ervaringen vivani top growth? - of betere alternatieven?

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!
WTR

Re: ervaringen vivani top growth? - of betere alternatieven?

Bericht door WTR » 20 aug 2017, 20:52

Bedankt voor je reactie.

Het is jammer dat de temperaturen niet echt meewerken. Was benieuwd hoe de resultaten geweest zouden zijn met wat hogere temperaturen. Hopelijk krijgen we in september nog de kans om dat te ondervinden.
Gr Wouter

jocca

Bericht door jocca » 20 aug 2017, 21:59

ja idem dito hier ... de chagoi is ruim 10 cm gegroeid, maar blijft nu wat steken.
De kleinere vissen zijn ook een 10-tal cm bijgekomen, maar blijven onder de verwachting. Ik had gedacht dat deze ruim 20 cm gingen pakken dit jaar, maar met deze temperaturen gaat het niet lukken. Als september en oktober nog warm worden (indian summer) dan kan er nog wel wat goed gemaakt worden, maar zoals het er nu naar uit ziet geen langdurig warmer weer tot begin september). Ik vrees dat we mogen wachten tot volgend jaar.

AVG

Bericht door AVG » 20 aug 2017, 22:41

Hoi Vrienden,

Als ik lees dat de Koi een bepaald voer graag eten en naar binnenwerken is dat mooi ! Voor de goede orde wil ik voor de duidelijkheid opmerken dat ik met Vivani korrelvoer geen ervaring heb, wel heb ik ooit de natuurmix geprobeerd en was niet verkeerd. Voor twee jaar terug dan de natuurmix van LBKoi geprobeerd, tijdens de nieuwjaarsreceptie die toen volgde een paar kanttekeningen gemaakt en stond men open voor mijn kritiek.

Zoals een ieder die aanwezig was op de afgelopen nieuwjaarsreceptie kreeg ook ik een emmertje gratis natuurmix aangeboden, dus ik was zeer benieuwd ! Eerlijk is eerlijk, kan niet anders zeggen dat ik er nu zeer tevreden over ben en dus een grote emmer tegen een zeer betaalbare prijs aangeschaft. Overdrijven met het geven van zo'n natuurmix is denk ik niet aan te raden, het is eiwitrijk - heb je nu eenmaal met natuurvoeding ....- en geeft bij teveel gebruik eiwitafscheiding, tenminste, dat is wat ik hier ervaar. Prima spul als extraatje wat mij betreft.

Over de korrels nog het volgende: hier vreten de Koi eigenlijk wel alles wat ze voorgeschoteld krijgen, voor mij is dat maar deels een indicatie of het voer mij wel of niet bevalt. Voor twee maanden terug begonnen met een zak gewonnen voer, de Koi kunnen het wel laten smaken, maar als ik dan de uitwerpselen op het water zie drijven met daarin nog zichtbaar de korrels wordt ik plots toch minder enthousiast en beland het voer in de kliko. ( weet de naam van het voer niet, en als ik het al zou weten benoem ik het niet, een gegeven paard kijk je echter niet in z'n bek ...)

Laat ik nog een voorbeeld geven: voor pakweg vier weken geleden zijn we zoals jullie weten twee petieterige visjes wezen kopen. Het weer was mooi en dus meteen een zakje groeivoer meegenomen, nu had al eens lang geleden ervaring opgedaan met dit voer, volgens de dealer zou de samenstelling verandert zijn en dus geen olieplas meer op het water. Helaas pindakaas, nog steeds veel olie op het water> Ook dit vreten de Koi als gekken ! Na een paar dagen begonnen ze stofwolken te schijten ( kan het niet anders benoemen ) en dus voor mij einde oefening. OK, prijstechnisch is het aantrekkelijk. De waterkwaliteit gaat daar op den duur toch te veel onder te lijden hebben. Wat wordt wat er dan daadwerkelijk opgenomen door de Koi ? ik denk niet veel ?

Bij het voer wat ik al jaren de Koi voorschotel ruik je bij het openen van de emmer meteen een gezonde vislucht, bij het voer waar ik net op doelde ruik je niets behalve olie.

Met de komst van sommige voorfilters als bijv. trommelfilters kunnen we over het algemeen blij zijn ( heb er zelf geen ) , enig nadeel is denk ik wel dat je niet meer kan zien wat er aan koipoep wordt afgevoerd en hoe dit er uit ziet. Voeren we hier teveel of verkeerd voer, dan zien we dat terug op de sieves en weten dan wat te doen.

Kortom, als onze Koi gek zijn op een bepaald soort voer wil dat nog niet per definitie zeggen dat ik daar warm voor kan lopen.

WTR

Bericht door WTR » 20 aug 2017, 23:24

Ik heb vandaag toevallig een drijvende sliert ontlasting uit het water gevist na 4 dagen te voeren met vivani, was een stevige sliert. Echter, of een drijvende sliert een goed teken is weet ik niet, ofwel ik heb weer iets gevonden om me in te gaan verdiepen.
Gr Wouter

jocca

Bericht door jocca » 21 aug 2017, 07:00

@ AVG, een paar dingen kan ik dan alvast vertellen buiten het goed eten van dit voer.
Hier heb ik vorig jaar een jaar met Takazumi Mix zitten voeren. Hier had ik dagelijks slierten ontlasting die zowel drijvend als zinkend waren. Dit waren wit/beige dingen.
Omdat de zak uit was na een seizoen en omdat er een aantal koi bijgekomen waren (+ ze waren ook gegroeid) besloten om te kijken naar een ander voedsel. HIerdoor uitgekomen bij Vivani.
Nu moet ik zeggen dat ik dit jaar amper tot geen witte slierten meer kan vinden in de vijver. Ook naar vervuiling van de vijver zelf ben ik zeer tevreden, van stofwolken geen sprake hier :lol:
Naar olie valt dit prima mee, identiek als de takazumi. Bij de zijderupsen merk je wel af en toe een olievlekje ... De gammarus dan weer niet.
Als je de zakken open doet dan ruik je zoals je vermeld echt wel vis, een geur waar je wel van kan blijven ruiken. Naar eiwitoverschot heb ik zeker geen klagen. Ik heb een eiwitafschuimer gemaakt voor in de vijver net voor ons verlof en ik heb amper tot geen schuim. Ik moet wel zeggen dat we hier met een vrij lage visbezetting zitten tov velen onder ons.

