• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Koi pellets zonder vismeel.

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

Re: Koi pellets zonder vismeel.

Berichtdoor john de leur » ma 12 maart 2018, 21:57:57

Eiwit
Een simpel woord van vijf letters maar daar is alles dan ook gelijk mee gezegd.

Eiwit is de bron van het leven en de wetenschappers in Houston springen een gat in de lucht als er bij een van de ruimtereizen op een willekeurige planeet één enkele bouwsteen van een eiwit in de vorm van een aminozuur wordt gevonden. In dat geval is er leven geweest of is er waarschijnlijk leven mogelijk.
Een eiwit is opgebouwd uit vele aminozuren, en elk levend organisme heeft zo zijn eigen specifieke eiwit opbouw. Het gaat dus veel verder dan een verschil tussen een plantaardig eiwit en een dierlijk eiwit.
Lichaamseigen eiwitten van mensen, olifanten, forellen, mais en Koi om maar wat voorbeelden te noemen zijn anders als we kijken naar de samenstelling/verhouding van deze aminozuren.
Sterker nog zelfs de opbouw van de diverse eiwitten van het levende organisme zelf kunnen iets verschillen, zo lijkt het eiwit van een verteringsenzym niet op het eiwit van een orgaan bij het zelfde levende organisme. Deze verschillen zijn echter vele malen kleiner dan bijvoorbeeld het gemiddelde verschil tussen het eiwit uit een maiskorrel en het eiwit van een Koi.
Het verschil wordt niet zozeer veroorzaakt omdat er aminozuren volledig ontbreken maar de verhoudingen tussen de aminozuren zijn onderling anders.

Eiwitten zijn o.a. nodig voor de aanmaak van nieuwe- en reparatie van oude cellen, voor communicatie in de vorm van hormonen, voor de spijsvertering in de vorm van enzymen en als transportmiddel voor diversen stoffen door het lichaam.
Het mag dus duidelijk zijn dat eiwitten essentieel zijn voor elk levend organisme.
In tegenstelling tot groene planten, want die zijn in staat om op een ingenieuze wijze van o.a. stikstof, glucose en mineralen eiwit te maken, moeten andere levende organisme de eiwitten binnen krijgen door simpelweg te eten.
Omdat de eiwitten die gegeten worden feitelijk nooit eender zijn dan de eiwitten die benodigd zijn moeten deze eiwitten eerst volledig in de darm worden afgebroken in afzonderlijke aminozuren eventueel in een tussenvorm die we peptiden noemen.
Dit gebeurt bij een Koi door het temperatuur onderhevige enzym Trypsine. Hoe hoger de temperatuur van ons vijverwater hoe actiever dit enzym wordt en hoe beter dus het eiwit kan worden afgebroken. Vanaf een vijverwater temperatuur van 13 graden neemt deze activiteit sterk af en zullen de eiwitten moeilijker afbreekbaar worden. Deze eiwitten zullen dus op een andere manier het lichaam geheel of gedeeltelijk verlaten.
Via de bloedbaan en lever vinden deze losse aminozuren hun weg door het lichaam en kunnen van deze losse aminozuren vervolgens lichaamseigen eiwitten in welke vorm dan ook aangemaakt worden.
Hoe beter een eiwit dat gegeten wordt lijkt op het eiwit dat moet worden gemaakt hoe efficiënter dit kan gebeuren.
Even theoretisch gezegd, zou een maiskorrel bestaan uit 1 enkel eiwit dan kan een Koi, omdat dit eiwit dusdanig afwijkt, hiervan geen enkel lichaamseigen eiwit kunnen aanmaken omdat er van 1 specifiek aminozuur simpelweg te weinig is.
Er zijn in dit geval minimaal 2 maiskorrels nodig om 1 lichaamseigen eiwit te kunnen maken. Je zou in dit geval mogen zeggen dat de theoretisch eiwit benutting van een maiskorrel voor een Koi rond de 50 % ligt. Wat er met het overschot gebeurd van de overige aminozuren laat zich raden.
Het is dus een grote noodzaak dat een voerfabrikant precies weet hoe de eiwitten van zijn grondstoffen zijn opgebouwd in kwaliteit en samenstelling en hoe hij deze moet combineren zodat de ingenomen eiwitten zo volledig mogelijk kunnen worden benut en er dus weinig van deze eiwitten als niet bruikbaar verloren gaan.
In dat geval zal het de Koi en de waterkwaliteit ten goede komen.

