• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Koi pellets zonder vismeel.

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

Re: Koi pellets zonder vismeel.

Berichtdoor maeri » za 30 jun 2018, 18:34:44

Ik heb dit koivoer besteld.
Een tijd geleden had Tulip me ook al attend gemaakt op dit bedrijf.
Moet zeggen, of ze verkopen niets of ze zijn zeer snel. Een paar uur later stond de zak al aan mijn voordeur. Ik woon dan ook kortbij. In tegenstelling van koivoer, ziet dit er zwart uit. Zoals steurvoer, maar niet vettig en ook, logisch, geen visreuk.
Voer moet niet altijd van ver komen, maar eerst zien of het ook goed is.
Willy
maeri

Berichtdoor Guyke » za 30 jun 2018, 19:13:20

Hallo,

Ik ben er nu een tijdje mee bezig en moet zeggen dat ik er nog geen nadelen aan ondervind.
Het drijfvermogen is zeker goed te noemen en de vissen zijn er nu aan gewoon en komen vlot hun kostje halen.
Ik gebruik de 6 mm korrel ( mijn ander voer was ook altijd 6 mm ) en de kleinere vissen komen toch ook goed aan hun trekken.
Het voer wordt iets sneller mals maar blijft goed drijven.
Ook de graskarper is ook altijd als de kippen bij.
Ik ben er nog niet goed uit wat de hoeveelheid per dag ik er van moet gebruiken. Ik denk dat dit voeder lichter verteerbaar is maar dat wil niet zeggen dat dit
een verminderde voedingswaarde zou betekenen.
Ik zie ook niet direct een vermindering in water helderheid ( lees meer vervuiling ) de borstels vervuilen zeker niet sneller.
In ieder geval ga ik er een seizoen mee door.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Ed » za 30 jun 2018, 19:20:24

Ik ga volledig mee in de uitleg van Guyke , sinds geruime tijd geef ik ook deze korrel.
Mijn viskes hebben er geen probleem mee het word goed verorberd en geen probleem met het water.
Van prijs is het zeker OK tegen over veel bekendere merken. De werking over langere periode zal zich nog moeten bewijzen :unknown:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor goshiko » zo 01 jul 2018, 4:57:49

Maerl , heb jij rechtstreeks bij het bedrijf kunnen bestellen?
Kan je via pb eens doorgeven hoe Dan? Ook ik woon op een goeie 5km van dit bedrijf.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 5:23:29

ook hier wel interesse, we moeten dringend nieuw voer aankopen en ik blijf maar twijfelen. Als ik een regionaal bedrijf kan steunen dan doe ik dit graag.
Dus het adres mag je ook es sturen in PB aub.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Ed » zo 01 jul 2018, 17:20:09

Heren dit is de site van dit bedrijf ' www.lsaqua.be ' daar zie je ook de verscheidene pellets die ze voor koi maken.

Hopelijk mag ik dit op de site van koivrienden vermelden , omdat ik een beetje samenwerk met deze mensen ivm; het uittesten van deze korrels.
Het is vermoedelijk mogelijk dat zij ook sponsor worden van koivrienden ??
Ed

Berichtdoor maeri » zo 01 jul 2018, 19:05:40

Hoi Ed,
De heren zijn al op de hoogte hoe ze moeten bestellen.
Ik vraag me nog altijd af, hoe die bestelling hier zo rap stond. Jij was het toch niet.
Als je dan in contact staat met die mensen, toch een gerenommeerd bedrijf, kun je hen vragen hier sponsor te worden. Want dit koivoer is nu nieuw voor hen, maar ze hebben veel meer, vooral voor sportvissers.
maeri

Berichtdoor Ed » zo 01 jul 2018, 19:32:06

Neen ik heb niet voor deze bestelling gezorgd , maar omdat ze toch wel hun plaats willen innemen in de koi wereld zorgen ze voor een snelle service.
En de eerste keer dat ik deze heren terug spreek komt de sponsoring zeker ter sprake.
Daar ik nog steeds info krijg van verscheidene personen die deze koi korrels gebruiken , hoop ik dit ook van jullie koivrienden te verkrijgen.
Deze info geef ik dan door aan de bioloog van dit bedrijf , zodat mogelijke problemen kunnen opgelost worden als ook alle positieve info.
Ed

Berichtdoor Ed » di 03 jul 2018, 15:37:14

Marc
Na verder gesprek met dit bedrijf willen zij sponsor worden van koivrienden. Ik heb U een persoonlijke mail gestuurd met hun gegevens en ik vermoed dat jullie dit verder afhandelen ?? :Hyper:
Ed

Berichtdoor maeri » wo 04 jul 2018, 14:48:13

Het zijn ook correcte mensen.
Had nog een mailtje gestuurd ivm de houdbaarheidsdatum.
Deze staat wel vermeld op de zak, maar wanneer is die gefabriceerd.
Kreeg onmiddellijk respons, de datum -270 dagen.
maeri

