Voeren in de winter !!!

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
PeterVanC

Voeren in de winter !!!

Bericht door PeterVanC »

Beste ,
ik ben nieuw op he forum maar niet in koi hobby of karpervisserij...

Nu komt mijn vraag wie voert er in de winter zoals ik gewoon door , wel zinkend, ik voer 2 a 3 daags een hand zinkende karper/steur / forel/ wheat germ korrels

Ik heb wel het voordeel met 2 mega steurs dat er niks blijft liggen. Maar zie mijn koi als ze zin hebben gewoon dagelijks mee azen.

Ik heb als karpervisser ook ondervonden dat je in winter best nog vissen kan vangen.

Dus die stelling van niet meer te voeren onder de 10graden vind ik gemanipuleerde boel.

Omdat je filter in de winter de voerverwerking niet aankan, geef men dit advies.

Ik denk eerder investeer en groot filtersysteem dat misschien in winter ook beetje blijft werken ( want mijn waterwaarden blijven perfect ) dan ik andere zaken.

Ganse winter voer stop put je vissen naar mijn menig uit, en zo zijn ze in het voorjaar vatbaarder voor ziektes,

Ik doe dit al meer dan 10 jaar zonder problemen,ik heb
koi van 90cm + zelfs karper van 22kg zelf opgekweekt, wel geen zware bezetting

iemand hier ervaring mee of mening over

mvg
Peter

poutie

Re: Voeren in de winter !!!

Bericht door poutie »

Ik blijf voeren tot 6 gr met wheat germ ,een maal per dag + ieder dag hinder portie yoghurt.
In normaal zal de temperatuur van de vijver niet lager komen door dat hij overdekt is
Misschien zal ik een voerstop doen ,we zullen wel zien :D
Grts Luc.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Je mag karper in de natuur ( wijze van leven,... ) niet gaan vergelijken met leven in een vijver.
Los van het feit dat een vijver maar een kleine leefomgeving is, kunstmatig aangelegd, naar het goeddunken van de eigenaar enz
Zijn de dieren ( de vissen en aanverwanten ) volledig afhankelijk van hun eigenaren.
Een vis in de natuur weet maar al te goed ( instinct ) wat er kan en wat niet.

Voeding in de winter is daar ook een voorbeeld van.
Het is meer uit noodzaak dat er een voerstop in de winter gehandhaafd wordt.
De vijver ( door zijn beperkte omvang, diepte, bodem,... ) heeft voor gevolg dat als je voeding aanbied dit ook zal genomen worden.
( je vissen kennen door trilling de stappen van diegene die voer verschaft en reageren daar op )

Wat je er wel moet bij voorstellen is dat als het water onder die grens van 6° komt ( en deze temperatuur is dan ook in heel de vijver gelijk
en dus geen uitwijkmogelijkheden ( opzoeken van warmere, soms diepere oorden,..) voor de vissen, de vissen hun stofwisseling zodanig gaan vertragen dat hun spijsvertering in feite stilvalt,wat betekent dat het toch nog opgenomen voer zal rotten binnenin.

Dan die filter. Je filter extreem groot gaan maken heeft ook geen nut. Een filter werkt volgens zijn aanbod aan te verwerken stoffen. En de afvalstoffen
van die filter ( nitraten ) worden niet voldoende meer verwijderd. Een teveel aan nitraten heeft dan ook weer invloed op de filter maar dan in omgekeerde zin.

( want mijn waterwaarden blijven perfect ) dat is iets waar ik weinig waarde aan geef want wie bepaald de ""perfecte ""waterwaarden.
Heb je die waarden bv eens gaan vergelijken met de waterwaarden waar je gaat vissen?
Voor de ene is zacht water perfect en voor de andere hard water. Beide schrijven dan ""mijn waarden zijn perfect"".......

