Voer voor mijn koi's

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
Plaats reactie
Oldtimer

Voer voor mijn koi's

Bericht door Oldtimer »

In de koi wereld is blijkbaar goud te verdienen aan ook voer, iedereen promoot zijn merk. Dealers rijden rond met volgeschilderde auto's met voerreclame, haha :lol:
De koi voerwereld lijkt voor mij ook een wespen nest. Heb ook geen beste ervaring met de koi handel.
Gisteren heb ik bij de 5 koi die we kochten meteen een zak voer gekocht maar als dat op is wil ik toch naar een verantwoord voer toe. Het voer wat we gisteren kochten zit in zo'n blanke zak, misschien best goed maar ik wil weten wat ik in mijn vijver strooi.

Wat is een normaal goed voer? En meteen maar de vraag, is er een voer wat mede de kleur bepaald en uiteraard ook een goed voer is.
jocca

Re: Voer voor mijn koi's

Bericht door jocca »

o joy, nu ga je veeeeeeeeel antwoorden krijgen.

persoonlijke ervaring...
takazumi mix - prima voertje
vivani mix - idem prima voertje
saki hikari growth - voeren we nu mee ... duur, maar mijns inzien het beste groeivoer
aqua master staple - voeren we nu even als basisvoer - bevalt mij gewoon dat de 5kg verpakking onderverpakt is in zakken van 1 kg die vaccuum verpakt zijn ...
Aqua bio karper grower - spirulina - astax: vorig jaar mee gevoerd en beviel mij matig.
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Goedeavond,

Hier voeren we Saki Hikari growth omdat dit in mijn ogen hét groeivoer is, ook hebben we mooie groei resultaten behaald dit seizoen, enig nadeel is de prijs. Maar kwaliteit betaal je nu eenmaal overal.
Wintervoer wheat germ van Hikari (prijs Saki hikari wheat is overdreven mijn mening)

Probites is ook prijs/kwaliteit dik ok
Idem met Hikari.

Hou juist rekening met watertemperatuur, en pas soort en hoeveelheid voer hierop aan.

Probeer wel elk seizoen met een nieuwe zak te starten, omdat ik geloof dat de meeste voedingstoffen verdwijnen naarmate een zak voer openstaat.

Mvg.
Nick
deglasblazer

Bericht door deglasblazer »

Hier met malamix, hikari, gedroogde insecten, .... .

Vorig jaar augustus saki gemengd met coppens maar toen zaten mijn zeven toch veel sneller dicht dan dit jaar. Dus over coppens heb ik mijn twijfels, de verkoper zei wel dat het even goed was als saki hikari ;cool;
mullie

Bericht door mullie »

Voer hier al jaren coppens en groeten er goed op
Laats nog 3 gemeten
Soragoi van 1 mei tot 6 september van 14 naar 32 cm
Kohaku van 6 juni tot 6 september van 22 naar 34 cm
Sanke van 5 oktober tot 6 september van 34 naar 45 cm
een fout is ook een 9
poutie

Bericht door poutie »

Saki Hikari en Probites blijven voor mij TOP voeren maar ja niet goedkoop :(
budoke

Bericht door budoke »

betaalbaar en goed house of kata kisetsu kan je in de zomermaanden aanvullen met growth voer of andere.

Grtz
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars
bazzio

Bericht door bazzio »

Een tijd alleen Saki Hikari (all Season, balance, growth sinking) erg goed maar duur en verkleurd het vijverwater.
Ook nog een tijdje eigen voer van de koidealer hier, oke en goedkoop maar gestopt toen er beestjes uit de korrels kwamen...
Nu Malamix gemengd met probites growth sinking. En dat wordt dadelijk een andere sinking seizoen variant. Waarschijnlijk van Saki Hikari.

Ik heb een aantal van die moeilijke koi's die niet boven willen eten, vandaar de sinking erbij...
jocca

Bericht door jocca »

idd ik heb ook wel de indruk dat de saki hikari growth het water verkleurd,
ik vermerk dat het water precies een bruinige tint heeft (terwijl het wel echt helder is momenteel).
madinees

Bericht door madinees »

Ik denk dat er heel veel goed voer is. Zelf voer ik:

- In de winter niet ( onder de 10 graden stop ik)
- In voor- en najaar Malamix sinds kort aangevuld met zinkend voer van Chikara (omdat ik een paar vissen heb die wat schuwer zijn meng ik er 25% zinkend door)
- Boven de 18 graden Aquamaster Growth gemengd met 1/3 Probites Chlorella zinkend
- In hartje zomer Aquamaster High Growth met 1/3 Probites Chlorella zinkend

Ik vind het vooral belangrijk dat het een voer is waarin alle voedingstoffen zitten en dat het mijn water niet te veel vervuild (laat staan verkleurd).

Wat ik nooit zou kopen maar wat ik wel veel zie:
- Voer zonder de ingredienten en % op de zak
- Voer die over de datum zijn (of bijna)
BDohmen

Bericht door BDohmen »

Ik zou eens kijken naar KoiDaily van LS Aqua.
te verkrijgen bij een van de sponsoren HO Dohmen.

het zit in zakken van 10Kg en komt deze maand nog op € 50,-, normale prijs is € 54,50
in dit voer zit geen vismeel verwerkt.

Ik voer het nu meer dan een jaar, en heb weinig problemen met vertroebeling, etc.

grt. Bjorn
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
Oldtimer

Bericht door Oldtimer »

Dag mensen, ik lees alles hoor :wink:

Allemaal ook dank voor de adviezen en meningen.

Er zwemmen nu 5 jonge koi's en 9 goudvisjes in de vijver, dat is niet veel natuurlijk. But....Less is more :roll:
Wat mij opvalt is. hoewel wij heel weinig voeren, er toch steeds veel voer in de skimmers drijft. Dus erg hongerig zijn ze niet en het ziet er naar uit dat de helft van de zak die wij nu hebben gewoon de vuilnisbak in zal gaan.
Als ik bij een vriend van mij sta en hij gooit een hand voer in de vijver dan is het hap slok en weg is het :lol:

In de uitleg en voergebruik van de meeste antwoorden vind ik wel wat dingetjes waarbij ik mij afvraag, op wat voor een vijver baseer je dit. Ik kan mij zo voorstellen dat je bijvoorbeeld in de winter in een natuurvijver niet voert, maar wat zou je dan doen in een vijver zoals die van mij, die is gewoon kaal, geen planten en verder alleen folie, of maakt dat niet uit of je dan in de winter wel of niet voert.

Wat mij ook opvalt is dat het voeren gericht is op de groei, iedereen wil maar grote koi's. Persoonlijk vind ik 25 30 cm groot zat :lol: maar dat is persoonlijk.

Nogmaals dank voor waardevolle tips :good:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”