Nishikigoi de stille kracht van shinji

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

geloof jij in de stille kracht van shinji

ja
16
27%
nee
28
47%
ik wacht de resultaten van de gebruikers af
15
25%

Totaal aantal stemmen: 59

Peter en Anja

Nishikigoi de stille kracht van shinji

Bericht door Peter en Anja » 25 apr 2010, 09:55

Hey koivrienden ,
na verschillende topics die lopen over de voeding van onze koi , valt het mij op dat vooral de mensen die de lezing gevolgd hebben hier met volle overmoed aan begonnen zijn .
via de poll had ik graag eens jullie eerlijke mening hierover geweten .
Vooral het feit dat er nogal "geheimdoenerij" is hierover en dat de meerdere antwoorden te vinden zijn in het tweede boek .
aja , ik heb op 3 gestemd , zeg nooit :arrow: nooit :wink:
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gorisken

Bericht door gorisken » 25 apr 2010, 10:00

ik geloof meer in bewezen krachten :wink:
Laatst gewijzigd door gorisken op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 25 apr 2010, 10:11

hoi peter

ik heb ja gestemd
reden heb inderdaad de lezing gevolgd maar heb hier en daar al wel vijvers gezien waar de voeding afwisselend is met een kleuren pracht die je volgens mij nooid kan bereiken met gewoon korrels

zelf ben ik al een jaartje aan het proberen met garnaal extra en wat kaviaar en mossel en de kleuren zijn zeker beter te noemen dan vooraf

dus waarom niet nog verder gaan

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 25 apr 2010, 10:55

Hoi Peter.

toch zie ik dat ook U erover na denkt om anders te gaan voeren.

ikzelf heb 3 gestemd.
om de reden dat ik er aan de ene kant wel in geloof maar anders ben ik wat sceptisch.

zelf geef ik nu wel met regelmaat 'ander voer' , maar ben niet zo dat ik het van de daken schreeuw dat dit DE manier is om te handelen.

ik ben van mening dat iedereen vijvert op zijn of haar manier, en als we hier op het forum de ervaringen kunnen delen en er zo iets van kunnen leren ben ik een tevreden mens.
en mijn koi doen het prima, dus mag ik aannemen dat die ook tevreden zijn.
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Peter en Anja

Bericht door Peter en Anja » 25 apr 2010, 11:09

Hoi Martien ,
Dit is ook de bedoeling van mijn vraag . Niet om hier een discussie van voor- en tegenstanders te beginnen ,waar we met z'n allen niets aan hebben ,maar eens te weten hoe , wat, waarom ? Bepaalde dingen kan er nu nog geen antwoord op gegeven worden , zoals bv de vraag van ingrid : wat met de belasting op je filter ?
Wel heb ik mijn bedenkingen bij het geval van huidworm , dat je "soepvlees" aan een draadje in de vijver moet hangen ? Aan de ene kant kan ik erin komen ( mijne ene hersencel zegt ja , mijn andere nee)dat de huidwormen naar het vlees zal toegetrokken worden , maar de koi sabbelen toch aan alles wat ze tegenkomen , dus zullen ze aan dat vlees sabbelen :arrow: huidworm krijgen ze binnen :arrow: dan ?
Ik vraag mij af : als er idd iemand is die huidwormen geeft (allee de koi he ) wat zal hij/zij doen? effectief vlees in de vijver hangen of toch maar de medicijnen gebruiken ?
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Ingrid

