voeren we alweer?

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
Mzltoff

voeren we alweer?

Bericht door Mzltoff »

ik voer ze nu elke dag 1x een heel klein beetje. Maar als ik daarna even langs de vijverloop komen de bekken boven het water en smeken ze om meer. hoe gaat dat bij jullie?
mario1

Re: voeren we alweer?

Bericht door mario1 »

Hier ben ik ook aan het twijfelen om terug op te starten.
Een glazen bol heb ik niet, dus moeilijk oordelen of we nog een winterprikje zullen krijgen.
erwin2

Bericht door erwin2 »

Ik ben helemaal niet gestopt met voeren (1 week is niet , kon niet door het ijs voeren :lol: )
Dit jaar was er geen reden om te stoppen met voeren , vissen zijn altijd heel actief gebleven , bodem hebben ze nog niet veel gezien, ja enkel om te eten)
Vissen zijn altijd goed blijven eten (en zelfs veel)
Ik heb al heel wat kilo's gevoerd dit jaar (geen astronautenkorrels overigens)
Babette

Bericht door Babette »

Erwin2 kan je filter dit dan verwerken in winter periode ? 🤨
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

Babette schreef: 18 feb 2024, 14:39 Erwin2 kan je filter dit dan verwerken in winter periode ? 🤨
Ik voer ze 1x per dag en mijn waterwaardes zijn perfect. Zelfs beter dan in de zomer als ik vollebak voer. Ook niet gek als je bedenkt dat je er maar max 3procent van het voer gebruikt als in de zomer. Al draait het filter dan op 10 procent door de temperatuur zit je nog heel veilig.
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

De enige reden niet te voeren is dat de stofwisseling onder bepaalde temperaturen nagenoeg stil komt te liggen. Dan blijft er voer achter in de vis en dit kan dan gaan rotten in het darmkanaal. Maar normaal stopt de vis ook vanzelf met eten dus zou dit al geen probleem mogen zijn. We behandelen onze visjes altijd als iets wat ze niet zijn, het zijn karpers en in de natuur eten ze ook nu rustig door met het voedsel wat voor handen is. Dit is ook minder dan in de zomer en moeilijker verkrijgbaar dus een beetje voeren komt het dichtst bij de natuur. Let op geen growers en dat soort spul, maar licht verteerbaar. De gene die ook steuren in de vijver hebben voeren ook door aangezien de karpers anders al het steurvoer grijpen.

Disclaimer, dit is mijn interpretatie na alles wat ik gelezen heb en wat ik ervaar met mijn vijverhobby.
proview

Bericht door proview »

Onder de 12 graden geen eten....
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

66992.pdf
(10.73 MiB) 126 keer gedownload
vanaf pagina 18 lezen hoe het bij de professionals werkt kwa stikstof kring.

Probleem in de koiwereld is dat er zoveel verkeerde info wordt verspreid, door oa fabriekanten en dealers.
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

proview schreef: 18 feb 2024, 16:04 Onder de 12 graden geen eten....
Gebaseerd op?
Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi »

Mzltoff schreef: 18 feb 2024, 13:12 ik voer ze nu elke dag 1x een heel klein beetje. Maar als ik daarna even langs de vijverloop komen de bekken boven het water en smeken ze om meer. hoe gaat dat bij jullie?
Dat gaat hier zo al de hele winter .
Ik heb de voerautomaat gewoon door laten draaien
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Mzltoff schreef: 18 feb 2024, 15:50 De enige reden niet te voeren is dat de stofwisseling onder bepaalde temperaturen nagenoeg stil komt te liggen. Dan blijft er voer achter in de vis en dit kan dan gaan rotten in het darmkanaal. Maar normaal stopt de vis ook vanzelf met eten dus zou dit al geen probleem mogen zijn. We behandelen onze visjes altijd als iets wat ze niet zijn, het zijn karpers en in de natuur eten ze ook nu rustig door met het voedsel wat voor handen is. Dit is ook minder dan in de zomer en moeilijker verkrijgbaar dus een beetje voeren komt het dichtst bij de natuur. Let op geen growers en dat soort spul, maar licht verteerbaar. De gene die ook steuren in de vijver hebben voeren ook door aangezien de karpers anders al het steurvoer grijpen.

