Bacterieel (bekrot) probleem

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Orioner
2

Bacterieel (bekrot) probleem

Bericht door Orioner »

Dag iedereen

In navolging van mijn eerdere post viewtopic.php?p=399892#p399892

even kort samenvatten:

- 2-tal weken geleden de Kohaku genet en duidelijk aantasting van bekrot. De koi in quarantaine geplaatst, maar de hulp mocht niet meer baten.
- vorige week KD langsgeweest en 3 koi's genet waarvan 1 met duidelijke bekrot (Showa) en 2 Sanke's met beginnende bekrot (allemaal van zelfde dealer :? ). Ze zijn ook afgestreken en er zijn geen noemenswaardige parasieten gevonden.
- Donderdag gestart op voorschrift van KD met om de 2 dagen 180 gram Chloramine T in de vijver en AB voeding (3 weken). De geïnfecteerde koi's werden geprikt met AB. Omdat we hier met vrij hard water zitten, is de dosis Chloramine T vrij hoog.

Ondertussen zijn we dag 4 na de start behandeling. Gisteren nog mijn TDS gemeten in de vijver en kwam uit op 434 PPM, waarvan 400 PPM naar GH en KH gaat. Er is nog een rest van 34 PPM. In de vijver zijn er geen vuilophopingen. De lavafilter werd reeds vorig jaar afgekoppeld en verwijderd. De leliemanden werden gisteren nog naar de groene bak verwezen om het risico op infecties te verkleinen. De vraag blijft nog steeds vanwaar die bacteriële druk, infectie en immuniteit van de koi's? Filter wordt om de 14 dagen gespoeld, 2 x eten per dag ten belope van 125 gram/dag. Iedere week 10% waterverversing,... noem maar op om het zo netjes en proper te houden, maar blijkbaar toch onvoldoende. Ik blijf het vreemd vinden dat ze van dezelfde dealer komen, aangekocht in 2022 en 2023. Koi's die eerder werden aangekocht, hebben geen last (hout vasthouden). Blijkbaar is hun immuniteit hoger en hebben ze minder of geen last van de bacteriële druk.
Vorig jaar een Goshiki (AOKI) ook van dezelfde dealer verloren aan bacteriële infectie, daarnaast 1 koi kunnen redden van Shinoda. Dit jaar terug problemen met AOKI en Shinoda koi's. Zelfde dealer en zelfde kweker: toeval???

De koi's zijn vrij schrikachtig geworden. Heeft het nu te maken met die Chloramine T behandeling? Tijd zal het nog uitwijzen. De AB voeding vinden ze niet lekker. Paar koi's spuwen het voedsel terug uit (waarschijnlijk wat bitter), sommige nemen het vrij vlot. Dan maar het AB voedsel onder het andere voeder gemengd zodat ze toch iets binnenkrijgen. De Showa met de ergste bekrot eet het minst. De ontsteking zal nog niet voorbij zijn.

De vijver en filter zal een zware klap gekregen hebben van de Chloramine T. De filter zal ik waarschijnlijk vanaf nul opnieuw moeten opstarten. De pruttelpotjes zullen dan opgestart worden. Morgen de laatste dosis Chloramine T in en dan terug opstarten en hopelijk werkt het weer mee.

Wordt vervolgd.
Joakim
jocca
9

Re: Bacterieel (bekrot) probleem

Bericht door jocca »

zeer herkenbaar verhaal voor mij ... hopelijk is het met deze behandeling gedaan, maar ik wil je de moed niet ontnemen ...
bekrot is erg moeilijk te behandelen EN ... ik las onlangs een artikel van een dealer waarbij 1 koi met een flinke aantasting (bacterieel) al genoeg kan zijn om een verhoogde bacteriële druk in de vijver te hebben. Die wondes zijn werkelijk broeinesten van bacteriën. Er hoeft maw dus zeker geen oorzaak in de vijver te zitten, 1 vis die erg verzwakt is door bepaalde factoren kan al genoeg zijn om dergelijke shit te veroorzaken. Hoe groter een vijver is hoe meer "bufferend" vermogen je zal hebben. Dat dit nu ook in het voorjaar zo tot uitbraak komt speelt ook niet in uw voordeel, de weerstand van onze sukkelbeestjes is nl het laagste nu.

heel erg veel sterkte, ik ben er destijds van af geraakt door er met de vrij grove borstel door te gaan (alles met bekrot er uit en waar vinrot zat de aangetaste delen weggeknipt.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Ik ben zeker dat iedereen het beste wilt voor zijn koi’s maar dat we een aantal schakels niet zelf in handen hebben. Ik blijf er bij dat er meer aan de hand is en ik kijk dan vooral naar de kwekers. De vissen worden zodanig gekweekt en inteelt dat de immuniteit erg laag is geworden. Dit om de perfecte koi te kunnen kweken. Als je op YouTube filmpjes bekijkt tot de nok opgevulde bakken met 10.000den koi’s in purper water, dan weet je wel. Van kleins af al onder zware producten om uitbraken van parasieten, virussen en bacteriën tegen te gaan.

