Japanse matten voor drijvend planteneiland +UPDATE+

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
The digital hunter

Japanse matten voor drijvend planteneiland +UPDATE+

Bericht door The digital hunter » 12 mar 2017, 08:36

Hoi ! Koivrienden,

Ik ga een paar drijvende planteneilandjes maken en nu vroeg ik me af welke Japanse matten ik daar best voor gebruik.

Matten met een 'losse' structuur of een juist die met de 'vaste' structuur.

Ik ben bang dat die met de losse structuur later teveel gaan doorhangen onder het gewicht van de volwassen planten en daardoor min of meer in een 'zak' gaan hangen,is dat zo ?

Van die met de vaste structuur ben ik dan weer bang dat de plantjes te veel weerstand zullen ondervinden om met hun wortels tot in het water te geraken ? :unknown:

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en dus weet wat ik het beste doe ?

Alvast bedankt voor jullie tips/meedenken [thank_you

Groetjes,

Ronald
Laatst gewijzigd door The digital hunter op 09 apr 2017, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Re: Japanse matten voor drijvend planteneiland

Bericht door jocca » 12 mar 2017, 08:45

dit volg ik met zeer veel interesse ...
heb plannen om 9m2 aan planteneilanden te gaan maken dit jaar ...

willem v d

Bericht door willem v d » 12 mar 2017, 09:28

Ik ben ook be nieuwe maar ik denk geen van beide .
Japanse matten zijn slap naar mijn kennis en zullen veel vervormen.
Matala matten zijn weer stug en worden broos in de zo'n en gaan breken..
In beide gevallen niet ideaal maar wat wel weet ik ook niet

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 12 mar 2017, 15:27

Ondertussen ben ik nog wat verder gaan zoeken en vond dit :

http://www.freds-koihobby.com/planteneiland" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan de foto's te zien zijn dat toch de 'losse' denk ik en als ik zie wat daar na een paar weken in staat :shock: denk ik dat ik voor die versie ga gaan.

Wat ik misschien wel ga doen is er een geplastificeerde vogeldraad onder spannen om te voorkomen dat de matten gaan doorhangen maar dat moet ik nog even verder uitdokteren.

Dus eigenlijk in plaats van de matten vast te maken aan de pvc buizen zou ik de vogeldraad aan de buizen vastmaken en daar gewoon de matten los op leggen,dat is eventueel ook handiger om in het najaar de matten te reinigen of versleten plantjes te vervangen.

Ik weet alleen niet of dan alles nog voldoende zal blijven drijven :unknown:

Wat denken jullie daarvan ?
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Guyke

Bericht door Guyke » 12 mar 2017, 16:01

Hallo,
Aan de foto's te zien zijn dat toch de 'losse' denk ik en als ik zie wat daar na een paar weken in staat :shock: denk ik dat ik voor die versie ga gaan.
Ik wil er hier op wijzen dat de plant op het eiland waterkers is dat van zichzelf een meer dan behoorlijk drijfvermogen heeft.
Hier in de winter zonder kap is de waterkers blijven drijven uit zichzelf, heeft zo te zien geen vorstschade opgelopen en zinkt niet.
Ik gebruik geen eilanden daar deze plant zich overal zelf uitzaait.
Er is reeds nieuw blad aan het vormen.
Wil je er andere planten ( hogere, niet uit zichzelf drijvende planten ) op gaan plaatsen is het zaak om het eiland meer drijfvermogen te geven.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 » 08 apr 2017, 10:07

Hallo, ik heb hier een planteneilandje in het water liggen van pvc buizen en jap mat. Nu zie ik dat er vrij veel fijn algenspul in de mat gaat zitten.
Wordt dit niet een broeinest van foute baccies op den duur?
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.ramonstijnen.com"

riny42

Bericht door riny42 » 08 apr 2017, 14:32

dat denk ik haast niet, drijven hier al jaren planten in de vijver en nooit last gehad.
anders til je hem er even uit en spoel je hem toch schoon?

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 09 apr 2017, 10:27

Ondertussen zijn mijn planteneilandjes klaar en moeten nu nog opgevuld worden.

