Raad bij eerste afstrijkje

De microscoop: een belangrijk werkstuk voor de koivriend! Hier worden dus tips en aanbevelingen gepost.
VincentB

Raad bij eerste afstrijkje

Bericht door VincentB »

Een tweetal weken geleden heb ik een KP-behandeling tegen Trichodina moeten doen.
Omdat de vissen nadien bleven schuren en springen heb ik mij een microscoop aangeschaft zodat ik zelf al eens kon nakijken wat er scheelt voor de doc komt.

Trichodina vond ik niet meer maar ik denk wel witte stip en nog iets dat ik niet weet, kan iemand mij dat bevestigen?

https://youtu.be/V7cODRnlnpI

https://youtu.be/-L4kP13LWn0

https://youtu.be/vVMkZNTE2Ug

Guyke

Re: Raad bij eerste afstrijkje

Bericht door Guyke »

Hallo,

in het eerste filmpje zie ik ? Chilodonella en nog iets maar ben niet 100% zeker dat het costia is( filmpje is zeer kort )
In filmpje 2 en 3 zie ik witte stip

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

VincentB

Bericht door VincentB »

Chilodonella is dan het grotere ronddraaiende en (eventueel) costia dat kleine dat er voorbij vliegt?

Van het grotere heb ik op de 2 afstrijkjes maar 1 in totaal gezien, afstrijkje rond een wonde die ik nadien ontsmet en geseald heb.

De witte stip heb ik op beide vissen aangetroffen.

Buiten af en toe geflits en de kohaku die durft springen zijn de koi nog actief en komen goed eten.

Voorlopig gaat de uv-lamp hier weer aan (staat al 2 maand op non-actief), zou dit een reden kunnen zijn dat ik dit jaar met verschillende problemen zit?
De vijver is verleden jaar uitgebreid en er draait een volledig nieuw filtersysteem. De vorige vijver en filter waren eigenlijk onverantwoord voor koi, maar toen nooit problemen gehad.

koi.gin

Bericht door koi.gin »

Ik vrees ook costia te zien, maar filmpje is echt wel kort. :shock:

Met welke vergroting en welke microscoop is dit genomen? Beeld ziet er goed uit.:good:
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Op film 2 en 3 is witte stip voor mij duidelijk.

In eerste filmpje vrees ik ook dat costia aanwezig is.

Behandelen lijkt mij de aangewezen weg.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

koi.gin

Bericht door koi.gin »

mart-ang schreef:Op film 2 en 3 is witte stip voor mij duidelijk.

In eerste filmpje vrees ik ook dat costia aanwezig is.

Behandelen lijkt mij de aangewezen weg.

Inderdaad Martien,
Costia en witte stip. Behandelen zou ik niet te lang uitstellen.

De wonde die de koi heeft zal zelfs hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van de costia!
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

mario1

Bericht door mario1 »

Als dit op meerdere koi is te zien zou ik ook niet te lang wachten voor een behandeling te starten.

Costia en witte stip

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Waar ik wel wat verbaast over ben is dat er een kp behandeling is geweest tegen trichodina.
In het eerste filmpje is ook Chilodonella te zien wat normaal met een kp behandeling ook weg zou moeten zijn.

Vraag is dan of de kp behandeling zijn volledig gang heeft gehad.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

VincentB

Bericht door VincentB »

De microscoop is een Bresser LCD-microscoop, 5 MP camera.
De vergroting gaat van 50x tot 500x (tot 2000x als je de digitale vergroting wenst te gebruiken)

Het laatste filmpje is op stond het objectief op 40x gemaakt, het voorlaatste stond het objectief op 10x en van het eerste weet ik het niet meer.
Aangezien er geen echt oculair opzit moet ik eens opzoeken op welke vergroting ik dan juist zat.

Moet nog een beetje terug gewoon worden van met de microscoop te werken, dit is van op school geleden en dat zijn al veel te veel jaren :-)

Voor de rest wel tevreden met deze aanschaf, valt ook van prijs heel goed mee.

