Nishikigoi de stille kracht van shinji

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

geloof jij in de stille kracht van shinji

ja
16
27%
nee
28
47%
ik wacht de resultaten van de gebruikers af
15
25%

Totaal aantal stemmen: 59

gorisken

Bericht door gorisken » 25 apr 2010, 19:17

welke resultaten kan 'men' voorleggen, om deze leer te volgen???
je bent hier met koudbloedige dieren bezig, die volledig afhankelijk zijn van de temperatuur van het water, als het om vertering gaat.
ik ben persoonlijk zeker niet tegen bijvoeding van koi, en dat mag zeer breed genomen worden, maar wanneer men spreekt over sappen in het water te kappen, haak ik zeker af. nu moet je mij eens uitleggen, hoe de koi aan deze voedingsstoffen gaan geraken??? en hoe deze voedingsstoffen terug uit het water geraken :roll:
Laatst gewijzigd door gorisken op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

polleke

Bericht door polleke » 25 apr 2010, 19:35

Zo te zien en te lezen is die paul een rustigge wijze man die iedereen in zijn/haar wijsheid laat en verkondigd gewoon dat het ook met verandering kan maar verplicht niemand of dringt zijn mening niet op ,van deze ingesteldheid daar houd ik van :surrender: .
Hopelijk worden er nog vele vragen gesteld en beantwoord :wink: .grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

golfie

Bericht door golfie » 25 apr 2010, 19:39

ik wacht nog voor een stem,maar kan je wel mededelen dat ik soms
iets anders geef maar in beperkte mate en waarbij ik ook soms de korrels
laat in weken.Maar als wij daar zo sceptisch tegenover staan waarom brengen de fabrikanten dan vloeibare kruidenstoffen uit waarin je je
korrels moet weken

mvg bruno
Laatst gewijzigd door golfie op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 25 apr 2010, 19:45

draude schreef:
pedro koi schreef:anja

maar mens en dier we zijn toch allen ongeveer hetzelfde waarom zouden we dan niet vergelijken

mvg pedro

Volmondig : neen...

Mens en dier zijn zeker niet te vergelijken. Neem iets heel simpels als een tomaat, de mens kan het eten, maar voor een kat is het vergif. Zo zal het ook met onze koi zijn, wat een mens kan eten is niet meteen goed voor onze koi.
deze stelling vind ik niet juist geplaatst.
een mens is zoals een koi een alleseter.
een kat is van nature een vleeseter.
hierin ligt duidelijk een verschil.
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

exkoicursus

Bericht door exkoicursus » 25 apr 2010, 19:58

pedro koi schreef:hoi phil
versta uw stand punt hoor maar hou wel rekening shinji afkomstig is van de kwekers in japan met name dan 1 japannerke shinji zelf

als dealer of hobbyist ha je naar japan toe en zie je de enorme bakken met koi waar je uit selecteerd waw waw waw dat gevoel heb je maar achter de schermen gebeurt nog veel meer
de japannerkes hebben hun eigen ziens wijze naar koi toe en voeden dan ook op hun eigen manier koi op maar dat word niet getoond en net dit is shinji

de kleuren pracht die van hun eigen koi af spat is onvoorstelbaar voor europeanen

er is zelfs sprake van als de europeanen weg zijn en de chinezen af komen de bakken gewoon geledigd worden en er andere kwalitatievre koi de bakken in gaat omdat china een beter koi vraagt dan europa zover gaan de japkes

en dit zal zeker niet aan dat korrelke liggen hoor geloof het vrij zelfs onze koi dus de koi die uit gevoerd word zit tot 3 weken voor vervoer op alternatieve voeding en niet op korrel en als de jappkes nu al op hun eigen bakken vlees gebruiken als alternatief voor huid worm waarom zouden wij dat dan niet kunnen doen.

als ik u goed bergijp zouden wij zelf niks meer mogen eten als mens wand zelf eten we toch ook die bacterien op en parasieten ook al beseft men dit niet we eten toch allemaal rauw vlees gehakt prepare enz als ge daar uw petrie schaaltje tegen houd efkes ha je ook versteld staan hoor
mvg pedro
Ik ga zeker niks afdoen van wisselende voeding en ik geef de mijne ook meer dan korrel hoor. Ik gebruik zelfs geen korrelvoer meer of zeer zelden.
De groentjes van tafel gaan er ook vaak in plus nog andere zaken.
Tegen die dingen heb ik helemaal niks maar tegen ondoordachte zaken zoals vlees in de vijver hangen. Tja lijkt me beetje op voodoo praktijken en als je nadenkt doe je die dingen gewoon niet.
Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Aquaculture RAS research