Bericht door Ingrid » 25 apr 2010, 11:18

Hallo,
ik heb gewoon op mijn gevoel neen gestemd.
Daar wil ik gerust een uitleg bij geven hoor.
Iedereen weet dat koi allesvreters zijn, net als varkens.
Maar het grote verschil is dat een varken maar een ZEVEN maand oud hoeft te worden tot het slachtrijp is en dat een varken niet van zijn eigen sop (lees vuil) moet eten, drinken en ademen wat vissen wel moeten doen.
Ik zie het zo voor mij,
maak een kom lekker dikke voedzame soep en "kiep die maar in de vijver" letterlijk hier op het forum gelezen.... Sorry, dan moet ik even slikken !!
Dus voor mij, neen.
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 25 apr 2010, 11:19

bij het gebruik van het vlees, moet niet worden vergeten dat dit niet onbeperkt in de vijver mag worden gehangen.
dit is altijd maar voor een bepaalde tijd.
( na verwijderen kan men hier nog soep van trekken, dit met een vleugje extra :lol: :lol: )
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 25 apr 2010, 11:22

hoi ingrid
de voedzame soep is wel ontdaan van de groenten he en dus enkel het vocht erin

moet zeggen merkte toch verschil op hoor en dit zeker naar het bloed doorlopen op het wit goed te zien

mvg pedro

exkoicursus

shinji

Bericht door exkoicursus » 25 apr 2010, 11:24

Over shinji weet ik niet veel, maar als ik dit al lees van vlees in de vijver hangen. tja dan haak ik van het begin al af. Is al het dwaaste wat je kan doen. Reageerde al op het draadje huidworm.
Over afwisselende voeding tja weten we al lang kan koi maar ten goede komen. Maar al die alternatieve kwakzalverij. Vlees in de vijver eens redeneren jongens met wat gezond verstand. Het dode vlees bevat ook bacterien moet je eens twee seconden in contact brengen met een petri schaaltje. Je gaat versteld staan wat er uit de bacterie kultuur gaat komen.
Kom dit is echt te gek om dood te doen.
Doe het gewoon niet want dit is pure kwakzalverij. Probeer dat in een goudviskom, maar je moet al echt ..... zijn om dit in een koivijver toe te passen.
Ben benieuwd wat er nog over te lezen valt.
het brengt me wel op reuze ideetjes hoor, wij zijn iedere dag bezig om de visteelt rendabel te maken. Is de bedoeling dat veel landbouwbedrijven getroffen door europeese quota zouden kunnen overschakelen op visteelt. Alles lijkt in één slag opgelost, de boerkes gaan hun koeien in de vijvers kwijt kunnen.
Neen ik noem dit een dwaling en houd weinig steek.
Phil
Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Aquaculture RAS research

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 25 apr 2010, 11:34

hoi phil
versta uw stand punt hoor maar hou wel rekening shinji afkomstig is van de kwekers in japan met name dan 1 japannerke shinji zelf

als dealer of hobbyist ha je naar japan toe en zie je de enorme bakken met koi waar je uit selecteerd waw waw waw dat gevoel heb je maar achter de schermen gebeurt nog veel meer
de japannerkes hebben hun eigen ziens wijze naar koi toe en voeden dan ook op hun eigen manier koi op maar dat word niet getoond en net dit is shinji

de kleuren pracht die van hun eigen koi af spat is onvoorstelbaar voor europeanen

er is zelfs sprake van als de europeanen weg zijn en de chinezen af komen de bakken gewoon geledigd worden en er andere kwalitatievre koi de bakken in gaat omdat china een beter koi vraagt dan europa zover gaan de japkes

en dit zal zeker niet aan dat korrelke liggen hoor geloof het vrij zelfs onze koi dus de koi die uit gevoerd word zit tot 3 weken voor vervoer op alternatieve voeding en niet op korrel en als de jappkes nu al op hun eigen bakken vlees gebruiken als alternatief voor huid worm waarom zouden wij dat dan niet kunnen doen.

