vinrot..

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
H. Dikkeboer

vinrot..

Bericht door H. Dikkeboer »

Hallo,

gisteren heb ik een bericht geplaatst over 2 kois die uit een quarantaine bak op straat zijn gesprongen en zich hebben beschadigd. Ik heb ze 2 keer een zoutbadje gegeven maar de meer beschadigde koi blijkt deze morgen last te hebben van vinrot op de staartvin, het uiteinde van de vin is wittig en lijkt pluizig zoals ik eerder heb gezien bij plaatjes van vinrot. Hoe kan ik dit het beste behandelen? Ik heb nog een beetje zout en wat malachiet groen/formalin (anti parasiet van maarten lammers) thuis. Weet niet zeker hoe ik dit het best kan aanpakken, de vormvijver is ook een gekke vorm dus de inhoud berekenen gaat een nachtmerrie zijn.

Alvast bedankt.
jocca

Re: vinrot..

Bericht door jocca »

knip knip knip ....
bij vinrot knip je gewoon het aangetaste deel weg, 1 mm ver in gezond weefsel.
Daarna insmeren met isobetadine of wat aanstippen met malachietgroen.

middeltjes tegen vinrot werken tergend traag en zijn enorm belastend voor zowel koi als vijver.
uiteindelijk is wat aangetast toch dood, dus kan je het evengoed wegknippen. doe je dit goed dan ben je ook meteen van de vinrot verlost...

in 2022 zo een paar vissen moeten "knippen", je ziet er he-le-maal niets meer van en de vinrot is ook per direct gestopt.
H. Dikkeboer

Knippen? Met een gewone schaar? Doet ze dat pijn, of voelen ze niks in die staart. En bestaat de kans niet dat het zo weer terugkomt? De koi is behoorlijk afgetakeld en denk ik nog erg kwetsbaar voor secundaire infecties

Ik kan dat wel evt proberen. Zou het ook een goed idee zijn om nog malachietgroen/formalin in de bak te doen?
jocca

Bericht door jocca »

vinrot moet je erg kordaat behandelen is mijn mening ...
dus ja knippen die handel. Je kan een schaartje kopen hiervoor in de apotheek, die hebben vaak zo een scherp puntje en zijn ook wat kleiner dan een gewone schaar.

koi moet je hier uiteraard voor verdoven anders komt dat nooit goed, zorgen dat ie goed verdoofd is dat ze zeker niet spartelen. Dan op een zeiknatte doek leggen en de doek overplooien op de kop.
En dan idd alles wat aangetast is wegknippen, je knip ongeveer 1 mm gezond weefsel weg ook anders blijf je aanmodderen.

ik stip het altijd aan met malachietgroen (enkel op de geknipte stukken) en smeer daarna royaal isobetadine op de vinnen.

heb het 2x gedaan en is telkens erg vlug goed gekomen.

ik zou persoonlijk niet de ganse bak behandelen met een of ander product (als het maar 1 of 2 koi zijn tenminste). Als er meerdere zijn zou ik alsnog alles knippen wat je kan hoor.

enige wat je moet ontzien zijn die harde vinstralen aan de randen van de borstvinnen en begin rugvin, als je die afknipt groeit die niet meer terug, de rest van de vinnen zal met een relatieve zekerheid herstellen.
jocca

Bericht door jocca »

linkje naar een van de koi die ik destijds heb moeten knippen.
Veel dieper in de staart zou ik toch niet durven te knippen omdat je dan echt in de harde stukken vin gaat knippen.
Als de staart al verder weg is zou ik ook een koidoc inschakelen ...
Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 »

Ik heb er hier onlangs nog een geknipt. Verdoofd, en in de bak tegen de kant op z'n zij gedraait. Alleen de vin boven water. Toen geknipt tot aan de vinstralen, aangestipt met malachiet groen. Gesealed met propolis en terug de vijver in. Gaat goed nu.
Mocht je KP hebben kan je het daar ook mee aanstippen, maar weet uit mn hoofd de mix even niet meer. :roll:
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.stofloosstralen.nl
jocca

Bericht door jocca »

:dash: :dash: al 2x die link vergeten te posten .... :oops: :oops:
viewtopic.php?p=395320&hilit=ai+goromo+vinrot#p395320
Orioner

Bericht door Orioner »

Ik begin het toch eng te vinden. Je mag niets openen wat te maken heeft met koi’s of het is van: bekort, vinrot, bacteriële infecties, schuren, schimmel, wormen,.. niet ene post maar de ene na de andere. :cry:
jocca

Bericht door jocca »

