beekpunge/

Dus daar ga ik even naar op zoek read want dat geeft een mooie afwisseling met de waterkers.

Bedankt voor de tip [thank_you

Groetjes en veel koiplezier.

Ronald

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 08 jul 2019, 10:40

Die beekpunge waar je over spreekt ken ik niet maar ik heb het even opgezocht:
https://www.vijverexpress.nl/beekpunge- ... oerasplant

dat ziet er een heel mooi en interessant plantje uit en blijkbaar eentje dat veel nitriet uit het water haalt https://www.zuurstofplanten.net/beekpunge/

Dus daar ga ik even naar op zoek read want dat geeft een mooie afwisseling met de waterkers.

Bedankt voor de tip [thank_you

Groetjes en veel koiplezier.

Ronald
Dag Ronald

Als je wat beekpunge wil mag je er altijd komen halen want het groeit hier enorm. In mijn waterval had ik een maand of 2 geleden wat zaadjes gestrooid en deze beginnen nu ook goed te groeien, dit ga ik toch ook eens op een planteneiland proberen.

Gr

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”