Chikara Koi
Joop vd Zalm
zij die het wisten weten het niet.
zij die het niet weten wisten het wel.
john de leur

Afbeeldingen: 111

Berichtdoor john de leur » ma 12 maart 2018, 22:00:20

Vismeel

Een van de belangrijkste ingrediënten in een koivoer is vismeel. Het is de belangrijkste leverancier van de het dierlijke eiwit in ons koivoer. De samenstelling van dit eiwit,als we kijken naar het aminozurenpatroon, ligt dicht bij het lichaamseigen eiwit van onze koi.
Dit mag gezien de afkomst geen openbaring zijn.

Omdat dit eiwit veel lijkt op het lichaamseigen eiwit van een koi kan veel van dit eiwit worden benut, we denken dan al gauw aan een percentage rond de 90 procent.
Op de markt zijn vrij veel soorten vismeel te koop, als we kijken naar de verschillen tussen deze vismelen dan moeten we denken aan land van herkomst,gebruikte vissoorten en productiewijze. Deze verschillen vertalen zich in prijsverschil en kwaliteitsverschil. Kijken we naar het prijsverschil dan moeten we ons realiseren dat de duurdere soorten wel het vijfvoudige kunnen kosten dan de goedkopere soorten.

Gek genoeg zitten de kwaliteitsverschillen niet zozeer in de samenstelling van het aminozuren patroon, anderzijds is ook weer niet zo gek want de herkomst van vismeel is natuurlijk vis. De kwaliteits-verschillen moeten meer gezocht worden in het gehalte aan ruw eiwit, as percentage, de hoeveelheid aan Calcium en Fosfor en de hoeveelheid aan biogene aminen.
Een aantal van deze verschillen zijn terug te voeren naar de productie wijze.
We denken dan bijvoorbeeld aan het gebruik van meer of minder visafval, wordt de gehele vis gebruikt( meer as en meer ca) en wordt de vismeel op lagere temperaturen gedroogd. De hoeveelheid aan biogene aminen geeft een inzicht in de versheid van de gebruikte vissoorten. Hoe hoger deze waarde hoe minder vers de grondstof was.

Ondanks dat het aminozuren patroon niet veel afwijkt tussen de verschillende vismelen hebben de duurdere en betere vismelen toch een procentueel betere eiwitbenutting.
Dit is niet zo vreemd als we kunnen constateren dat bijvoorbeeld de verschillen in as percentage kunnen oplopen tot wel 10 procent.
Een betere eiwitbenutting betekent niet alleen dat onze koi het eiwit beter kan opnemen maar zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat de waterkwaliteit minder wordt belast.
In het algemeen kunnen we dus stellen dat een betere kwaliteit vismeel een hoger percentage scoort in een FCR(feed convertion ratio) meting. Met andere woorden dus een betere gewichts- en lengtetoename bij een gelijkblijvende hoeveelheid aan vismeel.

Het is aan de voerproducent van koivoer waar hij zijn prioriteit legt, is dit de prijs dan zal hij in de regel vaak uitkomen bij een mindere kwaliteit vismeel, kiest hij voor kwaliteit dan zal het veel dieper in zijn portemonnee moeten duiken.

