Koi snacks, vlokreeftjes, mogelijk negatieve gevolgen?

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
Showafan

Koi snacks, vlokreeftjes, mogelijk negatieve gevolgen?

Bericht door Showafan »

Na wat problemen een tijdje terug, loop ik in gedachten alles na wat er fout kon zijn geweest. Uiteindelijk kwam ik bij een verstopping van de bodemdrain uit en nog wat andere dingen. Maar onlangs schoot mij nog iets te binnen, ik voer sinds een tijdje mijn koi:

Gammarus (vlokreeftjes)
Afbeelding

Deze zouden heel gezond zijn voor onze koi en ze vinden ze ook erg lekker.

Nu dacht ik altijd dat deze gevriesdroogd of op weet ik welke manier wel een soort van steriel gemaakt zouden zijn. Ik neem aan dat deze namelijk opgroeien in overvolle bakken met alle parasieten en bacteriën tot gevolg.

Om het te testen heb ik er 10 in een plastic bakje gedaan met een paar millimeter water. Nu 1,5 dag later doe ik een druppeltje hiervan onder de microscoop en wat zie ik: miljoenen en miljoenen bewegende stipjes en streepjes :shock: In het bakje moeten er miljarden zitten. Nu snap ik dat bacteriën en ander klein spul niet direct slecht is voor onze koi, maar zo extreem veel binnen twee dagen, is dat niet iets waar we over na moeten denken? :roll:

Wat is jullie idee hierover?
Nicksje

Re: Koi snacks, vlokreeftjes, mogelijk negatieve gevolgen?

Bericht door Nicksje »

Dit item vind ik heel tof om te volgen, wat met korrels eten die staan ook enkele maanden "open"?
Showafan

Bericht door Showafan »

Gelukkig zit er een deksel op het bakje, want amai wat stinkt dat zeg :o kan ook niet anders als die bacteriën (?) zo extreem actief zijn.
Ik laat het nog een paar dagen staan, kijken of er ook parasieten te vinden zijn of dat het hier bij blijft. Ik zal ook wel eens een filmpje proberen te maken.

Dat is wel een interessant idee Nicksje, ik zal een bakje maken met wat verkruimelde korrels voer. Kijken of dat ook zo extreem veel bacteriën kweekt in een dag tijd.
erwin2

Bericht door erwin2 »

Door water erbij te doen activeer je de bacterien , dat is dus niet gek .
Denk ook wel dat dit voer heel snel begint te vergaan als het nat is .
Dat gaat volgens mij zoals bij mysis , dat is ook slechts heel kort bruikbaar na ontdooien .

Ik voer enkel levende :wink:
Showafan

Bericht door Showafan »

Mijn kennis van biologie is helaas beperkt, maar ik vraag mij bijvoorbeeld af:
  • Als de koi deze vlokreeftjes opeten, ontwikkelen er zich dan ook direct miljoenen bacteriën in hun darmstelsel?
  • Als dit de koi verlaat via de ontlasting, hoeveel bacteriën leven er dan nog van?
  • Als een stuk of 10 vlokreeftjes vele miljoenen of misschien wel miljarden bacteriën voortbrengen, wat is het effect van een handje vol dan op de
    vijver?
  • Kunnen er ook parasieten uit ontstaan?
Die laatste vraag zou ik in principe binnen een aantal dagen moeten kunnen beantwoorden. Eind van de week doe ik weer een druppeltje onder de microscoop :lol:
proview

Bericht door proview »

Bacterien zijn toch niet perse slecht ? Ons darmstelsel zit vol bacterien om ons voedsel te verteren.
Zonder bacterien leeft er op deze planeet niks. Al dat detol gedoe moet daar om lachen, mensen kopen da met het idee bacterien zijn slecht....
Verdorven voedsel moet je mijden, dat ruik je snel genoeg.

Gr bart
erwin2

Bericht door erwin2 »

proview schreef: 29 jun 2021, 20:55 Bacterien zijn toch niet perse slecht ? Ons darmstelsel zit vol bacterien om ons voedsel te verteren.
Zonder bacterien leeft er op deze planeet niks. Al dat detol gedoe moet daar om lachen, mensen kopen da met het idee bacterien zijn slecht....
Verdorven voedsel moet je mijden, dat ruik je snel genoeg.

