bio lice

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
Plaats reactie
jocca

bio lice

Bericht door jocca »

iemand ervaring met dit product?
wordt verdeeld/geproduceerd/samengesteld door een bedrijf uit Waasmunster.

eenvoudig gesteld, het is een kruidenpreparaat waardoor de slijmhuid van een koi merkbaar dikker zou worden waardoor de natuurlijke afweer tov parasieten enorm zou versterkt worden.
Momenteel wordt het met succes gebruikt tegen karperluis, ankerworm en bloedzuigers, maar doordat het de sluimhuid verdikt heeft het in sé een werking tegen alle parasieten die zich op de huid vestigen van een koi.

ik was alvast getriggerd, vooral omdat men in 2017 praktijkproeven heeft gedaan in grote visvijvers ... daar heeft men aangetoond dat dit product 100% effectief was tegen bv karperluis.

maw, heb mij net een doos van 3kg gehaald, niet omdat het nodig is, maar mijn interesse was gewekt, en als het als vervanger kan dienen voor bv malamix/sabbactisun... graag.
met een doos van 3kg kan ik nl 1,5 miljoen liter water behandelen (advies is 1 à 2 gram/kuub bij koivijvers).

eerste indruk: extreem fijn grijs poeder, ruikt niet speciaal kruidig, eerder een milde tot neutrale geur.

wat lettertlijk op de site staat
"Bio Lice is een biologisch middel op basis van plantenextracten dat gebruikt wordt tegen ectoparasieten op vissen en dan voornamelijk karperluis (Argulus foliaceus), visbloedzuigers (Piscicola geometra) en ankerwormen (Lernea).

Specifiek doodt Bio Lice geen parasieten maar zorgt ervoor dat er een molecule wordt afgezet op de slijmhuid van de vissen waardoor deze onaantrekkelijk wordt en tevens dikker. Geparasiteerde vissen verliezen dus hun parasieten en niet aangetaste vissen blijven vrij van parasieten. Een reductie van 80% is courant.

Bio Lice werkt minder snel dan gangbare chemische middelen en bijgevolg is preventief gebruik in de maanden april-mei zeker aangewezen. Eens de parasieten vrijlevend in het water zitten en geen gastheer meer kunnen vinden sterven ze vrij snel (afhankelijk van de soort en de watertemperatuur)."
goshiko

Re: bio lice

Bericht door goshiko »

Klinkt zeker interessant, het is te koop bij ls ook blijkbaar.
Als je ervaring ermee hebt horen we dit graag joachim.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 15 sep 2023, 13:29 Als je ervaring ermee hebt horen we dit graag joachim.
ga ik zeker doen, echt effect ga ik er maar begin volgend jaar mee zien vermoed ik.
er zit een benigoi in die ieder jaar opnieuw (niet deze die te koop is) een rij openstaande schubben heeft, dit nu al meerdere jaren na elkaar.
Telkens zit er wat prut onder de schubben. Benieuwd of het volgend jaar opnieuw aanwezig zal zijn.
goshiko

Bericht door goshiko »

Wel jammer dat je direct zo’n grote hoeveelheid moet kopen, is initieel precies bedoeld voor natuurvijvers.
Staat er vervaldatum op?

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”