Ik vijver al meer dan 40 jaar en heb nog steeds geen nadelen ondervonden van de voerstop onder de 6 °
Mijn waterwaarden meet ik niet.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

PeterVanC

Bericht door PeterVanC »

Volledig mee eens ben ik het niet,
maar dat hoeft ook niet verschillende meningen zijn goed , anders raak je niet verder...

Mijn mening is doordat onze filters en vijvers het niet aankunnen er een voer stop volgd en niet omdat de vis echt niks meer wil.

Ik heb met 2 steurs wel het voordeel dat ze boel opkuisen en nooit iets slecht ligt te worden in de vijver van overschot voer als de koi het niet neemt.

mvg

PeterVanC

Bericht door PeterVanC »

poutie schreef:
17 jan 2020, 23:25
Ik blijf voeren tot 6 gr met wheat germ ,een maal per dag + ieder dag hinder portie yoghurt.
In normaal zal de temperatuur van de vijver niet lager komen door dat hij overdekt is
Misschien zal ik een voerstop doen ,we zullen wel zien :D
Grts Luc.
Die yoghurt is dat dan voor de melkzuurbacteriën?
Aangezien ik ver moet braken met ruiken van Yoghurt natuur zie ik het mezelf ook niet doen , zo tam als ik zag op lepel filmke zal ik ze ook nooit krijgen. Maar als echt nuttig is misschien korrels voorweken in yoghurt een optie ,
maar graag had ik van U reden geweten als niet voor bacteriën is
mvg

budoke

Bericht door budoke »

Zelf voer ik ook door tijdens de winter half zinkend half drijvend wheat germ vanwege mijn winterkap daalt de temperatuur nooit onder de 5 graden.Ben het niet eens dat de stofwisseling stilvalt(ook karpervisser, :D ) Vis ook gewoon door in de winter en het beetje voer dat ik gebruik komt er ook terug uit dus van rotting lijkt mij geen sprake. Ben het wel volledig eens dat je onze kunstmatige vijvers niet kunt vergelijken met de natuur daar spelen nog vele andere factoren mee. Ga akkoord met de stelling dat de vissen dan sterker uit de winter komen. ieder vijvert zoals hij/zij denkt en alles zal voor en nadelen hebben. Als laatste wil ik wel melden dat ik in de winter ook water blijf verversen om de waterkwaliteit op peil te houden. Grtz
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars

poutie

Bericht door poutie »

Ja Peter ik doe het inderdaad voor de bacterien en ook de vissen eten ook graag :D
Ik geef ook Kien (vitamines ) in de winter en deze woord ook met yoghurt gemengelt
En in tijdens het jaar regelmatig Anarex -Bio .
En ja ik ben ook volledig met Budoke zijn mening (ik ben ook visser en ook in de winter :D )
Grts Luc.

Liam

Bericht door Liam »

Hier krijgen de vissen buiten bij deze temperaturen 2x per week whaet geam,en ze eten alles op.In de bakken in de serre krijgen ze dagelijks eten de temp van het water is daar 8,5gr.

beereke

Bericht door beereke »

En in de magere yogurt zitten vooral de twee meest nuttige bacteriën nl lactobaccilus bulgaris, en streptococcus.

Grts

frankske

Bericht door frankske »

Het gaat hier dus over overkapte vijvers maar is bij vijvers met natuurlijke vormen niet mogelijk, als je natuur wil nabootsen of hier op wil verhalen? wat als alles is toegevroren? hier reeds van half november geen voeder meer en dat blijft zo tot half maart ongeveer, is al jaren zo en ook geen problemen gehad.

grt
Franky

PeterVanC

Bericht door PeterVanC »

mijn vijver is niet overkapt hoor, maar ligt zo dicht tegen mijn huis dat ik hem ik 14 jaar maar 1x dicht heb gezien ... mvg

AVG

Bericht door AVG »

Het onderwerp wel of niet doorvoeren gans de winter is door de jaren heen al vaak aan bod gekomen. Was ik voor zo'n vijf jaar niet overtuigd dat een voerstop positief kan zijn, ik heb mijn mening bijgesteld, het bevalt me prima om de Koi 2 á 3 maanden te laten vasten, dit afhankelijk van de watertemp.