Gr bart
Ja idd , helemaal mee eens .
De beste bescherming zijn net de levende bacterien op je huid ....
Ontsmetten werkt trouwens averechts , want als al de goede bacterien weg zijn , hebben de slechte ( ziekmakende ) vrij spel .
Maar dat (willen) snappen de meeste niet .
erwin2

Bericht door erwin2 »

Showafan schreef: 29 jun 2021, 19:26 Mijn kennis van biologie is helaas beperkt, maar ik vraag mij bijvoorbeeld af:
  • Als de koi deze vlokreeftjes opeten, ontwikkelen er zich dan ook direct miljoenen bacteriën in hun darmstelsel?
  • Als dit de koi verlaat via de ontlasting, hoeveel bacteriën leven er dan nog van?
  • Als een stuk of 10 vlokreeftjes vele miljoenen of misschien wel miljarden bacteriën voortbrengen, wat is het effect van een handje vol dan op de
    vijver?
  • Kunnen er ook parasieten uit ontstaan?
Die laatste vraag zou ik in principe binnen een aantal dagen moeten kunnen beantwoorden. Eind van de week doe ik weer een druppeltje onder de microscoop :lol:
Het effect van je handje voer hangt volledig af van het zelfreinigend vermogen van je vijver (heeft niks met filters te maken !)
Ik denk ook dat dat bij de meeste hier ophet forum ZEER LAAG is ondanks grote filterfabrieken .
Pipo

Bericht door Pipo »

Ik ben in het verleden wel eens kleine gammarus tegen gekomen in stilstaand water in een darm (levende wel te verstaan). Kan het zijn dat het kleine gammarus zijn die pas zijn uitgekomen?
Babette

Bericht door Babette »

Vlokkkreeftjes geef ik niet zijn snoepjes of……… wat je er van denkt. :nono:
In goed koivoer zit genoeg en meer hebben ze niet nodig ! :good: :dance:
bazzio

Bericht door bazzio »

Babette, waarom zou je ze af en toe niet wat extra's kunnen geven, dat doen er n.l. meerdere en is niet iets wat "not done" is. Prima als jij het niet doet maar waarom weer dat belerende vingertje naar anderen?

Houdt wel rekening mee met bijvoeren, dat hier veel extra voedingsstoffen zoals eiwitten in kunnen zitten en dus een extra belasting vormen bovenop je gewone voer, dus rustig aan ermee.
Ik heb een tijdje zijderupsen gegeven maar toen mee gestopt omdat mijn enkele bwb als biologisch filter het niet trok bovenop het voer (liep al op het matje) en doe nu af en toe een korst brood voeren.

Ik had voor de vakantie een bug met de automatische voederautonaat (via de Logo) waardoor deze volledig had geleegd in de vijver. Gelukkig heb ik een voerring en was het enkel drijvend voer. Ik heb alles eruit gevist en in een emmer gedaan welke ik buiten had laten staan om te drogen... na 2 dagen 1 grote stinkende en schimmelende? bende, brrrr.
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Babette schreef: 30 jun 2021, 10:08 Vlokkkreeftjes geef ik niet zijn snoepjes of……… wat je er van denkt. :nono:
In goed koivoer zit genoeg en meer hebben ze niet nodig ! :good: :dance:
Heb ik je eens niet wat zien schrijven over het geven van stukjes chocolade? :unknown:
Niets komt vanzelf...
jocca

Bericht door jocca »

zoals met alles een beetje is van zodra het woord "TE" ervoor komt te staan het nooit goed...

persoonlijk denk ik niet dat gammarus of ander natuurvoer slecht hoeft te zijn voor de vijver hoor ;-).
voer dat niet opgegeten wordt en ergens een paar dagen blijft liggen gaat zoals hierboven vermeld meteen schimmelen,
je wil niet weten wat een hoop beestjes er op de wanden of slib leven ergens in een hoekje.
Parasieten ga je in sé niet vinden in gevriesdroogd voer (toch niet de parasieten die je op de koi gaat vinden). Dat er bacteriën actief kunnen worden nadat er water is toegevoegd kan prima zijn, ook dit hoeft niet meteen een nadeel te zijn.

Ik zou dat natuurvoer met een gerust hart blijven geven, de meerwaarde van dat extra beetje voer weegt niet op tov eventuele nadelen.
Voordelen zijn bv dat gammarus/zijderupsen rijk aan antioxidanten, bèta-carothenen, dierlijke eiwitten, etc ...
maar ... in combinatie met een zwaar groeivoer moet je dit wel matigen. Ga je bv een basisvoertje gebruiken met een laag eiwitgehalte dan zou je natuurvoer makkelijk kunnen gaan mengen met dat basisvoer.
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Hier voeren we ook van die "snoepjes" als er geen verse garnalen beschikbaar zijn, of de koi te klein is..

Overal zitten er bacteriën goede en slechte iedereen weet dat.

Benieuwd want hier gaat het hem erom hoe snel deze wel niet actief worden / vermenigvuldigen op het voer die we geven
Gedroogde korrels staan ook opgesteld waar je plaats hebt, vaak tuinhuis of een schuur waar de lucht al vochtiger is dan binnenshuis..
Babette

Bericht door Babette »

Ik heb vandaag malamix17 gegeven dit komt van een koidokter met name Maarten Lammens.
Daar geloof ik zeker in en is betrouwbaar wat daar allemaal in zit. Ik heb hier bij Koivrienden al veel geleerd en toegepast, mijn vijver is steeds aan het verbeteren en ook zie ik dat aan de koi. :Hyper: [thank_you
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”