als ik u goed bergijp zouden wij zelf niks meer mogen eten als mens wand zelf eten we toch ook die bacterien op en parasieten ook al beseft men dit niet we eten toch allemaal rauw vlees gehakt prepare enz als ge daar uw petrie schaaltje tegen houd efkes ha je ook versteld staan hoor
mvg pedro

anja

Bericht door anja » 25 apr 2010, 11:38

voor mij ook neen kort en duidelijk
Laatst gewijzigd door anja op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

budoke

Bericht door budoke » 25 apr 2010, 11:41

ik heb ja gestemd,afwisseling van voer kan volgens mij alleen maar verbetering opleveren,magere yoghurt ipv anarex bio = goed voor de koi en voor de portemonnee,nu ik ga niet direct alles toepassen hoor,met mate uiteraard en de onderwerpen waar ik van vind dat er meerwaarde is zeker toepassen,de kruiden wacht ik nog wel ff af wat de bevindingen zijn,de meerwaarde van de clay heb ik bv mijn bedenkingen bij,het gaat er mij vooral om de koi een beter leefmilieu te geven en ook op die manier problemen te voorkomen.
Met andere woorden,haal er de dingen uit waarvan je zelf vind dat er een meerwaarde kan zijn en kijk wat de bevindingen zijn.
Paul zei het zelf dat men niet direct maar alles moet gaan toepassen,rustig opbouwen is de boodschap.
Neemt niet weg dat er veel waarheid zit in de shinji methode volgens mij.
De natuur heeft veel remedies waar wij niets van weten of heel weinig en als er iemand nu een goede oplossing heeft die geen chemicalien omvat graag dan.
Laatst gewijzigd door budoke op 07 mei 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars

anja

Bericht door anja » 25 apr 2010, 11:42

pedro koi schreef:hoi phil
versta uw stand punt hoor maar hou wel rekening shinji afkomstig is van de kwekers in japan met name dan 1 japannerke shinji zelf

als dealer of hobbyist ha je naar japan toe en zie je de enorme bakken met koi waar je uit selecteerd waw waw waw dat gevoel heb je maar achter de schermen gebeurt nog veel meer
de japannerkes hebben hun eigen ziens wijze naar koi toe en voeden dan ook op hun eigen manier koi op maar dat word niet getoond en net dit is shinji

de kleuren pracht die van hun eigen koi af spat is onvoorstelbaar voor europeanen

er is zelfs sprake van als de europeanen weg zijn en de chinezen af komen de bakken gewoon geledigd worden en er andere kwalitatievre koi de bakken in gaat omdat china een beter koi vraagt dan europa zover gaan de japkes

en dit zal zeker niet aan dat korrelke liggen hoor geloof het vrij zelfs onze koi dus de koi die uit gevoerd word zit tot 3 weken voor vervoer op alternatieve voeding en niet op korrel en als de jappkes nu al op hun eigen bakken vlees gebruiken als alternatief voor huid worm waarom zouden wij dat dan niet kunnen doen.

als ik u goed bergijp zouden wij zelf niks meer mogen eten als mens wand zelf eten we toch ook die bacterien op en parasieten ook al beseft men dit niet we eten toch allemaal rauw vlees gehakt prepare enz als ge daar uw petrie schaaltje tegen houd efkes ha je ook versteld staan hoor
mvg pedro
al ooit in japan geweest ja okee en nee hoe weet jij wat ze allemaal met die vissen doen;by the way stop met vissen met mensen te vergelijken komaan :idea:

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 25 apr 2010, 11:49

anja
je bend er dudidelijk niet voor te vinden das duidleijk en word gerespecteerd

maar mens en dier we zijn toch allen ongeveer hetzelfde waarom zouden we dan niet vergelijken

een ding staat vast net zoals bij honden en katten maken we onze koi steriele vissen die zwak zijn en tegen niks meer kunnen en de reden ervoor is enkel en allen eenzijdige voeding en het door dreven kweken met een zelfde stam

vergelijk je dit naar mens toe heb je net hetzelfde eet dagelijks uw zelfde hoeveelheid van hetzelfde eten binnen de maand zit g bij de dokter met kwaaltjes

mvg pedro

anja

Bericht door anja » 25 apr 2010, 11:51

weet hij wat als we toch het zelfde zijn ,zal u morgen een bord viskorrels voorschotelen ipv van een biefstukje dus smakelijk ?stop met diene zever

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”