De kp behandeling heeft volgens mij zeker niet lang genoeg gewerkt (zie http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 26&t=15325 ), maar zomaar bijdoseren wou ik niet.
Een paar dagen nadien wel een tweede behandeling gedaan van 2ppm die 2 uur 30 paars bleef waar de eerste na 90 minuten leek bruin te worden.
Ik ben nog op zoek naar een (betaalbare) redoxpotentiaalmeter om hier iets verder in te kunnen gaan als het nodig zou zijn.
Het plantenfilter heb ik tijdens de 2de behandeling uitgeschakeld (nu nog) om zeker te zijn dat deze niet de oorzaak was, filter (zelfs onder de bodemplaat gecontroleerd op vuil) en buizen gespoeld vooraleer de 2de behandeling te starten.

Is bij het minste bee(s)tje costia behandeling nodig? Uiteindelijk heb ik er maar 1 gezien.
De witte stip verdiend natuurlijk wel onmiddelijke aandacht.

marcoZ

Bericht door marcoZ »

Daar zijn de meningen over verdeeld.
De meeste zeggen dat costia een killer-parasiet is en altijd behandelen. Echter zijn er ook die zeggen bij 1 a 2 met veel verversen oplossen. Echter (sorry voor mijn directheid) zie ik hier echt een hele dierentuin. In dit geval zou ik graaien naar FMC.
FMC is rotzooi maar werkt tegen witte stip, chidonella en costia.
Zou ook niet te lang wachten.

Daarnaast zou ik een keer een ervaren hobbyist, die veel systemen kent en gezien heeft een keer laten kijken naar je vijver. Zo kort na een kp behandeling alweer zoveel parasieten is niet echt ok.
Ben daarom benieuw naar je bezetting, voergedrag, waterwaardes, filter enz...

VincentB

Bericht door VincentB »

marcoZ schreef:Daar zijn de meningen over verdeeld.
De meeste zeggen dat costia een killer-parasiet is en altijd behandelen. Echter zijn er ook die zeggen bij 1 a 2 met veel verversen oplossen. Echter (sorry voor mijn directheid) zie ik hier echt een hele dierentuin. In dit geval zou ik graaien naar FMC.
FMC is rotzooi maar werkt tegen witte stip, chidonella en costia.
Zou ook niet te lang wachten.

Daarnaast zou ik een keer een ervaren hobbyist, die veel systemen kent en gezien heeft een keer laten kijken naar je vijver. Zo kort na een kp behandeling alweer zoveel parasieten is niet echt ok.
Ben daarom benieuw naar je bezetting, voergedrag, waterwaardes, filter enz...
Marco,

Vijver is 13 kuub.
14 koi van 35 tot 65 cm, 2 goudvissen (die nog moeten verhuizen, 1 goudwinde en 1 zonnebaars)
Waterwaardes zijn normaal (enkel de KH staat hier altijd laag maar stabiel), regelmatig controle met druppeltest en tussendoor eens met strips.
Tot ongeveer 300 gram voer per dag.
1 bodemdrain en skimmer verbonden met pompput (borstels) van daaruit pompgevoed naar SB, BWB (60 liter K1), matten (belucht). Filter is opgebouwd uit 1 ingegraven pompput en 3 blauwe vaten van elk 220 liter.
Uitgang filter is opgesplitst in retour onder water (ongeveer 2/3) en retour via PF (ongeveer 1/3)
Aangezien het plantenfilter gevoed is na de filter kan er moeilijk nog veel organisch afval bezonken zijn maar is niet uit te sluiten, deze heeft echter geen afvoer en is moeilijk om nog te voorzien.

Zoals vermeld denk ik ook niet dat de kp werking lang genoeg geweest is, heb zelfs voor de tweede behandeling het SB leeggemaakt en bodem gecontroleerd, k1 van BWB dan in vat van SB gedaan om daar ook de bodem na te kijken en de matten dan in het vat van het BWB.
Nergens vuilophoping, zelfs de matten waren proper.
Wel staat het filter in een schuurtje waar de temperatuur behoorlijk kan oplopen in de zomer...

Indien er iemand is die graag komt kijken wat er eventueel kan verbeterd worden, steeds welkom.