Berichtdoor Jeankevc » wo 04 jul 2018, 16:40:18

Zeer interessant topic.
Ik ken Lambers/Seghers al een aantal jaar, maar dan als sportvisser. Het cocolietenkrijt voor de wateren van onze vereniging komt telkens van dit bedrijf. Ikzelf woon maar op enkele kilometers van het bedrijf dus ik blijf hier zeker volgen :-) Een brief met hun assortiment valt jaarlijks in m'n brievenbus :-)
Ik had ook al een tijdje gezien dat ze nu pellets produceerden, maar ook ik stelde me vragen bij de afkomst van de eiwitten. Ook in de sportvisserswereld (en dan vooral bij de karpervissers) leeft het geloof in vismeel héél héél sterk... alhoewel de vraag naar alternatieve eitwitbronnen ook in dat wereldje elk jaar luider klinkt.
Toen vismeel jaren geleden zijn intrede deed in vissersaas wisten alle vissers dat je met dit voer eerst flink moest gaan voorvoederen eer de vissen het als voedsel beschouwden, simpelweg omdat karpers en koi inderdaad geen carnivoren zijn. Ondertussen zijn de karpers en koi het zo gewoon dat ze ook instant vismeel smakelijk verorberen. In die beginperiode echter was de instant respons op aas met veel koolhydraten (maismeel bevoorbeeld) stukken hoger dan op aas met veel vismeel. Natuurlijk lagen de eiwitpercentages in zo'n koolhydraatrijk aas veel lager dan in vismeelaas maar het geeft wel aan dat karper en koi van nature geen vismeeleters zijn. Maw, als ze vismeel leren accepteren hebben als voedsel dan zullen ze dat waarschijnlijk ook doen met eiwitten van een andere oorsprong. En ook ik stel mezelf de vraag of ze van dat vismeel dan echt wel zoveel beter en sneller gaan groeien dan van een alternatieve eitwitbron. Hopelijk zijn de testers van dat nieuwe voer dus bereid om hun bevindingen hier te posten... en had ik niet net 15kg koikorrels aangekocht dan was ik me ook om een zak geweest.

Groeten,
Jan
Jeankevc

Afbeeldingen: 5

Berichtdoor Marcje » wo 04 jul 2018, 19:26:04

Ed schreef:Marc
Na verder gesprek met dit bedrijf willen zij sponsor worden van koivrienden. Ik heb U een persoonlijke mail gestuurd met hun gegevens en ik vermoed dat jullie dit verder afhandelen ?? :Hyper:

Hoi Ed

Bedankt hé, :good: :D :D maar ik loop wat achter omdat ik door omstandigheden ipv met twee vingers maar met één vinger kan typen :dash:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor Ed » wo 04 jul 2018, 19:27:26

Marcje schreef:
Ed schreef:Marc

Hoi Ed

Bedankt hé, :good: :D :D maar ik loop wat achter omdat ik door omstandigheden ipv met twee vingers maar met één vinger kan typen :dash:

Groetjes

Marc

:good: :good: :good: komt goed.
Ed

Berichtdoor didierd » wo 04 jul 2018, 22:57:24

ik weet het niet é maar ik heb nog nooit een vegetarische body-builder gezien
als jullie verstaan wat ik bedoel ...

mvg didier
didierd

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor jocca » do 05 jul 2018, 5:52:37

@didierd, vraag is of iedereen een koi wil die er uit ziet als een bodybuilder ... ik vindt het maar niets die mannen met super opgepompte en bruin ingesmeerde lijven.
In het professionele sportmilieu worden de laatste jaren meer en meer dierlijke eiwitten geweerd en zoveel als mogelijk vervangen door plantaardige.
Ik denk persoonlijk dat dit voer wel een zeer goed alternatief kan zijn. Ik had met een van de heren die hier actief in posten reeds privé contact rond de hoeveelheid eiwitten die in dit voer zitten. En veel koihouders voeren in de zomer ook nog garnalen of gammarus toe die een zeer hoog eiwitgehalte hebben, het eventuele tekort aan dierlijke eiwitten vullen ze op die manier wel aan.

Misschien zijn er mensen die hier een betere kijk op hebben,
maar dit voer bevat 28% eiwit, maar de NEB waarde van dit voer ligt wel op +85% wat beduidend hoger is dan de meeste hoog aangeschreven koivoeren die vaak op 75à80% max blijven steken. Aangezien een koi maximaal 36% eiwit kan opnemen heeft het mijns inzien dan eigenlijk geen zin om bv voer te geven in de zomer die 40% eiwit gaat bevatten.
Mag je dan concluderen dat een koi van die 40% er uiteindelijk 32% toch zich kan nemen en er dus 8% van het eiwit gewoon in de vijver blijft zitten? Indien ja dan is dit voer met natuurlijke eiwitten een stuk minder belastend voor het vijverwater. Dit zou ook een deel te verklaren zijn waarom je dit voer reeds mag gebruiken bij koudere temperaturen (dacht 8°).
Maar, ik heb niet genoeg kaas gegeten van voedingsleer voor een koi, misschien kunnen anderen even bijspringen in deze hersenkronkel.
jocca

Afbeeldingen: 90

VorigeVolgende

Keer terug naar Voeding