Dus even wat foto's van 'the making of' ;cool;

Ik ben dus uitgegaan van dit voorbeeld http://www.freds-koihobby.com/planteneiland" onclick="window.open(this.href);return false; en zou het aan de hand van mijn foto's en wat tips eventueel nog wat makkelijker willen maken voor mensen die ook een eilandje gaan maken.

Er zijn toch een aantal dingen om extra op te letten bij het maken van zo'n eilandje en een verwittigt man/vrouw is er twee waard,hé :wink:

Dit zijn de eilandjes die ik gemaakt heb van pvc buis en de mat die ik er voor ga gebruiken.

62415

62414

62417

Dat zijn de bandjes die ik er voor gebruikt heb

62416

Tip 1:
Om de bandjes makkelijker mooi recht door de mat te krijgen steek je eerst met een aardappelmesje door de mat en laat het mesje zitten om dan het bandje tegen het lemmet van het mes door de mat te steken.
Op die manier heb je totaal geen weerstand van de mat :good:

62419

Je krijgt dan daarna zo iets

62421

Tip 2:
Het is wel heel belangrijk dat je de mat mooi op maat snijd en zeker de bandjes niet te strak aan trekt want dan vervormd je eiland als snel.
Ik ben zelf twee keer opnieuw moeten beginnen omdat de langste zijde van een eilandje krom trok bij het aanspannen van de bandjes :dash:

62424

Als je zo ver bent is het tijd voor de 'drijvers' onder de vorm van isolatiebuis.

62422

Tip3:
Dit snijd heel makkelijk met een aardappelmesje.

62425

62429

62430

62431

Een paar detailfoto's van de hoeken en verbindingen.

62427

62426

Tip 4:
Zorg dat alles band 'slotjes' in dezelfde richting zitten en aan de bovenkant van het planteneiland uitkomen.
Dit is erg belangrijk want bij het afknippen van de eindjes krijg je nogal wat scherpe kantjes waar de koi zich eventueel aan kan verwonden als die onder water komen te zitten. :nono:

62428

Dan komt het vast leggen van de eilandjes om te voorkomen dat ze constant gaan rond varen.

Daarvoor heb ik volgende attributen gebruikt.

62433

62435

62434

Tip 5:
Heel belangrijk is dat de ronddelen van RVS kwaliteit zijn om later roest in het water te vermijden.

Eerst heb ik de ronddelen aan de onderkant van de boordstenen gekleefd op zo een manier dat er nog net genoeg van het gaatje onder de boordsteen kwam piepen.
Dit is om dat daar later het kabelbandje door moet kunnen gehaald worden.

62436

Tip 6:
Dit kan zelfs perfect onder water gebeuren met de getoonde Fix all :good:

Daarna moet je de ronddelen een dag of twee met rust laten om de fix all de kans te geven om uit te harden.

Bij het vast leggen van de eilandjes moet je uiteraard ook weer kijken dat de 'slotjes' van de kabelbantjes zeker niet onder water komen te zitten :nono:

62438

62437

Tip 7:
Ik heb sommige eilandjes onderling ook nog eens aan elkaar verbonden met kabelbandjes om meer stabiliteit te krijgen en dat ze zeker strak naast elkaar blijven liggen.

Tip 8:
En dat is misschien wel de belangrijkste van al :slap:

Bij het versnijden van de mat komen er kleine deeltjes los zoals je op onderstaande foto rechts kan zien :dash:

Om te vermijden dat die in het water en dus later misschien in de koi te recht komen heb ik de eilandjes voor het te water laten eerst nog eens goed afgespoten met de tuinslang.

BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN :good:

62416

Dit is het uiteindelijk resultaat van al het knutselen

62439

62432

Het aanplanten is ondertussen ook begonnen en de waterkers is in de serre uitgezaaid :CrossFingers: en moet later nog uitgeplant worden.

62599

62600

62601

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en wil zeker de man van de link bedanken voor zijn bijdrage want dat was de basis waarvan ik uiteindelijk vertrokken ben [thank_you

Momenteel is er zo als jullie kunnen zien een net over de vijver :oops:

Maar dat is omdat er sinds gisteren een paar Japanners in gedoken zijn ;cool;

Dat is een ander verhaal waar ik later op terug zal komen met wat beeldmateriaal :wink:

Groetjes en nog veel knutselplezier.