Chikara koi
Joop vd Zalm
john de leur

Berichtdoor Guyke » ma 12 maart 2018, 22:58:18

Hallo,

Ik weet dat ik een zeurpiet ben maar toch....
Naar wat ik er van weet wordt vismeel gewonnen uit zoutwatervis. Het metabolisme van zoutwatervissen loopt anders dan bij zoetwatervissen.
Ook is het de mens die voeder is gaan samenstellen in de eerste plaats voor boerderijdieren maar zoals ik al gemeld heb zijn de testen op vissen ver te zoeken.
Ook de theoretische input van "" Even theoretisch gezegd, zou een maiskorrel bestaan uit 1 enkel eiwit dan kan een Koi, omdat dit eiwit dusdanig afwijkt, hiervan geen enkel lichaamseigen eiwit kunnen aanmaken omdat er van 1 specifiek aminozuur simpelweg te weinig is."" klopt ook niet omdat dit een veronderstelling is om iets te gaan verklaren en in feit goed wetende dat er in mais ook meerdere eiwitten aanwezig zijn.
Het zijn mensen die in onze hobby karper leren vismeel eten en dit in feite nog niet zolang tov hoelang er al karpers zijn.

De visvoeders ( of althans hetgeen waar wij voor moeten betalen ) zullen wel ok zijn daar ga ik mij niet over uit spreken. Waar ik mij wel fiks over stoor is dat het allemaal verhaalt en gemaakt wordt naar groei, kleur enz. Het best is dat de vissen op een jaar een fikse lengte hebben want dan brengen ze veel geld in het laatje......
Ik wil open staan voor wat er verandert. Of het goed is is altijd afwachten. Ik loop echter niet mee in het gareeltje van vismeel, NEB, of wat dan ook omdat ik in de vele jaren van mijn hobby de meest uiteenlopende voeders, propaganda of wat dan ook heb meegemaakt. Zo wat ieder merk, producent, prijst zijn voeder als het van het.

Ook de geschiedenis van het ontstaan van kleurkarpers heeft niks te maken met vismeel. Het zijn gewone karpers die uitgezet zijn in de waterbekkens van de rijstboeren. De kleuren zijn dan ontstaan door de mineralen die in die kleibassins aanwezig zijn. ook aten die karpers rijstkorrels en zaden. Veel jongbroed zwom gewoon rond in de waters van de rijstvelden die door de waterbassins in de bergen bevloeit werden.

Waar ik mij ook wat bij afvraag is dat er bepaalde gifstoffen gevonden worden en bv vette vis, of wat te zeggen over de macroplastiks.

En voor de goede orde ik val hier niemand aan maar schrijf mijn eigen idee over wat ik er over denk.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor Ed » ma 12 maart 2018, 23:42:38

Heren
Bedankt voor deze info , maar voor mij toch een zware boterham ( zoals ze in België zeggen ) en iedereen zal wel een juist punt aanhalen.
Maar de personen die deze pellet zonder vismeel produceren hebben toch wel een punt , daar het een karper blijft en in de natuur toch in hoofd zaak groen eten.
Tenminste als we een koi nog een gewone karper kunnen noemen :unknown:
In ieder geval lees ik deze teksten nogmaals door en respect voor de personen die er zo veel van weten. :good:
Ik heb een deel stalen gekregen van deze pellets , en een 8 tal koivrienden werken hieraan mee om deze uit te testen. Dus ben ik ook nieuwsgierig naar hun bevindingen ??
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 13

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 0:42:51

Hallo,

Ed schreef:Heren
Bedankt voor deze info , maar voor mij toch een zware boterham ( zoals ze in België zeggen ) en iedereen zal wel een juist punt aanhalen.
Maar de personen die deze pellet zonder vismeel produceren hebben toch wel een punt , daar het een karper blijft en in de natuur toch in hoofd zaak groen eten.
Tenminste als we een koi nog een gewone karper kunnen noemen :unknown:

Dit is niet helemaal correct. Een karper is geen specifieke groeneter. In feite is het een vis die normaal zijn voedsel in de bodem bij elkaar zoekt. Dit bestaat grotendeels uit wat er in en op die bodem leeft. Zoals larven, kreeftachtigen, wormen, en nog veel meer van dat, het zijn echter geen viseters....
Ze zijn niet vies van groen ( zoals jonge wortels, algen ... ) te eten maar daar bestaat hun hoofdmaal in de natuur niet uit.
De karpers in de meeste onnatuurlijke aangelegde vijvers ( vaste bodem ) kunnen niet in de bodem woelen en moeten zich tevreden stellen met wat wij er in kieperen.
Ik weet echter vijvers met een natuurlijke bodem waar koi's op zitten ( uitgezet ) en die woelgewoonte pikten deze vissen zeer snel terug op. Zij kweken zelfs met de wilde karpers die op die wateren zitten. Dus koi is zeker nog geen gemuteerde soort. Het enige grote verschil is dat deze vissen minder goed beschermd zitten en door hun kleuren beter opvallen aan visrovers zoals reigers, aalscholvers enz.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor john de leur » di 13 maart 2018, 19:19:38

Hoi
Het overgaan op plantaardige eiwitten is voornamelijk uit commercieel oog punt.
Er is steeds minder vismeel beschikbaar waardoor de prijzen duurder worden dus
word er gezocht naar een alternatief. Koppens gaat volgens zeggen ook over op
plantaardige eiwitten.
john de leur

Berichtdoor Ed » di 13 maart 2018, 20:24:17

Koivrienden
Dit is nog extra uitleg dat ze geven door de bemerkingen die ze lezen op de site van koivrienden. Ik moest jullie zeker bedanken voor alle feedback dat er gegeven word.
Ik stel voor om dit als laatste door te geven anders blijven we er over bezig.
In ieder geval ook van mijn kant bedankt voor alle info.

Beste koi liefhebbers.

Bedankt voor de positieve feedback. We zijn blij dat er zoveel enthousiasme is.

Nu, voor de duidelijkheid, de testfase van deze pellets is nog louter het op punt stellen (indien nodig) van de fysische eigenschappen (drijvend vermogen, waterstabiliteit, vorm,…). Het nutritionele luik is (was) rond en volledig uitgetest voor we deze productie uitvoerden. Wat betreft de hoeveelheid calcium is de opgegeven hoeveelheid van 0,426% ruim voldoende. Het belangrijkste bij koi voor calciumopname is de hoeveelheid fosfor in het voeder. Als fosfor te laag gedoseerd is kan calcium onvoldoende opgenomen worden. Hier werd zeker rekening mee gehouden bij de ontwikkeling en de verhoudingen zijn goed.

Calcium is inderdaad belangrijk voor het skelet maar ook voor de keeltanden en zeker de schubvorming. Koi kunnen ook calcium uit het water halen en de hardheden bij koivijvers zijn steeds optimaal dus is er ook voldoende calcium aanwezig in het vijverwater. Fosfor kunnen ze echter niet uit het water betrekken dus moet dit in de voeding aanwezig zijn (en dit is het ook).

De reden dat in gangbaar koivoeder de calciumconcentratie hoger uitkomt is het gebruik van vismeel en het hoge(re) aandeel aan calcium dat van nature in vismeel aanwezig is (afkomstig uit de gemalen skeletten van de vissen). De fosfor uit deze skeletten kunnen koi echter niet opnemen, de beschikbaarheid in gangbare voeders ligt dan ook op 50%.

Nu, er wordt veel gesproken over vismeel en het aminozuurprofiel wat ideaal is. Dit is ook zo.

Het is echter zo dat een ideaal aminozuurprofiel ook bekomen kan worden met alternatieve grondstoffen. Het is niet zo dat bij onze koiformule enkel en alleen het vismeel vervangen werd door granen. Dat zou natuurlijk totaal ontoereikend zijn om nutritioneel tot een optimale samenstelling te komen.