Hetgeen aangehaald wordt betreffende een al dan niet groot genoeg filter kan ik mij persoonlijk niet in vinden en gaat hier in elk geval ook niet op.
Het filter krijgt ook zonder voer afvalstoffen te verwerken, al is dat qua urine en uitstoot via de kieuwen minder dan in de zomer.

Juist tijdens de wintermaanden kan het filter wat stabiliseren/ tot rust komen. Combineer dit met waterwissels die doorgaan zoals in de zomer, dan heb je naar mijn mening een prima start in het voorjaar.

Koi zijn slimme dieren, in één ding zijn ze vrij dom, ze blijven ook eten bedelen bij vrij lage watertemp.. Nemen ze de voedingstoffen dan ook op, zo goed als niet, wie een sieve heeft zal de half verteerde korrels op de zeefbladen zien liggen ( hier toch ) Al met al dus vrij zinloos om on de 8 á 9 graden door te blijven voeren is mijn persoonlijke mening.

Ik ben lang geleden een verwoed karpervisser geweest, tijdens winter moest ik toch erg lange sessies maken om er één te vangen, dit was incidenteel dan wel een groter exemplaar.

Zoveel koihobbyisten, zoveel meningen :D

Spike

Bericht door Spike »

Tot vandaag heb ik een beetje gevoerd in deze bijzonder zachte winter.
Ieder week gaat er ook een liter yoghurt+ Kien in de vijver en op aanraden van de Koivet ook een blokje bakkersgist.(bevat inuline)
Ik hoop hiermee in het bijzonder het immuunsysteem te ondersteunen zodat de koi de volgende periode, toch wel de meest gevaarlijke, er goed voorstaan.

Nu het lijkt toch wat koud te gaan worden ga ik nu het voer halveren en naar winter care overschakelen (Probites) zodat ze nog alle Vitaminen binnenkrijgen.
De thermostaat staat op 11 graden maar het vijverwater zelf is steeds een graad of twee koeler.

Alle filters draaien zoals in de zomer, en sinds twee weken is daar een trommel voor gekomen en een bewegend bed met 200 liter Helix.
Hopelijk zal dat langzaam gaan rijpen tegen de zomermaanden.
Van zodra 15 graden ga ik de Helix nog wat verwennen met filterstartgel en balls in combinatie met het opvoeren van de temperatuur.

We zitten aan de goede zijde van de winter maar wel aan de gevaarlijkste zijde...we zijn op ons hoede.
Spike

madinees

Bericht door madinees »

Natuurlijk kun je voeren in de winter maar het is nu denk ik wel bewezen dat het onverstandig is.
Het kost de koi simpelweg meer energie om het te verteren dan dat het ze oplevert. Het effect is dus averechts. Als je veel voert kunnen koi zelfs van binnenuit rotten, een probleem wat je pas merkt als de watertemperatuur omhoog gaat na de winter. Het aantal problemen in vijvers na de winter is moeilijk in kaart te brengen maar niet te onderschatten.
Een vijver heeft verder weinig met de natuur te maken. Voorgaande is natuurlijk wel afhankelijk van de temperatuur, volgens mij lag het omslagpunt bij 8 graden.

Ons 'gevoel' staat natuurlijk niet boven de wetten, feiten en onderzoeken vanuit de biologische studies.
Ik ken ook iemand die heel zijn leven gerookt heeft en toch 90 is geworden. Daarmee concludeer je nog niet dat roken goed voor je is!

Ps. met steurvoer zou ik zeker uitkijken daar het zeer eiwitrijk is en het daardoor nog veel slechter verteerbaar voor de koi is.

driver

Bericht door driver »

Hallo,
Wat is de meerwaarde van gist in de vijver?

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”