Disclaimer, dit is mijn interpretatie na alles wat ik gelezen heb en wat ik ervaar met mijn vijverhobby.
Volgens mij is het gevaarlijk om een vijver te gaan vergelijken met wat er in de natuur gebeurt.
En welk voer is er vergelijkbaar met wat karpers in de natuur zoude eten in de winter.
Je kan bv in het putje van de winter ook gaan vissen op karper. Een paar dagen goed wat lokvoer er in en daarna op de voerplaats gaan vissen….
Tot slot wat is het effect op je filters. Vissen die rondzwemmen produceren ammoniak.
Het zou de eerste niet zijn die in het voorjaar met problemen met ammoniak, nitriet, nitraat te kampen krijgt.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

Guyke schreef: 18 feb 2024, 17:24 Hallo,
Mzltoff schreef: 18 feb 2024, 15:50 De enige reden niet te voeren is dat de stofwisseling onder bepaalde temperaturen nagenoeg stil komt te liggen. Dan blijft er voer achter in de vis en dit kan dan gaan rotten in het darmkanaal. Maar normaal stopt de vis ook vanzelf met eten dus zou dit al geen probleem mogen zijn. We behandelen onze visjes altijd als iets wat ze niet zijn, het zijn karpers en in de natuur eten ze ook nu rustig door met het voedsel wat voor handen is. Dit is ook minder dan in de zomer en moeilijker verkrijgbaar dus een beetje voeren komt het dichtst bij de natuur. Let op geen growers en dat soort spul, maar licht verteerbaar. De gene die ook steuren in de vijver hebben voeren ook door aangezien de karpers anders al het steurvoer grijpen.

Volgens mij is het gevaarlijk om een vijver te gaan vergelijken met wat er in de natuur gebeurt.
En welk voer is er vergelijkbaar met wat karpers in de natuur zoude eten in de winter.
Je kan bv in het putje van de winter ook gaan vissen op karper. Een paar dagen goed wat lokvoer er in en daarna op de voerplaats gaan vissen….
Tot slot wat is het effect op je filters. Vissen die rondzwemmen produceren ammoniak.
Het zou de eerste niet zijn die in het voorjaar met problemen met ammoniak, nitriet, nitraat te kampen krijgt.

Mvg
Guyke
klopt, de natuur en onze vijvers liggen heel ver uit één zeker als je kijkt hoeveel m3 een vis in de natuur heeft en wat wij ze geven. Echter in de natuur hebben ze geen uitgebreid filter systeem zo heeft dat ook weer voordelen. Maar de basis van de karper in de vijver of natuur is niet anders, alleen de leefomgeving. hierin moeten we slim omgaan met hetgeen wat we wel en niet hebben. Als je je waterwaardes goed in de gaten houd mag een beetje voer geen enkel probleem geven. En als is het water morgen ineens 15 graden dan nog steeds rustig aan opbouwen zodat de filters erop meegaan. Wat heel belangrijk is is dat je de filters "voert" en niet de vissen, dit moet in verhouding staan. vergeet niet dat ook de bacteriën eerder in het voorjaar op pijl zijn als je dus nu al help de kolonie langzaam op te bouwen.
erwin2

Bericht door erwin2 »

Babette schreef: 18 feb 2024, 14:39 Erwin2 kan je filter dit dan verwerken in winter periode ? 🤨
Geen last van , plantjes , slib en micro-organismen , en die blijven relatief actief (daarom moet je ook nooit geen diepe vijver nemen !)
Of een vijver met ondiepe zones , en dan een diep gat , dat kan wel , maar dat diep gat gaat niks doen , dieper dan een goeie meter gebeurt er namelijks bijna niks meer qua omzettingen , of op een heel flauw pitje)

Al heb ik wel een paar de trickle aangezet deze maand op de warme dagen , om het water even door te luchten .
Er werd toch nog aardig wat zuurstof verbruikt .

Mijn vissen gaan ook nooit echt op dieet , ze kunnen altijd eten tussen de planten , dus de darmen gaan nooit in slaap .
Al eten ze maar wat bedorven blad , kan al genoeg zijn .

En mijn voer zijn natuurlijk geen astronautenkorrels dan he :wink:
Laatst gewijzigd door erwin2 op 18 feb 2024, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Meerboom
Contacteer:

Bericht door Meerboom »

Kan dat al bij water van 10 graden bacteriën toevoegen?

Groet, Ron.
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

Meerboom schreef: 18 feb 2024, 17:58 Kan dat al bij water van 10 graden bacteriën toevoegen?

Groet, Ron.
10 graden is de magische grens waar de bacteriën echt weer actief worden (zie de pdf) ik geloof niet in toevoegen maar het kan zeker als je ook gaat of blijft voeren.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”