Orioner schreef: 08 jun 2024, 09:11 Ik begin het toch eng te vinden. Je mag niets openen wat te maken heeft met koi’s of het is van: bekort, vinrot, bacteriële infecties, schuren, schimmel, wormen,.. niet ene post maar de ene na de andere. :cry:
idd maar het weer is echt om mottig van te worden ook ...
april is normaal de maand waarin je kan starten met voeren,
mei kan je beginnen opdrijven omdat de watertemperaturen aardig stijgen
vanaf juni zit je normaal gezien vlot boven de 20° en begint de weerstand van de koi optimaal te worden en kan je langzaam goed beginnen door te voeren .

nu zitten we terug op amper 17°C in de vijver en volgende week geven ze dagtemperaturen uit van amper 14°C !!!, gans volgende week zou het niet warmer worden dan max 20°C met elke dag wel kans op wat regen. Tot 21 juni (putje zomer moet je zeggen) zou de temperatuur niet boven de 20° uitkomen in onze regio.

tja ... je moet er geen tekening bij maken zeker ... Vanaf 20 juni beginnen de dagen godbetert al korter te worden ...
daar wordt ik toch niet bepaald erg vrolijk van :x :cry:
Pipo

Bericht door Pipo »

Ik lees dat de vis uit de quarantaine bak op straat is gesprongen en zich heeft gekwetst.
Een wit uitgerafelde staartvin lijkt mij eerder van de beschadiging dan van vinrot en volgens mij kan je dit gewoon zo laten.
H. Dikkeboer

Bedankt voor de reacties. Gisteravond ben ik er achter gekomen dat enkel de vinnen knippen geen volledige oplossing gaat zijn, omdat de vis ook over de rest van het lichaam infectie/schimmel lijkt te hebben opgelopen.. heb nu Esha 2000 toegediend, had ik blijkbaar ook nog in huis.
Laatst gewijzigd door H. Dikkeboer op 08 jun 2024, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
H. Dikkeboer

Pipo schreef: 08 jun 2024, 09:59 Ik lees dat de vis uit de quarantaine bak op straat is gesprongen en zich heeft gekwetst.
Een wit uitgerafelde staartvin lijkt mij eerder van de beschadiging dan van vinrot en volgens mij kan je dit gewoon zo laten.
de witte uitrafeling kwam echter pas een paar dagen na de sprong, en er zijn nu ook zichtbare plekken met infectie/schimmel op de rest van de vis waar deze is beschadigd.
jocca

Bericht door jocca »

H. Dikkeboer schreef: 08 jun 2024, 12:50 Bedankt voor de reacties. Gisteravond ben ik er achter gekomen dat enkel de vinnen knippen geen volledige oplossing gaat zijn, omdat de vis ook over de rest van het lichaam infectie/schimmel lijkt te hebben opgelopen.. heb nu Esha 2000 toegediend, had ik blijkbaar ook nog in huis.
dus je hebt gans de bak behandeld voor 1 aangetaste koi?
ik blijf erbij, aangetaste vinnen wegknippen, met producten duurt het pokkelang voor je er effect op hebt om de eenvoudige reden dat de doorbloeding van vinnen erg slecht is en het zeer lang duurt voor iets opgenomen wordt (vandaar dat bv ab spuiten ook amper helpen bij bacteriële problemen op vinnen).
Babette

Bericht door Babette »

Waarom niet de echte oorzaak opzoeken hoe vinrot ontstaat, chemische middelen zijn het gemakkelijkst maar je vergeet dat je het vijverwater kapot maakt en dit herstellen vergt tijd ! Koi houden is water houden en dan zijn je problemen van de bank. Soms zitten de oplossingen in een kleine hoek maar men grijpt direct naar ………ja ze zeggen dat !! :nono:
H. Dikkeboer

! Bericht van: H. Dikkeboer
jocca schreef: 08 jun 2024, 19:29
H. Dikkeboer schreef: 08 jun 2024, 12:50 Bedankt voor de reacties. Gisteravond ben ik er achter gekomen dat enkel de vinnen knippen geen volledige oplossing gaat zijn, omdat de vis ook over de rest van het lichaam infectie/schimmel lijkt te hebben opgelopen.. heb nu Esha 2000 toegediend, had ik blijkbaar ook nog in huis.
dus je hebt gans de bak behandeld voor 1 aangetaste koi?
ik blijf erbij, aangetaste vinnen wegknippen, met producten duurt het pokkelang voor je er effect op hebt om de eenvoudige reden dat de doorbloeding van vinnen erg slecht is en het zeer lang duurt voor iets opgenomen wordt (vandaar dat bv ab spuiten ook amper helpen bij bacteriële problemen op vinnen).
Ja, het is een kleine bak met 2 koi, de andere koi heeft ook lichte infecties maar lang niet zo erg als de andere. Alleen de vinnen opknippen zou de rest van het lichaam niet helpen dus ik moet er ook wat anders tegen doen
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”