Ingrid

Bericht door Ingrid » 25 apr 2010, 20:02

golfie schreef:ik wacht nog voor een stem,maar kan je wel mededelen dat ik soms
iets anders geef maar in beperkte mate en waarbij ik ook soms de korrels
laat in weken.Maar als wij daar zo sceptisch tegenover staan waarom brengen de fabrikanten dan vloeibare kruidenstoffen uit waarin je je
korrels moet weken
mvg bruno
Waarom brengen fabrikanten iets uit ?
Allereerst om een gat in de markt te vullen en poen te scheppen,
daarom is het dan ook een bedrijf hé.
Waarom wordt een waspoeder/afwasproduct/afwasmachinetabletten/tandpasta/vloerzeep/allesreiniger/shampoo/dagcreme/deodorant elke maand beter en beter ??? (of wordt toch een nieuwe verpakking gebruikt die zegt dat er iets beter inzit)
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--

golfie

Bericht door golfie » 25 apr 2010, 20:09

Waarom wordt een waspoeder/afwasproduct/afwasmachinetabletten/tandpasta/vloerzeep/allesreiniger/shampoo/dagcreme/deodorant elke maand beter en beter ??? (of wordt toch een nieuwe verpakking gebruikt die zegt dat er iets beter inzit)
[/quote]

da's een punt waar ik je gelijk in geef,maar als ze voor de mensen
homeopathie geven waarom kan dat dan niet voor de dieren maar
dat is dan weer tegen de diergeneesmiddel fabrikanten terwijl je het soms gewoon uit de natuur kunt halen als je er iets van af weet

mvg bruno

Ingrid

Bericht door Ingrid » 25 apr 2010, 20:15

golfie schreef:
da's een punt waar ik je gelijk in geef,maar als ze voor de mensen
homeopathie geven waarom kan dat dan niet voor de dieren maar
dat is dan weer tegen de diergeneesmiddel fabrikanten terwijl je het soms gewoon uit de natuur kunt halen als je er iets van af weet
mvg bruno[/quote]

Dat weet ik ook..
Maar iets geven, en "soep" in de vijver kiepen......
( en er dan eerst nog het beste uitzeven :roll: )
-- merk jij verschil ????? ik wel :roll:
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--

exkoicursus

Bericht door exkoicursus » 25 apr 2010, 20:35

Ik heb net even op de site gezeten van shinti en ik vind het echt ongeloofelijk hoe die nederlanders toch steeds de grand champions zijn qua revolutionaire producten op de markt brengen. Grapje hoor heb niks tegen nederlanders. Maar de één brengt wonder middelen yin yang yumi etc. Alles met dikke korrel zout nemen en is inderdaad handel. Wie dat wil kopen doet maar maar wonderen geloof daar maar niet in.
Op den duur kreeg ik die verkopers over de vloer en die zeiden zelf al schoorvoetend, tja over die producten moeten we niet beginnen zeker tegen je.
Dit soort dingen zet ik in de rekken niet laat staan da ik ze zou verkopen.
Dat heeft je koi niet nodig er zijn belangrijkere zaken die belangrijker zijn voor koi.
En in al die jaren he heb ik nog geen enkel wondermiddeltje in een potje aangetroffen.
Maar wel al veel geld zien uitgeven aan wondermiddeltjes. Terwijl vaak de filtratie waterwissels debiet etc daar op bespaard wordt.
Koop een goeie koi, zorg voor een goede vijver en water het zal je meer opbrengen dan al die ingewikkelde theorietjes.
Weet je wat echte hoibbyisten in hun water doen wat doen dealers in hun water?
Niks nul nadda. Hoogstens eens wat klei voor een show.

Phil
Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Aquaculture RAS research

golfie

Bericht door golfie » 25 apr 2010, 20:51

Weet je wat echte hoibbyisten in hun water doen wat doen dealers in hun water?
Niks nul nadda. Hoogstens eens wat klei voor een show
dat kan heel goed zijn maar toch zeggen de meeste dealers je moet minimum 10% water verversen per keer,dan zeg ik sorry maar daar doe
ik niet aan mee juist om een schommeling in het waterhuis houden te
vermijden en ververst ik om de 3 dagen een kleine hoeveelheid water.
ik heb het deze week genoteerd en kom aan 700 liter op een vijverinhoud
van 22m3 en doe dat al 3 jaar zo en heb geen enkel probleem+nu en dan klei voor de mineralen.Maar ja elk z'n eigen manier he

mvg bruno

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 25 apr 2010, 21:11

exkoicursus schreef: Weet je wat echte hoibbyisten in hun water doen wat doen dealers in hun water?

Phil
ik denk dat de meeste Dealers net als de Japanse Kwekers zeker niet alles met ons delen.

ik weet van enkele dealers die bvb in het voorjaar preventief behandelen tegen parasieten . waarom behandelen als er geen aanleiding voor is ??

dus ik deel deze stelling zeker niet Phil, sorry.
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 25 apr 2010, 21:20

Kwekers en dealers zijn commercanten!
Zij zullen dus alles in het werk stellen om hun vissen gezond te houden.
In Japan wordt er in grote hoeveelheden met biotalk gewerkt om het water te ontsmetten.En ze zijn daar ook niet vies van antibioticum en andere middeltjes! Als ze bij de piepkuikens preventief antibioticum in het eten doen alhoewel dit reeds 10 jaar verboden is lijkt me een en ander niet zo verwonderlijk. Bij koi gaat het immers niet over consumptievoeding.

