• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Koi pellets zonder vismeel.

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

Koi pellets zonder vismeel.

Berichtdoor Ed » za 10 maart 2018, 13:49:27

Koi vrienden , ik heb even een vraagje. ( hopelijk mag ik dit vragen op koivrienden ?? anders krijg ik wel op mijn donder met de melding dat dit niet mag of kan :unknown:

In Baasrode is een bedrijf " Lambers-Segers " ze maken vee voeders , vis voeders voor de industrie. deze personen zijn nu ook begonnen met het maken van koi pellets.
De samenstelling hiervan is ZONDER vismeel !! en word volledig plantaardig samen gesteld .
Ik werk als vrijwilliger samen met dit bedrijf voor het uittesten van deze pellets , dus ik heb een 10 tal koi liefhebbers aangesproken die willen meewerken. De eerste resultaten van een persoon met een binnen vijver zijn zeer positief.

Dit is de uitleg van de bioloog binnen dit bedrijf.

Ook nutritioneel staat deze korrel volledig op punt voor koi. De voornaamste reden waarom u deze korrel zou gebruiken is heel eenvoudig maar essentieel: er zijn geen vissen gestorven om dit visvoeder te produceren. Uit ecologische en ethische overwegingen gebruiken wij geen vismeel in onze formules maar een aangepast dieet van macro- en microalgen, oliehoudende zaden en granen. In gangbare formules zit vismeel en daarvoor zijn andere vissen nodig, dit willen we niet.

Naast deze reden is de grondstoffenkeuzen minstens zo belangrijk. Voortschrijdende inzichten helpen ons nieuwe grondstoffen te ontdekken/ontwikkelen met heel wat voordelen op gebied van visgezondheid, groei en kleur.

Deze korrel heeft een brede temperatuur range qua inzetbaarheid. Ook in de winter wordt deze goed verteerd, vergelijkbaar met Wheat Germ. Ook zal het kleurenpatroon en de diepte van de kleuren beter uitkomen, hiervoor is de nodige zorg besteed aan een selectie van unieke grondstoffen.

Maar mijn vraag is ' heeft er iemand reeds van koi pellets die volledig plantaardig zijn gehoord of zelfs gebruikt ?? ' Bestaat dit reeds in de handel , op internet heb ik niets gevonden.
U kan dit bedrijf bekijken op internet ' Lambers-Seghers , www.isaqua.be ( mogelijk een nieuwe sponsor voor koivrienden , nadat deze pellets in de handel verschijnen )
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 13

Re: Koi pellets zonder vismeel.

Berichtdoor Ed » za 10 maart 2018, 19:07:59

Ed schreef:Koi vrienden , ik heb even een vraagje. ( hopelijk mag ik dit vragen op koivrienden ?? anders krijg ik wel op mijn donder met de melding dat dit niet mag of kan :unknown:

In Baasrode is een bedrijf " Lambers-Segers " ze maken vee voeders , vis voeders voor de industrie. deze personen zijn nu ook begonnen met het maken van koi pellets.
De samenstelling hiervan is ZONDER vismeel !! en word volledig plantaardig samen gesteld .
Ik werk als vrijwilliger samen met dit bedrijf voor het uittesten van deze pellets , dus ik heb een 10 tal koi liefhebbers aangesproken die willen meewerken. De eerste resultaten van een persoon met een binnen vijver zijn zeer positief.

Dit is de uitleg van de bioloog binnen dit bedrijf.

Ook nutritioneel staat deze korrel volledig op punt voor koi. De voornaamste reden waarom u deze korrel zou gebruiken is heel eenvoudig maar essentieel: er zijn geen vissen gestorven om dit visvoeder te produceren. Uit ecologische en ethische overwegingen gebruiken wij geen vismeel in onze formules maar een aangepast dieet van macro- en microalgen, oliehoudende zaden en granen. In gangbare formules zit vismeel en daarvoor zijn andere vissen nodig, dit willen we niet.

Naast deze reden is de grondstoffenkeuzen minstens zo belangrijk. Voortschrijdende inzichten helpen ons nieuwe grondstoffen te ontdekken/ontwikkelen met heel wat voordelen op gebied van visgezondheid, groei en kleur.

Deze korrel heeft een brede temperatuur range qua inzetbaarheid. Ook in de winter wordt deze goed verteerd, vergelijkbaar met Wheat Germ. Ook zal het kleurenpatroon en de diepte van de kleuren beter uitkomen, hiervoor is de nodige zorg besteed aan een selectie van unieke grondstoffen.