Vroeger en nu: nu moeten de koi’s op steriel water zitten, sommige gaan heel ver met ozon, ook dealers. Is hun goed recht, maar zo bouw je geen immuniteit op. Vroeger was er daar allemaal geen sprake van trommelfilters, bwb, ozon,… en ok, was ook niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar ik heb vroeger mooie vijvers gezien vol planten, een kleine kamerfilter, zonder UV en nokvol koi’s. Er zullen ook wel problemen geweest zijn, maar de immuniteit zal wel hoger gelegen hebben.

@jocca ik heb je verhaal gelezen en nu begrijp ik wat je heb meegemaakt. Ik hoop ook dat andere het niet moeten meemaken. Het is een drama. Als ze er doorheen komen en er komt weer een uitbraak bij dezelfde vissen, dan gaan ze eruit. Shinoda of niet.
jocca
9

Bericht door jocca »

ja ik heb ook een zwak vermoeden dat er bij de kwekers gewoon te ver wordt doorgekweekt met dezelfde bloedlijnen.
ik heb het dit weekend nog ergens vermeld. Van alle koi die ik destijds met Quality Koi gekocht heb is er nog maar 1 overleden, aan de rest mankeerd werkelijk nooit iets (zelfs amper es een dikke schub), dit zijn allemaal koi die ik 6à8 jaar terug gekocht heb. Daarna zijn er een ganse rits nieuwe vissen bijgekomen waarbij de uitval erg groot is gebleken (en ze zwemmen in hetzelfde water).
Opvallend hierbij was dat alle koi van bij 1 dealer ondertussen gestorven zijn ... dit kan geen toeval zijn. Ik ga bewust die dealer hier niet noemen, maar het is niet de eerste de beste.
De koi die van Het Koiparadijs komen (noem ik bewust wel nu) daar mankeert tot op heden ook nooit iets aan (dat zijn die 2 shiro's).

ook ik vindt het bizar. Dit jaar komen er nog 5 showa's/sanke's bij en daarna zal het gedaan zijn met koi kopen.
chief
9

Bericht door chief »

kijk deze vlog eens was voor mij een eye opener.
Babette
3

Bericht door Babette »

Je zal nu geduld moeten hebben want het vijverwater heeft nu een ferme klap gekregen, met elke week 10% verversen kom je er niet stop daar mee. Ook om de 2 weken spoelen heeft geen zin, te veel vijvers worden steeds gespoeld is om problemen vragen. Koi houden is water houden en niet andersom ! :good
Nicksje
4

Bericht door Nicksje »

Babette schreef: 06 mei 2024, 17:52 Je zal nu geduld moeten hebben want het vijverwater heeft nu een ferme klap gekregen, met elke week 10% verversen kom je er niet stop daar mee. Ook om de 2 weken spoelen heeft geen zin, te veel vijvers worden steeds gespoeld is om problemen vragen. Koi houden is water houden en niet andersom ! :good
Babette,

Hoeveel % waterverversing/week zou U aanraden? Stop daarmee, hopelijk niet met waterverversen?

10% waterversing per week is een mooie maatstaf om aan te houden trouwens. Idealiter 10% dmv continue verversing.

Om de 2 weken filter spoelen hangt af van het type voorfilter, heb je borstels dien je meer te spoelen want deze laten veel meer vuil door.
Trommelfilter filtert enorm fijn dat mattenkamers quasi proper blijven voor langere periode en geen wekelijkse spoelbeurt vragen.

Niemand is vrij van een bacterieel probleem kan iedereen overkomen, maar hopend van niet.

Indien bacteriedruk te hoog is kan je Virkon gebruiken dit werkt bacteriedruk verlagend, soms ook preventief gebruik maar hiermee geen ervaring.

En bekrot kun je zoals je zelf zei AB spuit geven en AB voeding maar vooral hopend op het beste kan lang duren ook.

Veel succes hopelijk snel beterschap :CrossFingers:

Nick
Nicksje
4

Bericht door Nicksje »

Nicksje schreef: 06 mei 2024, 22:21
Babette schreef: 06 mei 2024, 17:52 Je zal nu geduld moeten hebben want het vijverwater heeft nu een ferme klap gekregen, met elke week 10% verversen kom je er niet stop daar mee. Ook om de 2 weken spoelen heeft geen zin, te veel vijvers worden steeds gespoeld is om problemen vragen. Koi houden is water houden en niet andersom ! :good
Babette,

Hoeveel % waterverversing/week zou U aanraden? Stop daarmee, hopelijk niet met waterverversen?

10% waterversing per week is een mooie maatstaf om aan te houden trouwens. Idealiter 10% dmv continue verversing.

