Last van voorjaarsziekte?

De microscoop: een belangrijk werkstuk voor de koivriend! Hier worden dus tips en aanbevelingen gepost.

Last van voorjaarsziekte?

ja
29
51%
nee
28
49%

Totaal aantal stemmen: 57

vissertje

Bericht door vissertje »

Ikheb hier ook een ph sturing geplaatst,nu de Ph stabiel is op 7,5 moet ik zeggen dat de vissen veel rustiger rondzwemmen,vorige week sprong er af en toe nog één,met als gevolg dat ik na een weekendje weg geconfroteerd werd met een vis die uit de vijver gesprongen was.Momenteel zijn er verder geen problemen.
Laatst gewijzigd door vissertje op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Geert schreef:
Marcje schreef:Hoi Geert,

Hier na het zien dat de vissen meer gingen liggen dan normaal, en enkele dobberden ( met de kop omlaag drijvend onder een hoek van 45° )
Afstrijkje liet vrij veel costia zien met enkele trichodina en een enkele huidworm

Behandeling gestart met FMG ( ( 1 liter Formaline 40% met 5g malagiet groen en dit 20ml / m³ en na twee dagen te herhalen )
Nadien waren alle costia, trichodina en wormen verdwenen .....
De tweede nadosering is vrij belastend voor de koi en zeer goed beluchten is noodzakelijk met nadien flinke watersissel
Niet alle steuren verdragen deze dosering.
Draadalgen sterven af

Groetjes,

Marc
Hoi Marcje,

bedankt voor de reactie (de andere ook trouwens).

Onderzoek je meerdere koi alvorens een behandeling te starten of zegt één afstrijkje genoeg als de overige koi hetzelfde gedrag vertonen?
Indien slechts enkele koi een ziektebeeld hebben worden ze dan in een QB behandeld of behandel je ineens de complete vijver?
Hoi Geert,

Beetje laat mijn reactie :oops:

Ik neem altijd meerdere afstrijkjes om een goed beeld te krijgen , want zowel bij Trichodina, wormen, witte stip, enz... kan het voorkomen dat het maar een enkeling is die daar last van heeft, en dit vanwege een verzwakt immuunsysteem :wink:

Enkel bij het zien van costia ben ik voorzichtiger, en dit vanwege deze parasiet zich zeer snel kan vermenigvuldigen en als ik deze aantref zit deze doorgaans op alle vissen

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

't Liesloo

Bericht door 't Liesloo »

Ter info,

Alles hier terug normaal. Kleine waterwissel uitgevoerd en test op vissen is nu negatief!

Genieten maar van het mooi weertje!
Laatst gewijzigd door 't Liesloo op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcoiboi

Bericht door Marcoiboi »

AVG schreef:Ik heb nee gestemd, voor twee weken terug een Koi met een paar opgezette schubjes op één van de flanken, gezien we op vakantie gingen de watertemp. versneld naar boven de 17 graden gebracht, bij thuiskomst bleek alles weer normaal te zijn, dus het opvoeren van de watertemp. heeft zijn vruchten afgeworpen.

Nu maar hopen dat alles OK blijft gaan, zoals we weten kan het tij met wat tegenslag snel keren.
Waar ligt dit aan.?ik had dit laatst ook maar geen idee wat de oorzaak is
Mvg marco
Laatst gewijzigd door Marcoiboi op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurice

Bericht door Maurice »

Marco,

Dit heeft er mee te maken in welke conditie de vis en zijn omgeving zich bevinden.
Als beide goed zijn, dan kan het zelf herstellend vermogen van een vis verbluffend zijn, zonder dat men moet ingrijpen (stress), waterkwaliteit (regelmatig verversen) en watertemperatuur spelen hierin een zeer belangrijke rol!

Het kan wel eens voorkomen dat een vis last krijgt van geïrriteerde schubben, door toedoen van parasieten, danwel schuren aan een object in de vijver, vaak kan het dan zijn dat als de vis in goeden doen is dit uiteindelijk zelf weet op te lossen.

