weer raar verhaal

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
Engelbert

weer raar verhaal

Bericht door Engelbert »

wat ik nu weer heb,

dit jaar (na 3 jaar) eindelijk geen wormen, geen tricho (geen parasieten)en ook eens geen ammoniak of nitriet pieken,
ph netjes 7,5 dus filter eindelijk ingedraaid, nu hebben de koi kleine plekjes van stoten en kleine plekjes die ontstoken zijn,
hier en daar een ontstoken schub.
heb trommelfilter en ververs continue, geen vuilophopingen of iets. Geen nieuwe koi bijgezet,
ik ben wel meer gaan voeren dat ik altijd deed, ook vanwege de water waardes die goed blijven.
dit is het eerst seizoen met Markskoivoer daarvoor jaren met Probites.
water is getest met zowel JBK druppelset als net Hanna meters.

waar kan ik dit nu in zoeken, snap er niets van.
bazzio

Re: weer raar verhaal

Bericht door bazzio »

Hebben ze niet gepaaid?
Tripel

Bericht door Tripel »

Kan afkomstig zijn van parasiet wormpjes, huidworm.
Kan je nakijken door een uitstrijkje over de schubben te nemen en te bekijken onder een microscoop.
Normaal kan je hiervoor ook terecht bij je vaste dealer.

Je zou hiervoor Colombo Morenicol Lernex Pro gebruiken om dit te behandelen, vermoedelijk bestaan er ook andere merken.
Maar zou allereerst even controleren of het wel daarvan afkomstig zou kunnen zijn
ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 »

Misschien bacterie druk te hoog ?
Groeten Ferdy
Orioner

Bericht door Orioner »

Eerst afstijk nemen om te kijken dat er geen parasiet aanwezig is. Daarna de ontsteking schubben met pincet verwijderen en ontsmetten met waterstofperoxide en afdekken met mengeling van eth alcohol, propolis en malachiet groen. Vooral in de gaten houden.

Kunnen zeer agressief uitbreken en uitmonden in grote gaten. Als het een troost mag zijn, je bent niet de enige.
Weer goed bekeken? Van 15 naar 32 en terug naar 17….
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Wil niet lullig reageren maar ik had al getypt geen wormen, tricho of andere parasieten :D :D

ze hebben ook niet gepaaid. Wondbehandeling heb ik al gedaan.

ik denk toch iets met de bacteriedruk, ik ga even zoeken waar ik het water kan laten testen op de druk,

iemand een idee?
jocca

Bericht door jocca »

bacteriedrukmeting zal je alleen een idee geven van de algehele bacteriedruk, dus nog niet direct of er een overaanbod is aan slechte of goede bacteriën.

ik zou eerder adviseren om een swab te maken van de ontstekingen en hier een kweek van op te zetten. Hiermee ga je een flink stuk gerichter te werk (eventueel ook een test van het water zelf). Het kost je iets meer maar je gaat een fors stuk gerichter te werk wat je mogelijks nadien wel weer geld gaat besparen omdat je vrijwel zeker geen nutteloze dingen gaat kopen.
Orioner

Bericht door Orioner »

Hallo

ik heb ook geen parasieten maar ben hier al maanden aan het vechten tegen de Aeromonas SP bacterie en nog eens resistent is tegen de meest gekende antibiotica 's. We houden het onder controle en minste wat ik zie, grijp ik in.
Vanwaar komt zo iets?? kan van overal zijn (externe en/of interne besmetting). De Aeromonas, Flavo en Pseudomonas zijn de meest voor de hand liggende bacteriën die dergelijke ontstekingen veroorzaken. Deze bacteriën komen zelfs voor in stadswater. Het zijn opportunisten en breken uit wanneer de omstandigheden ideaal zijn (kleine wonde, paai,...). Zolang de bacterie oppervlakkig aanwezig is, is het nog wel te doen, maar wanneer de bacterie reeds in de bloedbaan zit, is het een ander verhaal. Dan los je niet meer op met wat propolis op de wonde te smeren.

Zoals reeds aangegeven moet je weten over welke bacterie het gaat en kan je gericht te werk gaan en hopen dat het geen resistente soort is. Je gaat toch opzoek moeten gaan vanwaar die bacteriële druk vandaan komt (filter, leidingen,...).

je schreef al zelf: meer gaan voeren = meer belastingen = meer bacteriële groei. Zowel goeie als slechte bacteriën;

Engelbert schreef: 03 jul 2024, 17:58 wat ik nu weer heb,

dit jaar (na 3 jaar) eindelijk geen wormen, geen tricho (geen parasieten)en ook eens geen ammoniak of nitriet pieken,
ph netjes 7,5 dus filter eindelijk ingedraaid, nu hebben de koi kleine plekjes van stoten en kleine plekjes die ontstoken zijn,
hier en daar een ontstoken schub.
heb trommelfilter en ververs continue, geen vuilophopingen of iets. Geen nieuwe koi bijgezet,
ik ben wel meer gaan voeren dat ik altijd deed, ook vanwege de water waardes die goed blijven.
dit is het eerst seizoen met Markskoivoer daarvoor jaren met Probites.
water is getest met zowel JBK druppelset als net Hanna meters.

waar kan ik dit nu in zoeken, snap er niets van.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

@Jocca, enig idee waar ik zo'n swab kan kopen en waar naar toe op te sturen/te brengen?