Om de 2 weken filter spoelen hangt af van het type voorfilter, heb je borstels dien je meer te spoelen want deze laten veel meer vuil door.
Trommelfilter filtert enorm fijn dat mattenkamers quasi proper blijven voor langere periode en geen wekelijkse spoelbeurt vragen.

Niemand is vrij van een bacterieel probleem kan iedereen overkomen, maar hopend van niet.

Indien bacteriedruk te hoog is kan je Virkon gebruiken dit werkt bacteriedruk verlagend, soms ook preventief gebruik zonder dat zich een probleem stelt. maar hiermee hebben we geen ervaring.

En bekrot kun je zoals je zelf zei AB spuit geven en AB voeding maar vooral hopend op het beste kan lang duren ook.

Veel succes hopelijk snel beterschap :CrossFingers:

Nick
kelvin
9

Bericht door kelvin »

Ik voeg tegenwoordig wekelijks supertab toe om de bacteriële druk te verlagen. Mijn vissen doen het prima hiermee
Yannick B
1

Bericht door Yannick B »

Interessant draadje om te volgen. Is supertab vergelijkbaar met de ‘klassieke’ zwembad tabletten (op de verpakking staat ook chloordioxide) en is het vooral de dosering die het verschil maakt (zwembad vele malen hoger dan in een zwemvijver of koivijver)?
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Het bestanddeel van Supertab is Chloordioxide. Of die zwembad tabs identiek zijn aan de supertab weet ik niet. Zou het niet gaan proberen om tabs van uit de Gamma of dergelijke in de vijver te kieperen.

Blijkbaar gebruiken vele supertab, Virkon S, halamid( Chloramine t) om de bacteriële druk laag te houden. Eerlijk vind ik het niet normaal dat men preventief producten moet gaan toevoegen tegen dat er iets uitbreekt. We nemen toch ook geen AB tegen dat we een abces krijgen, we nemen toch ook geen hoestsiroop tegen dat we verkouden worden???
Yannick B schreef: 07 mei 2024, 08:51 Interessant draadje om te volgen. Is supertab vergelijkbaar met de ‘klassieke’ zwembad tabletten (op de verpakking staat ook chloordioxide) en is het vooral de dosering die het verschil maakt (zwembad vele malen hoger dan in een zwemvijver of koivijver)?
jocca
9

Bericht door jocca »

Orioner schreef: 07 mei 2024, 16:26 Eerlijk vind ik het niet normaal dat men preventief producten moet gaan toevoegen tegen dat er iets uitbreekt. We nemen toch ook geen AB tegen dat we een abces krijgen, we nemen toch ook geen hoestsiroop tegen dat we verkouden worden???
[/quote]

maar wij lopen wel niet rond in onze eigen stront en pis ... (alé, ik hoop het toch dat er dat niet doen :-D)
of stel het wat minder extreem. Ook al leef je proper dan nog ga je je wassen en uw handen wassen.

je hebt ontsmetten en conditioneren, pakweg elke dag 2 gram/kuub virkon in een vijver knikkeren is wat anders dan 1x per week 1 gram/kuub toe te voegen en een paar dagen later bv een pruttelpotje.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Je wilt niet weten wat ik al gezien heb als huisvestingsambtenaar. :shock:

Maar je hebt wel gelijk.

maar wij lopen wel niet rond in onze eigen stront en pis ... (alé, ik hoop het toch dat er dat niet doen :-D)
of stel het wat minder extreem. Ook al leef je proper dan nog ga je je wassen en uw handen wassen.

je hebt ontsmetten en conditioneren, pakweg elke dag 2 gram/kuub virkon in een vijver knikkeren is wat anders dan 1x per week 1 gram/kuub toe te voegen en een paar dagen later bv een pruttelpotje.
[/quote]
chief
9

Bericht door chief »

Dan vraag ik me eigenlijk weer af waarop die 1 gram virkon per kuub 1 keer per week is gebaseerd. Deed dit zelf overigens ook met 2 gram toen ik problemen had. En waarom dan niet dagelijks doseren mijn ozon installatie staat ook iedere dag aan 😉

Het blijft een hele lastige materie en zeker als er ook geen metingen worden gedaan.
jocca
9

Bericht door jocca »

chief schreef: 07 mei 2024, 17:59 Dan vraag ik me eigenlijk weer af waarop die 1 gram virkon per kuub 1 keer per week is gebaseerd.
die dosering wordt gecommuniceerd door Lanxess zelf, de producent van het product (jaren terug heb ik met de iemand van de productiesite in de UK gemaild over het verschil tussen de virkon S en de Aquatic + hoe ik dit kon bestellen, al dan niet rechtstreeks. Toen kon dit nog omdat ze nog in de EU zaten, sinds de brexit is dat jammer genoeg niet meer mogelijk).

hieronder de tabel de ik destijds heb ontvangen, ik ga ervan uit als een dergelijk bedrijf dit communiceerd dat daar wel wat testen achter gaan zitten.
Bijlagen
dosering Virkon.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”