De koidokter komt maandag, heeft raad gegeven om (aangezien de koi nog actief zijn, eten, niet stilliggen) eventueel degene die hard schuren een zoutbad te geven in afwachting van de volledige behandeling op maandag.

marcoZ

Bericht door marcoZ »

Ok, bedankt voor je uitleg. Ik ga over een aantal dingen een mening geven:)
Je geeft een hoop gegevens. Ik mis er slechts een paar:
-hoeveel flow heb je?
-wat zijn die waterwaardes dan (en dan kh vergelijken met kraanwater)
-hoeveel ververs je

14 koi op 13 kuub vind ik persoonlijk te veel. Ik heb 6 vissen op 14 m3. Dit is een mening. Echter het is wel een feit dat ik sinds ik minder vissen heb meer geniet van mijn vissen (meer rust) en ook minder problemen heb (trichodina enz....). Iets om over na te denken.

60 Liter K1 vind ik weinig op 300 gram voer. Echter gaf je aan dat je waardes goed zijn, dus kan dit het probleem niet zijn.

Die plantenfilter zou ik me het meest zorgen over maken. Ikzelf heb ook een plantenfilter, maar die spoel ik goed. Als je plantenfilter na je filter zit betekent niet dat er geen vuil in komt. Bij mij is het ook na het filter, maar stikt het van het vuil.
Misschien toch eens overwegen om hier iets aan te doen. Ik heb al mijn planten in manden en die geef ik 2x per jaar (los van de vijver) een kp-behandeling. Dit geeft mij 2 voordelen: planten vinden kp lekker, dus schaadt het niet en daarnaast kill ik al het organisme. Als de planten eruit zijn heb ik ook een laagje drap op de bodem.

Als laatste , de koidokter. Ik wil geen koidoktoren afvallen. Hij zal een afstrijkje nemen, misschien een watermonster, bacteriedrukmeting enz. Hij vind de oorzaak van het probleem en geeft je de oplossing/medicijn.
Echter de oorzaak van de oorzaak wordt vaak vergeten. Daar moet je dan nog steeds zelf naar op zoek.
En eigenlijk heb je de secundaire oorzaak al gevonden. Dus daar heb je die koidoc niet voor nodig.

Een zoutbad helpt zeker. Een los bad met veel zout. Schrik niet van de reactie van de vis. Hij kan af en toe een beetje gaan kantelen. Als je het niet vertrouwd kun je hem terug zetten, maar dat ie een beetje raar doet is normaal. Je zal er wel bij moeten blijven zitten.
Succes en houd ons op de hoogte!

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Een zoutbad geven met aanwezige Costia ??. Gaan we hiermee geen explosie van costia creëeren ...

Voor twee jaar geleden had ik ook heel veel problemen met de koi,
Oorzaak in mijn beleving was, een pf en te veel koi ( 16 koi op 15m3 water )
Nu na de verbouwing, 9 koi op 20 m3 water, geen pf meer en een ruimer filter.

Let ook op voor de winde en zonnebaars, kunnen die een behandeling verdragen .
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

VincentB

Bericht door VincentB »

Waterwaardes:
PH 7.5
KH 4 (daarnet kraantjeswater getest, dit is 6)
GH 10
Amoniak 0
Nitriet 0.25 (was voor de KP behandeling 0, het filter moet waarschijnlijk terug een beetje aansterken)
Nitraat 20 mg
Fosfaat 0

Oppervlakte vijver: 13,5 m²

Er draait een aquamax van 20000 liter, met de grote afstand en bochten die te overbruggen zijn heb ik nog iets meer dan 15 kuub waterverplaatsing.

Verversing is ongeveer 7.5% per week.
De ene week 10%, de andere week 5%

Sinds de kp behandeling 2 weken geleden krijgen ze wel maar de helft eten (150gram), tot de nitriet weer naar 0 zakt.

Wat ik eventueel van plan was met het plantenfilter in het najaar of voorjaar (na de snoei of voor de groei):
De planten in bakken zetten die ik er op regelmatige basis uit zou kunnen halen.
PF is momenteel gevuld met substraat die wel al enkele jaren dienst gedaan heeft.

marcoZ

Bericht door marcoZ »

@martang: Volgens verschillende literatuur was vroeger zout een medicijn tegen costia. Er zijn ook stukken waarin staat dat zout costia bevorderd. Ik geloof dit persoonlijk niet zo.

@vincent: Als je kh 4 is en je kraan 6 vind ik dat, na een kp behandeling, je te weinig ververst. De kh van de vijver 1 punt lager dan kraan kan. Twee punten lager is minimaal. Maar na een behandeling ga je niet voor minimaal maar voor meer..

Plaats reactie

Terug naar “Onder de microscoop”