Wel belangrijk is het om in dit soort situaties goed te blijven monitoren, zowel de vissen als de waterkwaliteit.

Maurice
Laatst gewijzigd door Maurice op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcoiboi

Bericht door Marcoiboi »

Maurice schreef:Marco,

Dit heeft er mee te maken in welke conditie de vis en zijn omgeving zich bevinden.
Als beide goed zijn, dan kan het zelf herstellend vermogen van een vis verbluffend zijn, zonder dat men moet ingrijpen (stress), waterkwaliteit (regelmatig verversen) en watertemperatuur spelen hierin een zeer belangrijke rol!

Het kan wel eens voorkomen dat een vis last krijgt van geïrriteerde schubben, door toedoen van parasieten, danwel schuren aan een object in de vijver, vaak kan het dan zijn dat als de vis in goeden doen is dit uiteindelijk zelf weet op te lossen.

Wel belangrijk is het om in dit soort situaties goed te blijven monitoren, zowel de vissen als de waterkwaliteit.

Maurice
Dankjewel Maurice voor je antwoord
Laatst gewijzigd door Marcoiboi op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens »

Hallo medeforummers,

Ook ik heb nu helaas ja moeten klikken... Een week of twee geleden begon mijn signaalvis iets roze te worden. Ik heb dit aangekeken en hierom bewust de kap laten staan zodat de temperatuur opliep en rond de 18 zit zoder verwarming. Na het aankijken zag ik dat dezelfde vis de buikvinnen dicht begon te knijpen en dat ook mijn kohaku met dit ritueel mee begon te doen. Schuren, flitsen of springen was helemaal niet aan de orde. En dat heb ik ook nu nog steeds niet gezien.

Toch begon het knijpen dit weekend te vermeerderen en ik heb een afstrijk genomen van de signaalvis, de kohaku en de chagoi die nergens last van leek te hebben. Conclusie op alle drie vissen een 20 tal trichodina per vis. Ik heb daaruit direct besloten om een waterwissel te doen en een behandeling op te starten. Echter heb ik nog nooit met KP gewerkt en vertouwde ik mezelf dit ook niet toe. Ik weet niet precies hoe het werkt en daarom heb ik gekozen voor GTC.

Op de fles staat dat deze 3 keer gedoseerd moet worden, maar mijn gedachte, een trichodina is eencellig en deelt zich. Daarom zou toch een behandeling van 2 doseringen ook moeten volstaan?
Hoe denken jullie hierover en waarom? En bovenal wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door PascalGoossens op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als maisolie van mais afkomt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.... Hoe zit dat dan met babyolie?

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

De 3x dosering lijkt me eerder logisch, als je bij de 1e dosering er een paar mist, kan deze zich opnieuw opsplitsen en heb je weer 2 in plaats van, vandaar de 3x stelregel ( denk ik )
Laatst gewijzigd door Des op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens »

Als je bij de eerste keer een paar trichodina's mist heb je toch ook de tweede dosering nog. Die pakt dan toch de tricho's die gemist zijn?
Laatst gewijzigd door PascalGoossens op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als maisolie van mais afkomt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.... Hoe zit dat dan met babyolie?

antoon

Bericht door antoon »

Hier geen problemen en de vissen eten als zotten echt niet te doen.
Ververs wel op regelmatige bassis water.
Mvg
Laatst gewijzigd door antoon op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

LucB

Bericht door LucB »

Ik overweeg om een koivijver aan te leggen en ik moet zeggen dat ik erg schrok dat gewoon de helft van de koiliefhebbers last heeft van voorjaars ziekten. En ik heb vooral extra schrik omdat de vijver die ik zou aanleggen helemaal niet geschikt is om bv te verwarmen of te overkappen tegen een aanvaardbare kost. Dat is even een ongelooflijke dip zeg. :cry:
Laatst gewijzigd door LucB op 07 mei 2014, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

