wat is dit?

De microscoop: een belangrijk werkstuk voor de koivriend! Hier worden dus tips en aanbevelingen gepost.
budoke

Bericht door budoke »

dat is volgens mij een huidcel of huidschilfer,zeker geen parasiet.
Je moet eens googelen op youtube op costia,trichodina,witte stip,chilodonella enz.
Daar vind je filmpjes van de parasieten en word het makkelijker om ze te herkennen.
Ook als je er maar 1 of 2 op een afstrijkje vind niet direct panikeren.
Hier schuurt er ook geregeld een koi,dan weer de ene,dan de andere maar af en toe.Als de koi gaat liggen met geknepen vinnen of stuitert over de bodem moet je ingrijpen uiteraard.
In het voorjaar zullen de koi altijd wel eens een keertje schuren.
Eens je het gedrag van je koi kent gaat het beter,elke koi heeft hier zijn eigen gedrag en als het afwijkt weet ik dat er wat loos is.
Momenteel gaan ze af en toe rustig op de bodem liggen,de ene dag de ene dan weer eens een andere en die komt dan niet eten.
De vogende dag zijn ze dan weer aan het bedelen voor eten vandaar niet direct panikeren,twijfel je laat dan een koidoc komen,dan ben je gerust.
Veel succes.
Laatst gewijzigd door budoke op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars

penetje

Bericht door penetje »

budoke schreef:dat is volgens mij een huidcel of huidschilfer,zeker geen parasiet.
Je moet eens googelen op youtube op costia,trichodina,witte stip,chilodonella enz.
Daar vind je filmpjes van de parasieten en word het makkelijker om ze te herkennen.
Ook als je er maar 1 of 2 op een afstrijkje vind niet direct panikeren.
Hier schuurt er ook geregeld een koi,dan weer de ene,dan de andere maar af en toe.Als de koi gaat liggen met geknepen vinnen of stuitert over de bodem moet je ingrijpen uiteraard.
In het voorjaar zullen de koi altijd wel eens een keertje schuren.
Eens je het gedrag van je koi kent gaat het beter,elke koi heeft hier zijn eigen gedrag en als het afwijkt weet ik dat er wat loos is.
Momenteel gaan ze af en toe rustig op de bodem liggen,de ene dag de ene dan weer eens een andere en die komt dan niet eten.
dank u wel budoke ben soms over bezorgt maar beter een afstrijkje te veel dan te weinig denk ik heb ook redelijk wat nieuwe koi bijgezet dit jaar dus ben extra allert
vggroeten davy
De vogende dag zijn ze dan weer aan het bedelen voor eten vandaar niet direct panikeren,twijfel je laat dan een koidoc komen,dan ben je gerust.
Veel succes.
Laatst gewijzigd door penetje op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi pennetje,

Kan me best inbeelden dat u bezorgd bent , en beter een vraag te veel dan te weinig :wink:

Denk verder ook dat het niks is, en neem maar eens een staaltje tussen de plantjes in uw vijver en u zal versteld staan wat er daar allemaal te zien is onder de microscoop....... :wink:

Groetjes

marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

dirk

Bericht door dirk »

Ook mij lijkt er niks aan de hand.

Vanwaar men trichodina haalt, begrijp ik niet goed. Dit is veruit de meest herkenbare parasiet, maar zie er in het filmpje geen enkele.

Mochten de ovalen parasieten zijn, hebben ze meer de vorm van chilodonella. Maar die herken je op *400 ook duidelijker dan wat je hier ziet.

Ik zou niet ongerust zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Onder de microscoop”