Over de noodzaak van vismeel voor Koi kan heel wat gezegd worden. Van nature uit eten karpers geen vissen dus vismeel aanbieden is ethisch en nutritioneel ook niet volledig correct. Karpers leven al duizenden jaren langer dan dat er vismeel geproduceerd wordt. De vraag of dit noodzakelijk is voor een herbi- omnivore vis is dan ook de vraag. Er wordt op het forum gesteld dat de maag anatomisch ontbreekt bij onze karper wat volstrekt correct is. De lengte van de darm is echter lang in verhouding met zijn lichaamslengte dus wijst dit er op dat het zeker geen carnivore vis is.

Groeten ,Peter( aquacultuur )
Ed

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 21:23:04

Hallo,

Wat ik in heel het verhaal mij afvraag is :wat er zou gebeurd zijn als de rollen omgedraaid begonnen waren.
Dus dat men van in het begin geen vismeel maar plantaardige eiwitten was gaan gebruiken en men dan met vismeel ging beginnen.

Als de toekomst voor de mensen in het eten van insekten zou worden is dit misschien ook nog een piste om te bekijken.
Naar koi ( karper ) toe gezien leunt dit nog dichter aan bij zijn natuurlijk voedsel.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ed » di 13 maart 2018, 21:30:32

Natuurlijk een vraag die veel terug komt WAT ALS ?? natuurlijk heb je wel een punt.
Ed

Berichtdoor FredLekx » di 13 maart 2018, 22:26:46

De hele "eiwittenproblematiek" gaat de komende 10 jaar een steeds grotere rol spelen. Niet alleen voor onze koi, maar zeker ook voor ons zelf.
Enkele weken geleden een voorproefje gehad waar Nederlands grootste kruidenier momenteel mee bezig is... Er staat ons nog heel wat wijzigingen op het gebied van voeding te wachten.
Ook alg zal een rol van betekenis gaan spelen.
Zit ik op dit moment in ieder geval goed... :(
FredLekx

Afbeeldingen: 94

Berichtdoor FFF » wo 14 maart 2018, 20:45:53

Beste Peter,

Ik ben zeer nieuwsgierig welke netto eiwit benutting jullie kunnen realiseren.
Vismeel is zeker geen noodzaak, maar dierlijke voeding uit het aquatisch milieu (kreeftjes etc) zijn volgens mijn informatie veel beter opneembaar dan plantaardig materiaal. Vismeel is een alternatief.

Bij bijvoorbeeld honden en katten worden veel matige eiwitbronnen gebruikt. Daar maakt extra ontlasting weinig uit.
In een koi vijver speelt dat echter wel een grote rol. In verband met schuim, verkleuring en overige vervuiling op het water en daarmee de waterkwaliteit.

Verder is een goede groei vaak makkelijk te realiseren. Maar er blijft een behoorlijk risico van vervetting en/of juist het gebrek aan een goede lichaamsbouw.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ontwikkeling en onderzoek.
Met name op gebied van verteerbaarheid en opneembaarheid.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Ed » wo 14 maart 2018, 20:56:52

FFF ?

Peter is één van de zaakvoerders / bioloog van dit bedrijf. Maar ik maak uw vraag over aan Peter
Ed

Berichtdoor Ed » ma 19 maart 2018, 18:09:45

FFF schreef:Beste Peter,

Ik ben zeer nieuwsgierig welke netto eiwit benutting jullie kunnen realiseren.
Vismeel is zeker geen noodzaak, maar dierlijke voeding uit het aquatisch milieu (kreeftjes etc) zijn volgens mijn informatie veel beter opneembaar dan plantaardig materiaal. Vismeel is een alternatief.

Bij bijvoorbeeld honden en katten worden veel matige eiwitbronnen gebruikt. Daar maakt extra ontlasting weinig uit.
In een koi vijver speelt dat echter wel een grote rol. In verband met schuim, verkleuring en overige vervuiling op het water en daarmee de waterkwaliteit.