Ik denk dat ee n goede voorbereiding veel voorkomt ,
En het eerder ligt aan de manier waarop koi gehouden word,
Laatst gewijzigd door Des op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

frankske

Bericht door frankske »

LucB schreef:Ik ben overweeg om een koivijver aan te leggen en ik moet zeggen dat ik erg schrok dat gewoon de helft van de koiliefhebbers last heeft van voorjaars ziekten. En ik heb vooral extra schrik omdat de vijver die ik zou aanleggen helemaal niet geschikt is om bv te verwarmen of te overkappen tegen een aanvaardbare kost. Dat is even een ongelooflijke dip zeg. :cry:
je vijver diep genoeg maken (2meter) is al ok hoor, verwarmen hoeft niet en overkappen ook niet, dit is geen garantie tegen ziektes maar wel een pluspunt! belangrijker is dat je water ververst op tijd en stond, vroeger jaarlijks problemen met ziektes e.d. nu niet meer gewoon regelmatig verversen van water. nu reeds 4jaar zonder problemen en vijverbouw verre van ideaal. als ik analise maak van alles wat ik tot hiertoe heb gelezen is het, vijver zo groot mogelijk met kleine bezetting en zo veel mogelijk water verversen punt. is eigenlijk logisch ook, stabiliteit, zuiverheid.

groeten
franky
Laatst gewijzigd door frankske op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

FFF

Bericht door FFF »

LucB schreef:Ik ben overweeg om een koivijver aan te leggen en ik moet zeggen dat ik erg schrok dat gewoon de helft van de koiliefhebbers last heeft van voorjaars ziekten. En ik heb vooral extra schrik omdat de vijver die ik zou aanleggen helemaal niet geschikt is om bv te verwarmen of te overkappen tegen een aanvaardbare kost. Dat is even een ongelooflijke dip zeg. :cry:
Inderdaad wat Franky hierboven zegt. Zorgen voor een diepe vijver zodat het klimaat behoorlijk stabiel blijft.

Zorgen voor niet te veel koi per kuub. Hoe meer koi in het water hoe sneller de parasieten zich kunnen verspreiden en er dus een uitbraak ontstaat. Ik begrijp dat je een grote vijver aan wil leggen. Als je bijvoorbeeld 20 koi hebt op 150 kuub dan heb je veel minder last van parasieten dan dezelfde 20 koi op 15 kuub.

Last but not least is zorgen voor een goede weerstand van de vis. Genoeg en goed voer geven, zorgen dat ze niet gestrest zijn, waterwaardes in orde en een stabiel leefklimaat creëren.

Parasieten kun je niet voorkomen. Je kan wel zorgen dat ze zich niet gemakkelijk kunnen verspreiden en de vis kan als hij in goede conditie is de parasieten goed aan.
Laatst gewijzigd door FFF op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

LucB

Bericht door LucB »

Bedankt voor de reacties. Ik wil zeker de visbezetting echt zeer laag houden. Ik heb nu al besloten dat ik niet meer dan 15 koi zal houden.Ik zal weldra een nieuwe thread starten om mijn idee eens voor te stellen. Maar wat is groot, en wat is klein hé. De oppervlakte van de vijver ligt 100% vast en dat wordt 5 op 17 meter met helaas een ligging in volle zon en dat zowat de ganse dag. Dus extra diepte lijkt me zeer gewenst. Ik zal de vijver al zeker naar 2 meter brengen. Dat is dan wel 170 kuub dat moet gefilterd worden. Er komt zeker ook een afzonderlijke zone voor plantenfilter (op +/- 10 meter afstand van de vijver) maar ik weet nog niet juist hoe groot en waar ik deze het best kan inplanten in de tuin. Maar nu ben ik thread eigenlijk al in deze aan het starten :shock: dus stop.
Laatst gewijzigd door LucB op 07 mei 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Onder de microscoop”