Maar mijn vraag is ' heeft er iemand reeds van koi pellets die volledig plantaardig zijn gehoord of zelfs gebruikt ?? ' Bestaat dit reeds in de handel , op internet heb ik niets gevonden.
U kan dit bedrijf bekijken op internet ' Lambers-Seghers , http://www.isaqua.be ( mogelijk een nieuwe sponsor voor koivrienden , nadat deze pellets in de handel verschijnen )

Blijkbaar toch iets volledig nieuw ??? [thank_you
Ed

Berichtdoor Guyke » za 10 maart 2018, 19:31:43

Hallo,

Ik heb een duitse site gevonden waar men er in 2015 al over bezig was.(http://www.Hiquaso.de )
Ik denk ook dat de site die je vermeld hebt verkeerd is want die site bestaat niet. ( http://www.isaqua.be )

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Berichtdoor FFF » za 10 maart 2018, 19:43:05

In mijn optiek kan dit niet.
Koi hebben het meest belang bij dierlijk voedsel uit het aquatisch milieu.
Dit kunnen ze het best opnemen en verteren/benutten.

Niet voor niets bevatten voeders vismeel.
Hoe beter het voer hoe meer en/of hoe hoger de kwaliteit.
Vismeel is de duurste en belangrijkste grondstof ik het voer, mede hierdoor verschilt een goed voer van goedkoop voer.

Wellicht kun je wat meer achtergrond info posten?
Ik ben wel heel benieuwd hoe de ontwikkelaar dit ziet?
Ik ben heel nieuwsgierig naar de netto eiwitbenutting in deze.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Jef » za 10 maart 2018, 19:44:16

op de kwekerij van de omega-baars in Deinze-Kruishoutem gebruikt men ook alleen plantaardige eiwitten. Vroeger was vismeel een courante grondstof bij de bereiding van varkensvoeders, er zijn inmiddels wel heel wat andere eiwitbronnen beschikbaar die goedkoper zijn. Ik kan mij voorstellen dat die trend zich voort kan zetten in de viskwekerij en afgeleiden. Ook bij de kweek van zalm werkt men aan een lager verbruik aan vismeel.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 81

Berichtdoor FredLekx » za 10 maart 2018, 19:51:00

Guyke schreef:Hallo,

Ik heb een duitse site gevonden waar men er in 2015 al over bezig was.(http://www.Hiquaso.de )
Ik denk ook dat de site die je vermeld hebt verkeerd is want die site bestaat niet. ( http://www.isaqua.be )

mvg
Guyke

Lsaqua moet het zijn.
FredLekx

Afbeeldingen: 73

Berichtdoor Guyke » za 10 maart 2018, 20:01:16

Hallo,

FredLekx schreef:

mvg
Guyke

Lsaqua moet het zijn.

Klopt die i moet een l ( L ) zijn.

Bedankt

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Guyke » za 10 maart 2018, 20:12:51

Hallo,

Het samenstellen van een voer zal altijd wel een moeilijke discussie zijn en blijven.
het gebruik van plantaardige eiwitten spreekt mij wel aan. Ik denk dat voer dat met plantaardige eiwitten gemaakt wordt lichter verteerbaar is dus snellere opname van de eiwitten.
Ik denk ook naar afval dit een betere manier is maar dat is maar mijn gevoel.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ed » za 10 maart 2018, 20:13:53

Heren ( damens ) bedankt voor de info , ik ga dit eens verder bekijken.
Guyke , sorry voor de foutieve naam , Fred heeft de juiste naam gevonden , ik had een i in plaats van l gedrukt. :good:
Ed

Berichtdoor Ed » za 10 maart 2018, 20:18:33

Het samenstellen van een voer zal altijd wel een moeilijke discussie zijn en blijven.
het gebruik van plantaardige eiwitten spreekt mij wel aan. Ik denk dat voer dat met plantaardige eiwitten gemaakt wordt lichter verteerbaar is dus snellere opname van de eiwitten.
Ik denk ook naar afval dit een betere manier is maar dat is maar mijn gevoel.

mvg
Guyke

Ja Guyke dit spreekt mij ook sterk aan , als het water wat warmer word ga ik dit zelf uit testen !!
Ed

Berichtdoor FFF » za 10 maart 2018, 20:24:29

Jef schreef:op de kwekerij van de omega-baars in Deinze-Kruishoutem gebruikt men ook alleen plantaardige eiwitten.