Ronald

dd1975

Re: Japanse matten voor drijvend planteneiland +UPDATE+

Bericht door dd1975 » 10 apr 2017, 12:43

Super verslag :good:

Binnenkort wil ik hier ook aan beginnen :Yahoo:

WTR

Bericht door WTR » 10 apr 2017, 16:39

Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het oogt als het mooi aangegroeid is allemaal.
Gr Wouter

mario1

Bericht door mario1 » 10 apr 2017, 17:00

Zeer mooi gemaakt :good:
Hier ga je vast van genieten.

riny42

Bericht door riny42 » 10 apr 2017, 18:28

netjes gemaakt :shock:

AVG

Bericht door AVG » 10 apr 2017, 18:54

Mooie reportage en netjes gemaakt ! ben benieuwd hoe de plantjes zullen aanslaan.

Ik heb geen idee hoe u de rijgers weg aan het houden bent, hou er in ieder geval wel rekening mee dat u nu een prima landingsplaats hebt aangelegd :idea:

De bevestiging aan de border is mooi uitgedacht, mits de waterstand altijd een zelfde nivo heeft. Mocht het waternivo toch eens gaan dalen - om welke reden dan ook - dan zal u de eilandjes tijdelijk los van de kant moeten maken, deze worden behoorlijk zwaar.....

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 10 apr 2017, 22:02

AVG schreef:Mooie reportage en netjes gemaakt ! ben benieuwd hoe de plantjes zullen aanslaan.

Ik heb geen idee hoe u de rijgers weg aan het houden bent, hou er in ieder geval wel rekening mee dat u nu een prima landingsplaats hebt aangelegd :idea:

De bevestiging aan de border is mooi uitgedacht, mits de waterstand altijd een zelfde nivo heeft. Mocht het waternivo toch eens gaan dalen - om welke reden dan ook - dan zal u de eilandjes tijdelijk los van de kant moeten maken, deze worden behoorlijk zwaar.....
Bedankt iedereen voor de toffe reactie's [thank_you

Ik heb dankzij jullie koivrienden hier zelf al heel veel geleerd ,dus is dit verslag maken graag terug gedaan.

Hopelijk heeft er iemand iets aan, want daar doen we het toch voor,hé.

De reigers is inderdaad wel een probleem dat zich soms stelt :evil:

Ik heb gelukkig verder in de tuin nog een andere vijver liggen waar enkel kikkers en salamanders in zitten en die komen de reigers eerst tegen als ze hier willen landen.
Daardoor gebeurt het eigenlijk maar zelden dat er eentje verder door komt naar de koivijver die vlak bij huis ligt.

Wat de landingsplaats betreft, als een reiger een koi wil zal hij hem ook wel zonder de landingsplaats te pakken krijgen vrees ik want het water staat hier vrij hoog en een reiger kan dus gewoon op de boordstenen gaan staan en op zijn /haar lekkernij staan wachten.

Ik ben wel van plan om een sproei installatie te maken maar moet eens kijken hoe ik dat best maak zodat ik het met een afstandsbediening kan uit zetten als ik zelf rond de vijver moet zijn.

De eilandjes liggen vast aan de boordstenen maar scharnieren gewoon mee met de waterstand zonder dat dat een probleem geeft bij de waterwissels.
De lava die je op de foto's ziet is maar een dun laagje om de blauwe matten wat te camoufleren.

Mocht ik toch eens veel water af moeten laten kan ik gewoon de bandjes door knippen waar ze mee vast liggen en achteraf weer een paar nieuwe plaatsen.
Het zijn er maar een stuk of vijf op zo'n volledige lengte :wink:
Ik weet het handig is misschien anders maar ja, je moet wat over hebben voor je visjes,hé. ;cool;

Groeten en nog veel koiplezier,

Ronald

dd1975

Bericht door dd1975 » 11 apr 2017, 14:09

Welke plantjes heb je gezet of ga je zetten?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”