Ook hun natuurvoer gebruik ik. Eerder dit jaar voor de fun gammarus besteld. Eerst waren ze hier niet zo zot van, maar na een weekje zijn ze er wel verlekkerd op.
Ook de overgebleven goudwinde en de zonnebaars zijn er fan van.
Gisteren was de prijs extra leuk op de show en meteen maar nog een grote pot gammarus, garnalen en zijderupsen meegenomen.

@ WTR drijvende witte slierten duiden op onverteerd voedsel. Hoeveel voer geef je nu? De temperaturen zijn redelijk koud van het water, hier krijgen ze de laatste 2 weken ook minder eten dan wat ze normaal in deze periode krijgen (water is maar 19° ...).

WTR

Bericht door WTR » 21 aug 2017, 10:42

Ze krijgen nu 4/5 keer per dag ca 35 gram. Volgens een schematje wat aangeeft hoeveel een vis weegt aan de hand van aantal cm en de "body index", zou het ongeveer 20 kg vis moeten zijn.

De drijvede sliert die ik aantrof was trouwens bruin van kleur, en goed gevuld.
Gr Wouter

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 21 aug 2017, 10:53

Na het bericht van Jocca ben ik in juli ook Vivani beginnen voeren omdat ik bij mijn vorig voer ook drijvende slierten had en na het voeren van Vivani heb ik geen enkele drijvende sliert meer gezien.
In mijn Q-bak kan ik wel zien dat er uitwerpselen op de bodem liggen met een lichtbruine kleur (precies een korrel in de vorm van een ampul) maar ik ben best tevreden over dit voer!

Aangezien ik nog maar een bodem voer over heb ga ik eens overschakelen naar malamix en zien wat dit doet. Stond tijdelijk afgeprijsd op internet en zelfs goedkoper dan Vivani!

Groetjes

Tim

jocca

Bericht door jocca » 21 aug 2017, 11:50

@WTR, hoeveel % voer je dan tov het gewicht?

WTR

Bericht door WTR » 21 aug 2017, 12:16

Ik moet mijn eerder gegeven informatie even bijstellen, heb mijn portie voer per voerbeurt even gewogen en dit komt tussen 40 en 45 gram. Daarnaast is er vorige week een vis uit gesprongen welke het niet heeft overleeft, dus het gewicht van de vissen zal eerder ergens tussen de 15 en 17 kg zitten. Zodoende kan ik concluderen dat ik ongeveer 1% van het totale gewicht aan vissen voer.
Gr Wouter

jocca

Bericht door jocca » 21 aug 2017, 12:24

dit is nog niet overdreven veel ... ik zit op 1,5% en kom van 2% en voer
daarnaast geef ik nog 1x per dag nog een half jupilerglas natuurvoer bij ook (gammarus en nu beginnend met wat zijderupsen).

golfie

Bericht door golfie » 21 aug 2017, 13:42

Ik wissel af tussen yamato en de malawix en ben van beide heel tevreden

Bruno

boysnoize

Bericht door boysnoize » 21 jun 2018, 11:08

gebruik je deze nu nog altijd Jocca?
en nog altijd even tevreden?

jocca

Bericht door jocca » 21 jun 2018, 11:17

hey,

momenteel gebruik ik het niet meer.
Ik had een zak JPD gewonnen vorig jaar op de koishow in Arcen en ik gebruik deze momenteel.

Ik heb een jaar top mix gebruikt (tot eind vorig seizoen en nog een 5-tal kg begin dit seizoen).
naar vervuiling in de vijver had ik geen klagen (heb ook lage visbezetting), de koi aten dit voer graag op, ook de kleintjes konden de grotere korrels wel binnen krijgen.

Puur naar groei toe ben ik niet onverhoopt tevreden. Het is een beetje tweestrijdig ...
sommige koi hebben een vrij goede groeicurve laten zien, andere hinken hopeloos achterop.
Aan de andere kant zijn ze ook niet (buiten 1) er echt vettig en dik uit gaan zien.
Mogelijk heeft het kwakkelweer van vorig jaar hier wel mee te maken. Op het moment dat ik die Vivani kon beginnen geven was het warmste weer vrijwel achter de rug.
als ik het nog wat goed kan herinneren was bv augustus en september niet al te warm (dacht dat de watertemperaturen toen rond de 20° zaten) wat niet optimaal zijn naar groei toe.
Dus ligt het aan het voer of het weer?
Geen flauw idee van.

De zak jpd zal straks ook leeg zijn (laatste paar kg gaan in het voerautomaat), dit weekend op de koishow koop ik nieuw voer.
Ik twijfel tussen Takazumi mix en de Vivani mix...

Kossykoi

Bericht door Kossykoi » 21 jun 2018, 19:10

Voer nu voor het tweede jaar Oishi, van Kims Koi.
Goed voer en zeer betaalbaar.

boysnoize

Bericht door boysnoize » 24 jun 2018, 07:45

ja, mocht ik voer winnen zou ik ook niet twijfelen.. :D

ik ga die vivani eens een kans geven dan..
merci voor t uitgebreid antwoord!

Boysnoize

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”