Daarnaast is waterverversing van 10 % per week een must voor een gezonde vijver. Dat dit niet in één keer mag gebeuren is logisch. Anders zorg je iedere week voor een veranderend watermilieu. Echter constant een kleine waterstraal in het water laten lopen zodat de verversing op 10% per week komt is ideaal en dat verandert de waterkwaliteit helemaal niet bruusk.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 25 apr 2010, 21:31

eg koi(karper) is in japan gekweekt als comsumptie vis en niet als sier vis je komt hem zelfs langs hier al tegen in de vis winkel al kan karper me zeker niet bekoren om op te eten

hebben we zelfs aan gehaald op de vrienden dag het topic is er ter sprake geweest

dat er vele middeltjes worden gebruikt zal wel zo zijn maar deze middeltjes gaan niet in de prive vijvers wees daar maar zeker van

vraag eens aan alle dealers hier in belgie en nederland hoeveel ervan al een prive colekktie heben gezien je gaat ze tellen op 1 hand zoveel geheimen hebben de japkes en deze delen ze zeker niet met ons

in tegen deel als wij naar hinds gaan en we praten over filters ect enz dan knikken ze van ja maar in hun binnenste hebben ze dolle pret

en net met deze stelling gaat het shinji team in tegen de dealers in europa en drukken ons met de neus op de feiten
mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

exkoicursus

Bericht door exkoicursus » 25 apr 2010, 21:36

mart-ang schreef:
exkoicursus schreef: Weet je wat echte hoibbyisten in hun water doen wat doen dealers in hun water?

Phil
ik denk dat de meeste Dealers net als de Japanse Kwekers zeker niet alles met ons delen.

ik weet van enkele dealers die bvb in het voorjaar preventief behandelen tegen parasieten . waarom behandelen als er geen aanleiding voor is ??

dus ik deel deze stelling zeker niet Phil, sorry.
Wie preventief behandeld tegen parasieten zal zeker geen dealer zijn want preventieve behandeling tegen parasieten bestaat niet. Je behandelt een parasiet als ze er is. Wie preventief behandelt ja is geen dealer he dat is iemand die niks afweet van visziekten want als er geenparaieten zijn heeft het ook geen zin van ze te behandelen.

En alles delen ja jonges vertellen jullie alles over jullie vak
of lach je ook soms eens als iemand over dingen die jou beroep zijn wat zeggen.
Er word zoveel gezegt zoveel verondersteld. Zo veel geheimen zijn er niet hoor. Maar veel dingetjes worden geheim gemaakt door geheimdoenerij en dingen te vertellen die geen waar zijn. Het is allemaal veel simpeler maar men maakt het graag moeilijk. ik ga hier nu ook niet vertellen hoor welke middelen wij in de visteelt gebruiken ten eerste zijn het geen producten waar leken moeten of kunnen mee omspringen ( filters voldoen bij niemand om dergelijke zaken toe te passen) en ten tweede ik vertelde vroeger alles maar daar staat nu een dikke rem op.

Phil
Aquaculture RAS research

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 26 apr 2010, 10:14

@Pedro. De japanse sierkarper is inderdaad ontstaan uit een gewone karper .Maar dat is reeds zeer lang geleden. De gewone boerekarper is een ander verhaal. Vroeger was er geen vervoer dat het mogelijk maakte om verse zeevis naar het binnenland te brengen. Buiten dan in gezouten toestand. Daarom hadden alle kastelen een vijver. In die vijver werd er zoetwatervis gekweekt die gebruikt werd als consumptie. Naast de vijver was er bijna altijd een ijskelder. Daar werd in de winter het ijs van de vijver in ondergebracht zodat men een soort frigo had voor het langer bewaren van de gevangen karper.
Nu wordt de koikarper alleen als siervis gekweekt en wordt helemaal niet gebruikt als consumptievis. De gewone karper die wij in onze waters vangen wordt soms nog gebruikt als consumtievis. Goed klaargemaakt kan die best lekker zijn. Alleen bevat de vis zeer veel graten.

Wat hier verteld wordt dat dealers niks in hun water doen is er flink over.
Biotalk is in Japan bij iedere wedstrijd in het water aanwezig! De vaten biotalk die bij Sakai staan staan er waarschijnlijk voor de klucht! Ook zout wordt veel toegepast bij het inbrengen en verplaatsen van vissen.
Preventief ageren tegen parasieten heeft inderdaad geen zin. Maar dat is ook zo met antibiotica en toch zijn er een aantal die ook dat (nog altijd) preventief gebruiken. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat alles zo netjes en clean gebeurt zoals hier wordt beweerd. Waar geld mee gemoeid is zijn er altijd individuen die geen scrupules hebben. Maar iedereen over dezelfde kam scheren is ook niet eerlijk. Maar is dat niet in alle disciplines zo?
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”