Dat is een speciaal geselecteerde vis die goed gedijt op plantaardig materiaal of van nature een planteneter is.
Onder de vissen zijn genoeg planteneters, echter is dat niet dezelfde vis als een koi.
De vissen blijven leven, maar vermoedelijk ga je niet dezelfde resultaten halen in groei en body.

Maar ik ben heel benieuwd.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Guyke » zo 11 maart 2018, 10:51:43

Hallo,

Ik ben heel het artikel van Jos Aben nog eens gaan doorlezen over de NEB en het visvoer.
Wat ik heel frapant vindt is dat die NEB niet bepaald wordt bij vissen maar en ik quote:
Eerst en vooral belangrijk om te weten is dat deze testen die hiervoor gehanteerd worden niet of nauwelijks vissen betreft.
Alle testen zijn op de veehouderij zoals varkens, koeien en kippen toegespitst.

met dan de volgende toewijzing:
Wat we eerlijker halve niet mogen vergeten is dat het ook (nog) niet bekend en dus niet onderzocht is, in hoeverre deze lab en dier onderzoeken overeenkomen in de praktijk bij verschillende dier, laat staan vis soorten. Om dan nog verder af te wijken, vissen die slechts een hele kleine maag hebben en of een maag met haast geen maagfunctie, en dus werking. Zoals onze Koi ( karper).

Er wordt ook gewag gemaakt over het gebruik van eiwitten uit planten ( zou minder goede NEB zijn ) maar vermits dat daar belange na niet zoals bij vismeel de processen voor ontwikkeld zijn voor de winning er van ( bij vismeel zijn er 2 bekende processen waarbij de ene methode beter is dan de andere en ook hangt het af van de kwaliteit van de verwerkte vis.... ) vindt ik het besluit van dat het minder is nogal kort door de bocht.
Men spreekt over soja maar er zijn zoveel planten ( zie maar hoeveel soorten olie ( soja, mais, olijf, ....) er in uw kast staan en waar de ene al beter is dan de andere voor bepaalde bereidingen.....

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ed » zo 11 maart 2018, 14:08:30

Ik ben heel het artikel van Jos Aben nog eens gaan doorlezen over de NEB en het visvoer.
Wat ik heel frapant vindt is dat die NEB niet bepaald wordt bij vissen maar en ik quote:
Eerst en vooral belangrijk om te weten is dat deze testen die hiervoor gehanteerd worden niet of nauwelijks vissen betreft.
Alle testen zijn op de veehouderij zoals varkens, koeien en kippen toegespitst.

met dan de volgende toewijzing:
Wat we eerlijker halve niet mogen vergeten is dat het ook (nog) niet bekend en dus niet onderzocht is, in hoeverre deze lab en dier onderzoeken overeenkomen in de praktijk bij verschillende dier, laat staan vis soorten. Om dan nog verder af te wijken, vissen die slechts een hele kleine maag hebben en of een maag met haast geen maagfunctie, en dus werking. Zoals onze Koi ( karper).

Er wordt ook gewag gemaakt over het gebruik van eiwitten uit planten ( zou minder goede NEB zijn ) maar vermits dat daar belange na niet zoals bij vismeel de processen voor ontwikkeld zijn voor de winning er van ( bij vismeel zijn er 2 bekende processen waarbij de ene methode beter is dan de andere en ook hangt het af van de kwaliteit van de verwerkte vis.... ) vindt ik het besluit van dat het minder is nogal kort door de bocht.
Men spreekt over soja maar er zijn zoveel planten ( zie maar hoeveel soorten olie ( soja, mais, olijf, ....) er in uw kast staan en waar de ene al beter is dan de andere voor bepaalde bereidingen.....

mvg
Guyke

Bedankt Guyke voor de info. ( nog een vraagje is via mail is onderweg )
Ed

Berichtdoor goshiko » ma 12 maart 2018, 11:40:21

mooi, koivoederleverancier vlak bij de deur....
ben benieuwd naar de bevindingen.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Ed » ma 12 maart 2018, 18:26:49

goshiko schreef:mooi, koivoederleverancier vlak bij de deur....
ben benieuwd naar de bevindingen.

Goshiko

:good:
Ed

Volgende

Keer terug naar Voeding