@orioner, ik heb zelf dus ook het idee dat het met het meer voeren te maken heeft, maar ook hier moet toch mee om te gaan zijn?

Ik had Virkon S gekocht maar na het lezen van het stukje van Dr Heymans in de laatste koiwijzer zie ik hier toch vanaf,
en normaal ben ik niet van zomaar wat in de vijver gooien op goed geluk, maar was ff in een lichte paniek.

heb nu ruim 20 jaar een vijver en in het 6de jaar dat ik de vijver had een enorme uitbraak van Aeromonas SP bacterie en was ff in de stress,
ben nu om de 3 dagen melkzuurbacterie aan het toevoegen en ik was net ff bij de vijver en de plekjes lijken rustiger te worden, de stopplekken zijn bijna weg en ook de kleine ontstekingen worden minder,

hoop dat ik het zo onder controle kan houden, ik zou wel graag een swap maken zodat ik zeker ben van wat het is. en de Virkon S gaat gewoon de kast in.
Orioner

Bericht door Orioner »

Hallo,

Ik denk dat we op een andere manier gaan moeten vijveren. Daarmee bedoel ik vooral naar visbezetting, voeren, filter,…

Denk maar eens: je hebt een vijver van 10 kuub en daar steek je 10 Kois van 15 cm, jaar daarop zijn ze 30 cm en jaar daarop al 60. Maar een koi van 60 eet beduidend meer dan 15 cm. Meer belasting=bacteriele groei en niet alleen goede bacteriën.
Ik heb ook een zeeaquarium. In een zeeaquarium is het gangbaar om 10% van je waterinhoud te nemen als filtermateriaal. Dus een bak van 700 liter is 70 liter of kg filtermateriaal, daarop nog eens een afschuimer, gafzakken, waterwissels,… om de boel proper te houden. En moet zeggen dat het soms ook krap is. Als we dit doortrekken naar een vijver dan spreken we op een vijver van 25 kuub over 2,5 kuub filtermateriaal. Nagenoeg onmogelijk.
Iemand die ik ken, had een vijver met een zware bezetting met veel bacteriële problemen. Ene uitbraak na de andere. Uiteindelijk de helft van zijn visbestand weggedaan en bacteriële problemen waren ook opgelost. Nu zit hij op 1 koi per 3 kuub.

Zelf heb ik dit jaar veel problemen: bekrot, vinrot, infecties,.. noem maar op. Kan er een boek over schrijven. De Kois zijn ook dubbel zo groot als vorig jaar. Sommige groeien als kool en toch problemen. Hieruit kan ik wel concluderen dat de vijver voor mijn visbestand te klein is en de filtercapaciteit te klein = overbezetting. Met het oog op de nieuwe vijver zal ik ook moeten aanpassen. Ipv van 1 Koi op 1 a 1,5 kuub ook naar 1 koi per 3 kuub. Uiteindelijk zal ik keuzes moeten maken welke variant ik wil houden. Liever 10 gezonde kois op 30 kuub dan 20 kois met een hoop miserie.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Ik heb hier 14 koi op 14000 liter water en hoopte zo de stelregel te volgen 1 koi op 1 kuub.

het gekke is dat ik al na het kopen van een nieuw filtersysteem 3 jaar aan het kloten ben geweest met te hoog ammoniak, nitriet.
en ook 3 jaar bezig ben geweest met wormenkuren omdat ik dit maar niet onder controle kreeg, vorig jaar einde seizoen eindelijk een middel gevonden
wat echt hielp en nu geen last van wormen of tricho en ook water waardes mooi onder controle. in die 3 jaar geen wondjes of iets en nu lijkt alles perfect in orde
krijgen we dit.

ik denk toch dat het idd te maken heeft met het meer voeren, idd meer vervuiling meer belasting voor de vijver.
jocca

Bericht door jocca »

Engelbert schreef: 04 jul 2024, 20:22 @Jocca, enig idee waar ik zo'n swab kan kopen en waar naar toe op te sturen/te brengen?
testen gebeurd in een labo ... en daar ga je normaal als particulier niet zomaar binnen kunnen geraken,
er zit eentje bij ons in de buurt, maar die werkt enkel met dierenartsen.

ik zou hier ff een koidok naar laten komen kijken of iemand van de nvn vragen om langs te komen (al weet ik niet of zij swabs kunnen/mogen maken).
An sich is het niet zo moeilijk ... met een soort van wattenstaaf even de wondes aanvegen en ook eens de wanden van de vijver.
Dan 2 kweken laten opzetten zodat je weet welke bacteriën er aanwezig zijn.
Kost je wel wat, maar je weet in sé wel meteen wat er in de vijver aanwezig is en vooral wat op de wondes.

Nu ja ... wondes zijn gewoon een bacterieel probleem .. punt uit :? (kan door een paai komen en dan is het niet zo erg, maar zonder paai of andere oorzaak van kwestuur is het spontaan gekomen en dan kijk je direct richting bacteriële probs).

Eventueel kan je een bacteriedrukmeting doen met van die vierkante patches, dat is op zich iets wat je zelf kan doen (die patches kan je bij sommige dealers wel kopen en dan binnensteken om ff te laten kweken) ADHV het aantal dots op de patches kan men inschatten of er een verhoogte bacteriële druk is in de vijver.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Ik doe nu om de dag melkzuurbacterien toevoegen en de wonden zien er erg goed uit, de stootplekken zijn weg,

zie dat het nu echt verbetert. blijf dit nog even doen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”