Verder is een goede groei vaak makkelijk te realiseren. Maar er blijft een behoorlijk risico van vervetting en/of juist het gebrek aan een goede lichaamsbouw.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ontwikkeling en onderzoek.
Met name op gebied van verteerbaarheid en opneembaarheid.

Hallo Eddy,

Zeker. Blij dat er zoveel interesse en kennis aanwezig is.

Deze formule werd geformuleerd op 14705 Kj/kg verteerbare Energie en de NEB is zeer hoog en zit op 85%.

De attractabiliteit van de pellet is hoog door de grondstoffenkeuze, dat zullen jullie wel merken eens ermee aan de slag.

Vervetting is in dit dieet niet aan de orde aangezien er een bijzonder aminozuurcomplex werd toegevoegd dat specifiek buikvervetting tegengaat. Dus geen uitgezakte vissen maar gestroomlijnde torpedo’s.

Bij vragen, stel gerust hoor.

Groeten,

Peter
Ed

Berichtdoor Ed » do 26 apr 2018, 10:28:56

Voor de geeinteresseerde

Er zijn enkele personen ( koi liefhebbers ) die deze koi pellets mee uittesten en er kwamen nog 2 vragen naar boven: Het opzwellen van deze korrels en waarom koi korrels ZONDER vismeel gebruiken ?? Uitleg van de bioloog van het bedrijf.

Het feit dat de pellets iets sneller opzwellen komt omdat het hectolitergewicht zeer laag is. Dit wil zeggen dat de korrels behoorlijk veel kleine luchtkamertjes bevatten om het drijvend vermogen te realiseren. Bij een volgende productie zal dit niet het geval zijn. Dit was bij deze pellets een test om te kijken hoe laag we konden gaan. Ook werden de pellets niet nagecoat om de luchtkamers op te vullen. Bij een volgende productie zal dit verschijnsel niet meer optreden.

En dan de hamvraag, waarom zou je koivoer zonder vismeel gebruiken?
Wel, koiliefhebbers houden van vissen. Dan is het toch moeilijk aan te nemen dat om je koi een jaar te voeren er honderden vissen moeten sterven (levend vermalen worden) om het koivoer te maken. Om vismeel te maken heeft men immers vissen nodig. Ook ruïneren we hiermee de onze oceanen aangezien deze vissen een schakel zijn in het aquatisch ecosysteem.
Verder zijn koi ook geen carnivoren dus door het voeren van vismeel dwing je ze hiertoe en zelfs tot kannibalisme.

Dit zijn de voornaamste redenen om geen vismeel als eiwitbron te gebruiken.

Zijn er personen die graag nog een vraag willen stellen !! laat maar komen . Ik stuur dit wel door.

Ed

Berichtdoor Hookedonkoi » do 26 apr 2018, 11:51:09

Ik juich uit verschillende redenen toe dat deze ontwikkeling gebeurd.
A verhaal over wereld eiwit benutting. Zo zonde om vis te moeten gebruiken als plantaardige bronnen ook werken die nu eenmaal voor moeder natuur beter zijn om te gebruiken.
B hoe meer ( al best open op deze manier) onderzoek, hoe meer kennis. En mits wetenschappelijk uitgevoerd ook een onweerlegbaar bewijs van wat waar is.

C mijn eigen nieuwsgierigheid, het is geweldig om te leren over dit onderwerp. Blijf ons aub updates geven.
Ik wou dat ik de facaliteiten had voor meerdere identieke opgroeibakken, dan had ik zeer graag getest.

Dus ga aub door met uw ontwikkeling Peter! Ik ben ervan overtuigd dat het inderdaad kan, zij het soms met dure lab investeringen, maar mogelijk is het. Als je bereidt bent die investering te maken.
Succes, en ik volg :good:
Hookedonkoi

Afbeeldingen: 9

Vorige

Keer terug naar Voeding